Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om spel!


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

Tänkte att det finns ge mig tips om manga och anime, så då kan det finnas om spel också, speciellt eftersom jag behöver det ;)

 

jag söker ett rollspel, rpg till datorn, gärna gammaldags grafik typ znes grafik (typ FF6 eller disgaea eller liknande grafik), ska funka till xp utan meck. gärna komiska inslag men med seriös story i slutändan, gillar speciellt spel med "anime" ansikten bredvid texten i pratbubblorna. Tycker jag behöver ett sådant spel, som sagt helst till data, om det nu finns något sådant spel till datorn, men funkar även till psx och ps2.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns ett spel som heter Lunar 2 till psx som har typisk snes rpg grafik och anime karaktärer i textrutorna, samt några animesekvenser. Det har precis som du vill en story som börjar ganska lättsamt med humor men slutar seriöst och den är ganska bra om man klarar av det hela rädda världen syndromet samt vissa shounen klyshor.

 

Det är det enda jag kan komma på nu men jag ska kolla efter om jag hittar nått mer.

 

Edit: Kanske ska varna för dom extremt dåliga röstskådespelarna som dyker upp på lite olika ställen i den engelskspråkiga versionen, dom kan vara bland dom sämsta jag har hört.

 

Edit2: Antar att du har spelat Xenogears annars blir jag ledsen :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Xenogears har jag inte kört, tyvärr... försökt få tag på det innan, men lagt projektet på hyllan :(

och har kört de flesta ff-spelen, men "bara" varvat 7an till 10 - 2, ska ge mig på 6an igen har ja tänkt mig, slutade spela det av nån mystiskt anledning :S

 

Lunar 2... hmmm känner igen det, är det det som kommer till psp? finns nåt lunar till pspn om ja inte missminner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror att det var Lunar 1 som kom till psp, jag har aldrig spelat det så jag kan tyvärr inte säga hur bra det är.

 

Om du vill få tag på Xenogears så kan du alltid kolla på ebay, en vän till mig köpte det därifrån för inte så länge sen. Det rekomenderas varmt eftersom det antagligen är mitt favorit psx rpg, det har en fantastisk story. Själva spelet är dock inne lite på visual novel genren på skiva 2 vilket kanske inte passar alla även om jag gillade det skarpt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med Orrin till 100% om Xenogears. Djupare story får man leta efter, och karaktärerna är helt underbara! Den engelska översättningen är dock inte helt klockren, och dubben är så kass som den bara kan bli. Som tur är pratar de inte så ofta.

 

Men vill man ha gammaldags grafik är Suikoden I och II att rekommendera (båda till PSX).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Kolla vad jag hittade! En två år gammal tråd om speltips! Besparade mig mödan av att skapa en.

 

Jag letar nämligen för närvarande efter ett RPG av den japanska sorten. Kraven är att musiken ska vara relativt skaplig, det ska finnas någorlunda karaktärsdjup, och att huvudpersonen ska kunna prata (!). Även stridssystemet bör ha ett visst djup. Grafiken kvittar lika, men handritade sprite är ett pluss.

 

Som ett jRPG-fan jag är finns en stor risk att jag redan har spelat det ni tipsar om. Jag har givetvis spelat så gott som alla Final Fantasy efter femman, samt Xenogears, Grandia 1-2, Kingdom Hearts-serien, Skies of Arcadia, Suikoden 1-3, Lunar Genisis (huga), Blue Dragon, mm. Men jag vet att det finns mängder av jRPG där ute som jag inte ens hört talas om; kanske ligger det en eller annan pärla gömd någonstans. Konsol spelar ingen roll, jag har så gott som allt.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kolla vad jag hittade! En två år gammal tråd om speltips! Besparade mig mödan av att skapa en.

 

Jag letar nämligen för närvarande efter ett RPG av den japanska sorten. Kraven är att musiken ska vara relativt skaplig, det ska finnas någorlunda karaktärsdjup, och att huvudpersonen ska kunna prata (!). Även stridssystemet bör ha ett visst djup. Grafiken kvittar lika, men handritade sprite är ett pluss.

 

Som ett jRPG-fan jag är finns en stor risk att jag redan har spelat det ni tipsar om. Jag har givetvis spelat så gott som alla Final Fantasy efter femman, samt Xenogears, Grandia 1-2, Kingdom Hearts-serien, Skies of Arcadia, Suikoden 1-3, Lunar Genisis (huga), Blue Dragon, mm. Men jag vet att det finns mängder av jRPG där ute som jag inte ens hört talas om; kanske ligger det en eller annan pärla gömd någonstans. Konsol spelar ingen roll, jag har så gott som allt.

 

Tack på förhand.

 

Rent spontant vill jag rekommendera Odin Sphere, riktigt häftigt jrpg/action spel till PS2.

 

Om du inte har spelat det så kan jag också rekomendera Star Ocean 3(också till PS2).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du inte har kört Star Ocean 2 så tycker jag att du ska göra det, stridssystemet är riktigt underhållande (påminner om Eternal sonatas som du inte tyckte om men det här känns bättre) och storyn är riktigt bra om jag nu minns rätt (var ett tag jag spelade det). Storyn är en blandning av kärlek och rädda världen plus lite annat smått och gått.

 

Annars kanske Valkyrie Profile skulle kunna funka, körde ut det någon gång förra året och tyckte att det var helt okej. De pratar rätt så mycket i det spelet och dubben kanske inte är i världsklass men för det mesta funkar det, samt att striderna och spelupplägget är lite annurlunda. Du kanske vet storyn men det handlar om att du är Valkyrien Lenneth som ska sammla krigares själar så att de kan strida med Oden när Ragnarök kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvärr har jag redan spelat Star Ocean, både tvåan och trean. Dock var det ett bra tag sedan jag spelade det förstnämnda, så det kanske är värt att kolla in det igen. Har även spelat Valkyrie Profile, och visst funkade det. Inte det mest traditionella, och ibland hade jag svårt att fatta vad jag skulle göra, men det var ett bra spel i vilket fall. Kanske tvåan är något att ha; någon som vet?

 

Kanske bäst att jag nämner att jag även har spelat en del Tales of-spel, nämligen Destiny, Eternia och Symphonia. Odin Sphere har jag dock inte spelat, och det ser onekligen intressant ut. Definitivt någonting att hålla ögonen på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...