Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se julkalender 2007, Kanon 2006!


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Exakt kan jag väl inte svara på men hon kände väl Mai tillräckligt bra för att känna att det var något på G. Dessutom agerade Yuuichi och Mai lite märkligt mot varandra ibland. Sayuri är ju trots allt väldigt smart, bra betyg osv, även om hon inte vill ge sken av detta. Det var slutsatsen jag drog åtminstone. Yuuichi slätade ut vissa situationer lite taskigt minst sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu fuskar jag...

 

Jag kom fram till att idag var enda tillfället jag har att hinna se klart serien i tid innan jul, då jag inte kommer kunna ta med den när jag åker "hem-hem".

Så idag är det 5 timmar Kanon för mej.

Sämmre nöjen kan man ha en mörk lördagkväll :D

 

Men (små spoilers hela vägen till ep24)

jag hoppas verlkigen att Mai kommer tebax in i serien igen. annars blir jag besviken. Hon var helt klart min favorit. :(

 

Hade verkligen Ayu "riktiga" vingar i intror på de tidigare avsnitten också? hmm. måste dubbelkolla det senare.

 

*Kastar sej in på avsnitt 19*

 

Edit mitt i ep 19: Ey! vänta nu!

Ayu "klättrar" upp i ett träd... utan grenar att kliva på... och han får inte se på när hon gör det....

*funderar över tidigare relfektioner angående vingar i introt*

 

Edit mellan 23 & 24.

:,(

nu var det ingen munter serie längre.

 

Edit efter ep 24:

Jo det var det visst det.

Men jösses va det blev känslosamt i de sista avsnitten.

Mycket vackert.

Och plötsligt så blev det en helt annan innebörd i att Ayu springer i nästan hela eftertexterna också.

 

Denhär serien visade sig verkligen vara långt mycket bättre än mina första förväntningar.

Tack för att ni fick mej till att se den.

 

Se där ja. Jag kan tydligen uppskatta lyckliga slut också. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mjae, så jag tänker mig så har de Yuuichi genom sina hopplösa bortförklaringar lyckats avslöja att de uppenbarligen sysslar med någonting utöver skoltid, han har också nämnt vid flertalet gånger att de sysslar med demonjagande, för att inte nämna att de övade någon form av fäktning på taket. Dock så kan jag aldrig någonsin tänka mig att Yuuichi eller Mai råkat avslöja att det är just i skolan de håller till, den enda ledtråden är ju att Mai, som Sayuri nämnde för ett par avsnitt sedan, har en historia om krossade fönster i skolan.

 

Det är det enda... Hur som helst så ska vi kolla på avsnitt 15 nu, dags att avsluta Mais historia (till viss del).

 

=================================================

Kanon - 15! Det finns ett gäng spoilers...

Detta är förmodligen ett av de bästa avsnitten i Kanon! Mais historia avslutas (till viss del, som jag skrev tidigare), faktum är att Mais historia inte alls är speciellt invecklad och ganska lätt att förstå, men ändå är den riktigt bra! GO MAI!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanon - 15! Det finns ett gäng spoilers...

Detta är förmodligen ett av de bästa avsnitten i Kanon!

 

kanske inte spoiler men nästan.

Bra avsnitt visst, men ni har det bästa framför er fortfarande. :)

Julafton kommer bli något aldeles extra för er som kan se serien hela vägen dit.

De sista 5 avsnitten var fullständigt underbara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 15 fick mig nästan att gråta, starkt avsnitt säger jag bara. Särskilt i slutet. Som Klibbnisse påpekade så var Mais historia inte så invecklad och det mesta förklarades och gavs svar på på ett tydligt sätt. Detta betyder inte att det var något dåligt i sig. Precis som Klibbnisse så tycker jag att det här var det bästa avsnittet hittills.

 

(Fick inte tid att kolla på anime alls igår, så jag såg avsnitt 15 alldeles nyss. Vänta ett par timmar till så kommer nästa inlägg. ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanon - 15! Det finns ett gäng spoilers...

Detta är förmodligen ett av de bästa avsnitten i Kanon!

 

kanske inte spoiler men nästan.

Bra avsnitt visst, men ni har det bästa framför er fortfarande. :)

Julafton kommer bli något aldeles extra för er som kan se serien hela vägen dit.

De sista 5 avsnitten var fullständigt underbara.

 

Det värsta är att jag redan sett serien så jag får inte förta-gången-upplevelsen -.-

 

Dags att sätta igång avsnitt 16 då...

 

Och där hade man sett klart det!

 

Kanon - 16

Det här avsnittet påminner mig konstant om hur kort Shioris historia är... en kul grej är hur lite jag kommer ihåg angående Shiori så det ska bli roligt att fräscha upp minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 16 var väldigt bra, Shiori är ju en av "kandidaterna" så det ska bli spännande hur jag kommer påverkas av hennes kapitel. Jag gillar särskilt biten i parken där de kastade snöbollar och köpte en munsbit med en mer upphottad version av introt i bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg avsnitt 15 och 16 precis. Dessa är enligt mig en av seriens starkare perioder. Mai's scenario får ett slut och jag tycker det är riktigt bra. Det är ett logiskt slut men som samtidigt innefattar en gnutta magi. Sedan tar Shiori's del vid och hon är väl min personliga favorit. Deras avspända relation är så härlig att följa och sen har vi det här med Kaori. Det bästa tycker jag är att se hur positiv Shiori är, önskar jag kunde anamma lite av det själv ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har legat fruktansvärt efter de senaste dagarna, men nu har jag nästan kommit ikapp. Såg just avsnitt 15.

 

Spontana tankar

Det är som Sceleris säger: kan man bortse från att de flesta tjejer i serien är mer eller mindre hjärndöda går det faktiskt ann. Och när man tänker efter, hur gammal är Makoto egentligen? Jag leker med tanken att Makoto egentligen är runt 10 år, och att det förklarar varför hon betedde sig så själviskt och, tja, barnslig hela tiden. För scenen när hon förlorar sin mänsklighet är faktiskt riktigt rörande. Och sa inte Amano att även hon hade förlorat en rävkompis? Om man tänker att detta hände relativt nyligen i hennes liv, faller allting på plats, utan att man måste tänka på tjejerna som moe-brudar.

 

Och sen var det Mai. Den hjörndöda androiden själv (det är den enda förklaringen!) Visst visst, scenerna när hon visade sina känslor var mycket starka, men för övrigt kändes hon inte alls mänsklig. Jag fick verkligen intrycket att hon hade smått defekt robothjärna som var tvungen att ladda in all data som Yuuichi sa. Animationen eller musiken kan man dock verkligen inte klaga på.

 

Och personligen tycker jag att de borde ha konsentrerat sig på ett scenario och utvidgat det, snarare än att låta killen avverka en efter en. Makotos scenario var sorglig, Mais var känslotung; det blir lite för mycket att stapla på varandra. Trots detta måste jag säga att jag börjar sakta men säkert tycka om serien, börjar förstå den bättre. Jag undrar hur det hade blivit on serien hade varit tio avsnitt längre...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg precis avsnitt 10. :rolleyes:

 

Fan vad jag älskar den episoden. Screenplay och regi är definitivt på topp. Är man blödig av sig (som jag blir så fort jag ser på dessa Key/KyoAin-produktioner) så finns det flera ställen att få skräp i ögat på. Ett av dem är för mig 09:44 när Makoto drar på Misuzu's "se, jag ler, var inte ledsen för min skull"-leende under tiden som Yuuichi läser för henne.

 

Nåja... det är väl rätt onödigt att posta om en så här pass gammal episod, men jag har av någon anledning inte hängt med alls i julkalendern sedan den nionde december. Ska komma ikapp nu idag dock. Hur som haver, något som slog mig var hur pass mycket bättre Kanon lyckas med sitt första scenario i jämförelse med Clannad. Det är naturligtvis en smaksak, och lägg märke till att när jag skriver "lyckas med" så pratar jag inte om hur pass bra spelens scenarion lyckades och heller inte hur pass bra överföringen från spel till serie blev. Jag tänker bara helt enkelt på hur första scenariot upplevs för en tittare som inte har sett eller läst något om materialet i förväg. Poängterar än en gång... det är verkligen en smaksak.

 

Nåja, nu ska jag hoppa vidare. Mai's scenario är ju mitt favorit-scenario, så där vet jag precis vad jag har att vänta mig även den här gången. Shiori's däremot gjorde inget starkt intryck på mig (alls) första gången jag såg det, och jag kommer därför bara ihåg i stora drag vad som händer. Aja, ab gehts...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är ikapp! B)

 

Jag fick nog ut ännu mer av Mai's scenario den här gången. Sayuri's historia som bakas in här fungerar som en bra krydda. Hennes berättelse om sin lillebror är hjärtskärande, och det lilla snabba klippet när man ser hennes handled med det svaga ärret förmedlar så sjukt mycket på så kort tid. Jag och flaskis snackade bland annat om det lilla klippet när vi satt och gick händelserna i förväg på MSN i början av månaden.

 

Nåja, Mai var ju min favorit förra gången med, men Shiori skulle bli desto mer intressant att ta sig an en andra gång. Första gången så lyckades hon inte göra något speciellt intryck på mig. Eller ja, samtliga karaktärer gjorde naturligtvis det, men i jämförelse med många andra så kändes hon "svag", och då skämtar jag naturligtvis inte om hennes person, utan jag talar om henne som karaktär.

 

Här ändrade jag emellertid uppfattning. Jag uppskattade det här scenariot betydligt bättre den här gången. De scenarion som Shiori har att slåss mot ligger fortfarande framför oss, så vi får se hur pass mycket hon lyckas klättra på prispallen när serien väl är slut.

 

Dåså... för andra gången sedan julkalendern inleddes ska jag nu titta med er andra, klockan 8 ikväll. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bah jag liger efter i serien jag började titta igår efter att jag kollade på det här forumet.

 

jag har bara hunnit till episode 10 så det är dags att ta med näsdukarna när jag kollar på den episoden. fast det är tredje gången jag kollar på serien så tåras ögonen lika mycket.

 

Och en liten skojig sak jag märkt.

 

På det där cafét dom brukar gå till så spelas alltid canon in D.

fast den brukar variera lite mellan piano o violin :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är ikapp jag också! I och för sig har jag inte sett avsnitt 19 än :rolleyes:

 

Min uppfattning över vem som är favoriten mellan Mai och Shiori är fortfarande inte ändrad. Mai må vara en stark kandidat, men inget slår Shioris busiga, småflörtande och väldigt mänskliga personlighet. Jag dör av moe~ och Shiori är mordvapnet ;p

 

Drömscener:

1) "Snöbollskriget" och följande scener i avsnitt 16

2) Hela scenen när Shiori berättar att hon ska besöka Yuuichi i skolan i avsnitt 17.

3) Shioris curry-smakning i avsnitt 17

4) Sista scenen innan Shiori rusar iväg vid fontänen i avsnitt 18.

 

^o^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan bara hålla med dig flaskis. Även om Makotos och Ayus scenarion kanske slår an lika hårt på känslosträngen så är Shioris min absoluta favorit. Hon är en så underbart härlig tjej helt enkelt, och dessutom har vi Kaori inblandad också. Även om det kan tyckas vara vardagliga saker som utspelar sig jämfört med de andra som är mer 'magiska' så finns det inget moment i hennes avsnitt som jag inte gillar riktigt mycket. När hon kommer till skolan första gången, till Yuuichis klassrum, och när de sitter vid fontänen efter hennes födelsedagskalas. Ahhh. Ärligt talat, hur kan man inte fälla en tår under det sista ögonblicket där? Mirakulöst bra.

 

soemnig.png

 

Nayuki får priset för hilarious moment, som vanligt :D

 

"I drowned... >_<"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...