Hoppa till innehåll
Anime.se

Rekommenderade inlägg

Spoiler avsnitt 4
Det enda som var lite av en besvikelse är att dom verkar animera Fuukos scenario först, det helt klart sämsta av dom enligt mig.

 

Avsnitt 6

Om det här är det sämsta scenariot så måste de andra vara grymt bra. Har förälskat mig i Fuuko dock skulle jag tro, hon har en riktigt speciell karaktär och rösten till henne är verkligen klockren. Varje gång hon öppnar munnen kommer något tackligt till Okazaki eller Sunohara när dom är nära, att hon anser att Okazaki är hennes fiende är väldigt skoj också. Okazaki lyckades även den här gången med sugröret upp i näsan, vilket jag på skrattade gott till. Strand scenen som hon även drömmer om är skit bra. Det här var verkligen ett bra avsnitt med många roliga scener att skratta åt. Tomoyo vs Sunohara var tillbaka också vilket saknades i förra avsnittet. <3

 

Sen nu tycker jag det ska bli riktigt spännande med fortsättningen med tanke på hur avsnitt 6 avslutades. Ne, själv har jag inget att klaga på det här scenariot än så länge utan tycker det håller en riktigt hög och bra klass rakt igenom med både humor och handling. Sen så kanske det kan vara så att om det här är sista scenariot i spelet så ser jag även varför Orrin tycker att det är dumt att ta det nu, inte för att jag har spelat det men jag har lite tankar om hur det här kan sluta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 243
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Spoiler avsnitt 6

Och jag kan tyvärr inte svara och försvara mitt uttalande än, jag vill verkligen vara noga med att inte spoila något. Att jag inte ville ha det först har dock inget med vad jag tycker om det att göra.

 

Inte för att det spelar så stor roll egentligen.

 

Anledningen till att jag tyckte sämst om Fuukos scenario var att jag inte riktigt kunde med hennes karaktär och kunde därför inte känna någon sympati för henne. Humorn var dock mycket bra, men det är den i dom flesta.

 

Nåja för att komma till avsnitt 6, det fanns en hel del Key referenser här.

 

t_eKhQAttbp.gif

Här har vi tex ett par jätte versioner av Itarus självporträtt, Itaru är Keys karaktärsdesigner och illustratör.

 

t_jUOEykXDi.gif

Tjejen som Sunohara stötte på är Kanako från Clannads fandisk Tomoyo After.

 

Slutligen så var antagligen Tomoyas rop "Okazaki saikou" i Fuukos dröm en mindre referens till Kyousukes "Little Busters saikou" i Little Busters som han under ett tillfälle skriker sig hes på.

 

Fast jag börjar undra hur lång Clannad egentligen kommer vara, för just nu känns det som att 24 avsnitt inte kommer räcka till på långa vägar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Clannad - 06

Jag gillar Fuko för fulla muggar, och jag avgudar hennes seiyuu. Avsnitt sex var inte det bästa hittills, men det håller fortfarande en betydligt högre klass än något avsnitt i någon annan serie jag följer för tillfället. Med andra ord så älskar jag fortfarande Clannad. ^^

 

Angående seriens längd så måste jag säga att jag känner mig ganska övertygad om att det kommer bli 24 avsnitt precis som Kanon. Det är måhända inte bekräftat, men en källa som jag inte minns vilken det var sade att DVD-skivorna innehåller 3 avsnitt var samt att Clannad släpps på 8 skivor. Visst, det är kanske inget bergfast, men jag tror att antalet DVD-skivor i varje fall kom från "officiell instans". Kan ha fel dock, och med tanke på din (Orrin) förmåga att faktiskt läsa japanska så känns ditt tvivel mer trovärdigt än mitt svammel. =P

 

Jag skulle mer än gärna se att serien blev längre än så... kanske 3X istället för 2X, det vill säga 36-39 episoder... typ som Death Note på sina 37.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Clannad 07

Bra avsnitt men det börjar att bli något linjärt. Jag har inget emot Fuuko men jag börjar tröttna lite på hennes del i serien. Det hela känns något segt och det känns väl lite som en repris av del 5 och 6. Jag hoppas att Fuuko's del i den här historien kommer till sitt slut snart och kanske börja utveckla lite mer mellan Nagisa och Tomoya eller andra karaktärer som faktist är roligare och bättre än Fuuko " dozo spammer " Ibuki.

 

Jag förstår dock att serien har en hel del kvar att visa men tycker den borde avancera framåt lite nu.

 

Jag vill dessutom ha mer TOMOYO!!!! Den bästa karaktären som bara visar sig ett fåtal minuter(dock inte i detta avsnitt).

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yay, avsnitt 7.

 

Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag skall tycka om serien ännu. Den är skön, mysig och har riktigt goa inslag av humor. Samtidigt tycker jag den ger lite för mycket spel-feeling ibland, men det behöver väl inte vara negativt. Är ju baserat på ett spel trots allt (vad jag förstått). Funkar inte för mig bara, men det är väl säkert kort för fansen.

 

Många karaktärer är bara för söta iaf. Det går inte motstå :)

 

Avsnitt 7 får bli lördagsunderhållning.

 

Förresten, är det bara hires-versionerna som är WS?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 7

Jag håller fullt med om att dom drar ut på Fuukos scenario för länge, rykten på Moonphase säger att det ska sluta i avsnitt 9 (vilket som kommer efter håller jag dock hemligt). Med över 10 ytterligare scenarion till hands så börjar jag undra vad Kyoani egentligen tänker med när dom drar ut på Fuukos scenario så här länge...

 

Nåja avsnittet innehöll väl en del lustiga stunder, Fuuko Master ranken tex. Dom allvarliga scenerna kändes dock allmänt tama för min del eftersom jag var dum nog att se Kodomo no jikans nu mera omtalade avsnitt 6 direkt innan.

 

Jag vill också ha mer Tomoyo, fast mest av allt vill jag väl ha en OVA på Tomoyo After efter Clannad där det verkligen visas hur stark hon är (och då menar jag såklart inte fysisk styrka...)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ska precis se avsnitt 7, men detta snack om att de drar ut på saker och ting gör ju att man känner sig lite olustig. Skulle det kunna vara så att Clannad blir 48 episoder till slut? Säsong 1 och säsong 2 på 24 avsnitt vardera? Det rimmar illa med vad KyoAni har gjort tidigare, men jag skulle inte direkt klaga om det blev så långt.

 

Aja, återkommer säkert efter att ha sett avsnittet, men först skall här kokas te och bres mackor. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är rätt glad att jag inte har spelat spelet då om det nu stämmer att de drar ut på saker. Men för mig som anime tittare så har jag inget att klaga på utan jag gillar både scenariot samt Fuuko och tycker det är bra underhållning.

 

 

 

Clannad - 07

Jag vet iinte hur många gånger jag såg om den här scenen och garva lika mycker varje gång.

 

Scenen

knWKuOLwW.png

yceqFRogg.png

Cnsynguae.png

 

För övrigt gillade jag väl avsnittet lika mycket som de andra hittills med Fuuko som centralfigur, och att det börjar bli mer allvarligt är väl också bara något som jag ser som positivt och har absolut inget emot med Fuuki i två avsnitt till om det skulle vara så pass. Hur går man med i Fuuko-fanclub?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis klart avsnitt sju, och det blir bättre och bättre det här scenariot... tycker jag. Det enda tråkiga är att jag hela tiden är medveten om att detta första scenario fortfarande håller på när (supposedly) en tredjedel av serien har gått. Jag hoppas mer och mer på att Clannad blir en 4C-historia istället för 2C, även om jag inte vågar hoppas för mycket. Ett statement från KyoAni skulle vara mer än välkommet at the moment. :rolleyes:

 

Å andra sidan kan man väl dra en parallell till Kanon där *peep*'s scenario inte avslutades förrns avsnitt 10, men där kändes det som att man hade börjat spinna lite mer på de andra tjejernas scenarion. Bah, jag vette fan, vi får väl vänta och se. Klart är i varje fall att första scenariot alltid tar mest tid eftersom man i början av serien presenterar alla karaktärer och lite av deras bakgrund innan första scenariot sätter igång på allvar.

 

Mitt störda svammel... måste nog hide-taggas ändå.

Man får väl lov att säga att Fuuko's scenario satte igång kring skiftet mellan episod 4 och 5. Om det slutar med episod 9 så tittar vi på fem avsnitt dedikerade till hennes scenario. Om man sedan fortsätter enligt samma modell så lyckas dessa 24 avsnitt täcka exakt 4 tjejer; Fuuko, Tomoyo, Kotomi och Kyou. Detta är alltså 2C, men om mina böner blir besvarade så rör det sig då om 4C, där första hälften-ish av Clannad's andra del spenderas på någon "småkaraktär" plus huvudscenario-tösen Nagisa. Sedan har man typ 12 episoder till att göra After storyn. Är det att hoppas på för mycket?

 

Clannad del 1 till April, sedan Haruhi till Juli, därefter Clannad del 2 fram till, vad blir det, slutet på året. Efter det kommer en 2C/3C-historia som tar vid där The Second Raid slutade och ror hela FMP-projektet i hamn. Sedan är det dags för Little Busters, alternativt något mer Lucky Star-projekt? Vad sägs? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Clannad 08

Det här avsnittet var snäppet bättre än det förra men fortfarande inte lika bra som i början. Dock så börjar det hända saker och det känns som det börjar gå mot sitt slut för Fuuko. Lite tråkigt för de som gillar henne men för mig så är det saksamma. Börjar bli rätt känslofyllt med vilket är positivt.

 

Fanns 1 bra scen och det vart när Fuuko hade fått sin present och alla 3 satt vid sjön(?), allt som hände här var roligt och trevligt.

 

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Clannad - 08

Ett mycket känslofyllt avsnitt!

Det får mig verkligen att tycka synd om Fuuko nu när Sunohara, Kyou, Akio och Sanae mfl börjar glömma bort henne.

Så Fuuko har kämpat med att dela ut sjöstjärnorna för att få så många som möjligt att komma på hennes systers bröllop, för att sedan en kort tid senare glömma bort att de både har sett henne och fått en inbjudan.

Om allt fortsätter som det ser ut nu kommer hon snart bli lika ensam som hon var innan trafikolyckan, vilket skulle vara väldigt sorgligt.

 

Antagligen blir nästa avsnitt det sista med Fuuko:s senario och då hoppas jag på ett enu mer känslofyllt avsnitt.

 

Avsnittet efter det vill jag att framförallt att Tomoyo ska belysas lite mer, för att inte tala om Kotomi (-chan) som verkligen inte har fått ståt mycket i rampljuset än.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Episod 8 var också bra, men vissa saker känns lite repetitiva. Nästa avsnitt avslutar ju aktuellt arc, och jag ser fram emot något känslosamt avslut. Jag är fortfarande oroad för upplägget på serien, men det är mycket möjligt att jag oroar mig i onödan. Nu har ju en tredjedel av serien visats, och jag är lite osäker på hur den står sig mot Kanon och Air. Jag minns helt enkelt inte hur uppfattningen var efter att ha sett en tredjedel av respektive serie. Kanon's första arc avslutades som bekant senare än detta, men Kanon's story är ju betydligt kortare/mindre.

 

Aja, det ska bli intressant att återuppleva Kanon och få analysera det upplägget en aning i och med julkalendern. Med samma sorts upplägg blir det ju naturligt som så att första scenariot blir längst med tanke på introduktion av alla karaktärer och deras bakgrunder. Sedan får man väl se hur pass stora delar av diverse scenarion som kommer köras parallellt med andra, men det återstår att se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg hela Kanon mellan avsnitt 7 och 8 av Clannad och uppläggen är ju väldigt lika. Vill inte kommentera på vilken som är bäst eftersom en serie växer på en och i slutändan är känslorna mycket starkare än de var från början. Måste nog påstå att Clannad har mer komiska inslag än Kanon hade, åtminstone de hysteriska som "skill learned". Detta avsnitt var bra hur som helst. Tycker det blev mer känsloladdat vilket jag alltid gillar.

Men erkänn..

att det är rätt likt Kanon och Makoto. Det är en gradvis process där Fuko glöms bort, medan det i Kanon är en gradvis process där Makoto får det svårare och svårare att vara som en vanlig människa. Det hela blir väldigt sorgligt, men kanske lite väl utdraget.

 

Tror för övrigt att eftersom upplägget är så lika så kommer nog den första serien av det här slaget man ser förmodligen ligga en varmast om hjärtat. Kanske har jag fel, det återstår att se. Clannad har 2/3 kvar och jag hoppas givetvis att den kan överraska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror lite på hur Kyoani tar tillvara på det hela skulle jag säga, Clannad är de flestas favorit bland Key spelet och det högst rankade spelet av alla på erogamescape (bland dom största visualnovel sidorna). Själv föredrar jag Little Busters mest bland Keys spel med Clannad som god tvåa men det gör som sakt inte majoriteten.

 

Eftersom Fuukos scenario antagligen kommer ta slut på torsdag kan jag ju skriva lite om det och varför jag tyckte det var dumt att ta det först, kommer inte vara några spoilers för slutet så oroa er inte.

 

Fuukos scenario och tidigare Key spel animer

Fuukos scenario är väl det som skiljer sig mest från resten och gör det ganska stort, som många har märkt skulle det snarare passa in i Kanon eller Air än Clannad. Här är också anledningen till att jag tyckte det var ett dumt val att ta det först eftersom det ger lite fel uppfattning om serien.

 

Själv tycker jag också det är lite av ett återanvänd version av Ayus scenario i Kanon med vissa inslag från Makotos. I spelet passade det rätt bra som variation, men i animen där dom antagligen kommer få stryka majoriteten av alla scenarion tycker jag det känns lite dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Clannad 09

Ja, då verkar Fuuko's del i den här historien vara avslutad. Det här var dock utan tvekan det bästa avsnittet med Fuuko och faktist rätt sorgligt, kände nästan för att gråta i slutet så vackert det var. Jag gillade även att Fuuko försökte para ihop Tomoya och Nagisa.

 

Serien kommer antagligen att bli mycket mer intressant nu och jag hoppas på mer Tomoyo, man fick ju se henne här i ca 2 sekunder.

Jag hoppas på mer utveckling inom Tomoya och Nagisa också.

 

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 9

Bra slut på Fuuko:s senario!

I slut ändan kom ju alla på bröllopet och Fuuko fick precis som hon ville.

Att bröllopet skulle bli så där stort hade nog varken Tomoya, Nagisa eller Fuuko kunnat föreställa sig.

Hur som helst var det mycket trevligt att allt slutade lyckligt.

 

Nästa veckas avsnitt ser jag verkligen fram emot, då man tydligen ska få veta mer om Kotomi (-chan).

Kan nog bli hur bra som helst om den uppfyller mina förväntningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Clannad - 09

Jaha, där var Clannad's första scenario slut. På det stora hela är jag nöjd, även om jag tycker att det finns lite brister. Något som jag har tänkt på ända sedan serien startade är att vissa repliker känns väldigt tillrättalagda och direkt ledande för att få igenom någon viss information eller att uppmärksamma tittaren på något specifikt, ofta något som man redan har insett för länge sedan. Dessa kommentarer känns dessutom inte som något som just den personen som yttrar sig borde ha sagt vid just det tillfället. Detta känner jag inte igen från vare sig Air eller Kanon måste jag säga.

 

Ett exempel på en sådan replik kanske man skulle dra. Tja, ett exempel är när Sunohara frågar de två förbipasserande manliga studenterna varför de inte accepterade stjärnan. Han uttryckte sig i stil med; "En yngre tjej försökte ge er varsin stjärna, varför tog ni inte emot dem?". Det är som att den första delen av meningen kräver att Sunohara utgår ifrån att personerna inte såg henne, vilket han inte borde göra. Ett "varför tog ni inte emot hennes gåva" hade passat mycket bättre tycker jag, och det hade inte känns lika "scriptat", utan mer naturligt.

 

Aja, det är bara småsaker detta, och eftersom jag inte har spelat spelet så vet jag inte hur dialogerna är där. KyoAni brukar ju i den mån det går låta bli att ändra på saker från källmaterialet, annat än där det finns en god anledning att utföra en ändring. Ett exempel är bröllopskläderna där KyoAni uppenbarligen (och helt riktigt) tyckte att man ska ha bröllopskläder när man gifter sig, oavsett om det är i en skola eller inte. Vanliga kläder hör till vanliga dagar. ;>

 

 

Ja ja, jag hade inte tänkt dra någon stor utvärdering av Fu-chan's arc, men lite reflektioner kan man ju kanske komma med. Att detta arc är missvisande för hur resten av serien är har jag hört på många olika håll vid det här laget, exempelvis från Orrin. Och visst känns det som att det passar in i Kanon? Många drar paralleller till diverse scenarion, och visst finns det ett gäng likheter, även om skillnaderna finns där de med.

 

 

Du FÅR inte klicka här om du inte har sett Kanon

Trots att många drar paralleller till Makoto så måste jag säga att det känns mest Ayu-liknande. En tjej som efter en olycka ligger i koma på ett sjukhus, och som genom en drömliknande existens försöker uträtta något i den verkliga världen... utanför sin fysiska kropp.

 

 

Enda anledningen till att jag personligen drar paralleller mellan Fuko's arc och Makoto's arc är att de bägge utgör det inledande scenariot för respektive serie. Nu tog detta slut i och med den nionde episoden, och det kan jämföras med Kanon där första scenariot tog slut med den tionde episoden. I det senare fallet tycker jag dock att man hade lyckats introducera övriga karaktärer lite bättre än vad man har gjort här. Nagisa har visserligen fått väldigt mycket screentime, och det gillar jag definitivt då jag verkligen älskar henne som karaktär.

 

 

Jag har uppskattat detta inledande scenario, och det har emellanåt varit riktigt roligt. Det har varit betydligt mer humor här än i måttstocken från 2006. Jag måste däremot säga att Makoto's scenario gjorde ett starkare emotionellt intryck på mig, med ganska god marginal. Många har pratat om att Clannad är tyngre än "föregångarna" på det emotionella planet, och jag tror att det är därför som jag har byggt upp förhoppningar om ett väldigt emotionellt slut på scenariot.

 

Visserligen lägger jag inte för stor vikt vid detta eftersom detta scenario uppenbarligen inte är tongivande för resten av serien. Och... missförstå mig rätt, visst var det sorgligt, även om det kanske slutade lite för "perfekt och idylliskt" för min personliga smak. Men ja ja, jag ska inte älta vidare, för vissa scenarion i de äldre serierna har jag inte uppskattat fullt ut innan dess att jag sett klart på hela serien.

 

 

Överlag så tycker jag att upplägget på serien känns väldigt "Kanon", men det är naturligtvis för tidigt att uttala sig. Nästa arc tillhör ju Kotomi, och det känns enligt mig väldigt logiskt. Observera att jag säger detta utan att ha någon som helst aning om vad respektive karaktärs scenario handlar om. Det jag menar är att Tomoyo och främst Kyou klarar sig väldigt bra utan att nödvändigtvis stå i fokus.

 

Detta kan man inte säga om Kotomi. Faktum är att Kyou är en så pass stark karaktär även "bredvid planen" att jag är mer eller mindre övertygad om att om det nu blir som så att en av de fem tjejerna får klara sig utan en egen del av serien där hon står i fokus så är det just Kyou. Om Kotomi's scenario blir längre än 3, max 4 episoder så tror jag att vi därefter kommer få se Tomoyo och slutligen Nagisa. Kanske får Kyo hänga med som en stark sidokaraktär under större delen av serien, för att sedan vävas ihop mot slutet med huvudtjejens längre arc.

 

Nu vet jag inte om dessa scenarios över huvud taget är "kompatibla" på så sätt, eller om jag totalt dillar i nattmössan gällande allting. Detta är bara "random ramblings" från en person som är helt ickespoilad och som inte har spelat spelet. Lägg också märke till att jag naturligtvis fortfarande tror att vi kommer få se ett arc per tjej. Eftersom jag inte vet hur långa tjejernas scenarios är, eller hur pass stora möjligheter det finns att köra vissa delar parallellt, så blir det svårt för mig att resonera mig fram till vad jag ska tro/hoppas på. Egentligen borde jag ju hålla tyst och sluta pladdra, hehe. (Men jag pladdrar i varje fall)

 

 

Att vi kommer få se mindre Nagisa från och med nu känns nästan självklart, då hon av naturliga orsaker har spelat en väldigt stor roll i detta scenario som trots allt inte tillhörde henne. Är Ayu-syndromet på väg att implementeras? Well then, jag älskar ändå Clannad så här långt., mycket mer än någon annan serie jag tittar på för tillfället. Våldsamt mycket mer faktiskt, men så är jag ju en riktig sucker för KyoAni's Key-adaptioner.

 

Att jag älskar serien är inte nödvändigtvis på grund av handlingen i detta inledande scenario, men definitivt på grund av de underbara karaktärerna och regin som jag inte kan beskriva med något annat ord än "superb". En klassisk sak som man brukar kunna iakttaga när det rör sig om adaptioner där man måste ta sig igenom handlingen i scenarioform är faktumet att man snöar in sig på en karaktär genom fördjupning av karaktärens bakgrund samt introduktion till själva problemet, vidare utveckling och i slutet att avslut.

 

I samband med avslutet så händer det lätt att personen som ska stå i centrum från och med nästa avsnitt halkar in i rampljuset på grund av någon händelse. Det var precis de vibbarna jag fick i detta scenario då Kyou började interagera med Tomoya genom att föreslå att de skulle hänga med varandra dagen efter, och därför kändes det kul att se nästa episods preview med tanke på vad man fick se. ^^

 

 

Aja, jag ser fram emot nästa avsnitt. Inte bara då det känns som att man som oinvigd kanske kommer få se Clannad bekänna färg och visa upp sitt sanna jag, utan även på grund av att jag har fått upp intresset för Kotomi tack vare alla som uttrycker sin kärlek till hennes scenario. Folk verkar dessutom vara väldigt måna om att inte spoila för oss som är ovetande, så vem vet vad för godis som döljer sig bortom avsnitt 10?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>>Meatrose

 

Om du undrar så är det jag som möblerat om lite i ditt inlägg. Det var lite för stor styckesindelning för att vara lättläst så jag tog mig friheten att dela upp texten lite mer. Jag behöll din ursprungliga uppdelning genom att öka denna till två raders mellanrum (dvs de nya är på en rad). Hoppas du inte misstycker, men uppfattas en text som jobbig kan det leda till att färre "tar sig besväret"; vilket vore synd.

 

Väldigt intressant läsning. Jag tycker spekulationer som dina är mycket roliga att läsa. Ska ta mig genom det en gång till när jag inte är helt slut efter en veckas slit.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hehe, jag misstycker inte för fem öre DB. Det blev så långt att jag inte orkade läsa igenom vad jag hade skrivit, så jag säger bara tack. (Fick en sådan där WTF-känsla efter att ha tryckt på "Skicka" varpå allt dök upp på skärmen)

 

Ja, ni som har spelat spelet kan säkert sitta och garva gott åt våra konstiga resonemang. Jag kan tänka mig att det är rätt kul att se folk som "inte vet" sitta och snacka i nattmössan. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 9

Som vanligt vill jag vara ytterst noggrann att inte spoila något, så jag kan inte skriva så mycket men något ska jag nog få ihop. För precis som DB säger så är det mycket roligt att läsa andras teorier och ideer.

 

Nagisas medverkan i slutet av Fuukos scenario skedde dock lite på gott och ont. För det första så var är det bra att hon får vara med en del för framtiden i serien, men för det andra dödar det en del av den spöklika känslan i Fuukos scenario när Tomoya vaknar upp på dagen med bröloppet ensam i skolan och undrar vad han håller på med. Nagisa har förövrigt en rätt stor roll i Fuukos scenario i spelet också, Fuuko bor hos henne precis som i animen men hon medverkar dock inte i slutet.

 

Själv tyckte jag inte det gjorde sig så bra i anime form, Kyoani verkar precis som i Kanon vilja tona ner det hela lite också. Sen så är scenerna såklart gjorda för en visualnovel och inte en anime från början så vissa saker får man räkna med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aww, Fuko T_T

 

Det var ett fint slut även om det kändes rätt förutsägbart. På det stora hela var det ett bra avsnitt som var mysigt och utvecklade de tre involverade karaktärerna ytterligare lite. Scenen i klassrummet var nästan bäst även om jag tyckte det var laddat när de helt plötsligt kom på allting igen och Fuko stod där mellan dem. Jag undrar vad som händer med henne nu. Ligger hon kvar i koma tills vidare eller?

 

Håller för övrigt med Meatrose ang. Kanon

Fast jag tycker det är en kombination av Makotos och Ayus scenarion. Fuko ligger i någon form av koma och visar sig för andra genom att drömma på något sätt. Samtidigt kan man likna den gradvisa processen att folk börjar glömma av henne vid Makotos minskande förmåga att vara människa. Det blir liksom sorgligt eftersom man vet vad som förr eller senare kommer hända, men sen så avslutas det hela på ett hyggligt tillfredsställande sätt ändå, och utan att vara alltför sorgligt. Jag tycker småsaker som att alla kom ihåg sjöstjärnans egentliga betydelse och att hon lyckades visa sig för sin syster förhöjde allting.

 

Båda påverkade mig ganska lika faktiskt, men jag tycker nog Fukos var aningen charmigare. Medan Makoto bara vill träffa Yuuichi igen så hade faktiskt Fuukos existens ett lite större syfte och hon påverkade omvärlden och lyckades göra sin systers bröllop till något speciellt.

 

Jag har ingen aning om vad som kommer hända i nästa avsnitt och jag är inte det minsta påläst men desto bättre. Jag antar att det kommer bli som i Kanon att det som hänt nu kommer hamna ganska snabbt i skymyndan och så kommer de hasta vidare till en ny person. Blir det Kotomi antar jag att Nagisa kommer hamna lite i skymundan(?) eftersom vi mestadels sett Tomoya prata med henne hittills, men vem vet. Hittills är hon lite av ett mysterie så blir säkerligen ett roligt scenario.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Episod 9

Otroligt vackert slut. Jag grät faktiskt. Även om det var förusägbart så blev jag rörd, kommer sakna henne i serien. Fanns nästan bara ett slut på detta senario för att den skulle ha den kvalitén som den har.

 

@ Induce - Antagligen ligger hon i koma och alla väntar på att hon ska vakna. Jag är även en av dom!

 

Nästa avsnitt heter "The Genius Girl's Challange" så den kommer garanterat handla om Kotomi. Man får även se Kotomi prata med Nagisa i preview på episod 10, så tvekar på att någon av dom försvinner.

 

Dock är jag inte helt säker, men vore ju synd ifall dom skulle "plocka bort" någon karaktär..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok, kollar aldrig previews, tycker det spoilar för mycket.

 

Ja, håller med om att det vore synd om någon försvinner men onekligen blir det väl så att vissa hamnar i skymyndan, i varje fall om man skall tänka på hur Kanon lades upp. Vi får se helt enkelt, ganska säker på att det blir bra oavsett. Jag brukar sällan sitta och analysera om något känns onaturligt eftersom det finns andra saker som håller intresset uppe.

 

Visst är man blödig och fäller en liten tår till sådana slut. Det vore ju synd att sticka under stol med ;)

Hoppas också på att hon skall vakna upp men samtidigt vettekatten om det inte hade blivit "bättre" om hon inte gör det. Slår högre, men är givetvis tråkigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...