Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Osamu Tezukas gamla film Memory.

Är det kortfilmen där kvinnor är gående bröst och rumpa? För den var ju rätt intressant... :>

 

Min senaste var Kamichu!. Pluspoäng för den underbara staden, den detaljrika animationen, och alla små gudomligheter som påminde mig om smådjuren i Sven Nordqvists böcker. Minuspoäng för bitvis skrämmande karaktärsanimation och en rätt menlös - om än ganska söt - handling . Jag tyckte bäst om UFO-avsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åhåhå, såg just klart Kodomo no Omocha (102 avsnitt på en vecka, frust).

 

Bra komedi - bitvis riktigt roligt (Sanas ständiga frispel var oslagbara) - och bra drama, men mer än en hel del utfyllnad och en i överlag rätt misslyckad akt som slösade bort ganska många avsnitt (avsnitten om New York). Därtill var det alldeles för mycket Babbit i de senare avsnitten. Även om den också saknar den en god epilog (kalla mig galen om ni måste, men jag föredrar att åtminstone det sista avsnittet i en serie är någorlunda dedikerat till dess huvudteman), så var det en mycket förnöjsam serie med hjärtat på rätta stället. Den tangerade en nia, men får nöja sig med 8/10. Ack, den som vore barn igen... ~_~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sikta mot toppen! 2. Om den inte var så problematisk i trovärdighetsfronten hade den varit bättre. Men den var välgjord och hade en fin anknytning till sin föregångare. 7/10.

Så den har anknytning till riktiga Gunbuster? Synd, då kan jag inte se den. Gunbuster är bland det bästa som gjorts, någonsin, men bara tanken på att få veta något som hände efteråt skulle förstöra alltför mycket för mig.

 

För övrigt såg jag själv klart på Honung och Klöver Två igår. Urbra! Flera steg bättre än första serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så den har anknytning till riktiga Gunbuster? Synd, då kan jag inte se den. Gunbuster är bland det bästa som gjorts, någonsin, men bara tanken på att få veta något som hände efteråt skulle förstöra alltför mycket för mig.

Lite om kopplingen mellan Gunbuster och Die Buster

Spoiler
Kopplingarna infattar att tidigare händelser har lämnat spår i solsystemet, både fysiska (det svarta hålet från Gunbuster, avsnitt 5) och att huvudpersonen vill bli som en viss pilot, även om själva epoken som första serien utspelar sig i är sedan länge bortglömd. Vi kan säga såhär: Inget utspelar sig efter slutet i Gunbuster. Den utspelar sig alltså efter år 204X, men inte efter år 14XXX.

 

För att utveckla mitt förra inlägg: Om inte Die Buster hade förlitat sig så mycket på framtidsteknik som inte ens försöker låtsas som att den är realistisk, som det är i Gunbuster, så hade den varit mycket bättre, tror jag. "Suspension of belief" och sån't där. Det var helt enkelt för överdrivet. (Die Buster kändes mer som "FLCL in space" än Gunbuster. Kanske hade mina förväntningar en viss påverkan på hur jag såg serien.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...