Hoppa till innehåll
Anime.se

Rekommenderade inlägg

Ok, kollar aldrig previews, tycker det spoilar för mycket.

 

Brukar inte heller kolla previews, men eftersom nästa avsnitt togs upp i konversationen så kollade jag upp det~

 

EDIT!

Kollade på preview igen och den verkar handla om teaterklubben, är dock inte säker..

 

Visst är man blödig och fäller en liten tår till sådana slut. Det vore ju synd att sticka under stol med ;)

 

Det är väll inge fel med det, man är ju mänslig trots allt :)

Jag är även väldigt känslig på så sätt, empati i hög nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 243
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Jag har inte följt serien sådär jättebra, så jag tog och brände de tre senaste avsnitten nu på en gång. Detta har naturligtvis som följd att jag (tyvärr) inte ser avsnitten igen innan jag ser nästa så jag har nog missat en del pga detta.

 

Efter att ha läst de tidigare inläggen ser jag att parallellerna till Kanon står som spön i backen.

 

Jag måste erkänna att jag kan se ganska stora likheter mellan alla de tre keyadaptionerna.

Ska inte gå in på vad som sagts om parallellen Fuuko->Makoto,Ayu, eftersom allting jag tänkt redan står nedskrivet. Däremot känner jag mig tvungen att poängtera den manliga huvudkaraktärens nästan komiska likhet. Yuuichi, Yukito och Tomoya har nästan identisk personlighet. Likartad humor, samma illa dolda medkänsla med de kvinnliga motparterna, egna problem som hamnar i baksätet och den OCD-liknande hjälpsamheten.

 

När man tänker efter så är det precis som Zelda-spel. Samma scenario, fast olika presentation. Grundproblemet är detsamma (även om det finns tematiska olikheter - precis som i Zelda-spel), de har liknande problemformulering och (nästan) samma huvudkaraktär.

 

Men det gör inget. För jag diggar Zelda-spel. Man måste uppleva varje enskilt spel för att förstå the greatnuss.

 

Angående detta avsnitt.

Jag älskar (älskade?) Fuuko - hon föll mig i smaken såsom glögg; man hamnar i mysstämning, får ett litet leende på läpparna (som i Fuukos fall ibland blir ett gapskratt), blir alldeles varm och för stora doser kan påverka förnuftet

 

Jag tyckte avslutningen på denna arc var lagom känslomässigt laddad. Det är självklart att jämföra den med Maktoto-scenariot i Kanon, men jag kan inte med säkerhet säga vad jag påverkades mest av.

 

Jag ser definitivt fram emot att få mer av Nagisa - hon är fantastisk även om hon faktiskt är mindre cool än Fuuko.

 

Sist så måste jag kommentera previewen till nästa avsnitt: underbart klippt! "Are you a bully?" -"If you want me to be" *smile*

 

Helt off topic: Jag tror jag har identifierat källan till att antalet sär skrivningar ökat den senaste tiden: Firefox inbyggda rätt stavning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom det mesta redan har skrivits och disskuterats lite om efter första scenariot nöjer jag mig med att skriva att jag gillade Fuukos scenario så jävla mycket. Kanske är extrem nu, men det tilltallade mig så pass mycket att jag nästan skulle villja påstå att det här är mitt favorit scenario kontra Air/Kanon´s.

 

Väntar med spänning på nästa avsnitt och förväntningar-ribban för seriens fortsättning höjs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Clannad 10

Nu börjar Clannad fortsätta på samma underbara väg. Ichinose är bara för skön, mer av henne! Men varför fick man inte se Tomoyo normal, kuma remix är inte lika roligt(förutom när Sunohara fick smaka på Kuma-kick). Serien kommer antagligen att bli bättre framöver och trevligt att se Ichinose mer, har verkligen väntat på det.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Clannad - 10

Jag gillar att dom fortsätter på humorvägen. Kotomi gör ett bra intryck efter det här avsnittet och det ska bli skoj att följa henne.

 

Kick action

EEkAdYiUD.png

Kuma-kick vs.

 

OtHYBYbWv.png

Kyou-kick, who wins?

 

Intressant att veta att Ryou verkar ha känslor för Tomoya. Sen hela biten med mobbningen som Kotomi var rädd för var en lika rolig del i det hela som Fuukos sjöstjärnor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Clannad 10

Det här avsnittet fann jag riktigt roligt, Tomoya är verkligen Tsukkomi mästaren och Kyou livar onekligen upp stämningen en hel del. Mamiko Noto med så där grov Osaka dialekt är förövrigt bara oemotståndlig. Sen så hann mördar-fiolen uppenbara sig också och i klassisk Kyoani ordning var den tom mer överdriven än i spelet, mycket kul.

 

När Clannad är så här tycker jag det fungerar hur bra som helst, det är under dom mer allvarliga scenerna jag har varit lite tveksam än så länge ska bli kul att se om det kommer bli ändring på det.

 

Sen så var även förtitten på nästa avsnitt rolig den här veckan också, Kotomis scenario blir nästan en överdos av Manzai.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Clannad 10

Äntligen får man se mer av Kotomi (-chan).

Mitt första intryck av henne är som väntat oerhört bra.

Hon är bara så himla sött när hon känner sig mobbad och verkligen visar vilken "fobi" hon har mot det.

Kul att även få se lite sparkar igen från Kyou och Tomoyo ;).

 

Fiol scen i slutet var riktigt oväntad.

Precis innan hon skulle börja spela gjorde jag mig bered för att få höra något vackert, jag har aldrig hört något vackrare :surprised:.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jävligt bra episod. Visst, det är ju verkligen "från det ena till det andra", men Kotomi funkar hittills väldigt bra som karaktär. Sunohara goes library fick mig faktiskt att garva, och jag tror det var andra eller max tredje gången som jag skrattade åt något i en anime.

 

Jag tycker det känns otroligt skönt att veta att Fuko's scenario absolut inte förtäljer hur resten av serien är, för hennes scenario känns för mig klart svagare än standarden i de tidigare serierna.

 

Jag inväntar After-storyn med iver, men hoppas på att få njuta på vägen dit. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är ju Fuukos scenario riktigt starkt i spelet, men scenerna är anpassade efter visualnovel upplägget också och inte för en anime. I det här fallet var skillnaden lite för stor och det gjorde sig inte i närheten lika bra, vi får helt enkelt se hur det kommer bli med dom andra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis att det är Noto Mamiko (Yakumos seiyuu) som gör Kotomis röst. Wai wai. Nu måste jag bara se senaste avsnittet inatt. Kommenterar på avsnittet senare!

 

Ett härligt avsnitt. Kotomi ser ut att kunna bli en riktigt intressant karaktär och rösten, ja... den passar också den perfekt. Fick en känsla av att serien kan ta fart lite, eller bli lite bättre. Vet inte varför. Även om jag gillade Fuko's scenario så kan jag inte säga att jag fastnat lika mycket för Clannad som jag gjorde för Kanon. Sistnämnda var mysigare av någon anledning. Vi får väl se vad som händer nu.

 

Hade för övrigt också...

förväntat mig att höra en riktigt nice fiol-prestation from the tensai. Så kommer den där chocken. Rätt komiskt :D
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Clannad 11

Bra avsnitt och Kotomi är omtyckt hos mig. Clannad är verkligen bra nu och kan inte vänta på nästa avsnitt, det ska bli roligt och få veta vem mannen är(Jag gissar dock på far/morfar eller nära vän till någon av dessa). Kyou-henshin var nog det roligaste följt av ännu en Tomoyo kick(tyvärr utan count). Hur som helst är jag mycket nöjd och börjar gilla Kotomi allt mer.

 

8btfyj5.gif

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grymt bra avsnitt, och jag tyckte att animeringsstandarden höjdes ett par snäpp i och med detta. Det kanske är inbillning, men ett flertal scener var verkligen bedövande vackra. flaskis var alldeles till sig, och skickade klipp från avsnittet på MSN innan jag hann se det själv, och visst fan hade han rätt när han kallade KyoAni för "visuella gudar". (Självklart med betydelsen att de är gudar på att skapa visuella upplevelser och dylikt, inte att de i själva verket är gudar som är visuella ^^)

 

För att kort kommentera seriens "progress"... de börjar få ont om tid känns det som. Men det har vi ju vetat i månader (och egentligen redan innan serien satte igång). Saken är den att jag mer och mer funderar på om inte Kyou kommer få "glida med" vid sidan av de andra tjejernas scenarion, och sedan få ett eller max två avsnitt för sig själv i samband med sista scenariot (som jag förmodar blir längst). Jag är säkerligen inte ensam om att ha tänkt på hur pass mycket starkare Kyou är som karaktär än samtliga andra tjejer. Nu pratar jag inte om vem man gillar bäst eller så (även om Kyou för mig slåss om favoritplatsen med Nagisa), utan hur pass "färgstarka" de är. Kyou's närvaro dominerar när de är en hel grupp personer, som exempelvis i detta avsnitt när Tomoya, Nagisa, Kotomi, Kyou och Ryou hänger ihop. Att Kyou dessutom får betydligt mer screentime nu än under förra scenariot eller seriens inledning gör också att jag börjar misstänka att hon kommer "dra en Nayuki". Jag orkar inte förklara vad jag menar med det, men de som tänker i samma banor som jag förstår what I'm getting at.

 

Nagisa har (till min stora lättnad) inte "dragit ett spöke" på det sätt som jag nästan förväntade mig att hon skulle göra. Det känns bra. Drar man paralleller till Kanon så hade man ju nästan kunnat tro att hon skulle försvinna spårlöst under ett tag (vilket hon visserligen fortfarande kan komma att göra).

 

Avslutningsvis: än en gång... kom ihåg att jag faktiskt inte är retarderad, trots att jag snackar en massa goja. Eftersom jag är totalt icke-spoilad angående Clannad's handling och diverse scenarion så vet jag inte vad jag kan/ska tro. Tänker väl främst på mina resonemang angående Kyou's framtid i serien. Aja, nu ska jag gå och käka frukost. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mysigt avsnitt! Scenen med Kotomi vid fönstret var riktigt nice, och Kyou intresserar mig också mer nu. Anar jag tsundere eller är syrran verkligen intresserad? :P We'll see!

 

Är det bara jag eller är Yukine förbannat lik Sayuri?

 

Men tror verkligen Kotomi och Kyou kan bli mina favoriter. Kotomi för att hon är så slow men ändå skarp och förbaskat mysig (underbar röst), och Kyou för sin violent yet caring-attityd. Ryou har potential också men kommer väl inte utvecklas särskilt mycket antar jag? Får se hur Tomoyo blir, kanske visar sig vara intressant!

 

Fuko var gullig men tyckte det var hela scenariot som var bra, inte nödvändigtvis att hennes karaktär var särskilt stark.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ryou har potential också men kommer väl inte utvecklas särskilt mycket antar jag?

Jag kan säga som så att beroende på hur mycket dom tar med från spelet (dom kan helt omöjligt ta med allt), så kan alla karaktärer komma att utvecklas en hel del. Det spelar inte så stor roll hur obetydelsefulla dom verkar vara, någon gång läggs det tid på dom i spelet ändå.

 

Är det bara jag eller är Yukine förbannat lik Sayuri?

Med skillnaden att Sayuri är mer korkad än en sten antar jag? Yukine är rätt charmig men dock ser jag ingen likhet mellan dom, fast det beror nog på att jag vet mer om henne sedan spelet.

 

Avsnitt 11

Det här gillade jag verkligen, skulle nog tom sträcka mig så långt till att säga att det är seriens bästa avsnitt än så länge.

 

För övrigt så citerar Kotomi "The dandelion girl" med sitt 「一昨日は兎を見たの、昨日は鹿、今日は貴方」 (I förrgår såg jag en kanin, igår en hjort och idag dig) när hon står vid fönstret.

 

Det mesta om resten har redan sagts här så jag tar och avslutar med ett 「お魚大好き!」

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Clannad - 11 (i bild format)

 

LTPfUKThR.png

Maho Kyou

 

CbQKoSOiG.png

I förrgår såg jag en kanin, igår en hjort och idag dig.

 

wJnnYHFdI.png

First down!

 

sDIewvIHz.png

Second and third down!

 

jEpLpYXFU.png

Beauty down!

 

Humor mässigt så håller Kotomi's del lika bra klass som Fuuko's, och det är väl det enda jag vågar utala mig om så här långt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det bara jag eller är Yukine förbannat lik Sayuri?

Med skillnaden att Sayuri är mer korkad än en sten antar jag? Yukine är rätt charmig men dock ser jag ingen likhet mellan dom, fast det beror nog på att jag vet mer om henne sedan spelet.

Tänker bara rent utseendemässigt och då tycker jag de är riktigt lika. Korta, samma frisyr och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det bara jag, eller är Kyuo och Ryou bara fruktansvärt lika Tsukasa och Kagami från Lucky Star?

 

Jag är säker på att det nämnts förr, men -damn-. Allt från utseende till personlighet.

 

Jag anar att det funnits "inspiration" med i leken, eller är denna sortens lilahåriga tvillingar någon slags standard? Jag har sett för lite anime och läst för lite manga för att kunna avgöra :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det bara jag, eller är Kyuo och Ryou bara fruktansvärt lika Tsukasa och Kagami från Lucky Star?

Det var min första tanke när Lucky Star började, det är möjligt att Kyou och Ryou kan ha varit en underliggande faktor till skapandet av Kagami och Tsukasa. Om det är medvetet eller ej är går nog inte att säga dock, deras personligheter (tsundere och dojikko) är en ganska vanlig kombination inom den typen av humor (tsukkomi boke).

 

Visst finns det fler lilahåriga tvillingar, men jag kan inte komma att tänka på några med liknande personligheter just nu allafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Clannad 12

Ja, ännu ett avsnitt och ett bra sådant. Börjar bli bra med draman nu och lite svar börjar man får, samt frågor. Hade även rätt angående gubben som var en nära vän till hennes föräldrar, ska dock bli intressant och få veta lite mer om Kotomi och hennes förflutna. Att Tomoya hade en del i hennes förflutna verkar intressant med. Fuuko's lilla inhopp var rätt trevligt, lagom mycket för en karaktär av hennes kaliber.

 

Clannad är riktigt bra nu! Mycket bättre än Kanon måste jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...