Hoppa till innehåll
Anime.se

Gråtit av anime?


Gafvert
 Share

Rekommenderade inlägg

snyft... Harid fel kan aldrig förstå... Sorgen i att se sin morfar bli... Sob, robotiserad...

 

 

Fast senare slåss sonic med robotmorfar och befriar honom och i ett avsnitt tog robotnic fel tändsticksghus, det var det fula huset man skulle välja, så hela templet rasade....

 

Men dök inte den fula lilla killen upp som ledare då...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 323
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Varför dyker sådana här trådar alltid upp på animéforum? Är det någon form av tävling om "vem som blir mest berörd av animé" eller någon form av samröresbekräftan: "är det bara jag som berörs av animé?"

 

Ja, även om det inte händer ofta har det hänt att jag gråtit både till och från när jag sett på animé, när jag läst manga, läst böcker, sett på film, pratat med folk, läst dikter, vakat över min döda mormor, lyssnat på musik. Och?

 

Jag är mer intresserad av att veta varför en sådan här fråga ställs. Som sagt, är man intresserad av att veta om man själv är unik för att man berörs så mycket av tecknad film, eller är det av någon annan anledning? Svaret på den första frågan är enkelt: animé skulle inte blivit så här stort om det inte berörde folk starkt. Så ensam är man inte. Och är det frågan om någon tävlan är det bara löjligt.

 

I slutändan handlar det bara om hur gråtmild man är.

 

Mycket sant det du skriver. Ja, jag tror det var nån känsla av samhörighet (människan är enkel) jag sökte, det är väl därför man söker sig till en sån här sida i första taget.

 

Hellsinger ditt sista inlägg räkar jag som spam och det vill ja inte ha i min tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kan vara så att animes berör folk mer än andra tecknade filmer så klart, andra filmer överhuvudtaget tror jag därremot inte.

 

Tror du inte? Det tror faktiskt jag att den kan. En fotograferad film är en bild av andra människor, men animéns stilistiska teckningssätt är ett mer direkt sätt att framföra känslor på. Kanske det beror på hur empatiskt lagd man är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anime berör mig inte mer än andra tecknade filmer, tänker nu på Disneys nyare filmer som jag också är ett "fan" av. Dock gillar jag teckningsstilen i anime bättre, och att de oftast är riktade till lite äldre, medan Disneys filmer är riktade till lite yngre. Dock tycker inte jag att det gör något, de flesta filmer/serier kan ses på fler olika sätt. Jag tar Lejonkungen som ett exempel. Om man tänker på det, så påminner den väldigt mycket om Hamlet, dock avviker den på många ställen. Jag tror inte William Shakespeare gjorde Hamlet till barn. Om man tänker ur de yngres synvinkel, så tror jag nog att de tycker om Timon och Pumba bäst, de är roliga och ser lite knasiga ut, jag personligen tycker att de är lite töntiga, men om de inte skulle vara med i filmen, skulle den inte "fungera". Jag kan säga att Lejonkungen är den film jag berörts mest av, även om detta var för ett par år sedan. Jag föreslår att alla som tycker den är "töntig" kan se den utan fördommar och sen säga vad de tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kan vara så att animes berör folk mer än andra tecknade filmer så klart, andra filmer överhuvudtaget tror jag därremot inte.

 

Tror du inte? Det tror faktiskt jag att den kan. En fotograferad film är en bild av andra människor, men animéns stilistiska teckningssätt är ett mer direkt sätt att framföra känslor på. Kanske det beror på hur empatiskt lagd man är.

 

Jo men jag menade främst andra tecknade filmer.. andra spelfilmer därremot är väl liknande att den kan locka fram känslorna hos folk..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Cainz: Disney gör inget bra längre (själv altså), de har dock en hel del tecknar hus under deras makt som gör allt nytt och bra. Guld kon är iofs pixar som leds av steve jobs(dyrkar sin mästare lite).

 

 

 

Tycker bättre om story i anime, skådespeleri tenderar att vara bättre också bara för att man behöver bara ordna voicen så blir allt bra. Japan har en gigantisk industri för voice acting så det är inga större problem där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo men jag menade främst andra tecknade filmer.. andra spelfilmer därremot är väl liknande att den kan locka fram känslorna hos folk..

 

Ja, men läs igen. Jag förstår vad du menade, men jag menade att animé mycket väl kan ha en bättre förmåga att locka fram känslor hos folk än vanlig spelfilm har. Just på grund av sin stilistiska teckningsstil.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Cowboy bebop

Neon genesis evangelion

end of evangelion

love hina

onegai teacher

vandread first stage

vandread second stage

ah megami sama

DNA^2

 

finns säkert fler, men i dessa _storgrät_ jag, böla som en bebis.

Jag är 18 år och är inte feminim. jag är däremot ganska känslig, och det är ett jävla + att gråta av animes, det är ett tecken på att serien/filmer har berört en, intryck!!

gråter jag inte av en dramatisk, romantisk serie så är den inte bra

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Cainz: Disney gör inget bra längre (själv altså), de har dock en hel del tecknar hus under deras makt som gör allt nytt och bra. Guld kon är iofs pixar som leds av steve jobs(dyrkar sin mästare lite).

 

Ja, det har du rätt i, mitt fel som inte skrev med det :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som zimeon har sagt kan jag inte göra mkt annat än att hålla med om, fast jag förstår inte varför du verkade så förvånad över att tråden kom? : )

 

Jag är rätt känslig av mig och blir väldigt fångad av anime, och framför allt anime. Jag har gråtit till en enda "Riktig" film, och det är en film som mina tvillingsyrrer spelade med i (Astrid Lindgrens "Allra käraste syster) och en av mina syrrer dog, och när jag var liten så blev jag ju lätte ledsen eftersom syrran dog =´( I vilket fall minns jag ingen annan film jag gråtit över så...

 

När det gäller anime är det en annan femma. Har gråtit till ett flertal serier/filmer helt klart.

Vet inte om det är så viktigt vilka serier som nämns, men några av de är

 

Kenshin OVA2. Grät 40 mins fan :D

Uchuu no Stellvia

Fullmoon wo Sagashite

Kimi ga Nozomu Eien

 

för att nämna ett fåtal =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

snyftade lite till naruto faktiskt.. när Haku dog.. var nog lite sorligt

 

lol, tack för spoilervarning

 

men visst har man fällt ett par tårar, till serier som t.ex:

 

  • nge
    kimi ga nozomu eien
    grave of the fireflies
    now and then, here and there
    & några till

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

snyftade lite till naruto faktiskt.. när Haku dog.. var nog lite sorligt

 

lol, tack för spoilervarning

 

men visst har man fällt ett par tårar, till serier som t.ex:

 

  • nge
    kimi ga nozomu eien
    grave of the fireflies
    now and then, here and there
    & några till

ajaj.. det var synd om folk han läsa det.. kom på det nu att det inte var så smart att säga.. ><

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som zimeon har sagt kan jag inte göra mkt annat än att hålla med om, fast jag förstår inte varför du verkade så förvånad över att tråden kom? : )

Kanske för att liknande trådar redan har dykit upp på t.ex. Animanga och Zmanga.

 

Exakt... Så varför så förvånad?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Exakt... Så varför så förvånad?

 

Bara enkelt fascinerad över att samma tråd dyker upp just prexis överallt... en simpel undran över just vad det är som är så lockar folk att diskutera just det. Jag menar okej för "ge mig tips på bra animéer" eller "vilken tycker ni bäst om" eller "Jag har just sett Hellsing och ägde phett"-trådar. Men varför "har ni någonsin gråtit över en animé".

 

Då borde ju "har ni blivit så sura på en animé att ni dunkar pannbenet i bordet"-trådar vara lika vanliga. Eller "Har ni någonsin skrattat åt en animé?".

 

Eller nåt. Jag menar, det är så otroligt självskrivet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skratta gör alla.... Dunka pannbenet i bordet låter för... Självmordsbenäget, men gråta är det många killar försöker undvika...

men antagligen gör ändå... Deärför vill dom veta: är vi mesar eller är det normalt...

 

Det, Zimeon är min slutsats....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Exakt... Så varför så förvånad?

 

Bara enkelt fascinerad över att samma tråd dyker upp just prexis överallt... en simpel undran över just vad det är som är så lockar folk att diskutera just det. Jag menar okej för "ge mig tips på bra animéer" eller "vilken tycker ni bäst om" eller "Jag har just sett Hellsing och ägde phett"-trådar. Men varför "har ni någonsin gråtit över en animé".

 

Då borde ju "har ni blivit så sura på en animé att ni dunkar pannbenet i bordet"-trådar vara lika vanliga. Eller "Har ni någonsin skrattat åt en animé?".

 

Eller nåt. Jag menar, det är så otroligt självskrivet.

 

De mesta trådar på ett Anime-forum är självskriva så jag vet inte...

 

Aja, jag förstår din fascination över varför det är ett så diskutabelt ämne så det tänker jag inte bråka med dig om. Det går iofs hand i hand med huruvida det är fascinerande att det skrivs om på alla forum, men ändå... Det är inget konstigt med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...