Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilket spel klarade du senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...

En ny bunt spel avklarade:

 

Metal Gear Solid 4

Ett grymt efterlängtat spel som dessvärre inte hundraprocentigt levererade vad jag hade hoppats på. Storyn var djup och matig som sig bör, och jag säger inget ont om de timmeslånga filmsekvenserna (någon av dem skulle vara 90 minuter lång, men jag kan ärligt talat inte peka ut vilken det var), men den nya gejmpläjen föll mig inte riktigt i smaken. Spelet är en bra bit mer actionorienterat än tidigare, och ofta vinner man på att peppra sig fram snarare än att smyga. Och jag suger på action-skjutarspel. Att man dessutom inte kan trycka sig platt mot väggen längre är helgerån! Men i överlag är jag faktiskt nöjd med avslutningen; det är trots allt storyn som är det viktigaste i ett spel *Duckar för ruttna tomater*. 8/10

 

Metal Gear Solid 3

Borde ha gjort denna omspelning innan jag spelade fyran, men nåväl. Del tre av serien är i min bok klart överlägset när det gäller spelmekanik, och man kan inte göra annat än att älska atmosfären i de ryska skogarna. Det råder konflikt i min hjärna om detta är bättre än del ett och två, och en ännu större konflikt mellan min bror och jag om vilken motorcykelscen i respektive spel som är vassast.9/10

 

Wind ~A Breath of Heart~

Ungefär så långt ifrån Snakes äventyr man kan komma. Även om jag inte är alltför förtjust i harem-berättelser så älskar jag konceptet med visuella romaner, vilket fick mig att ge detta en chans. Som väntat finns alla stereotyper på plats: Lillasystern, Barndomsväninnan, den Tystlåtna, den Starka... ni fattar. I slutändan visade det dig dock vara en riktigt njutbar upplevelse; nog för att jag inte gillar alla gubbsjuka skämt och/eller deras High School-kultur, men så länge man kan ha överseende lär man sig till sist att gilla karaktärerna. Vad gällande grafik och musik är karaktärer och bakgrunder snyggt ritade, och musiken klart godkänd. I slutet (Minamo blev den utvalda älsklingen, om ni undrar) visade sig till och med någonting som i mörkret skulle kunna misstas som en riktigt bra plot. 6/10

 

Super Mario RPG

Jag måste vara en av de få människor i Sverige som anser detta spel nostalgiskt. Jag spelade det när jag var 12-14-nånting år, och givetvis var det en ren fröjd att spela det igen, den här gången på Virtual Console. Spelet förlorar poäng på sin avsaknad av djup och tankeväckande handling (till skillnad från somliga Paper Mario-spel), men tar igen det på helskön Mario-atmosfär, underbart lättsam Square-musik och grym förrenderad SNES-grafik. Stridssystemet var även det kul, även om det kunde bli en aning enformigt efter några timmar. Detta är en stark rekommendation till alla som har en Wii och tillgång till VC. 8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mega Man

Efter åtskilliga timmar av frustration, svett och tårar har jag äntligen, äntligen lyckats klara hela Mega Man 1, från början till slut. De sex första bossarna var väl lite sådär lagom utmanande, men när Dr. Wilys bana dök upp bröt helvetet loss på allvar. Man trodde att det bara skulle vara en bana till och sedan en dask med Wily, men neeeej; efter att man gått igenom banan stöter man på en boss av svårighetsgrad OMGHURIALLVÄRLDENSKAJAGKLARADETTA!!!!!!1. När man väl har listat ut dess mönster och äntligen klarat den, kommer... en till bana! Här måste man dessutom slåss mot de tidigare bossarna återigen, för att till slut slåss mot ÄNNU EN BOSS! Processen upprepas två gånger med mer eller mindre frustrerande inslag, och när jag till slut ska slåss mot Wily har jag all motivation i världen. Stänger jag av spelet måste jag göra om allt, så det är nu eller aldrig.

 

Som tur är har man oändligt många continues, och man behöver inte börja om för allra första början av sista banan. Men ändå, det känns som att jag har klarat en bedrift som inte alltför många har skillz eller tålamod till. Imorgon blir det att till att utmana tvåan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Så hände äntligen det som bara händer nån gång per år: Jag har klarat ett spel! Den här gången var det Twilight Princess (Wii-versionen) som blev färdigspelat. Jag ska bara hitta de sista två spökena och klara av den där jävla snowboardbanan, sen har jag gjort allt.

 

Spelet är bland det bästa och framförallt mest uppslukande jag spelat någonsin och kanske mitt favoritspel av alla Zeldaspelen hitills. Den lyckades pricka in mer eller mindre allt jag gillar med spel över huvud taget, utan att bli omöjligt att klara av för en sporadisk spelare som jag. Dessutom var vissa av musikstyckena helt fantastiska. Jag tänker framförallt på Midona's temamusik och musikmedleyt till sluttexterna.

 

Midona verkar ha delat upp spelarna i två läger, men jag tycker att hon var den klart bästa följeslagaren Link har haft hittills. Mössan i Minish Cap kommer god tvåa. Jag har sett klagomål om att hon tar lite för stor plats, men det såg jag inte som något negativt, tvärtom. Hon var en fantastisk karaktär med mycket attityd som jag gärna skulle se dyka upp i fler spel (fast det är kanske för mycket begärt).

 

Jag skulle även vilja ge spelet en eloge för att det innehöll en trovärdig men subtil romans (för att vara ett Zeldaspel, även om Windwaker var bra på den fronten också). Och vilket slut! Supernöjd! 10/10 poäng!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Castle Crashers - ett riktigt roligt spel om man är flera. Har klarat de på den enklaste nivån med några polare och vi hade riktigt skoj. Vi ska nog köra om det på lite svårare nivåer snart också men tillsvidare ligger det lite på is. Kanske att jag kör lite själv. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klarade av Kingdom Hearts II idag. Det var ett tag sedan jag började spela på spelet, men av olika anledningar har jag inte kunnat avsluta det förrän nu.

 

Spelet har inte varit direkt svårt skulle jag vilja påstå. Det är en boss som jag verkligen haft problem med, annars har jag nästan aldrig dött i spelet. Men det betyder inte att spelet har varit dåligt. Det har varit högst njutbart och miljöerna har varit underbara. Square Enix är verkligen helt galna på att göra spel ibland.

Och jag kan delvis förstå varför KH har blivit den stora franchisen som den är idag. Större än Final Fantasy :)

 

Bra spel, fint slut, otroligt intressanta karaktärer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Låt meddelandet ljuda över världsalltet (dvs. anime.se): jag har klarat Mega Man 9!

 

När jag först påbörjade spelet hade jag nästan tvivel på att jag någonsin skulle kunna det. Alla banor verkade hopplösa, men elaka fällor och omöjliga hopp att utföra; men sakta men säkert började jag lära mig hur varje bana var funtad, och kunde anpassa min strategi därefter. Den slutgiltiga speltiden blev 3 timmar och 25 minuter, vilket i detta fall blir aningen mer då X antal dödsfall och osparade omspelningar måste tas in i beräkningen. Min favorit-bana? Måste jag säga Tornado Man (släng dig i väggen, Air Man!).

 

Tyvärr kändes det som om jag fuskade lite i slutet, då jag kom till sista bossen med åtta E-tankar till godo. Vid slutstriden slängde jag till sist min grace till vinden, och helt enkelt möshade på utan att bry mig om ducka; när jag klarade det hade jag fortfarande en tank kvar. Spelet borde ha haft någon sorts begränsning om hur många man kan bära med sig, men nåväl. Resan dit var väl svår nog, så man förtjänade väl en enkel seger.

 

9/10 vill jag belöna detta mästerverk. Det är så här äkta plattformspel vara, med överdriven skillz0r-tröskel och noll sympati. Det är upp till spelaren att kämpa sig uppåt, att bli ett med spelet och dess tankesätt. Fortsätt så, Capcom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Infinite Undiscovery!! Det tog mig ett tag att hitta rätt setup och taktik för att komma igenom vattentemplet. Men när jag väl orkade ta mig tiden igen att spela spelet för att försöka klara det så gick det mycket enklare än tidigare försök som jag gjort. Låste upp lite nya saker nu också som jag ska ge mig på någon gång. Men just nu är det Fable 2 och Assassins Creed som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gears of War 2

Riktigt EPIC spel (bad pun intended). Jag vet inte hur, men de lyckades göra ett spel som var grymmare, manligare, häftigare, blodigare och mer ÅSM än ettan. Allt detta kombinerat med en story som verkligen greppade tag i mig och lyckades vid två tillfällen skaka om mig så hårt att jag bara tänkte "Jävla locust! Varenda en av er ska dö, och jag kommer inte ge upp förrens jag slutat andas".

Ett av de Grymmaste spelen att spela i co-op f.ö.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Luigi's Mansion

En gammal goding från Gamecube-eran och helt klart ett underskattat spel. Visst är det kort och har inte det minsta gemensamt med Marios spelmekanik, men tack vare sina Zelda-liknande kvalitéer (utforska rum, hitta nycklar, få nya egenskaper för att komma vidare) och härlig atmosfär blir det ändå ren Nintendo-magi. Det har också högt omspelningsvärde, då man blir graderad över hur bra man fångar spökena; dessutom kan man efter första varvet spela spelet spegelvänt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

The Last Remnant

 

Ett helt okej spel trotts alla sina brister. Inget jag kanske skulle rekommendera men om någon verkligen vill ha ett slags strategi/rollspel så är det kanske inte någon dum idé att testa. Jag håller nog Eternal Sonata samt Lost Odyssey som favoriter i rollspelsvärlden till 360 så här långt dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Star wars the force unleashed

 

Har haft det ett tag men av någon anledning aldrig riktigt spelat det. Enligt mig var det ett bra action spel där man fick prova på att spela som jedi/sith och använda alla coola grejer som "the force" tillåter en att göra.

 

Spelet kanske är en aning kort (jag klarade ut det på 6 timmar ungefär och då sprang jag inte bara igenom banorna) men å andra sidan klagar jag inte på det för hellre det än att det blir utdraget och dåligt.

 

Ger den 7/10 för ett bra action spel som håller från början till slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dreamfall - The Longest Journey II

 

Helt okej äventyrsspel, dock så måste jag säga att det var anigen fula figurer för att vara ett sådan modernt spel. Jag hade även förväntat mig att man hade behövt mer än bara typ en hand för att spela spelet.

 

Enda gången man faktiskt behöver använda höger hand är när man skall hacka elektroniska lås.

 

Dock mycket intressant spel med många roliga idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mirror's edge

 

Klarade nyss ut det här fantastiska spel och blev väldigt imponerad av det. Det känns som att Dice har lyckats med det de ville, ett plattformspel i första persons perspektiv (så uppfattade jag det i alla fall).

 

Handlingen är väl kanske inte episk men å andra sidan känns det inte som att den ska vara det heller. Handlingen är just så intressant att den ska driva dig framåt, resten fixar de olika momenten på banorna.

 

Om jag ska klaga på något på spelet så är det att ibland känns det som att man blir tvingad att gå ett visst håll fast det ser ut som att man kan ta andra vägar, det brukar resultera i att Faith inte vill ta tag i kanten och ramlar 20 meter och dör. Sen ibland kan det kännas att man måste ha tur för att klara vissa saker, ibland så träffar fienderna dig aldrig men ibland träffar de varje skott, det kan också bli en aning frustrerande ibland. Speciellt i slutet när fienderna blir jävligt bra på att sikta och är många.

 

Hikari no Hohenheim klagade på att man inte kunde dö i nya Prince of persia, här känns det nästan tvärtom. Jag dog väl ca 20 gånger per bana känns det som och ibland blev det så att man var tvungen att dö för att veta vad som skulle hända men som tur är de rätt generösa med savepoints.

 

Såg i efterhand att jag nästan enbart skrev om de negativa delarna av spelet men det bara för att de positiva delarna är så många, samt att jag har väldigt svårt att skriva i text vad som gör det här spelet så bra.

 

Blev rätt mycket text och mycket svammel men om vi ska fatta det kort så är det ett fantastiskt spel och jag vågar nästan säga att alla som spelar det kommer att gilla det. Mirror's edge får 9/10 Kloner och Klonas seal of approval.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...