Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se julkalender 2007, Kanon 2006!


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Även om Makotos och Ayus scenarion kanske slår an lika hårt på känslosträngen så är Shioris min absoluta favorit.

Men vad hände med "Jag väntar på någon, men jag kan inte komma ihåg vad denna person heter eller vilken klass h*n går i"? Hon var väl ingen gamal kompis till Yuuichi? Eller är det hennes syster hon syftar på? Men då skulle hon väl komma ihåg namnet. Det känns för mig som om de slängde in det, och sedan glömde bort det totalt.

 

(Var det förresten någon annan än jag som fick lust att strypa Kaori?)

 

 

Har ni tänkt på en sak? Eftersom deras ögon är så enormt stora, hur stora är då själva ögonkulorna är? Ögon är ju så vitt jag vet runda. Kanske det är förklaringen till varför de är så efterblivna; deras huvuden är så fulla av ögon så att det helt enkelt inte får plats med särskillt stora hjärnor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kommer ihåg linen men inte sammanhanget helt och hållet och jag har tänkt lite på den också. Min första tanke är att det är Kaori hon menar men att hon inte vill prata öppet om det eftersom Yuuichi inte känner till det och hon inte vill orsaka besvär för syrran. Min andra tanke är att hon helt enkelt säger det för att ha en anledning att gå dit och träffa Yuuichi, men jag tror på förstnämnda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanon - 20

 

Jag tycker så synd om Ayu. Mycket mer än jag gjorde förra gången jag såg serien. Jag känner också för Nayuki på ett helt annat sätt än jag gjorde då, men jag väntar tills dess att serien är klar innan jag eventuellt reflekterar över det. Nåja, det känns väldigt kul att jag redan nu känner att jag kommer uppskatta seriens slut ännu mer den här gången. 4 avsnitt kvar nu... det drar ihop sig. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Älska avsnitt 20. När det har med Ayu att göra är det mycket som är luddigt. Visst har jag mina misstankar så det ska bli spännande att se hur det stämmer överens. Nu har två tjejer "spårlöst" försvunnit från Yuuichi, what's going on?

 

"Uguu~ Boku Ayu!" :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dagens avsnitt var riktigt jävla bra! Har en enda stor klump i magen fortfarande, men jag ska plåga mej själv och vänta tills imorgon med att se avsnitt 21. Hur som helst var detta ett av seriens hittills bästa avsnitt.

 

...and it's just getting started ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Verkar ha missat lite... dags att låta avsnitt 18, 19 och 20 rulla på TVn... wiee!

 

 

Sådär, sett klart och för trött för att diskutera. Dock så måste jag tillägga en sak angående att Shiori ville träffa en person första gången hon dyker upp på skolgården.

 

Svar angående Shioris skolbesök, liten spoiler om man inte sett avsnitt 18 ännu.

Jag kan med lite drygt 100% säkerhet säga som så att personen som Shiori väntar på är Yuuichi. Varför? Det är ganska simpelt när man tänker på saken:

 

Hon nämner repliken i avsnitt tre, notera att Shiori inte vet vad Yuuichi heter då han inte presenterade sig när de Ayu krockade i trädet. Shiori förklarar även i avsnitt 18 att hon planerade att ta självmord samma dag som hon mötte Ayu och Yuuichi, men att hon inte kunde då hon mindes dessa lustiga personer och hon brast ut i gråt och började skratta, ett överflöd av känslor.

 

Alltså, min teori är som följer:

Shiori stöter på Yuuichi och Ayu. Ingen av dessa introducerar sig för Shiori (dock så nämner Yuuichi och Ayu varandras namn när de pratar, frågan är bara om hon lägger det på minnet). Samma kväll när Shiori tänker ta livet av sig så blir hon påmind av just Ayu och Yuuichi (hon nämner inte deras namn utan säger bara att hon kom att tänka på personerna som hon mött samma eftermiddag, vilket rent logiskt sett är Ayu och Yuuichi) och börjar skratta och gråta. Då är det väl uppenbart att hon vill veta mer om dessa två.

 

Eftersom hon uppenbarligen inte kunde komma ihåg några namn så gick hon på den enda ledtråden som hon hade, Yuuichis skoluniform. I och med att systern, Kaori, går på samma skola (och att Shiori själv var där första skoldagen) så bör hon veta hur killarnas uniform ser ut. Just därför beger sig hon dig ett par dagar senare i hopp om att kunna hitta Yuuichi. Notera att Shiori ännu inte fått reda på vad Yuuichi heter (han presenterar sig först efter deras första möte), hon vet inte heller vilken klass eller årskurs han går i.

 

Varför väntar hon inte på Kaori då? Tja... vid det här laget har Kaori redan börjat avfärda Shiroi (sedan ett bra tag tillbaka) och skulle aldrig ha några som helst avsikter att ens slänga en blick mot Shiori.

 

Sammanfattningsvis då, Shiori väntar alltså på Yuuichi

 

Nu är det väl bara Ayus historia kvar (och Nayukis om man ska vara riktigt petig och räkna "det lilla" till en egen historia).

 

Ett gäng spoliers angående Ayu för er som sett avsnitt 19 och uppåt

En sak som dock irriterar mig riktigt ordentligt är Yuuichis snabba skiftande. Ena stunden var han helt vanligt irriterande och djupt sarkastisk mot Ayu för att nu i avsnitt 19 (tror jag) bli otroligt intim med henne. Gick inte det lite väl snabbt där?

 

Vi får inte heller missa vad det är som Nayuki och Akiko uppenbarligen känner till om Ayu. Någon mer än jag som reagerat på att dessa två sagt att det var något som hände tidigare (visst, de har inte nämnt Ayu ännu men jag är säker på att det är angående Ayu).

 

Ännu en spolier för de som redan sett klart serien

Jo, som vi alla redan vet så visar det sig att Ayu uppenbarligen legat på att sjukhus hela tiden och på något märkligt sett "transformerat" sig till en låtsaskropp som aldrig funnits. Dock så tycker jag att det är lite märkligt att Nayuki och Akiko verkar känna till att "en gammal vän" till Yuuichi från sju år tillbaka råkade ut för någonting, en olycka. Dessutom säger Akiko när Yuuichi frågar henne om det hänt någonting speciellt under de sju åren att "ett träd har sågats ner". Nu börjar det bli skumt, känner Akiko och Nayuki till att Ayu aldrig egentligen bott hemma hos dem och att hon är en påhittad figur som egentligen ligger halvt förlamad på ett sjukhus?

 

Nej, Ayus historia är minst sagt invecklad...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, Ayus historia är minst sagt invecklad...

tolkning

Jag tror inte de kopplade att den ayu de hade boende hos sig, var samma tjej som hade ramlat ner ur trädet för sju år sedan. Det krävdes nog Yuichi för att dra den kopplingen. Vilket inte kunde hända förän han fick reda på att hon fortfarande låg i koma.

Sen blir det hela väldigt spirituellt med dendär materialiseringen av ayu som suttit och väntat på honom i sju år och alltihop. Men jag gillar det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanon - 21 + 22

 

Stackars Nayuki, jag vill trösta henne. :(

 

Scenen där Yuuichi minns vad som hände mellan dem vid bänken för 7 år sedan var lika beklämmande som första gången jag såg den. Det är väl enda gången som han behandlar någon illa och eftersom han agerar mer eller mindre som en liten ängel resten av tiden så får denna händelse honom att framstå som mer mänsklig (enligt logiken bakom uttrycket "ingen är perfekt"). Det är ändå jobbigt att bevittna. Detta var nog den Nayuki-scen som jag mindes bäst.

 

Aja, bara två avsnitt kvarstår och jag kan knappt vänta på att få se slutet igen. Hittills har jag gillat allt bättre än första gången, så jag hoppas att samma sak gäller för slutet. Dags att slå in lite paket btw.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Episod 22: Yuuichi hade inte bältet på sig i bilen till sjukhuset. Inte Nayuki heller för den delen.

 

Bortsätt från dessa säkerhetsmissar så var avsnitt 22 ännu ett mycket bra avsnitt. Jag kommer behöva se om den här serien och som de flesta andra kommer jag nog även uppskatta den mera andra gången. Kanon är en av de första serier jag känner att jag inte har en aning om hur den kommer sluta. Jag kan ju alltid föreställa mig ett troligt tema till finalen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har nu kollat klart på alla avsnitt eftersom att jag vet att jag inte kommer hinna med att titta varken ikväll eller imorgon. Riktigt bra serie och den funkar ju underbart som julkalender. Slutet

Jag måste verkligen säja att slutet är passande som julkalender, allt blir lyckligt när man tittar på julafton. Men jag hade faktiskt kunnat se ett mycket "sorgligare" slut på denna serien.
.

 

Kommer skriva mer i "Vilken anime såg du klart senast", så läs där för mer tankar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har nu kollat klart på alla avsnitt eftersom att jag vet att jag inte kommer hinna med att titta varken ikväll eller imorgon. Riktigt bra serie och den funkar ju underbart som julkalender. Slutet
Jag måste verkligen säja att slutet är passande som julkalender, allt blir lyckligt när man tittar på julafton. Men jag hade faktiskt kunnat se ett mycket "sorgligare" slut på denna serien.
.

 

Kommer skriva mer i "Vilken anime såg du klart senast", så läs där för mer tankar

mjo

Det räckte gott och väl för att jag skulle vara nöjd över att ha sett den innan jag åkte till föräldrarna.

Jag såg sista avsnittet två gånger och tårarna rullade tillochmed mer andra gången. Hade varit lagom svårt att förklara vad man lipade över ;)

 

andra animen hittills som lyckats driva mig till tårar. och det gjorde den rejält.

Käns lite pinsamt, för jag brukar inte reagera så

:blush:

 

 

Lucka 24

Rullstol! rullstol! Go go rullstol!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

driva mig till tårar. och det gjorde den rejält.

 

*_*

Och du har inte AIR än om jag har rätt? Den serien grät jag till, det är den enda gången jag har gråtit till Film/Serie (om man bortser från första gången jag såg Lejonkungen ;) ).

Nope. och jag ser verkligen fram emot det efter att ha hört alla snacka så varmt om den.

Hoppas jag inte blir besviken.

 

vad hände med den fina avataren då?

 

nog för dendär är läcker också....men...boobies! O.O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sista avsnittet! Kanon är precis lika bra som innan... kanske lite bättre då jag tycker att jag förstod lite mer nu än då. Dock så är det en sak som jag ännu inte alls förstår mig på: Vem är Makoto?

 

För er som redan sett avsnitt 23

Den lilla fakta vi har är att hon är den "äldre tjejen" som Yuuichi gillade när han var liten, även att hon bodde granne med Minase-huset (bättre samlingsnamn?). Värt att nämnas är ju att hon uppenbarligen är väldigt lik räv-Makoto på alla sätt och vis.

 

Dock så är det en sak jag inte kopplar med räv-Makoto och Makoto. Dels är det så att Yuuichi vid avsnitt 23 tänker för sig själv när han ser Makoto att det är (räv-)Makotos storasyster, vilket inte alls går ihop i mitt huvud då räv-Makoto är en räv i mänsklig form och har således inte några syskon.

 

Det andra är varför Makoto och räv-Makoto delar exakt samma utseende, beteende och smak. Den teori som jag har angående detta är simpelt nog följande: I och med att Makoto bodde granne med Yuuichi & c:o förr i tiden då han hade räv-Makoto (i rävform) hemma så umgicks både Yuuichi, Makoto och räv-Makoto en hel del med varandra. Dessutom kan det ha hänt att Yuuichi har berättat för räv-Makoto att han gillade Makoto (samt en hel del andra saker) vilket senare lett till att räv-Makoto valde sitt utseende och resten då Yuuichi tidigare berättat (eller bara undermedvetet visat) att han var intresserad av henne.

 

Ganska luddigt, men det är min teori. Någon som bättre kan förklara vem Makoto är?

 

 

Btw, snyggt med stubben Largo!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...