Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilket spel klarade du senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Assassin's Creed.

 

Mina dåliga första intryck av spelet visade sig vara missvisade. Detta är ett höjdarspel som trots några få tabbar underhåller stort. Och faktiskt så

gillar jag Sci-Fi-twisten starkt. Dock tycker jag nog det hade varit bättre om de hade dragit ned på "dataflimmret" i själva spelet.
Det är också ett praktexempel på att det det ofta inte rör sig om dåliga spel, utan dåliga spelare.

 

Hade det handlat om någon okänd ninja i ett okänt land skulle jag nog inte kunna ge spelet mer än 6/10 men nu är det Naruto och Ubisoft har verkligen lyckats otroligt bra med att förmedla känslan från serien.

Här kan jag tyvärr inte hålla med. Måhända att Konoha var mästerligt uppbyggd, men storyn är så totalmanglad att man har svårt att hänga med om man inte har sett serien. För mig är detta en totalmiss som spräcker hål i helhetskänslan. Inte ens de japanska rösterna lyckades rädda helheten - och i det här fallet vet jag inte ens om dessa verkligen ska räknas som de "riktiga", då spelet faktiskt är skapat av Ubisoft Montreuil. Jag struntade till och med i de japanska rösterna av dessa anledningar.

 

Men är det spelet som är dåligt eller jag som är en dålig spelare?

 

Hörru induce, ska vi göra egna fall? ;D

Vilken grej! Laddade ned programmet och pillade lite på det, men än så länge har jag inte listat ut grunderna (som hur man importerar data till nya projekt). Men jag ser stor potential för ett rafflande anime.se-fall ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hörru induce, ska vi göra egna fall? ;D

Vilken grej! Laddade ned programmet och pillade lite på det, men än så länge har jag inte listat ut grunderna (som hur man importerar data till nya projekt). Men jag ser stor potential för ett rafflande anime.se-fall ^^

 

Blå did it! with the banstick in lekparken! :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade det handlat om någon okänd ninja i ett okänt land skulle jag nog inte kunna ge spelet mer än 6/10 men nu är det Naruto och Ubisoft har verkligen lyckats otroligt bra med att förmedla känslan från serien.

Här kan jag tyvärr inte hålla med. Måhända att Konoha var mästerligt uppbyggd, men storyn är så totalmanglad att man har svårt att hänga med om man inte har sett serien. För mig är detta en totalmiss som spräcker hål i helhetskänslan. Inte ens de japanska rösterna lyckades rädda helheten - och i det här fallet vet jag inte ens om dessa verkligen ska räknas som de "riktiga", då spelet faktiskt är skapat av Ubisoft Montreuil. Jag struntade till och med i de japanska rösterna av dessa anledningar.

 

Men är det spelet som är dåligt eller jag som är en dålig spelare?

 

Joo det är visserligen sant att dom som inte sett serien säkert har problem att hänga med i svängarna. Min "recensionen" var dock inte objektiv utan högst subjektiv och reflekterar endast min egna upfattning av spelet :P

För min del som sett serien (åtminstone så långt som tills dom totalförstörde den med fillrar) så hade jag ingen som helst problem att hänga med i storyn så det störde inte mig så mycket.

 

Jag förlåter det nog lite extra också bara för att det är ett BRA naruto spel. Det finns en hel drös med Naruto spel ute men alla som jag testat (undantaget något av de rena fighting spelen kanske) har varit rent skräp. Här har dom lyckats med känslan (kanske undantaget en något manglad story men ändå en cel-chaded plattforms hoppare hur mycket story överhuvudtaget brukar såna spel ha annars?), estetiskt är det precis rätt, rörelserna känns rätt, humorn är med och sen en kontroll som är alldeles underbar.

 

Ett litet minus är kameran men den är ändå bra mycket bättre än i de flesta spel i 3:e person.

Ett stort minus som jag kan lägga till är dock att Hinata får alldeles för lite utrymme, min favvo-karaktär! zGqpOHtoA.gif

Inte ens de japanska rösterna lyckades rädda helheten - och i det här fallet vet jag inte ens om dessa verkligen ska räknas som de "riktiga", då spelet faktiskt är skapat av Ubisoft Montreuil.

 

Det är väl ändå originalröstisarna eller har jag missat något? bara för att "Ubisoft montreuil" skapat spelet blir de väl inte mindre riktiga. Fast jag har troligtvis missat din poäng här... :|

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är väl ändå originalröstisarna eller har jag missat något? bara för att "Ubisoft montreuil" skapat spelet blir de väl inte mindre riktiga. Fast jag har troligtvis missat din poäng här... :|

Jag menar bara att eftersom spelet är en amerikansk produkt, var de engelska rösterna de som spelades in först, och därav "orginalet"; givetvis är de japanska fortfarande de "äkta" rösterna, eftersom det är Naruto vi pratar om. Dock märker jag att den japanska dialogen inte alls stämmer överens med textdialogen, vilket också var en stor anledning till att jag valde de engelska rösterna.

 

Angående subjektiva och objektiva recensioner har jag märkt att Gamereactor inte alls är objektiva. För fem öre. Jonas Mäki gav Naruto: RoaN en åtta, och säger att tillverkarna har "tagit tid med att bygga upp spelet från grunden, för att spelet är på tok för bra för att njutas av endast Naruto-fans" - något som jag definitivt inte kan hålla med om. Ett annat exempel är hur Mikael Sundberg gav Suikoden V en nia. Han hävdar att dialogen och historien är otroligt välskriven och att spelsystemet är smidigt. Jag kan för mitt liv inte förstå var han har fått det ifrån; jag fann dialogen (eller beror det på översättningen?) oengagerad och spelsystemet under all kritik - till exempel en sån grej att man måste gå tillbaka samma väg som man kom i så gott som alla dungeons. Snackar vi överhuvudtaget om samma spel?

 

Det är en hel filosofi i sig självt; var går egentligen gränsen mellan dåliga spel och dåliga spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Eternal Sonata

 

Ett av de roligaste och mysigaste spelen som jag har klarat ut på bra länge. Det är nästan som att spela ett slags Nodame Cantabile.

 

Handlingen i Eternal Sonata kretsar kring pianisten och kompositören Frédéric Chopin. Chopin har hamnat i en drömvärlds liknande situation. Man följer även en flicka som heter Polka som kan använda magi, vilket i denna värld anses vara en sjukdom. Då alla som kan använda magi dör en tidigare död.

 

Man kan spela spelet med antingen japanskt tal med text eller engelskdub. Ni kan ju gissa vilket jag själv valde. Inte för att det kanske skulle vara nå större fel på den engelska dubben, men iaf. De japanska rösterna är välkända seiyuu's så som Hirano Aya (Polka i spelet), Shimono Hiro (Allegretto i spelet) och Kuwashima Hōko (Viola i spelet). Detta gör att jag iaf kände en ännu mer mysig stämmning till det hela.

 

Ett spel som tar mellan 20-30 timmar att klara, om man väljer att utforska allt och hitta allt dvs. Annars kanske det kan ta lite mindre. Spelet är updelat i olika kapitel och i varje mellansekvens mellan kapitlerna så får man höra en en låt som Chopin har komponerat och man får läsa om Chopin's liv och förklaringar till låtarna om hur de kom till osv. Ett helt underbart del i spelet som bjuder på det man kan kräva från ett sådant här slags spel. Ända minus som jag kan hitta är att det kanske är lite för lätt. Allt beror väl på hur snabbt man spelar och skippar att lvla sina gubbar. Men för mig som tycker om att utforska och hitta saker kom upp i en ganska så hög lvl i slutändan skulle jag tro, för det blev faktist inte någon direkt utmaning i slutstriderna. Men som sagt är det något jag kan leva med då handlingen, karaktärerna, musiken, de visuella osv lyfte spelet så enormt för mig.

 

Rekommenderas till alla som tycker om rollspel och inte kanske kräver att det ska vara så enormt svårt utan att man får se en bra handling med massa andra vackra saker. Dags för mig att ge se på nästa spel, DMC4 som jag bara har lyckats spela fem uppdrag av än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Assasin's Creed

Jag blev lite besviken inte för att det var ett dåligt spel egentligen men det var inte samma spel som jag hade förväntat mig. Jag hoppades på ett spel i stil med Hitman eller Splinter Cell med en del Prince of Persia men det var snarare Prince of Persia(de nyare spelen) plus en stor del action och en väldigt liten del Hitman.

Jag säger inte att det är ett dåligt spel, som ett Action-Äventyrs spel så är det verkligen i toppklass men jag hade hoppats på lite mer frihet i själva lönnmördandet, lite som i Hitman: Blood Money där man verkligen hade kontroll, det var jag(spelaren) som bestämde när, var och hur man skulle klara uppdraget. Assasin's Creed kändes (eller rättare sagt var) alldeles för scriptad för att man skulle få "den" friheten.

 

Som sagt så var det dock ett sjujäkla Action-Äventyr och storyn kändes riktigt intressant så jag kommer definitivt att köpa 2:an när den kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Crysis

Snygt gjort. Mycket bra spel och en bra story. Var roligt med alla hitech saker ;)

Dock kunde det lite lätt på sina ställen.

 

CoD 4

Helt ok. Var lite mer krig krig än crysis som hade lite mer "story".

Dock så var det inte allt för dålig story i CoD4.

 

UT3

Sämst story men ett mycket roligt spel. Det var inte allt för annorlunda från UT2. Inga direkt nhya vapen förutom hoverbord och lite sådant.

Roligt att skjuta men storyn var bara för att få samman alla strider :D

 

SoF3

Har inte klarat riktigt än dock har det som jag sett hitills inte tilltalat mig så myckket. Dock har jag inget annat att lira just nu och då måste man ju spela lite iaf.

Grafien har inte varit allt för bra och fi är "jag träffar allt eller inget!". Storyn har inte varit något att hänga i granen heller. Men vi får se om det skärper till sig mot slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Donkey Kong Country 2

 

Episkt. Helt enkelt episkt. Det här är plattformsspel när det är som bäst, samtidigt som det är rikligt utmanande på sina ställen. Jag har många gånger sett på mina syskon klara spelet, men nu måste vara första gången jag klarade det själv. När slutmelodin spelades kunde jag inte hjälpa att falla en nostalgitår.

 

Äger ni en supernintendo/Wii, och har ännu inte spelat detta mästerverk: köp!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Warhammer 40k- Squad Command

 

Turbaserat strategispel när det är som bäst. Riktigt beroendeframkallande, dessvärre är inte spelet speciellt förlåtande på vissa uppdrag som tar lite längre tid. Gör du ett misstag kan det resultera i att en av dina 6 enheter dör och det kan göra att du helt enkelt förlorar oavsett hur skickligt du löser resten av uppdraget.

 

Som dom flesta spelen med Warhammer som etikett så levererar den som vanligt den råa atmosfären från Warhammer världen. Mycket spelvärt!

 

Finns bara på PSP i DIN affär! B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite sent, men jag klarade av Mass Effect idag. Körde på så god och diplomatisk karaktär som möjligt, men nu har jag börjat om, fast på Hardcore och ska bli ond :twisted:

Otroligt bra spel, med en handling som slår nästan allt. Spel som Mass Effect är så bra, just för att det känns som man har sett på en utomordentlig film, förutom att det samtidigt är ett spel som man själv varit delaktig i. Jag ser redan fram till Mass Effect 2 :)

 

Klarade även ut Devil May Cry 4 idag. Nu ska man bara fixa de resterande, nästan omöjliga secret missions.

Ännu ett grymt spel. Älskade bossfighterna och hela stridssystemet. Något jag störde mig på var att man halvvägs genom spelet och senare fick möta samma bossar som förut, fast att man kontrollerade Dante istället för Nero.

Dante är ju helt underbar, och antingen älskar man eller hatar man hans småtöntiga oneliners. Ett spel som antagligen kommer spelas om, eftersom man vill testa på de svårare svårighetsgraderna ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite sent, men jag klarade av Mass Effect idag. Körde på så god och diplomatisk karaktär som möjligt, men nu har jag börjat om, fast på Hardcore och ska bli ond >:D

Otroligt bra spel, med en handling som slår nästan allt. Spel som Mass Effect är så bra, just för att det känns som man har sett på en utomordentlig film, förutom att det samtidigt är ett spel som man själv varit delaktig i. Jag ser redan fram till Mass Effect 2 :)

 

Klarade även ut Devil May Cry 4 idag. Nu ska man bara fixa de resterande, nästan omöjliga secret missions.

Ännu ett grymt spel. Älskade bossfighterna och hela stridssystemet. Något jag störde mig på var att man halvvägs genom spelet och senare fick möta samma bossar som förut, fast att man kontrollerade Dante istället för Nero.

Dante är ju helt underbar, och antingen älskar man eller hatar man hans småtöntiga oneliners. Ett spel som antagligen kommer spelas om, eftersom man vill testa på de svårare svårighetsgraderna ;)

 

Jag har båda dessa spel men inte hunnit kört så mycket på de. Får nog ta och ge DMC4 några uppdrag idag iaf. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Nu har jag klarat Eternal Sonata.

 

Jag har hört folk skriva på många ställen att det är ett av de bästa rollspelen på länge. Med facit i hand kan jag för mitt liv inte förstå vad dessa människor jämför med. Visst, musiken och grafiken var bra, men allt annat...

 

En recension kommer inom kort. Vänta er inget högt betyg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klarade också nyss ut Eternal Sonata, level 72 stannade jag på och på en spel runda på 46 timmar.

 

Jag tyckte spelet var helt okej, inte det bästa men inte heller bland de sämre, en bra bit över medelvärdet skulle man kunna säga. Storyn kunde bli lite seg då och då men jag tyckte den återupphämtade sig rätt så bra mot slutet och då var det riktigt intressant att spela.

 

Grafiken var skön och tyckte om hur de lyckades att få ansiktsutrycken trovärdiga ut. Musiken var också bra, ingen direkt melodi som stack ut från mängden men inget stycke som var dåligt heller (sälla i och för sig det händer i ett jrpg).

 

Striderna tyckte jag eftersom att de flöt på bra och ingen massa onödig laddningstid som kan ta död på stämmningen. Eftersom jag tycker om att levla så är det ett viktigt moment i spel för mig.

 

I Level fick den en 8/10 tror jag och om jag skulle ge spelet ett betyg blir det nog också en 8:a. Motivering? Spelet gjorde sitt jobb att underhålla mig och fick mig att fundera och tänka lite samt att det känndes lite tomt efter att eftertexten hade rullat förbi, när det känns så så har spelet påverkat mig och får därför en 8.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En recension kommer lastat!

 

Reflektioner om slutet (megasp0ilar)

För det första vill jag säga att jag fann slutet mycket förvirrande. Varför var det Polkas öde att hoppa ned för klippan? Vad var grejen med att Polka kom tillbaka till hennes mamma som ett barn? Och för den delen, vem -- eller vad -- var Polka egentligen för något? Det kändes som om allt snurrade runt en oförklarad tidsparadox.

 

För det andra måste jag säga att omständigheterna kring slutet var mycket otillräckliga. Jag brydde mig helt enkelt inte om karaktärerna tillräckligt mycket för att ta emot den känslostormen som slutet försökte åstakomma. Man fick knappt veta någonting om karaktärerna som personer, och inte heller fick man följa Chopins utveckling som fick honom att anfalla gänget.

 

För det tredje blev jag lite konfunderad över alla visdomsord man fick i slutet. Visst, jag håller med om allting som sades -- att man aldrig ska ge upp, eller bara se sanningen som är bekvämast -- men presentationen av detta var, tja, krystad. Det kändes inte som om det hade något syfte till historien, utan bara tjänade till att slänga in lite filosofi. Hade de utvecklat spelet kring dessa fliosofier, och knytit ihop det med Chopans situation, då hade det kunnat bli precis hur underbart som helst. Istället missbrukade de visdomsorden -- vars tankesätt är precis vad vi behöver med alla världens problem, inte minst klimatförändringen -- och förvandlade dem till krystade moralkakor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klarade just Donkey Kong Country 3.

 

När allt kommer omkring är det faktiskt ett riktigt bra spel. Visst saknar det den där sköna stämningen, men den äkta spelglädjen finns där; man får helt enkelt låta bli att jämföra det med de tidigare spelet. Förmodligen blir det väl till att spela en stund till för att få tag på alla DK-mynt och hitta alla hemligheter.

 

Blev faktiskt toksugen på att spela Donkey Kong 64 nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Under the Knife, Phantom Hourglass och Mass Effect. Två sista var väldigt bra. Phantom Hourglass påminde mig om gamla goda Zelda 3. Mass Effect var det bästa spel jag spelat på väldigt länge. Ett Oblivion i rymden. Shit, slutet gav mig rysningar, det var riktigt jävla mäktigt. Nu får man väl bara hoppas på att det kommer uppföljare som blir lika bra. Mitt enda klagomål är egentligen att sidouppgragen blev rätt repetativa. Längden har jag inget att klaga på, var lagom för mig. Har svårt att hålla mit intresse uppe efter 50+ timmar. Gjorde de flesta uppdrag och fick ganska exakt 30 timmars speltid.

 

Nu är det bara att börja räkna dagarna till GTA IV och se om det kan toppa detta. Tills vidare får man kanske lira igenom ME igen och se om man kan få till det med Liara! Shit, blev så lack när jag redan var in too deep med gubbfan då jag fick henne ombord. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bleach: Shattered Blade, ett "beat 'em up"-spel med en sidestory som för övrigt var repetiv och utdragen, men! Det var roande att det var just till Wii, istället för att knappa på en kontroll behövs det lite svängrum, visst det är lite svårt att få in det i början, men man lär sig som med allt annat.

 

Jag såg det i affären en dag och tänkte: "varför inte? Jag måste väl åtminstone ha ett Bleach spel, hur taskigt det än må vara!". Så är dock inte fallet i detta, storyn kan gräva ner sig under en sten, men de 32 olika karaktärerna var intressanta. Spelet hölls sig uppdaterad till "Arrancar"-nivå vilket jag för övrigt tyckte var super! Den enda karaktär jag är ytterst besviken på så långt är Hanatarō Yamada, de har kopierat hans egenskaper från direkt från spelet, då tänker ni: "Men det är väl bra, eller?" och ja, hans svärd helar faktiskt, problemet är att den helar motståndaren! Det är nästan omöjligt att vinna med honom på storymode över annat än på lättaste. Grafiken och ljudet var helt OK, förutom att den bara hade engelskt tal, annars ger jag två tummar upp (förutom till Hanataro, han får gå ner under en sten tillsammans med storyn).

 

Jag tycker det var underhållande, men jag kan nog inte säga att jag hittade något signifikant som skiljer det från andra "beat 'em up"-spel. Förstås finns det såna som jag som föredrar RPG:n på Internet och resten på konsoler. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
Halo-trilogin. Hyfsad, linjär FPS, men jag hade väntat mig något mer "EPIC". Förstår inte riktigt vad all uppståndelse var för. 7/10.

Tack, skönt att inte vara ensam om den åsikten :)

 

minus på din post för ditt uppenbara "epic" pun ;p

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

minus på din post för ditt uppenbara "epic" pun ;p

Vet faktiskt inte vad du talar om. Företaget Epic? Är de kända för att göra storslagen scifi? :S

 

Hur som hafver, jag har högre förväntningar på att Mass Effect ska ge mig en episk berättelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...