Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se julkalender 2007, Kanon 2006!


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Kanon 2006 julkalendern

Serieinfo
Namn: Kanon - andra tv-serien från 2006
Genre: Drama, romans, övernaturligt
Längd: 24 avsnitt
Studio: Kyoto Animation
Skapare: Key/Visualarts

DB:s tråd med Introduktion för förstagångstittare

I och med att många på forumet planerar att kolla på Kanon som julkalender i år, tänkte jag ta initiativet och skapa en tråd där vi kan påminna varandra och uppdatera oss lite.

Julkalendern sätter såklart igång den första december, och vi kollar på ett avsnitt per dag. För skojs skull kan vi alla försöka kolla på avsnittet runt samma tid, säg prick 20:00 varje kväll, och alla är välkomna att diskutera i denna tråd!
Ni är även mer än välkomna att köra lite live-diskussion på vår vanliga IRC kanal #anime.se/forum på servern se.quakenet.org. om ni inte har IRC klient kan ni hämta en här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Jag tycker att en bättre fråga är; varför inte?

 

Snöiga miljöer + Key + KyoAni + 24 episoder = en kick-ass adventskalender.

 

:blush: Skeptiskt Å andra sidan är inte den lite som tändsticksflickan eller vad sagan nu heter

 

Eftersom du uppenbarligen inte har sett Kanon så har du ju världens chans att uppleva den i episodform "som om den faktiskt gick på TV" i och med detta... inklusive forum-diskussioner och allt som hör till. Ge den en chans för all del, men jag kan ju direkt säga att den inte har något med julen att göra. Jag tror att anledningen till att många av oss tyckte att det var en bra idé att se den på detta sättet är att serien enligt de flesta som ser den är jäkligt bra, samt att den utspelar sig i vintrigt snöiga miljöer och är mysigt berättad. Att den sedan är grymt vackert animerad och spänner över 24 episoder gör ju bara saken bättre. Om du har sett någon annan av Kyoto Animation's Key-adaptioner, med andra ord om du har sett Air eller om du nu följer Clannad, så vet du ju vilken stil på produktionen det rör sig om.

 

Som sagt, det är kul om vi får med oss folk som inte har sett den förut. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet att Kanon 2006 skall vara en "remake" av original serien men jag undrar ändå, för oss som inte sett originalet, förstör vi den om vi ser Ka06 före?

 

Jag har faktiskt inte stött på någon som har sett båda serierna och som inte tycker att Kyoto Animation's Kanon är vansinnigt mycket bättre än Toei Animation's "original". Jag tycker snarare att man riskerar att förta lite av upplevelsen att se denna version genom att se Toei-versionen innan. Finns säkert de som inte håller med mig dock. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt inte stött på någon som har sett båda serierna och som inte tycker att Kyoto Animation's Kanon är vansinnigt mycket bättre än Toei Animation's "original". Jag tycker snarare att man riskerar att förta lite av upplevelsen att se denna version genom att se Toei-versionen innan. Finns säkert de som inte håller med mig dock. =)

 

Härligt har varit sugen på att se denna serie sedan jag började följa Clannad, så jag kommer definitivt att följa denna kalender. ^^

 

Funderar på om man kanske skulle se denna parallellt med originalet. Det tråkiga blir bara att man kommer att få se slutet så långt före den 24 december (om de nu inte skiljer sig åt). :(

 

*Erikku funderar om det kommer komma en kalender i butik att köpa ^^*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kanske dum fråga men...varför just Kanon som Julkalender? (?)

Det hela började med att Soleher nämde att han skulle kolla på Kanon på det sättet, jag hakade på, liksom fler andra, och nu tänkte vi göra det till en lite mer officiell event för anime.se =)

 

Erikku, se inte den första serien. Toeis adaption av Kanon var kortare, animationen klart sämre, och många av karaktärerna fick för lite tid för utveckling pga seriens korta längd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv orkade jag inte ens se mer än 4 avsnitt av den gamla serien. Och jag har en policy att alltid se klart serier som jag har påbörjat. Den likar väl den nya, minus 11 avsnitt, minus den mästerliga animationen, minus Yuuichis fina personlighet, plus 20% mer (koncentrerad och missbrukad) Uguu~.

 

För övrigt verkar detta vara en bra idé. Kanon är inte min favorit, men som julkalender kan jag tänka mig att den passar sig utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kanske dum fråga men...varför just Kanon som Julkalender? (?)

Det hela började med att Soleher nämde att han skulle kolla på Kanon på det sättet, jag hakade på, liksom fler andra, och nu tänkte vi göra det till en lite mer officiell event för anime.se =)

 

Erikku, se inte den första serien. Toeis adaption av Kanon var kortare, animationen klart sämre, och många av karaktärerna fick för lite tid för utveckling pga seriens korta längd.

 

Soka. Ok då ska jag ge Kanon en chans då. (måste bara hålla mig till att INTe börja se den innan 1:a dec)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kl 20:00 Dec 1 blir det :D

Inte första gången jag ser den men jag är grymt sugen på att se om den igen. Blev sugen för någon vecka sen men har lyckats hålla mig från att börja se om den ännu, blev dock tvungen på att se en hel del AMV's för att stilla "suget" XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...