Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilket spel klarade du senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Mysteriet på Greveholm - Spelet

Det är en mörk och dyster natt när jag själv som huvudperson ger mig in i ett spöklikt slott. Knappt hinner jag komma innanför dörren innan något som med lite fantasi kan likna spöken glider förbi ens synfält. Väl inne i hallen märker jag hur allting verkar tomt och fallfärdigt, som om ingen har vistats i huset på många år; efter att ha plockat upp ett kugghjul från en dörr och hängt den på en annan blir jag dock insläppt till vardagsrummet, och där ser jag en TV såväl som en dator. Båda två verkar dock vara ur funktion, så jag börjar med att få igång TVn genom att skjuta strålar på satelliten med teleskopet som står i rummet. Jag slår på TV:n, och det jag ser är en flicka som tittar upp mot mig och säger "Läs en bok," innan TV:n stängs av. Jag vet vad jag måste göra; jag beger mig till bokhyllan och trycker in de tjockaste böckerna jag kan se, och med ett klick öppnas dörren bredvid mig. Den kusliga känslan i märgen kittlar, men nu är inte tid att fega ur. Jag går vidare.

 

Så började mitt äventyr i detta gåtfulla slott. I ett Myst-linkande upplägg går man från rum till rum och löser pussel det ena mindre logiskt än det andra; här får vi sätta in en pizza i mikron tillsammans med en isbit, spela en förenklad version av Pong med "spökena" och fälla upp trappan för att komma upp till övervåningen. Lägg också till att ett skelett dyker upp från tomma intet (bokstavligt talat; det dyker upp från en plötslig explosion i luften), en svävande robot (som sedan försvinner för alltid) öppnar en låst dörr med tankekraft och att en telefon helt sonika ringer och säger "Pizza Time!", och jag börjar få kalla kårar. Glöm Resident Evil, här har vi kusligheter av värsta sort.

 

Som spel betraktat är det faktiskt inte helt illa; vissa pussel var faktiskt riktigt kluriga och roliga. När jag var liten behövde jag hjälp av kompisar såväl som syskon för att komma igenom spelet, och även nu var jag tvungen att gnugga geniknölarna ibland. I slutändan var det en trevlig nostalgitripp från den tid då folk visste vad sjutton Mysteriet på Greveholm var för något, och ett kort med kul klurarspel. Vilket slott det egentligen utspelar sig i kan jag dock inte svära på, för inte är det Greveholm...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Sonic Adventure DX

En gammal klassiker som jag nu fick spela på Gamecube, med aningen upphottad grafik och bonusmaterial. Jag måste säga att det första SA-spelet känns väldigt mycket som de gamla i atmosfären; nog för att allting verkar mindre genomtänk än de tidigare Sonic-spelen, men både banorna och den vaga storyn känns härligt retro. Skulle man ta bort all dialog och låta spelaren få spekulera själv vad som pågår skulle det nog kännas precis som förr.

 

Samtidigt måste jag säga att de hade en riktigt bra grundidé till handlingen i spelet. Man får veta mer om Kaossmaragdernas ursprung, och hur Svävande Ön började sväva. Det vill säga om jag tolkade det rätt, för allting är mycket otydligt och man får pussla ihop många delar själv. Dessutom är själva ön väldigt otrogen sina förgångare, och är dessutom på tok för liten; det skulle ju finnas en stor alp, en öken och en djungel. Vi som spelade Sonic 3 & Knuckles (Sonic & Knuckles ihopsatt med Sonic 3) vet också att altaret där Mästarsmaragden vaktades var bra mycket större, och dessutom gömd inuti en vulkan. Med andra ord har Sonic Adventure sjabblat bort en hel del kontinuitet, och lyckas tyvärr inte förmedla storyn på något respektabelt sett.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

LOL

 

Hade tid över och konsollerna framme och jag tyckte att bara för det ska jag sträckspela Tokimeki Memorial utan att spara en enda jävla gång, och skita i allt, så det gjorde jag (det slutade med att jag sparade två gånger för att skydda mig från skit som att Saturnen hängde sig, vilket den nästan gjorde en gång) och jag spelade bara helt jävla beräknande och iskallt, och tamigfan om inte rödhättan stod där under trädet den 1 mars. Garvade läppen av mig. Inte för att jag verkligen försökt satsa på Fujisaki någon gång, men det var bara så sjukt att jag kammade storkovan när jag verkligen rusade igenom spelet. Jag tyckte att vaihelvete, men det får väl betraktas som att "klara" Tokimemo. De andra brudarna är ju bara ifyllnad.

 

Jag kom in på förstklassigt universitet, men inte vann jag Interhigh i tennisklubben; 150 i motion räckte visst inte. Skiter jag i, på slutet var det ju bara den där skitskumma Koshiki som stod och hejade på mig. HAde Fujisaki sprungit och gömt sig eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blev färdig med Mirrors Edge idag. Riktigt bra spel som tyvär var lite väl kort.

Och de borde ha dumpat hela skjuta delen för den var ändå inget att hurra över men resten var bra. Bitvis lite svårt att hitta vart man skulle och då försvann flytet liksom men när man väl fick fart på Faith och sprang och hoppade över hinder efter hinder så kände man sig mäkta nöjd om man inte behövde stanna på ett tag.

Hoppas på en uppföljare till detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det senaste spelet jag spelade igenom var Valves Left 4 Dead. Efter att ha sett det spelas på konsol (split screen) var jag inte alls imponerad. Ej heller efter att ha suttit i brorsans soffa och sett på när han lirade PC-versionen online. Eller ja, visuellt såg det naturligtvis inbjudande och stämningsfullt ut, men det såg helt enkelt inte alltför kul ut. Efter att ha varit på det årliga LANet med gamla gymnasiepolare och där spelat igenom hela PC-versionen med de fyra kampanjerna ändrade jag dock helt uppfattning. Jag tyckte att det var alldeles lysande. Att spela själv eller med främlingar är dock som vilken shooter som helst, frånsett faktumet att inga gör shooters lika bra som Valve, men att lira det 4 kompisar på varsin burk i samma rum var grymt underhållande.

 

Jag gillade även själva upplägget. Valve har lagt ner en hel del energi på att få spelaren att känna som om han eller hon är mitt i en skräckfilm i stil med 28 Days Later. De fem specialfienderna - Boomer, Smoker, Hunter, Tank och Witch - gör det mer dynamiskt och sättet man assisterar varandra på påverkade upplevelsen positivt. Naturligtvis förstärktes upplevelsen av faktumet att vi alla fyra satt i samma kolmörka rum, men miljöerna, rörelsemönstret och beteendet hos såväl common infecteds som special infecteds, soundtracket samt ingame-ljudet (och till viss mån den mysiga grain-effekten - för extra filmkänsla) gör spelet bra mycket kusligare än någon "zombie-film" jag har sett.

 

Tummen upp Valve, precis som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Braid

 

Helt klart värt pengarna och hela spelet kändes fräscht och bjöd på variation.

Spelidén bygger på att man vrida tillbaka tiden och kan då få tag på t.ex en nyckel som ligger nere i en grop som man annars skulle komma upp ur.

 

Pusslen kändes smarta men de flesta var ändå inte så svåra att lista ut när du väl hade kommit in i tänkandet. Dock fanns det en del som tog en hel del innan man kom vad man skulle göra.

 

Så om man vill ha ett billigt spel som man inte behöver spendera flera timmar framför så är det här ett spel för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoppas på en uppföljare till detta.

 

Tanken är väl att de här ska bli en trilogi om jag inte minns fel nu.

 

Jo jag har för mig det med men sånt där brukar styras rätt bra utav försäljnings siffror och så vitt jag vet har inte mirrors edge sålt i närheten av prognosen innan spelet släptes.

Men jag kan ju ha fel, hoppas på en uppföljare i vilket fall :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoppas på en uppföljare till detta.

 

Tanken är väl att de här ska bli en trilogi om jag inte minns fel nu.

 

Jo jag har för mig det med men sånt där brukar styras rätt bra utav försäljnings siffror och så vitt jag vet har inte mirrors edge sålt i närheten av prognosen innan spelet släptes.

Men jag kan ju ha fel, hoppas på en uppföljare i vilket fall :P

 

Det har tyvärr sålt riktigt dåligt men EA har ändå sagt att dom vill satsa på serien och ska göra en uppföljare källa

 

Jag har inte spelat klart det än själv, har varit alltför upptagen med Valkyria Chronicles men än så länge tycker jag det har varit riktigt bra trots att det då och då kan bli extremt frustrerande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingen direkt spoiler om Mirrors edge men ändå

Är det bara jag som svor åt den där "polisen" som står i mitten av server rummet med en gattling gun? Det var ett bra tag sen jag blev så arg på en fiende.

 

Förstår förövrig inte varför det kan ha sålt dåligt, tyckte att de var ett av de bästa spelen i sin genre som jag har spelat. Folk vill kanske inte ha annorlunda spel :S ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingen direkt spoiler om Mirrors edge men ändå
Är det bara jag som svor åt den där "polisen" som står i mitten av server rummet med en gattling gun? Det var ett bra tag sen jag blev så arg på en fiende.

 

Han fick höra en hel del svordomar här ifrån också, hann bli riktigt sur på den förbaskade "polisen"...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har varvat Mirror's Edge nu och jag gillade det väldigt mycket. "Parcour" i första person är skitkul! Tyvärr så finns det ett par minus...

 

FPS perspektivet är häftigt men det är inte perfekt för snabbt platformshoppande, det kan vara väldigt svårt att orientera sig ibland och det är väldigt lätt hänt att råka ta ett steg för mycket(eller för lite) för att man inte kan se sina fötter som i ett TPS.

Dom gånger man måste slåss fungerar inte heller särskilt bra och framförallt är det för mycket av det.

Mellansekvenserna är bedrövliga, jag har inget emot att dom är tecknade men dom ser verkligen inte bra ut.

Sen har vi storyn som mer än gärna kunde haft lite mer kött på benen. Sen fick man aldrig något bra svar på vad dom höll på med egentligen, vad var det i "paketen" som dom sprang med mellan varandra?

 

Mirror's Edge är trots några felsteg ett riktigt bra spel med en grym fartkänsla och plattformshoppandet är väldigt belönande.

 

Jag ger Mirror's Edge 3/5 i betyg och ser framemot 2:an som kan bli hur bra som helst med lite tweakande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gears of War 2 - Ända dåliga med det här spelet enligt mig är att de tog slut som de gjorde, dvs I want mooooore!!!

 

Aja nu när de här spelet är klarat är det dags att gå över på nästa, Left 4 Dead. Sen är jag även lite små sugen på Dead Space. Någon här på forumet som spelat och kan ge lite kommentarer om de? Bra eller dåligt eller kanske något mitt i mellan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen är jag även lite små sugen på Dead Space. Någon här på forumet som spelat och kan ge lite kommentarer om de? Bra eller dåligt eller kanske något mitt i mellan.

Jag blev paranoid av detta spel, dvs ett helt okej skräckspel. Det är dock några saker jag har att klaga på. Det största problemet var styrningen, som ser ut att passa perfekt till konsoler, men den är hemskt till PC. Så jag rekommenderar att du spelar det på nån konsol. Tyckte även det var lite buggigt här och var, inga större buggar utan mest bara såna som stör. Kanske inte årets bästa spel, men jag tycker att det är lätt 2008:s bästa skräckspel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oh... Det börjar luta lite åt att Mirror's Edge kan bli mitt första egna spelinköp till Xbox. Fast det får nog vänta till efter jul...

Speldemo finns nedladdningsbart på Xbox Live.

 

Åh, det tipset hade jag missat. Ska genast ladda hem. Nu hann dock Fable bli mitt första inköp, som jag inhandlade via Xbox Live, en inte helt angenäm upplevelse.*

 

I brist på färdigspelade spel kommer här lite färdigspelade demon: Jag laddade hem tre speldemo sedan vi lyckades koppla upp xboxen i förrgår: Devil May Cry 4, Eternal Sonata och Tomb Raider: Underworld. Av dessa tyckte jag att alla på det stora hela var ganska mysiga, fast på olika sätt.

 

Devil May Cry kändes väl mest "jag" på nåt sätt och kommer nog att inhandlas, fast först efter att jag spelat de äldre spelen. Gillade tempot och rörelserna. Att det är en snygg kille man spelar har dessutom aldrig skadat en spelupplevelse för mig. ;)

 

Eternal Sonata var lite för sockersöt och begränsad i sina rörelser och halkade ganska långt ner på önskelistan (dock ett plus för att man kunde byta till japansak röster).

 

Tomb Raider: Underworld är en helt ny upplevelse för mig. Jag är van vid att ställen där man kan klättra eller hoppa är väl utmärkta i spelen och var ganska förvirrad ett tag. Men det var kul att få utforska och klura lite själv för att hitta rätt. Tveksamt om det blir spelköp däremot.

 

Jag hoppas att det läggs upp fler speldemon på Xbox Live. Det känns som ett bra sätt att få folk att intressera sig för spelen de erbjuder. Jag skulle tex vilja prova på att spela Prince of Persia och lite andra spel som verkade lovande efter att ha tittat på trailern, men jag vet ju inte om det är ett spel som passar just mig förrän jag faktiskt har provat det.

 

* De snåljåparna drog pengar (10 kr/gång) för misslyckade köp! Det blev tre stycken innan jag insåg att det saknades pengar på kortet, så spelet blev dyrare än jag hade tänkt mig. *hatisk* Och nedladdningen av just Fable krånglar, så jag har inte fått hem det ännu. *ännu mer hatisk*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Prince of persia till 360. Tog ett tag, men det är bara för att jag tog ett stort uppehåll för att spela Gears of War och Mirrors Edge (vilket jag ännu har lite kvar att spela på). Liknande Fable2 är väl inte själva spelet i sig speciellt svårt. Men det har en riktigt härlig atmosfär samt roliga karaktärer som lyfter upp det. Var riktigt skoj att få springa på väggar, flyga, hoppa och allt annat nu som ingår.

 

PoP mini spoiler

Det ända som störde mig var att jag aldrig fick se åsnan...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och så var det dags igen att spela klart ett spel. Mirrors Edge var det den här gången och jag måste säga att jag haft det riktigt skoj med det här spelet. En del kluriga saker dök upp som man irriterade sig på men annars flöt de på bra och man var aldrig fast på ett ställe speciellt länge. Hoppas nu som sagt att de kommer mera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tomb Raider Underworld

Även om jag är sjukt besviken på kameran och spelkontrollen, kan jag inte blunda för det faktum att detta är ett riktigt grymt spel. Här får man klättra runt på bland smart utformade ruiner i helt bedårande snygga omgivningar, och ta del av en riktigt bra handling. Legend är dock ett ett bättre spel i mitt tycke. Jag hade förväntat mig mer av detta helt klart, men i det stora hela var det en härlig upplevelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klarar spel just nu på löpande band känns det som. Nästa att få smaka var Star Wars: The Force Unleashed. Även detta spel har tyvärr legat en längre tid för att jag velat spela andra spel. Spelet var underhållande hela vägen och

 

Slutet

Det onda slutet
Var lite svår smält och jag måste erkänna att jag inte fatta varför det sluta så. Men sedan gick det upp för mig att man kunde välja mellan vilken boss man skulle döda på slutet. Iaf så var mörka sidan slut väldigt hårt och tragiskt.

 

Ett av de bästa Star Wars-spelen som jag någonsin spelat om kanske inte tom det bästa. Handlingen och karaktärerna var trovärdiga. Miljöerna och musiken var exakt som man hade hoppats på och man kände sig hemma från början. Ett spel som varje Star Wars-fan nog skulle gilla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Star ocean: The first departure

Det var en ren slump faktiskt att jag såg att det här spelet skulle komma och eftersom jag var ett stort fan till tvåan så visste jag att jag var tvungen att ha det här.

 

Spelet är en uppdaterad version av spelet till snes, det som är nytt att de har gjort om alla miljöer, lagt till röstskådespelare och lagt till stridssystemet som var med i tvåan. När man sedan blandar allt det där med storyn och karaktärerna så får man ett otroligt mysigt rpg som håller riktigt hög klass. Star ocean kör även med den så kallade AR (Approval Rating) funktionen vilket ändrar hur de olika karaktärerna uppfattar dig, som i slutändan ändrar hur slutet blir. Tar man med Approval Rating funktionen samt att det finns en hel del karaktärer(man kan inte få alla under en spelomgång) så har man ett spel som tåls att spela om mer än en gång.

 

Striderna måste jag bara ta upp eftersom jag älskar stridssystemet så och måste nog säga att det är det roligaste jag har varit med i ett rpg. De går snabbt, special attackerna är coola och du kan även använda terrängen till din fördel och på så vis vinna striderna som såg omöjliga ut.

 

Jag tycker även att de har lyckats riktigt bra med rösterna till de olika personerna, det finns någon dålig, de flesta bra och sen finns det några som låter hur bra som helst.

 

Om jag nu ska klaga på något så är det hemligheterna, vissa hemligheter känns nästintill omöjliga att lösa om man inte läser en guide, visst det ska vara svårt men ibland kan det bara var löjligt. T.ex. då får låna ett svärd på ett uppdrag och ska lämna tillbaka det efter uppdraget men om du då "craftar" svärdet med en sällsynt mineral så får du ett av de bästa svärdet i spelet och behöver inte lämna tillbaka det, vem skulle komma på det? Sen kan det även vara svårt att hitta alla karaktärer man vill ha och vissa ger i det hela ett "bättre" slut än andra, jag valde inte det bästa vet jag.

 

En del lovord och lite klagande men betyget spelet får är 8,5/10, Stridssystemet höjer betyget lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Senaste spelet som jag spelade igenom var nog Fable II (fast för andra gången ^^)

Jag gillar dom gulliga och mysiga miljöerna som spelet bjuder på :D Rollspelandet är dessutom på topp, om jag skulle betygssätta detta spel så skulle det nog få 9/10 :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har spelat klart alla kampanjer nu till L4D och hoppas nu att de släpper mer banor inom en snar framtid. Ruskigt skoj att spela co-op på den här nivån där det inte går att vara den fege som bara campar och väntar. Här måste man dra sitt strå till stacken och hänga med om man inte vill bli lämnad till en horde eller två. Online läget är ruskigt skoj även det och även här måste man verkligen samarbeta om man vill att de ska gå.

 

Ända som jag tycker så här är dåligt är att de "bara" är fyra kampanjer samt att de inte är direkt de längsta. En sak som gör det lite intressantare är väl att försöka klara några av achivmentsen då de ger en kanske lite andra valmöjligheter på hur man ska försöka klara en kampanj. Tyvärr är spelet inte det mest läskigaste spelet men atmosfären finns där för det och musiken är bra och får upp stämningen duktigt på vissa ställen. När man kommer nära eller hör en wich är ett bra exempel. Men hoppas nu som sagt att de kan tänkas komma fler kampanjer snart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...