Hoppa till innehåll
Anime.se

Neon Genesis Evangelion


Darkmoon
 Share

Rekommenderade inlägg

I maj kommer dessutom första filmen ut i en version som kallas 1.11 (bioversionen var 1.0, DVD-versionen 1.01), ett år efter DVD-versionen. Det utlovas "nya klipp och digital mastering" (lustigt sätt att uttrycka sig på...).

 

Va? Alltså en remaster på en remaster på en remake av originalstoryn? Eller är jag helt ute och cyklar?

Nu stod det "digital mastering", inte "REmastering", men det är just det jag menade var lustigt. Förhoppningsvis var väl ändå DVD:n tillverkad digitalt... (men kanske var den inte det; kanske det också är därför som bilden är så mörk.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I maj kommer dessutom första filmen ut i en version som kallas 1.11 (bioversionen var 1.0, DVD-versionen 1.01), ett år efter DVD-versionen. Det utlovas "nya klipp och digital mastering" (lustigt sätt att uttrycka sig på...).

 

Va? Alltså en remaster på en remaster på en remake av originalstoryn? Eller är jag helt ute och cyklar?

Internet[/url]":284rna26]また、同作品はデジタル制作のアニメだが、劇場でのフィルム鑑賞を映像を再現するため、既発売のDVDではデジタルデータをそのまま使わず、35mmニュープリントからのHDテレシネ方式を採用している。

 

Typ nånting om att de ska göra ny (analog) 35 mm-filmkopia av den digitala versionen, för att sedan gå tillbaka till digitalt igen för den högupplösta blurayversionen. Alltså digitalt -> analogt -> digitalt.

 

Men varför? (O_o)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Mangatecknaren Tony Takezaki (tecknat bland annat A.D. Police och Genocyber -- en högst tvivelaktig merit) tecknar visst en parodi som trycks i samma tidning som Evangelion-mangaserien. Jag gjorde en snabb och bristfällig översättning av en "sketch" (obs: den spoilar avsnitt 23): sida 1, sida 2, sida 3 och sida 4.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Jag har något att bekänna... Jag har inte sett Neon Genesis Evangelion. Jag tänkte dock att, vad fan, jag borde ju iallafall kolla in serien med tanke på att jag har hört så mycket om den. Men var ska jag börja? Det verkar ju finnas tusen olika versioner av samma serie, och sedan efterföljare på dem.

Är det orginalet som jag ska börja med?

Om någon vill kompilera en lista som jag kan följa så vore det toppen!

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har något att bekänna... Jag har inte sett Neon Genesis Evangelion. Jag tänkte dock att, vad fan, jag borde ju iallafall kolla in serien med tanke på att jag har hört så mycket om den. Men var ska jag börja? Det verkar ju finnas tusen olika versioner av samma serie, och sedan efterföljare på dem.

 

Är det orginalet som jag ska börja med?

 

Om någon vill kompilera en lista som jag kan följa så vore det toppen!

 

Tack på förhand.

1995 kom en TV-serie på 26 avsnitt. Produktionen körde ihop sig i slutet, så de bestämde sig för att snygga till avsnitt 21-24 till köpvideoutgåvan. Dessa kan man ibland se kallade "director's cut", eller 21'-24'. Avsnitt 25-26 är i synnerhet speciella, så de tänkte teckna om hela avsnitten till köpvideoutgåvan. Men projektet utvidgades till att bli en biofilm, End of Evangelion, som fick premiär sommaren 1997. End of Evangelion (som också kallas "avsnitt 25'-26'") skulle dock ha haft premiär tidigare, och fick därför våren 1997 en recap-film Death som visades på bio tillsammans med Rebirth, första halvan av den kommande filmen, som lockbete. Death, som täcker avsnitt 1-24, har lite uppsnyggad animation, men innehåller så vitt jag minns inget speciellt nytt om man sett 21'-24'.

 

2006 utannonserade originalets skapare att de skulle göra om den gamla TV-serien i form av fyra nya filmer som tillsammans kallas Rebuild of Evangelion. Första filmen, Eva:1.0 (Eva:1.11 på Blu-ray), kom 2007 och är som en remake av gamla TV-avsnitten 1-7 men med några ändringar; Eva:2.0 (2.22 på Blu-ray) kom 2009 och återberättar avsnitt 8-21 med många ändringar; Eva:3.0 (3.33 på Blu-ray) kom 2012 och... använder några element från senare avsnitt och från End of Evangelion, men med så många ändringar att man som Eva-fan inte riktigt vet vad! Den fjärde filmen, Eva:FINAL, har inte ens ett premiärdatum ännu. Kanske kommer 2014, kanske 2015. Kanske 2016, vem vet.

 

Ska du se TV-serien först eller filmerna först? Upp till dig, förstås. Om du pallar med att se TV-serien och sen End of Evangelion, gör det. Annars kan du se de nya filmerna direkt -- men det är kul att ha sett originalet för att se hur mycket de skruvar med våra förväntningar!

 

Och det är allt animerat Eva. Åtminstone allt som spelar roll. Det finns en dålig datoranimerad grej, Petit Eva, men den kan du med gott samvete hoppa över.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror på vad du vill åt. Vill du åt blu-ray-upplösning och "snygg" datoranimation ska du bara kolla in de senaste filmerna. Men vill du se vad det var som gjorde Evangelion till det det är (och revolutionerade animévärlden) så ska du bara se de första 26 avsnitten och sen betrakta resten som någon form av lustig spinoff, eller parenteser. Det inkluderar "The End", som vände upp och ner på hela poängen med TV-serien.

 

Men frågan är om Evangelion kan skapa samma chock hos en tittare idag som den kunde då. När man kör ett Eva-marathon tror jag nog lätt att effekten uteblir. Vill du verkligen se Evangelion rekommenderar jag att du ser varje avsnitt två gånger innan du går vidare till nästa. Det är av det där ovanliga slaget att man helst inte ska missa någonting av. Inte minsta detalj bör gå dig förbi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är förresten diametralt motsatt zimeons åsikt om End of Evangelion. Jag tycker att den är essentiell för den äkta Eva-upplevelsen, även om den skär ner ordentligt på sin föregångares... "naivitet". ^_^

 

 

Jag tror inte heller att nya tittare tar till sig serien lika lätt nu som förr. Inte lika "wow" nu, kanske. Men så länge man kan tänka på vad karaktärerna tänker och känner (det är mycket "under ytan"!) och empatisera med dem, så bör det vara en höjdarupplevelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Problemet med End of Evangelion är inte att den skär ner på naiviteten; problemet är att den totalförnekar den slutsats som TV-serien på ett så oerhört galant vis kom fram till. Den är väldigt snygg, och väldigt bra på sätt och vis, men vad hände, hade Anno går och tagit pro-depressiva medel eller?

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur du kommer fram till den slutsatsen är mig fullkomligt obegripligt.

De olika sluten i kortformat.

TV-seriens slut: "Jag får existera. Jag får finnas till! - Gratulerar!"

End of Eva's slut: *Stryper den enda kvarvarande människan* "Jag mår illa"

Lika? I think not.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här är förstås fel tråd att diskutera Evangelion i. Men...

 

 

Eva-slutet

Jag tolkar båda sluten som att Shinji inser värdet av att fortsätta existera som individ och avfärdar instrumentaliteten. Med skillnaden att End of Evangelion visar det fysiska förloppet.

Jag kan dock hålla med om att budskapet dämpas lite av den hopplösa känslan i EoEs slutscen.
Redigerad av Sceleris
Flyttat från "Ge mig tips om anime att se"-tråden.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har alltid sett dem som olika slut, och det antagligen för att jag inte tycker tv-slutet är något bra.

 

spoiler om allt

Jag tycker inte det passar Shinjis karaktär att finna en mening med livet efter allt han gått igenom, åtminstone inte så jäkla snabbt. Det är en sådan plötslig 180, som om författarna sa i sista stund "Men grabbar, det måste väl sluta någorlunda lyckligt i alla fall." Evangelion behövde inget lyckligt slut, och passade inte ihop med ett lyckligt slut i min mening. Det är därför jag tycker End är så cool, för den skiter i och kör på depressionstemat så långt det bara går.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om slutet på TV-serien och om End of Evangelion

Spoiler
TV-slutet plockar isär karaktärernas identiteter. De löser upp grunderna för dem en och en, genom att ifrågasätta deras masker och osäkerheter och allt de baserar sig själva på. Shinji, pojken som lider av mindervärdeskomplex men bara vill bli älskad som sig själv, är i fokus. Mindervärdeskomplexet och alla hans motgångar ingjuter i honom dödslängtan, thanatos, alltså en längtan att inte finnas till, men när han får se tomheten som icke-existensen innebär så tar hans livslängtan, eros, över. Han vill ha något. Slutet bygger upp hans identitet igen: att leva och bli älskad kräver identitet, och identitet får man genom fysiska begränsningar och psykosociala avgränsningar. Och han får lära sig att hans självbild är självskapad, att det är han själv som har makt över sitt mindervärdeskomplex. Summa summarum: "Det är inte världen som hatar mig, det är jag; och jag vill bli lycklig, så jag vill leva med andra människor, för lycka finns i samspelet mellan människor!"

 

Filmen betonar svårigheterna. Shinji förstår inte världen, och han skyller det på dem. Han är så rädd för att bli avvisad att han hellre önskar att ingenting fanns: mekanismen i verkligheten reagerar och människorna löses upp. Men han förstår att det är en falskhet, och att han bara flytt igen, och det fanns ingen lycka i drömmen heller. Återigen, hans livslängtan tar över och mekanismen avbryts: människor kan och kommer att finnas igen, om de vill, med allt ont som det innebär. Människor kommer att avvisa varandra. Men i Shinjis möte med Rei-Kaworu talar de om livslängtan, hopp trots svårigheter, och att man kan göra sitt eget paradis så länge man vill leva.

 

I ONE MORE FINAL: I Need You har det gått en tid. Shinji får se den första människan på länge, och det är Asuka. Han vet inte om det är på riktigt, och mycket riktigt leder rädslan för att bli avvisad att han prövar verkligheten med en avvisande handling. Men det är verkligen Asuka. Hon smeker honom accepterande på kinden, men hennes replik talar om att hon inte förlåtit honom, dels för vad han gjorde i början av filmen -- "så jävla vidrigt, hur kunde du göra så när jag var som mest utsatt" -- men dels mer allmänt. Kanske för att han inte kunde hjälpa henne, eller kanske att hon kände sig avvisad av honom.

 

Summa summarum: "Lycka finns i samspelet mellan människor, men det är jävligt svårt."

 

Sluten kompletterar varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har aldrig sett Eva men funderar på att se de nya filmversionerna (De so gjorts på 200-talet). Har någon här sett dem och är de bra? Går de att se som stand-alones eller måste jag ha sett hela tv-serien för att fatta?

 

 

De går bra att se som stand-alone och de är mycket bra =D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sluten kompletterar varandra.

Din analys gör mig inte mer övertygad om att sluten bara motsäger varandra. Som sagt är den enda vettiga tolkningen att End of Eva kommer efter slutet på TV-serien och det gör alltihopa bara så ENORMT mycket sämre.

 

Ungefär som att se Darth Vader och veta att det är den där förbannade snorungsjäveln Anikin Skywalker och man bara "och VEM ÄR FÖRVÅNAD?" och helt plötsligt är A New Hope sämre än innan man sett bjölrullarna 1--3.

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Din analys gör mig inte mer övertygad om att sluten bara motsäger varandra.

Ska det vara ett "endast" istället för "inte" där? :P

 

Hur menar du med att End of Eva kommer efter slutet på TV-serien? I den "narrativa kronologin" tycker jag att sambandet är ganska tydligt: det går 1-24, sen 25', sen typ tio minuter av 26', sen 25-26, slutligen resten av 26'.

 

Produktionsmässigt så är rötterna till 25'-26' faktiskt äldre än 25-26! Det finns, om jag inte missminner mig helt, tecken (t.ex. utkast till originalmanus) på att originalplanerna verkligen var något i stil med EoE. Redan i förproduktionsförslaget lät det som att de siktade på något storstilat, och i de TV-sända 25-26 så ser vi också bilder som går igen i scener i filmen nästan exakt. Annos mentala inställning när han gjorde TV-serieslutet och när han gjorde filmen skiljde sig säkert markant, men eftersom (1) själva berättelsen är likadan "men ur ett annat perspektiv", och (2) med tanke på hur mycket Anno tyckte om TV-slutet så (3) känns det osannolikt att han skulle ändra dess sensmoral -- däremot ville han ge en annan presentationen av den, förmodligen färgat en hel del av hur publiken tog emot både TV-seriens slut och Death & Rebirth. (Pro-depressiva medel, minsann!)

 

Jag kan förstås inte "säga emot" att du tycker att filmen nedvärderar slutet, men jag tycker att det är viktigt att påpeka för nykomlingar till Eva att den åsikten om filmen inte är allenarådande. Jag tycker som sagt att de kompletterar varandra, även bortsett från det här med att "storyn är ofärdig utan EoE", alltså att de kompletterar varandra även "symboliskt". TV-serien är i mina ögon underbart upplyftande, ja, men det är just det jag menar med naivitet. Filmens pessimism är en verklighetsfrämjande motvikt, en ordentlig knäpp på näsan. Och utan den sociala dekonstruktionen i TV-seriens slut så blir filmens filosofi för tunn. De behöver varandra, och stärker varandra.

 

Sen att filmen är en sån jävla attack mot alla sinnen gör det till ett oslagbart mästerverk i mina ögon. :colonthree:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och jag sällar mig till raka motsatsen. Jag fann framförallt film 2 fullkomligt obegriplig om man inte sett hela TV-serien fem gånger.

 

Vem har sagt att man måste förstå Eva? Anno är en stor filmare för att han gör bra filmer, inte för att han skriver ogenomträngliga manus.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...