Hoppa till innehåll
Anime.se

Animéradion: ny poddradio på svenska!


Genma
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Sanningen är att jag faktiskt såg några avsnitt av Nisse-Koj i förberedelse för detta avsnitt, men tyvärr hade jag inte alls en lika positiv erfarenhet som animéradion hade. Skitsnacksboken the Animation, tänkte jag, och klarade inte av att se vidare. Det kanske har att göra med aldrig har varit förtjust tsundere-tjejer (läs: undviker gärna som pesten), eller att jag helt enkelt inte har nått ålderns höst ännu. Eller att jag saknar personliga referenser till att vara kär som gynmasiestudent.

 

Trots detta var det mycket trevligt att höra dem snacka om serien med sådan passion, och det gjorde mig glad att jag kollade på åtminstone två avsnitt så att jag kunde hänga med i konversationen. Skolromanskomedier kanske inte är min kopp té, men animéradion har en viss förmåga att få ut något roligt av även det mest generiska och uttjatade. Båda tummarna upp, som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sanningen är att jag faktiskt såg några avsnitt av Nisse-Koj i förberedelse för detta avsnitt, men tyvärr hade jag inte alls en lika positiv erfarenhet som animéradion hade. Skitsnacksboken the Animation, tänkte jag, och klarade inte av att se vidare. Det kanske har att göra med aldrig har varit förtjust tsundere-tjejer (läs: undviker gärna som pesten), eller att jag helt enkelt inte har nått ålderns höst ännu. Eller att jag saknar personliga referenser till att vara kär som gynmasiestudent.

 

Trots detta var det mycket trevligt att höra dem snacka om serien med sådan passion, och det gjorde mig glad att jag kollade på åtminstone två avsnitt så att jag kunde hänga med i konversationen. Skolromanskomedier kanske inte är min kopp té, men animéradion har en viss förmåga att få ut något roligt av även det mest generiska och uttjatade. Båda tummarna upp, som vanligt.

hehe, jag vart så förtjust i serien, att jag läste igenom hela mangan, och väntar ivrigt efter nästa kapitel varje vecka. XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här är mitt Nisekoi-betyg, enligt min nya betygsberäknare! (På MAL har jag gett den 6/10, fast det var ju innan jag skrev räknaren.) Jag motiverar mitt betyg ungefär så här:

Spoiler
  • En utgångspunkt att tänka på är att vad serien vill vara är en lättsam romantisk komedi.
  • Handlingen är inte så illa i exempelvis hur den hänger ihop logiskt, alltså att "Onodera säger X, så därför gör Raku Y, och då reagerar Chitoge med att göra Z", och den är inte opassande känslomässigt manipulativ eller så. Den får minuspoäng för att den är så otrovärdig, det är en sån berättelse där det absolut känns som att författaren tänkt att "aj då, nu håller berättelsen på att stanna av, bäst att kasta in en ny inflyttningsstudent".
  • Karaktärerna är ju inte välrundade, men det känns inte som ett problem för en serie som denna. Men det händer ofta att de gör saker som inte känns vettiga, till exempel tillfället de pratar om i Animéradion där

    Raku somnade på bryggan när Onodera bad om en kyss

    . Det är ett sånt där överdrivet lämpligt "sammanträffande". Karaktärerna är också sympatiska nog: Raku är godhjärtad och arbetssam, Chitoge vinner sympati genom sin (initiala) utstötthet, och Onodera är så rar att det nästan är löjligt.

  • Dialog och tema är inget att tänka på. Jag har gett ett minuspoäng på tänkvärdhet, för det finns inte så mycket att fundera på i en berättelse om en kille som är kär i en tjej men måste vara ihop med en annan tjej.
  • Berättelsen är en klyscha, men farten hålls igång till stor del av Shaft-klippning. Den är också ganska välbalanserad mellan romcom och exposition. Egentligen inte mycket mer än man borde kräva av vilken serie som helst, men det säger något att det funkar så väl trots berättelsen i sig.
  • Designen är bättre än vad den är dålig. Karaktärsdesignen är ju ganska generiskt "anime", typ Chitoges stora eviga rosett, men också gullig. Desto mer anmärkningsvärt är förstås miljöerna som har en kreativitet som i det närmaste behövs för att liva upp serien.
  • Jag tycker att den har bra teckningar. Det ser helt enkelt ut som det ska se ut, speciellt alla roliga miner och generade ansikten. Animationsmässigt finns det några få stunder som ser lite bättre ut än andra, men annars är det grundnivå.
  • Färgerna är bra! Det är mjukt och behagligt och ökar moé-faktorn med 125 %. Chitoges hårfärgtoner är fina.

Allt som allt blir det 6/10 i betyg. Men sen så tycker jag personligen att även om karaktärsdesignen är generisk så är den söt, jag gillar tecknarstilen, och så älskar jag animeröster som Nao Tōyamas Chitoge! Allt som allt: 7/10.

 

Det förklarar inte vad Animéradion ser i serien, men det är åtminstone ett försvar av den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

 

Animéradion avs. 80

 

Diskussion om Det Blåser Upp En Vind, kanske den sista animen som kommer att visas på svenska biografer någonsin.

 

Musik: Yuming, Rika Komatsu

 

I studion: Alice Engström, Anders Häger Jönson, Iggy Drougge, Lisa Medin och Tomas Antila

 

 

iDrougge ogillar Ghibli? Det hade jag aldrig trott. Intressanta tankar från de andra. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Härligt! Nu kom äntligen avsnitt 82 från Närcon! Det har jag väntat på! :)

 

Animéradion avs. 82

 

Extralångt och smarrigt avsnitt från Närcon. Vi pratar hentai-minnen, journalistik och Tiny Toons med unga män.

 

I studion: Alice Engström, Tomas Antila, Anders Häger Jönson, Björn Jauhianen, Anton Skoglund, Jakob Wesslund och Björn ”Krüger”.

 

Musik: Pokemans, Yoko Ishida, Seatbelts

 

 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...
  • 1 month later...

 

 Animéradion TV - Närcon Vinter 2015

 

Animéradion gör Närcon osäkert tillsammans med Sylvester "The Italian Stallion" Stallone, massa gamla nummer av Animerica, Wacko Jacko, en halv rulle silvertejp, Pokemans, James Pond och självklart: massor med kavajuchans!

Del ett av två.

Animation: Alice Engström
Redigering: Lill-Hägern
Musik: ODiN - Mawaru (Neguse Remix)

 

 

Animéradion TV - Fortsatta äfventyr på Närcon Vinter 2015

 

Vi träffar grisen, äter goda grejer, rejvar, pratar med Superfamiljen, kollar in figurer och får höra en historia om hentai från den gamla goda tiden.

Del två av två.

Animation: Alice Engström
Redigering: Lill-Hägern
Musik: ODiN - Mawaru (Neguse Remix)

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var har alla äldre avsnitt tagit vägen? Försöker man att nå dom via animeradion.se så länkas man vidare till deras Youtube-kanal.

 

I Youtube-beskrivningen länkar de till en torrentfil till avsnitten. (Olyckligtvis dåligt namngivna, så filerna ligger huller om buller när man har ett system som kör med teckentabellsortering, dvs A före a och 012 före 13.)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...