Hoppa till innehåll
Anime.se

Manga vs Anime?!


kamesennin
 Share

Rekommenderade inlägg

Ja, det finns ju mangor(mangar?) som är bättre än sin anime motsvarighet, och tvärtom. Skriv nåra manga/anime o vilken som e bättre! Tex.

 

Jag såg precis ett avsnitt av Chobits animen. Jag har läst mangan i Manga Mania. Jag tycker animen var bättre för hela seriern fick mer liv...den hade en skönare känsla som anime :rolleyes:

One Piece - Mangan är roligare.

etc.

 

Jag har inte sett så mycket anime, läst mer manga (fast jag har inte läst så mycke manga heller). Ni kunde väl skriva nåra bra serier ni både sett o läst o vilken som e bättre, så man kollar in animen av en serie istället för mangan när man bara har råd för en av dom.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag har sett Love Hina animen, och jag läser mangan just nu. Jag gillar båda lika mycket.

Vissa saker från animen finns inte med i mangan, och vissa saker i mangan finns inte med i animen...

 

Så det är bäst att se animen och läsa mangan, båda är extremt bra!!!! (!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

själv så tycker jag att anime slår manga på de flesta håll, man kan få ut mer av en anime och så är det inte lika jobbigt att behöva vända blad(för dom bekväma som vill sitta i en stol istället).

Man har ljud dessutom det e lite svårt att få i en manga. :D

därför tycker jag att anime slår manga på alla sätt och vis.

sen finns det säkert många mangor som är bättre än animen, fast detta är min personliga åsikt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste säga: Jävligt schysst och svår topic! Tummen upp ^^

 

Personligen så uppskattar ja nästan alla mina favoriter i alla dess former för alla de olika erbjuder olika saker (ganska självklart).

 

X-the movie/Xtv vs. X (manga) - Det som väger mer än det andra är väl mangan (IMPOV). För den tar upp en massa saker som varken filmen eller serien tar upp (no shit). Den har framförallt betydligt bättre karaktärsutveckling, samt handligen är mycket bättre. Karaktärerna är mycket mer intressanta överhuvudtaget! Men jag älskar filmen för att den är så otroligt vacker och jag gillar flytet bara även ifall den drar upp saker sjukt fort. Xtv är helt enkelt underbar för att den är animerad utav Madhouse (som gjorde filmen med) och musik är något av det mest underbaraste jag hört! NOTE: Arashi är helt underbar!

 

Tenjo Tenge vs Tenjo Tenge (manga) - Mangan vinner. Men teknisktsett är det allt för tidigt att ta ut den vinsten för att de har bara släppt 2 episoder hittills! Men så som de tryckt ihop storyn hittills ger inga lovande sken, men animationen rockar, dock så föredrar jag karaktärsdesignerna från mangan!

 

The Vision of Escaflowne vs. Escaflowne - Tv serien vinner! _ick_ klarar inte av mangan... (har mina anledningar orkar bara inte skriva dem!)

 

Oh! My Goddess (OVA) vs Oh! My Goddess (manga) - Mangan vinner utan tvivel. OVA:n trycker in för mycket på för kort tid och den ändrar en hel del på de situationerna som händer i mangan. NOTE: Urd rockar mer i mangan!

 

EH nu ger jag mig... orkar inte mer :rolleyes: B) >:)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I regel är mangan bättre än animen. Den dagen jag stöter på en där så inte är fallet återkommer jag =)

 

Evangelion min vän, Evangelion. :)

 

Jag tycker oftast att det är den som kommer först som är bäst, men med vissa undantag, som när det gäller slagsmåls/ninja-historier, sådana tycker jag är väldans underhållande som manga, men pallar inte med dem som animé. Som i fallet Naruto, för att ta ett uppenbart exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I regel är mangan bättre än animen. Den dagen jag stöter på en där så inte är fallet återkommer jag =)

 

Evangelion min vän, Evangelion. :)

 

Jag tycker oftast att det är den som kommer först som är bäst, men med vissa undantag, som när det gäller slagsmåls/ninja-historier, sådana tycker jag är väldans underhållande som manga, men pallar inte med dem som animé. Som i fallet Naruto, för att ta ett uppenbart exempel.

 

I regel kommer ju mangan först också =) Och Evangelion mangan har jag inte rört ännu och kommer nog inte röra heller =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har 5 matcher jag kan raportera...

 

Love Hina Anime vs Love Hina Manga

 

Naruto Anime vs Naruto Manga

 

Chobits Anime vs Chobits Manga

 

Hajime No Ippo anime vs Hajime No Ippo Manga

 

Hellsing Anime vs Hellsing Manga

 

 

| 5 förluster | | 5 Vinster |

 

 

 

 

 

Känns som att Manga är lite bättre enligt mig ^^ Men de e jävligt jämna matcher, ANime och manga har båda sina fördelar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag trodde att anime skulle dominera totalt, men där ser man. B) Jag antar att det är animationen som avgör, om den är riktigt bra så är väl animen oftast bättre än mangan. Speciellt i serier med mycket action, där det kan se lite flummigt ut i manga-versionen (det finns undantag för nåra serier).

 

Såg på 2 Naruto episoder igår, och har läst nåra kapitel i mangan. Tycker animen var mycket bättre, den var lite rörig när den var svartvit, och när deras shurikens flyger blir det såå mycket bättre och får mera liv i animen.

 

Skönt inlägg anji! Jag får nog kolla in Oh My Goddess mangan nästa gång ja köper nåt;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

oftast är mangan bättre för att animen bara är en förkortad bit av mangan som är fallet med nausikaä som enligt mig är den bästa mangan som någonsing gjorts men där filmen inte alls har samma djup i storyn. även fast filmen inte var helt kass så kommer den inte nära mangan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Akira(Animen) VS Akira(Mangan) = Akira (Mangan)

 

 

Som sagt så är animen en liten form av mangan och ett bra exempel är just Akira (!)

 

Man kanske inte förstår animen om man inte sett mangan , bara för just historien (som just i Akira är lite knepig för vissa).

 

 

 

Men jag rekomenderar att läsa mangan först och sen kolla på animen :P .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Normalt sett är det det som kom först som är den mest lyckade; det är slltid svårt att översätta mellan olika media. Men det finns lyckade undantag där en animéversion av en manga eller en mangaversion av en animé blivit ovanligt bra. Ofta rör det sig om de fall där skaparna tagit sig ganska stora friheter i överföringen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Silver Fang... hmm... Mangan är mycket bättre än Animén!

Som jag har sagt tidigare, så växte jag upp med Silver Fang (animén) men fick först Mangan när jag var 17 (är du nu också men...) Mangan innehåller så otroligt mycket mer!

 

Jag förstår inte hur tecknare Yoshihiro Takahashi kan vara så bra!?

Kungen av Manga... Yoshi har verkligen gjort en av världens bästa "Mangor"!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg precis ett avsnitt av Chobits animen. Jag har läst mangan i Manga Mania. Jag tycker animen var bättre för hela seriern fick mer liv...den hade en skönare känsla som anime

One Piece - Mangan är roligare.

etc.

 

Där kan jag faktiskt hålla med dig att Chobits anime är mycket bättre än mangan. Jag tycker att mangan är så osammanhängande (den Manga Mania ger ut) det kanske finns bättre verisioner, men det vet jag ingetting om. ;)

 

One piece mangan och animen tycker jag är väldigt lika så där kan jag inte säga vilken som är bättre eller sämre...serru ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt mig så är i de flesta fallen mangan bättre än animen men visa saker måste man nästa animera för att det ska se bra ut eller åtminstone så at man ska veta hur det funkar. Men mangan kan man leva sig in mer i och den mesta animen segar ut på det som ett sätt som nästan aldrig mangan gör. Jag tror dock att det finns många exmpel på sega mangor och snabba animer men i de flesta fallen är det inte så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Manga är vad jag föredrar och anledningarna är många. Dels känns en manga mer personlig eftersom det oftast enbart är en person (+ div assistenter) som står bakom den till skillnad från animens uppsjö av celltecknare. Sen kan man läsa en manga i sin egen takt också och stanna till lite extra vid favoritscenen eller nåt. Hela det här med att tid i en manga bara existerar när man går från en bildruta till en annan ger också möjligheter som kan vara svårt att återskapa i en konstant framåtgående film. T.ex. i Ranma-mangan känns det inte alls konstigt att Ryouga och Ranma hinner slänga ur sig 20 pratbubblor med gräl under den halva sekund det tar att trilla ner i en fontän :S ... ja... iallafall...

 

Annan fördel: Manga är billigare att producera, så det ger mer utrymme till att experimentera och ge ut konstiga saker (som man visserligen aldrig får se här i västvärlden, men ändå...)

 

Tecnarstilen mellan olika manga kan även ha större variation, se bara på Leiji Matsumotos tecknarstil. Nog ganska omöjlig att föra över till anime utan att först animifiera den..

 

Anime har dock en rejäl fördel, nämligen musiken. Bra soundtrack tycer jag kan förhöja en ståry till nya höjder (Jag undrar om jag skulle gilla Berserkanimen lika mycket som jag gör utan den underbara musiken)

Tyvärr är manga ett tyst medium, även om jag ofta brukar sätta på det eventuella animesoundtracket i bakgrunden när jag läser en manga. (Om det är bra musik dvs. Ranma läser jag helst tyst :P Fast Akira däremot... där är OSTen ett givet måste.)

 

Nu låter det kanske på mig som om jag inte gillar anime fast så är inte fallet. Precis som någon skrev innan så tycker jag för det mesta att det som skapades först vanligtvis är det bästa. Manga som Tenchi Muyo och liknande klarar jag mig utan, medans jag älskar animen.

 

Tack å hej

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Där kan jag faktiskt hålla med dig att Chobits anime är mycket bättre än mangan. Jag tycker att mangan är så osammanhängande (den Manga Mania ger ut) det kanske finns bättre verisioner, men det vet jag ingetting om.

 

Jag håller inte med dig, Chobits enligt mig gör sig bäst i manga format.

Animen är viserligen bra men segare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

Ranma som manga klår animen så sjukt mycket så att det inte är klokt jag menar man får en helt anna känsla av att läsa serien än att se animen (detta kan bero på att min anime version är av så sjukt dålig kvalite men whatever detta e min åsikt)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag läser nästan bara, ser inte så mycket anime... jag gillar inte att titta på tv..

Men jag läser väldigt mycket, å andra sidan B)

Uppenbarligen tycker jag oftast att mangan är bättre, då..

Jag är ju serietecknare, inte animatör :P

 

Jag har några exempel där man inte riktigt kan jämföra mangan och animen, eftersom de är så fundamentalt olika.

 

Ghost In The Shell:

Masamune Shirows actiondrama med en mystisk filosofisk underton blev i Mamuro Oshiis film från 1995 ett filosofiskt och psykologiskt drama som förändrade en hel generations syn på animerad film. Nästan inget från huvudhistorien finns kvar, utan filmen har ett dödligt seriöst fokus enbart på kapitlen om Puppetmaster och Motokos inblandning med denne, vilket är mindre än hälften av originalboken.

 

Excel Saga:

När man jämför Excel Sagas bok- respektive filmform ser man snabbt att den enda likheten mellan de båda är karaktärerna. Endast små fragment av mangan finns med i tv-serien. Istället har de skrivit en helt ny berättelse(?) och inkluderad en uppsjö av nya sjuka karaktärer och förvandlat det hela till en fullkomligt ostrukturerad freak show.

Inget illa om Excel Saga-animen, den är skojig, men den har inget att göra med mangan. Även här föredrar jag serien, eftersom den har nån slags historia, och man kommer närmare karaktärerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har bara en sak att säga... jag är ett stort fan till Ken Akamatsu (AI Love You, Love Hina och Negima).

 

Jag följer både Negima och Love Hina som manga. Nyss fick jag se LH som Anime, och jag måste säga att jag blev väldigt besviken. Animen är så slarvigt tecknat mot mangan att karaktärerna nästan ser helt olika ut på vissa ställen i animen mot hur de ser ut i mangan. >:(, dessutom låter alla (framför allt Shinobu och Suu) som småbarn! de låter mer som dagisbarn än tonåringar!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...