Hoppa till innehåll
Anime.se

Rekommenderade inlägg

  • Svar 243
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Har missat helt allting som hänt i tråden innan då jag (ännu) inte har sett serien. Dock så märkte jag en liten kul grej när jag kikade runt på [...] tidigare idag.

 

Som ni alla reda vet så är händer det precis samma sak med Clannad som det hände med Air. KyoAni kör serien och Toei Animations kör filmen. Jag kikade vilka som regisserade och vad ser jag, precis samma regissörer på båda serierna och båda filmerna. -.-

 

Kan också lägga till att båda serierna har samma människa på "Series Composision" (vad man nu översätter det till är för mig oklart), dessutom har båda filmerna samma person på positionen "Screenplay". Jag är säker på att det är flera positioner som har samma människor som förr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara som en liten upplysning, jag antar att det inte har undgått någon att Clannad spelet finns översatt (förutom Afterstoryn än)?

 

Rekommenderar varmt att spela detta, animen kommer inte i närheten av samma klass som spelet.

 

Så översättningen är alltså klar?

På Baka-Tsuki står det att den bara är klar till 86%.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Afterstoryn är inte klar än men resten av spelet ska vara klart. Eftersom jag inte använder översättningen själv är jag inte så insatt i den utan jag har bara sett bilder och läst diskussioner om den. Någon annan här är kanske mer insatt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Avsnitt 13 var helt klart det bästa hittills i serien.

Jag kunde inte hålla mig för tårar när man fick höra Kotomi:s historia.

spoilaz

Du är inte ensam om det. När hon bad till gud ensam i huset, sprang runt och ropade på sina föräldrar och när hon lyssnade på nyheterna :'(
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tyckte inte jag skrev något som borde spoiler-gömmas, men ni kanske syftade på senare poster. Dock tycker jag att man som erfaren forumit och återkommande besökare till anime.se borde inse att trådarna med seriernas namn oftast diskuterar seriens innehåll och/eller det senaste avsnittet. Personligen läser jag aldrig sista sidorna på en tråd vars tillhörande serie jag inte sett färdigt eller följer. Man får helt enkelt vara lite försiktig.

 

Fast visst använder jag spoiler-taggen när det behövs, menar bara att det i stort sett är svårt att diskutera en serie utan att spoila något för andra. Och vart drar man gränsen?

 

Bah. Känns som om jag är surmulen och allmänt på krigsstigen idag. Borde kanske sluta ifrågasätta saker och hålla käft, men det är väl högskolan som lärt mig den dåliga vanan.

 

Hur som helst ser jag mycket fram emot nästa avsnitt, oavsett vad som hände i dagens. Har det spekulerats kring hur många avsnitt till Kotomis scenario kan tänkas hålla på?

Jag gissar...

på en upplösning i nästa avsnitt, men det kanske finns mycket mer kvar att utforska? Känns betydligt mer intressant än Fukos scenario, även om det också var rörande på sitt sätt.

 

Jag vill veta mer om vad Kotomis föräldrar forskade om. Jag antar att de hade hittat något som bevisade den där andra världen som vi har fått se skymtar av. Jag tyckte delen när Kotomi sade att hennes föräldrar använde de vackraste av ord för att beskriva världen vi lever i var ett av avsnittets höjdpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tyckte inte jag skrev något som borde spoiler-gömmas, men ni kanske syftade på senare poster. Dock tycker jag att man som erfaren forumit och återkommande besökare till anime.se borde inse att trådarna med seriernas namn oftast diskuterar seriens innehåll och/eller det senaste avsnittet. Personligen läser jag aldrig sista sidorna på en tråd vars tillhörande serie jag inte sett färdigt eller följer. Man får helt enkelt vara lite försiktig.

Visst, men när man har möjlighet till att snabbt och enkelt spoilermarkera så tycker jag att man kan göra det. Nya tittare kan hoppa in i trådarna när som helst. Personligen måste ju jag dessutom kolla i princip allt som skrivs, jag är ju moderator. :P

 

Och nej, ditt inlägg såg jag inga problem med. :)

 

Fast visst använder jag spoiler-taggen när det behövs, menar bara att det i stort sett är svårt att diskutera en serie utan att spoila något för andra. Och vart drar man gränsen?

Enligt mig: Om man skriver något måttligt stort som man inte tycker att folk ska känna till i förväg, sådant som bygger på överraskningsmoment.

 

Jag vet inte ens vem Kotomi är, men jag kan nu gissa vad hennes bakgrundshistoria är. Om det presenteras som så att min förkunskap kommer förta dramatiken, så borde det ha spoilermarkerats. (Jämför med exempelvis Eldflugornas grav, som fungerar helt utan överraskning.)

 

Känns som om jag är surmulen och allmänt på krigsstigen idag. Borde kanske sluta ifrågasätta saker och hålla käft, men det är väl högskolan som lärt mig den dåliga vanan.

För all del, ifrågasätt administratörer och moderatorer när du tycker att vi har fel. Vi kommer inte bannlysa folk för att de debatterar med oss. :) Det är bara direkta order som användarna bör lyda utan vidare diskussion. (Och klagomål på moderatorer och administratörer bör skötas över PM, förstås.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 14

Oj, vilket bra slut på Kotomis scenario. Visst kunde det ha varit ännu bättre, iaf om jag hade fått ha mitt finger med i leken. T.ex. synd att hon inte fick sin fiol men å andra sidan blev det väl ok med gift certet också. Jag tycker det var så grymt att Tomoya fixade i ordning trädgården så det såg ut som förut. Gav Kotomi möjligheten att börja om från det stadiet i sitt liv då hon börja sluta sig inåt. Sen teddybjörnen blev bara för mycket. Tårar T_T. Hade varit kul att få reda på lite mer vad hennes föräldrar sysslade med men det kanske kommer i ett senare skede, nu var det trots allt Kotomi som var fokus för händelseförloppet.

 

Bildspel

1.png

2.png

3.png

4.png

5.png

6.png

7.png

8.png

9.png

10.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 15

Mer humor! Äntligen, det är just det jag gillar bäst med Clannad. Men öppnings scenen när de stog ute i fältet var riktigt vackert och det var ett tag sedan man fick se något från den världen.

 

Till humorn igen då, jag fick verkligen ont i magen under större delen av de här avsnittet, jösses va roligt de var, och mer Fuuko!! <3

Sista scenen när Tomoya ljuger för Nagisa är helt underbar, och stackars Sunohara. :)

 

Det allvarliga då? Även jag tycker det är helt fel att använda en sådan olycka som ursäkt. Riktigt lågt. Kan hoppas att det löser sig dock för alla parter.

 

Förhandstitten var klockren och jag längtar sååå till nästa avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fy satan säger jag bara! Öppningsscenen till avsnitt 15 är by far det snyggaste jag har sett i en serie. Att dra in film i det hela är bara orättvist av förklarliga orsaker, men detta var verkligen något i hästväg.

 

Något jag gillar med KyoAni's Clannad är att de verkar försöka fläta in karaktärer tillhörande avverkade scenarios på ett annat sätt. Nu jämför jag naturligtvis med Kanon, där de visserligen säkert gjorde så gott de kunde, men inte lyckades lika bra. Visserligen vet jag inte om motsvarande scener är med i spelet, men jag utgår nästan ifrån att de inte är det, med tanke på hur det bör vara uppbyggt.

 

Jag har för övrigt börjat spela spelet, men har knappt kommit någon vart än. Jag planerar att avverka de 2007-titlar som jag vill se först... därefter blir det dags att ta itu med 2008, samt att spela Clannad. Frågan är bara om jag kommer kunna låta bli att "spela i förväg". ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...