Hoppa till innehåll
Anime.se

Neon Genesis Evangelion


Darkmoon
 Share

Rekommenderade inlägg

"Förstå" i betydelsen hänga med i handlingen om man inte sett TV-serien. Jag minns inte exakt vad, men det var mycket som bara rusades förbi ungefär som som "jaja, ni vet ju vad det där var". Kan hända att det fixades till BR-utgåvan.

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De flesta som sett de nya filmerna men inte sett originalet verkar vara av uppfattningen att de fattar vad de som nya tittare förväntas fatta. Och det kan jag tänka mig. Visst är det en del kortform (kanske främst på karaktärsavdelningen), men man ska nog inte ännu basera sina slutsatser om vad som händer på originalserien, då dess mytologi är så kraftigt förändrad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm. Ska kolla in filmversionerna då fast jag är fortfarande rätt skeptisk. Jag har hört för mycket om EVA och jag vet inte vad jag ska förvänta mig, känns som att filmena inte kommer leva upp till sin hype. Sen är det ju mechs i filmerna vilket redan där är en varningsklocka. Btw är Shinji tolererbar i de nya filmerna, alla som jag har pratat med säger att han var outhärdlig i orginalet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag minns så är Shinji sig lik från serien till och med film två (har inte sett tredje filmen än så kan inte svara hur han är där) och nog att han kan vara rätt dryg i vissa stunder så har jag aldrig ogillat honom som karaktär, snarare tvärtom. Det mesta han gör i serien får mig att sympatisera för honom och ärlighetens namn så kan jag känna igen mig i honom vissa stunder. Med allt det sagt så går han för långt ibland som får mig att vilja slå lite vett i honom men även det tycker jag bara är ett tecken på en välskriven karaktär, det är ju så enkelt att säga "ta dig samman" när det är någon annan än en själv det handlar om.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Folk som säger att han är outhärdlig i originalet kan jag bara se som människor med bristfällig förmåga att förstå andra människor och sätta sig in i vad de känner. En del menar att Shinji borde vara glad för sin situation. Jag menar att de antingen inte sett serien eller att de saknar empati: Shinji är en grabb som lämnats av sina föräldrar och har lidit för det sedan han var kanske fem år gammal. Han träffar en kall, distanserad fader någon gång då och då, som inte har ett gott ord till honom. När han är fjorton år så blir han äntligen kontaktad av sin far som bara skriver "kom hit". Han får hopp för något slags familjär relation... men hans far vill bara använda honom som ett redskap. Tycker man att Shinji är en dålig karaktär för att han inte tackar och är glad så är det banne mig något som fattas där uppe.

 

I de nya filmerna verkar hans bakgrund vara mindre traumatisk för honom, så att han är mer öppen och aktiv, och det är väl det vissa reagerar positivt på.

  • Uppröstad 4
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har som sagt inte sett någon Eva alls så jag kan inte bedömma Shinji som karaktär själv. Men jag har fått honom beskriven som en Amano Yuki karaktär (mirai nikki) dvs. en angst-karaktär som inte vågar göra något själv utan egentlig anledning. Med andra ord en  karktär som är svår att sympatisera med och lätt att ogilla.

 

Samtidigt kan jag gilla en sån karaktär om ångesten är väl underbyggd och motiverad. Jag kommer skriva min egen åsikt om Shinji när jag faktiskt har sett filmerna eller orginalserien. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har som sagt inte sett någon Eva alls så jag kan inte bedömma Shinji som karaktär själv. Men jag har fått honom beskriven som en Amano Yuki karaktär (mirai nikki) dvs. en angst-karaktär som inte vågar göra något själv utan egentlig anledning. Med andra ord en  karktär som är svår att sympatisera med och lätt att ogilla.

Det är därför jag gillar Shinji, för han har all anledning i världen att vara angstig och inte våga göra något själv. Jag vet inte vilka fler anledningar man ens kan tänka sig.

 

Det är var som gör karaktärer intressanta för mig. Att de är komplicerade eller annorlunda på något sätt, men jag förstår precis varför så är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Folk som säger att han är outhärdlig i originalet kan jag bara se som människor med bristfällig förmåga att förstå andra människor och sätta sig in i vad de känner. En del menar att Shinji borde vara glad för sin situation. Jag menar att de antingen inte sett serien eller att de saknar empati: Shinji är en grabb som lämnats av sina föräldrar och har lidit för det sedan han var kanske fem år gammal. Han träffar en kall, distanserad fader någon gång då och då, som inte har ett gott ord till honom. När han är fjorton år så blir han äntligen kontaktad av sin far som bara skriver "kom hit". Han får hopp för något slags familjär relation... men hans far vill bara använda honom som ett redskap. Tycker man att Shinji är en dålig karaktär för att han inte tackar och är glad så är det banne mig något som fattas där uppe.

 

Huvudet på spiken. Shinjis föräldrar stack när han var tre.

Mitt mest betydande minne av Evangelion var när man sett på första halvan, alla var liksom "ooh Rei" och "wow Asuka" och "fan va coola animationer" och jag hängde på… men fick hjärtat i halsgropen någonstans i mitten och tyckte att "nä nu jävlar måste min morsa se på det här".

Hon såg avsnitt 13 och tyckte det var förvirrande men bra, och ville se avsnitt 1. Hon såg avsnitt 1.

Ungefär fem millisekunder efter Gendos replik sa hon bara "men herregud, stackars pojke". Hon såg på ett ögonblick vad serien handlade om. Min familj har haft, kanske inte fullt lika illa, men ganska vassa pappakomplex i ett par generationer. Framförallt min mors syskonskara.

 

Ett par veckor framöver kom hon hem utmattad från jobbet varje dag och ville se nästa avsnitt av Evangelion. Hon var cirka 60 år gammal då. Hon fattade inte ett skit av actionscenerna, såg knappt skillnad på Evorna, hon ville bara åt resten. Det finns fan ta mig ingen animé som har klarat av något sådant.

 
  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man måste förstås inte tåla Shinji, lika lite som man måste tåla någon verklig bekant som hatar sig själv eller är deprimerad. Man kanske inte har tålamodet eller den tillräckliga mentala stabiliteten att handskas med en sådan negativ människa (och sådana situationer visar också serien på! Fan vad Evangelion är lysande!).

 

Men det är en annan sak än att inte alls förstå.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

 

På ämnet "att förstå Evangelion" har amerikanska public service-kanalen PBS Youtube-avdelning Idea Channel lagt upp en diskussion om "poststrukturalistisk läsning", alltså om hur man enligt en viss filosofisk inriktning tar del av och finner mening i bland annat kulturella verk som böcker och filmer och animeserier.

 

"Spelar det någon roll vad Evangelions skapare säger?"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

"Spelar det någon roll vad Evangelions skapare säger?"

 

Mitt svar är nej. Det intressanta är ju att på egen hand utforska karaktärerna och livsfrågorna som tas upp. Skaparens intentioner är sekundärt.

 

Förresten vill jag avråda från att se de nya Rebuild-filmerna innan man har sett animeserien. Tempot är för snabbt, man hinner inte bygga upp någon relation till figurerna och karaktärerna själva hinner inte få den psykologiska skada som gör Evangelion till ett intressant drama.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Även om det viktigaste är vad tittaren själv får ut av verket, så tycker jag, åtminstone när det gäller sådant som Evangelion, att vad Anno säger är högst intressant, om så bara för att Anno själv är en intressant person. (Se till exempel de här översatta utdragen ur en serie intervjuer med honom från ~1996-1997.) Evangelion blir lite som ett studium i Anno som person, samt att det förstås är en viktig bit i animehistorien: hur dess skapare gick till väga och vad de tyckte och tänkte reflekterar deras samtid.

 

Men nä, oavsett om det finns eller inte finns meningar som skaparna ville förmedla med serien så upphäver det inte vad vi fick ut av den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Den tidigare utannonserade kommande boxen har fått släppdatum och pris och sådant. Här har ni en engelsk översättning av vad som följer med.

 

3450 spänn vill Amazon ha när den kommer ut i augusti; sisådär runt 600 spänn går till frakt och tull. (Skönt med Amazons nya tjänst där de tar hand om tullen också!) Här är deras BD-sida.

 

Jag har förbeställt. Jag är inte rik, och jag brukar inte importera från Japan... men vafan. Det är ju Evangelion.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag antar att jag inte är helt fel ute när jag placerar följande här;

 

Finns det någon laglig streaming-tjänst som för oss svenskar erbjuder möjlighet att genom betalning kunna ta del av hela serien? Jag är speciellt intresserad av att kunna ta del av Director's Cut-avsnitten. Jag inser nu, mitt i min årliga genomgång av serien, att den box som jag köpte häromsistens inte erbjuder dessa. Jag vet att jag kan leta upp dessa avsnitt annorstädes, men då jag dyrkar EVA så gör jag gärna rätt för mig. Med det sagt så undanber jag gärna PM med "diverse länkar". Inte sagt att jag hade fått några sådana, men då jag vid tidigare förfrågningar har fått sådana levererade, garderar jag mig. :wink:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag antar att jag inte är helt fel ute när jag placerar följande här;

 

Finns det någon laglig streaming-tjänst som för oss svenskar erbjuder möjlighet att genom betalning kunna ta del av hela serien? Jag är speciellt intresserad av att kunna ta del av Director's Cut-avsnitten. Jag inser nu, mitt i min årliga genomgång av serien, att den box som jag köpte häromsistens inte erbjuder dessa. Jag vet att jag kan leta upp dessa avsnitt annorstädes, men då jag dyrkar EVA så gör jag gärna rätt för mig. Med det sagt så undanber jag gärna PM med "diverse länkar". Inte sagt att jag hade fått några sådana, men då jag vid tidigare förfrågningar har fått sådana levererade, garderar jag mig. :wink:

 

Njäe, jag tror inte ens att någon har licensen för DVD-utgivning i USA nu, än mindre streaming, än mindre streaming för oss.

 

Men Evangelion kommer ju som sagt (se föregående sida) på Blu-ray i höst, och om du inte vill köpa en box för 2500 spänn så kanske Anime Limited i Storbritannien kommer att ge ut den. De har ju gett ut en del kompletta samlingar, som Gurren Lagann. (Vilken jag inte nämner för Gainax-kopplingen, för det är ju inte längre Gainax som äger Evangelion.)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[...] för det är ju inte längre Gainax som äger Evangelion.)

 

Oj! Är det alltså Studio Khara som tagit över de rättigheterna, eller är det något annat bolag som äger Evangelion? Det är svårt att se Gainax släppa rättigheterna frivilligt, Evangelion-märket är ju en kassa-ko som inget annat. Vilket är lustigt, med tanke på hur dålig all merchandise verkar vara... jag tittar på er, pachinko-maskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, i höstas var det nån som märkte att Khara ersatt Gainax i alla copyrightnotiser. Kanske Gainax behövde pengar fort och Anno var villig, eller så var det good will för att Anno är Anno, eller så kanske han hade nåt i ursprungsavtalen. Vem vet, det kanske inte är en sådan kassako att det bara är att kasta ut ett nät och håva in pengar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Tack för svaret på min fråga Sceleris. Jag får hålla mina korpgluggar öppna efter en lämplig befintlig box på diverse sajter "köp-och-sälj"-sajter som säljer anime och om inte annat så får jag väl slå till på BD-utgåvan som kommer till hösten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Hej.

Är det någon som har koll på när 3.33 kommer på engelska som fungerar i Europa? Söker förtvivlat efter en DVD, men får bara svar att det är försenat, men filmen lanserades på bio för två år sedan eller så. Är det någon som har koll på vad som händer här?

 

//arda

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...