Hoppa till innehåll
Anime.se

Mera meningslösa fakta åt folket! (2.0)


Ashaz
 Share

Rekommenderade inlägg

Hade också rejäla sömnproblem i vintras. Precis som Ashaz hände det att man inte somnade alls under vissa nätter (dock inte fyra nätter på rad) :O

 

Mitt var också ganska stressrelaterat, och jag har fortfarande problem att somna in under ett par nätter i månaden. Dock sover jag nästan aldrig mindre än sex timmar.

 

Vad jag brukar göra är att jag dämpar ner belysningen ordentligt någon timme innan jag går och lägger mig. Sen brukar jag även ta fram en bok och sitta och läsa den utan att dator eller TV är igång. Ett glas mjölk någon halvtimme innan du lägger dig är också bra. Finns ett ämne i mjölken som stimulerar sovcentrum i hjärnan.

En annan sak som är bra att göra är att skippa kaffet helt. Visst, man blir pigg under dagen av kaffe, men koffeinet ligger kvar i kroppen från 12 timmar upp till ett dygn och bidrar till sömnproblemen.

 

Sen om det ändå är jobbigt, tala med din läkare om Lergigan. Det var ett av de första antihistaminläkemedlen, men den hade en sideffekt av att man blev dåsig och sömnig av den, så nu används den mest för just oro och insomningsproblem. För mig funkade den riktigt bra, och jag använder den ännu under de nätter som jag har lite svårt att somna. Det bästa (för mig, och du verkar också ha det problemet) var att jag inte längre vaknade efter 3-4 timmar, utan sov konstant tills jag vaknade på morgonen.

 

Liksom många histaminblockerande ämnen har Lergigan även en lugnande effekt. Lergigan är inte beroendeframkallande.

 

(låll, värsta flashback-inlägget)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kommer nyss tillbaka från ICA med C-vitamin tabletter och andra roliga grejer, nu blir det till att ligga i en fåtölj och låta naturen ha sin gång (medan jag kollar på anime och film =D)

 

Jag gillar i övrigt att 1g ren c-vitamin är 1667% av rekommenderat dagligt intag.

 

Tack för tipsen tidigare, flaskis!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kommer nyss tillbaka från ICA med C-vitamin tabletter och andra roliga grejer, nu blir det till att ligga i en fåtölj och låta naturen ha sin gång (medan jag kollar på anime och film =D)

 

Jag gillar i övrigt att 1g ren c-vitamin är 1667% av rekommenderat dagligt intag.

 

Tack för tipsen tidigare, flaskis!

Sjuk?

två ord. Kan Yang. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan Yang

...så kan jag!

 

Jag är inte sjuk ännu, försöker undvika att få den förkylning jag håller på att få...

Det går inte. Du kan lindra vissa symtom, men du kan inte göra något för att undvika det när du redan är infekterad.

 

Och att stärka sitt immunförsvar går i princip inte heller. Antingen har man nedsatt immunförsvar eller så har man ett normalfungerande immunförsvar. Visst är det ju bra att äta frukt och grönt, men det är bara för att säkerställa att man har en kost som kan stödja ett normalfungerande immunförsvar. Då ska man också se till att ha en god grundkondition och vara stressbefriad, för att inte få nedsatt produktion av antikroppar.

 

Ett normalfungerande immunförsvar står dock inte emot ett förkylningsvirus som du aldrig har haft förut.

 

Bonus: Det finns inga belägg för att C-vitamintillskott minskar förkylningsrisk. Däremot får de som regelbundet äter mycket C-vitamin kortvarigare förkylningar... men att börja knapra på det just när man blir sjuk är ingen hjälp. Och man ska inte heller äta "för mycket nyttigt", för vissa mineraler och vitaminer motverkar vissa processer i immunförsvaret! Det är inte lätt att vara hälsosam... :|

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

samt att din kropp endast tar upp en viss mängd av varje vitamin varje dag oavsett hur mucket du stoppar i dig av den.

Däremot resten som vitaminerna är inpackade i kan kroppen ofta ta till sig. Vilket kan ge den komiska påföljden att någon som äter för mycket apelsiner får gulaktig hy. XD

 

En polare som jobbar på akuten citerade en äldre dam som kom in med gul hy. "men jag kan väl inte bli sjuk? jag äter ju 5 apelsiner om dagen!" :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där med att få gulaktig hud kallas karotenförgiftning och är för den normalfriska människan en godartad förgiftning. Överkonsumtion av apelsiner, morötter och t.o.m gurka kan ge gul hud. Hade det själv i ett tag gymnasiet när jag överkonsumetade morötter XD

 

I slutändan gäller det att få i sig lagom av allt och göra allt i livet lagom mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Missade jag någonstans att berätta att jag INTE är sjuk?

Du skrev att du ville undvika en förkylning som du håller på att få, men antingen har du ett virus i kroppen som sprider sig (en infektion), och då går immunförsvaret igång och ger dig snuva och så vidare, eller så har du INTE ett virus som du inte haft förut. (Om du har haft det förut så tar immunförsvaret hand om det fort, och då får du inte symtomen, eller åtminstone lindrigare.)

 

Du kan däremot minska risken att få in virus i kroppen genom god handhygien, att undvika smittade personer och sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...