Hoppa till innehåll
Anime.se

Gråtit av anime?


Gafvert
 Share

Rekommenderade inlägg

Som många sagt, Clannad AS... börjar nästan gråta bara jag tänker på det. Har sett om den 4 gånger och det rinner över varje gång, även innan det händer något eftersom jag vet att det kommer snart :D Men det är inte det jobbiga... det jobbiga är att jag sedan går flera dagar med en klump i halsen/hål i bröstet och är allmänt deprimerad och trött i kroppen från allt jävla bölande! :rolleyes:

 

Sedan så måste jag nog säga att sedan jag började titta på anime så har jag blivit mer känslosam och får oftare tårar i ögonen/klump i halsen när det händer lite dramatiska/ledsna/lyckliga saker i både anime och film överhuvudtaget... Det kan ju också bero på att det mesta av mitt filmtittande tidigare bestod av våld och explosioner men nu har "mognat" lite. :D :|

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 323
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

  • 1 month later...

Det har varit några bubblare, förstås, men jag kan egentligen bara komma på två, samt en otecknad film (Vänner för livet med Adam Sandler i hans enda acceptabla roll).

 

Legenden om galaxens hjältar (sent i serien)

Spoiler
Avsnitt 82.
Spoiler
(Det var ganska precis fyra år sedan, så jag kanske inte minns helt rätt.) På väg mot att skriva under en villkorlig kapitulation för De fria planeternas allians inför Galaxkejsardömet blir alliansens ledare Yang Wenlis fartyg anfallet av den galna jordsekten. Många tappra män faller när de försöker skydda den stora hjälten. Han klarar sig iväg, men i skeppet stöter han på en namnlös knäppskalle som skjuter honom i benet och springer livrädd iväg. Samtidigt har alliansen skickat efter en insatsstyrka med Yangs protégé och adoptivson Julian i spetsen.

 

("Nej, nej, nej, nej...!" viskar jag för mig själv och skakar på huvudet. Men jag förstår mycket väl vad som håller på att hända.)

 

Yang knyter ett förband, men det hindrar inte blodet från att lämna honom. I en ensam, mörk korridor förblöder historikern, mästerstrategen och frihetskämpen Yang Wenli, bara minuter före hans adoptivson anländer.

 

Yang var mer än bara en figur i en tecknad serie. Han var en förebild, i både intellektuellt och mänskligt avseende. Han var lugn, saklig, kunnig, och det enda som hindrade honom från att nå sin potential var alliansens inkompetenta och korrupta ledning. Jag tyckte om honom nästan som om han hade varit en levande bekant. Han dog ensam och patetiskt, just när freden var inom räckhåll, just före han kunde ha blivit räddad. Det är mycket som är sorgligt med hans död, och när jag såg det kunde jag inte låta bli att begråta honom.

 

KMXcKVvnv.jpg

 

Clannad

Spoiler
Avsnitt 18.
Spoiler
Berättelsen om Ushio är förvisso stark. När vi får vet att det lilla barnet, som introducerats som ett nyfiket och aktivt barn, har haft all ensamhet och sorg för sin avståndstagande pappa i sitt lilla hjärta, så kan man ju inte undgå att känna för henne. Det är helt enkelt inte rätt att ett barn ska behöva låsa in sig på toa för att gråta.

 

Det var rörande, men det som fick mig i avsnittet var när Tomoya ska berätta för flickan om hennes mamma. Hur hade det känts att få sin livs kärlek ryckt ifrån sig? Det är de känslorna som Tomoya måste (och tack vare Ushio, kan) konfrontera, och de känslorna når ända fram för mig. Visst, det har aldrig hänt mig, men fan, jag har haft en käresta, jag kan sätta mig in i det. Serien är gjord för att vara tårdrypande, och den gör det rätt bra.

 

tswDKdimm.jpg

Avsnitt 19.

Spoiler
Det sägs att den största tragedin är för en förälder att överleva sitt barn. Det är knappast desto mindre sant för Sanae Furukawa. Vi har sett Nagisas föräldrar som starka, som om än ledsna har kunnat hålla god min. Men när situationen mellan svärsonen och hans dotter löst sig kan hon äntligen få släppa loss sin sorg, och vi ser att de givetvis har lika stark sorg som alla föräldrar skulle ha. (Jag har givetvis aldrig varit i den situationen, men jag känner några som har det, så jag kan sympatisera.)

 

FDIMlhIOl.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kenzoku är uppenbarligen lika sentimental som en köttbulle.

 

OT: jodå, jag har snyftat till några gånger. En sak jag funderat på är huruvida det att en anime som framkallat sådana känslor automatiskt tycks betraktas som en bra serie? Jag kan ha fel.

F.ö. så brukar vanligtvis otecknad film/tv-serier sällan resultera i annat än som mest en klump i halsen, litteratur däremot kan sätta mer fart på känslorna. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Claymore. När jag såg den, fy tusan. aldrig bölat så mycket. Tur man kan låsa dörren till rummet så ingen hör / ser !

 

Speciellt Prolugen när Teresa slogs mot Priscilla etc. ( När man fick se hur allt gick till och hur en av dessa Claymores försvann etc)

 

Och sista avsnittet. Guuuuuud! Ska man orka se om det ;|

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Anime: Night on the galactic railroad.

 

Fick ett stort sammanbrott, som dessutom hände när jag i sällskap med 8 andra personer, vilket visar hur starkt berörd jag var för i öppna sammanhang med andra brukar man ju inte visa så starka känslor.

Var tvungen att gå ut i trappuppgången och tjuta ut. Jävlar vad jag grät. Den bästa animen jag sett för övrigt.

 

Manga: Sanctuary.

När man vände de två sista sidorna av den långa resan i boken som var över grät jag av det vackra sammanfattande slutet.

 

 

Sen har det väl varit rätt nära med andra animer men inte riktigt hela vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

I Silver Fang när:

I Silver Fang när Ben "dör" i striden med Moss från dimbergen. Sjukt sorgligt innan man märker hur det egentligen är.

 

Hej ayanamii och välkommen hit! =)

Jag såg att du hade lite problem med att få till det med din "hide-tag" så jag tog mig friheten att hjälpa dig. Om du vill veta hur jag gjorde för att få det att fungera kan du trycka på Redigera-knappen och se det med egna ögon.

/Meatrose

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...