Hoppa till innehåll
Anime.se

Rekommenderade inlägg

Är det inte rätt uppenbart?

...

Grejen är ju den att alla har fattat tycke för Tomoya. Vad gäller Ryo och Kyo så vet Kyo att hennes syster har det och hon dras mellan att hjälpa sin Ryo som hon har väldigt starkabeskyddarinstinkter för och att själv gå efter sina känslor. Samma sak med Tomoyo; hon må väcka honom varje dag och göra frukost åt honom av tacksamhet för att han räddade henne från att bli suspenderad, men hon har känslor för honom även hon.

 

Men Tomoyo är den första att märka vilken relation Nagisa och Tomoya har vid tennisen. När Nagisa blir träffad av bollen och tennisspelaren ska hjälpa henne så reagerar Tomoya instinktivt (blir ju själv förvånad). När det händer så förstår Tomoyo helt vidden av den relation som vuxit mellan Nagisa och Tomoya.

 

Strax efter det kommer även tvillingarna till insikt att det inte är någon idé för deras del. Jag tolkar själv in det som att Ryo där inser att även kyo tycker om Tomoya och ber henne om ursäkt för att hon trots sina egna känslor hjälpt henne så mycket.

 

I det ögonblicket brister det helt för Kyo, och strax därefter även för Ryo.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 243
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Avsnitt 17 och tankar om upplägget

Iom det här avsnittet är det nog ganska säkert att animen inte kommer täcka Kyou eller Tomoyos scenarion, för den som är nyfiken på dom finns ju fortfarande spelet allafall.

 

Dom andra resterande fyra scenariona och Afterstoryn kommer nog inte heller få plats med tanke på hur lite tid det är kvar skulle jag gissa på, så tyvärr kommer inte animetittarna få se den delen som har bidragit mest till att Clannad så populärt.

 

Om det nu inte kommer en andra säsong vill säga.

 

Jag undrar föressten varför Kyoani gjorde Clannad till ett harem och varför dom fortsätter med dessa fruktansvärda Fuuko uppenbarelser...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 17 och tankar om upplägget

Jag undrar föressten varför Kyoani gjorde Clannad till ett harem och varför dom fortsätter med dessa fruktansvärda Fuuko uppenbarelser...

 

!! Typ de bästa med Clannad (Fuuko). För mig så har iaf aldrig Clannad känts speciellt allvarlig förutom några få scener. Men det betyder inte att animen är dålig utan jag tycker de har funkat bra så som de har valt att gå med handlingen och karaktärerna. Men det är bara jag. :)

 

Såg precis avsnitt 18 och det känns nu också som slutet närmar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aff nu får ja flipp , ok legat o kollat på 18 avsnitt fått lite smått nervsambrott då o då av serien hur bra som helst är den ja gillar hur hans karaktär är så hjälpsam men endom kommer me lite skämt då o då

 

 

 

Men här är problemet trodde de bara fanns 18 avsnitt så satt mig ner o tittade på alla avsnitten och märkte på avsnitt 18 to be continued så nu sitter man fast i ennu en serie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det är någon som undrar om hur lång Clannad kommer vara så kom det upp på Moonphase igår att den kommer bli 22 avsnitt samt ett extra avsnitt.

 

Episod titlar

21: Gakuensai ni mukete

22: Kage futatsu

Extra: Natsuyasumi no dekigoto

 

Åhå, en sommarlovs-affär?

 

Hur som haver... jag förbereder mjältbrands-fanmails att skicka till KyoAni om det inte kommer en andra säsong med afterstoryn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åhå igen. Jag väljer definitivt att gå på din översättning, även om en liten "summer fling" lät lovande. ^^

 

Att dessa 22+1 avsnitt verkar ta hand om skolperioden (med tanke på extra-avsnittets titel) så tror jag bara ännu mer på en andra säsong eller något i den stilen. Jag vågar inte riktigt hoppas på det än, men det skulle samtidigt inte förvåna mig om afterstoryn kommer efter H2. Om så nu blir fallet så tycker jag nästan att det börjar lukta FMP i höst/vinter eftersom jag i min enfald inte tror på två Key-titlar i rad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Clannad filmen

Okej nu ska jag försöka summera det jag såg för bara några minuter sedan. Till att börja med så har jag aldrig spelat spelet eller ens för den delen haft någon som helst koll på hur handlingen är. Men till filmen då.

 

Att Tomoya är den enda med en ny röst var jag glad för. För jag hade faktist riktigt svårt att gilla den nya rösten som inte alls imponera på mig. Den kändes riktigt falsk och saknade nå sorts inlevelse tyckte jag. Men det var i och för sig inget som jag störde mig på under hela filmen utan lyckades vänja mig med rösten efter bara några minuter.

 

Sunohara har en större roll i filmen skulle jag vilja påstå också än vad han har i TV-serien och agerar mer sympatiskt också, tyckte jag. Men en clown är alltid en clown och han har samma sköna karaktär annars. Det jag verkligen gillade var också hur man fick se scenen med Sunohara som lackar där i matchen och hur man faktist fick se Tomoya's bråk med sin far. Även Tomoya's far får spela en stor roll och speciellt mot slutet och är ju även den person som fixar så att Tomoya får träffa sin dotter tillslut.

 

Nu vill jag inte hoppa i mitt berättande om filmen som jag väntar lite med att ta upp slutet. Vidare till handlingen i början så tyckte jag aldrig faktist att den var så speciellt bra. Men visst var det underhållade för det och knappast tråkigt. Drömvärlden i filmen var faktist lite bättre, eller, jag tyckte om den mer som den var uppmålad i alla fall. Det som dock var lite sådär kliché kan man säga var slutet av Nagisa's drama nummer och Tomoya kommer på att hon har haft samma tankar och drömmar och kommer på att hon är den rätta personen för honom. Men visst det var faktist en hel del sådana ögonblick, men dom räddades lika snabbt tycker jag av annars av andra saker.

 

Vill heller nu inte glömma att ta upp scenen där Tomoya kommer till Nagisa's familj. Riktigt bra jobbat där tycker jag och båda föräldrarnas karaktärer känns igen, må hända att Sanae's karaktär är något ändrad. Men ingen som var dåligt.

 

Okej, slutet då. Jag som sagt var som inte hade någon som helst koll på hur handlingen i Clannad är fick faktist en stor chock när man fick veta att Nagisa hade dött och sedan en till när man får veta att han har en dotter som han inte sett på fem år! Did I like it? SOM FAN! Det här var så himmla oförutsägbart så det inte är sant. Först hade jag svårt att fatta att hon faktist hade dött och sedan att han även hade en dotter. Allt berättades så hemlighetsfullt att jag som sagt var inte trodde på det riktigt mer än att han drömmde allt. Men han gjorde ju inte det nu och jag verkligen älskade det som visades för mig, helt ärligt fick jag en klump i halsen vid slutscenen när Tomoya träffar sin dotter igen. Det enda som jag faktist saknar som jag fick veta utav Orrin är att det tar upp mer om Tomoya's far och dotter i afterstoryn. Mer som Tomoya's far skulle jag faktist velat ha då jag gillade hans sätt att gå tillväga på slutet och hade just därför velat se Tomoya och sin far få ihop det.

 

So far so good. Men animeringen då? Jag hade INGA problem med den som visades upp utav Toei Animation. Den var verkligen inte dålig och jag vill helst inte jämföra den med KyoAni's. Sedan att massor av karakärer kanske saknades förstår jag då det inte funkar att få med alla utan att bara satsa på Nagisa's handling. Den enda som jag dock mer än gärna hade fått se en liten glimt utav är väl Fuuko, men jag är också ett die hard Fuuko-fan. Musiken då. Den var riktigt bra tycker jag. Det ända som jag inte gillade med den var när det blev lite kännslor inblandat, har man sett filmen förstår man nog vad jag menar. Men som sagt var tyckte jag om musiken annars.

 

Filmen som helhet då? Den är bra, men kan hända att den går lite väl fort fram i sitt berättande på sina ställen. Men även jag förstår varför. Hade dock nog önskat att filmen var på 2 timmar istället för på de 1,5 timme som den var på nu. Men det är ett roligt alternativ att se på om man jämför med serien som fokuserar på massa olika karaktärer istället. Och jag tror knappast att TV-serien hinner ta med ens något från Nagisa's och Tomoya's tid tillsammans, vilket jag just nu tycker var det absolut roligaste med filmen, visserligen främst för också att det var HELT nytt material för mig. Well well. Nu har jag nog bara rabblat på med massor av trams och avslutar därför mitt skrivande här och avslutar med att skriva då

 

SE FILMEN!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag läste inte hela din post Blå, men det verkar ju som att du gillade den. Gött att höra. Jag tänkte dock varna folk för att filmen innehåller saker som utspelar sig efter KyoAnis första säsong. Utan att spoila så kan jag säga att filmen blåser igenom det som en eventuell andra säsong av KyoAni skulle handla om på knappt 20 minuter i filmen, så vill man uppleva det "KyoAni-style" så kan man vänta ett tag med att se filmen. Det är upp till var och en naturligtvis. Personligen både hoppas och tror jag att sista episoden kommer följas av ett announcement angående afterstoryn, men det kan man naturligtvis inte räkna med.

 

Om Clannad vore en stor smaskig middag...

... så skulle skol-delen av spelet, det som KyoAni bjudit på i denna säsong, kunna liknas med att skaffa ingredienserna samt gå igenom receptet. Jag har svårt att tro att de skulle överge Clannad utan att tillaga samt bjuda på huvudrätten - afterstoryn.

 

För tillfället väntar jag ivrigt på avsnitt 21 av TV-serien. 2 avsnitt kvar + specialavsnittet veckan efter + det DVD-unika avsnittet. Om inget av dem följs av ett announcement så blir jag nästan ledsen i ögat. :(

 

Edit: Och om jag har missuppfattat situationen med dessa specialavsnitt och DVD-unika episoder så får gärna någon som hört något annat smiska mig hårt på fingrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kollade på filmen i skolan på min lunch rast, villket var ett stort misstag efter som jag under dom sista 20 minuterna av filmen hade bildat ett nytt världs hav på min plats villket var lite skämmigt :blush:

 

tyckte filmen var riktigt bra, några saker skilljde sej från serien villket blev lite svårt att acceptera efter som serien komm först.

 

helt klart värd att se "två tummar upp"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej så nu har man sett klart på Clannad då, visst ett till extra avsnitt ska komma också, men den har nog inte så mycket med main storyn att göra.

 

Clannad - 22

Nja, vad ska jag säga då. Jag kanske förstörde mycket för mig själv för att jag såg filmen innan. Men jag tror ändå inte det är grunden till min besvikelse på sista avsnittet som ändå var lite tamt, åtminstånde tyckte jag att Tomoya's bekännelse för Nagisa saknade dramatik. Och jag tycker faktist att hela avsnittet i sig var ganska så blekt. Det som var som mest dramatiskt var ju när Nagisa's far kom in i hallen och började skrika om att deras dröm var hennes osv.

 

Drömvärlden tyckte jag också saknade någon som helst slags betydlse och kasstades nästan bort tycker jag. I filmen så använde de dom den mycket bättre, åtminstånde hade den större betydelse. Synd också att man inte fick se något av själva uppträdandet, det tror jag hade haft en större inpackt på själva slutet. Okej, nu är det självklart inte sagt att det här är det absolut sista vi får se av Clannad och jag hoppas verkligen att Afterstoryn kommer att berättas, annars som sagt var kommer det här vara en liten besvikelse för min egen del.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Där var main plot för Clannads skol-del slut.

 

Jo Blå, jag förstår precis hur du känner, men Clannad är långt ifrån slut vid den här punkten. För att citera Orrin; "att avsluta Clannad här är som att avsluta Air efter Dream", med andra ord att strunta i de två sista delarna; Summer och Air. (Det hade förstört hela serien)

 

Vad tyckte jag då? Jo, om detta var "KyoAnis Clannad" så ser jag på projektet som studions första misslyckande. Om det är deras version av skol-delen för att sedan ge oss After Story så är det genialt.

 

Missförstå mig rätt nu, de har adapterat det hela på ett fantastiskt bra sätt enligt mig. Det är bara det att Clannads poäng är AS. Misslyckandet vore att lägga locket på efter att ha gjort skol-delen, och jag kan ärligt talat inte tänka mig att KyoAni skulle göra något sådant eftersom de då "sabbar" en Key-titel. Det är av just denna anledning som jag vägrar se filmen. Jag kommer inte kunna uttala mig om Clannad förrän jag vet vad som händer med resten. Det jag däremot kan säga är att om de inte från första början har haft för avsikt att inkludera hela handlingen så valde de enligt mig fel scenario att bygga resten av skol-delen runt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag inte sett ett enda avsnitt av Clannad (väntar på DVD-versionen), men av vad det låter så tänker jag mig att de skulle kunna ha för avsikt att sätta det definitiva slutet på köpfilm, något jag tycker verkar bli desto vanligare i japansk animéindustri. Det kanske är för att intäkterna sjunkit, för att fler nöjer sig med TV-versionerna? Ingen aning, men det är inte omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vet nån vilket datum dom sänder special avsnittet?

 

Ja, det går i vanlig tid, som om det vore avsnitt 23 i serien (vilket det ändå är, även om main plot för skol-delen är avslutad med tanke på previewen)

 

Det 24:e avsnittet får du vänta på däremot. Sista DVD-volymen som inkluderar avsnittet kommer den 16:e juli.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har fått uppfattningen att denna "efterhistoria" har en begränsad omfattning, som ett slags kortare epilog (kanske 30-60 minuter), men från vissa håll låter det nästan som att vi har en hel ny TV-serie att vänta. Vad är troligt?

Afterstoryn är i princip halva speltiden om man spelar spelet. Första halvan inkluderar alla olika scenarion med de olika karaktärerna, medans andra halvan är just denna afterstory. Så det är med andra ord lagom mycket material för en hel serie.

 

F.ö, Yes! Vi får det vi hade hoppats på Meatrose! o/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...