Hoppa till innehåll
Anime.se

Macross Frontier


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Avsnitt 17, inga synliga spoilers.

 

Jag är Macrossnovis, förutom att jag såg en del av de gamla VHS-avsnitten med Robotech (för den baserades väl på Macross till en början?) som fortfarande fanns tillgängliga i videobutikerna för några år sedan. En vän fick mig dock att titta på Frontier efter att ha talat väl om den.

 

Förutom att jag inte kan låta bli att himla med ögonen åt att alla karaktärerna är någons moe/fetisch (speciellt fanserviceflickan med lila hår) så måste jag säga att serien är riktigt bra. Jag tror dock inte att jag kommer att försöka mig på att diskutera eller spekulera något eftersom jag nästan inte har något av backstoryn från de förra serierna. Vissa saker som inte bygger på att man har sett de förra serierna har dock varit rätt uppenbara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok, jag vet att jag ligger efter, men!!! Episod 15, se följande bilder.

 

t_HrKxFFzbL.gif

 

och...

 

t_PgMCOoabU.gif

 

Är det bara jag som undrar om QC folket på studion som producerar Macross Frontier har tagit ledigt?

 

Sådär är det ju hela tiden i Macross F tycker jag (när det inte är stridsscener eller dylikt), speciellt Rankas ansikte. Iof tycker jag serien har en ganska halvtaskig "art" rätt igenom : /

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är Macrossnovis, förutom att jag såg en del av de gamla VHS-avsnitten med Robotech (för den baserades väl på Macross till en början?)

 

Ja, den första delen av Robotech (av 3) är baserad på "Super Dimension Fortress Macross" (aka orginal serien).

De andra två delarna är tagna från "Southern Cross" och "Genesis Climber Mospeada".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag måste sluta kolla på raws, eftersom jag alltid är förbi avsnittet när ni diskuterar det här :S

 

Tänkte bara skriva ner mina tankar om avsnitt 18 utan att använda mig av spoilertags.

 

GRYM OP!!!!

 

Härligt avsnitt i övrigt. Gillar hur självsäker och ordentlig Ranka har blivit jämfört med hur hon var i början av serien. Karaktärsutveckling = <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 19

Verkar som de börjar bygga på något stort, nästa avsnitt kommer vara asballt :D.

Undrar hur de kommer att lösa det här med Sheryl... kommer hon dö, bli mirakulöst helad eller.... ja vi får se.

 

Föresten, om ni fick välja mellan Ranka och Sheryl, vem tycker ni skulle bli tillsamans med Alto i slutet? (För ni kan ge er fan på att nån av dem blir det).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är nog inne på spåret med att han borde låta båda tjejerna vara. Han är som sagt inte särskilt kär i någon av dom och verkar klara sig bättre utan dom.

 

Men, eftersom det är Macross kommer det sluta med att Sheryl blir den trolovade och Ranka inte blir det. Även om jag gillar Ranka med än Sheryl.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

avsnitt 20
Okej, det där hade jag verkligen inte räknat med... Kunde de inte ha tagit någon annan? För övrigt tyckte jag att avsnittet var bra men jag störde mig lite på det där med att Sheryll börjar sjunga och att alla blir lugna då. Det kändes lite påtvingat men det kanske funkar så i Macross värld, vad vet jag?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 20.

Spoiler
Vet ni vems fel det var då?

 

Rankas! Inte bara för att det var hon som hittade varja-larven utan att kolla vad det faktiskt var för något, utan även för att hon inte kan sjunga ordentligt ens för att rädda liv. Jag blev faktiskt lite förbannad när människor slåss och dör vid porten till hennes skola, och hon kan inte mana sig att sjunga. "Jag är inte ett vapen mot varja" my ass, föredrar hon att hennes vänner blir dödade?

 

Tydligen. >:)

 

men jag störde mig lite på det där med att Sheryll börjar sjunga och att alla blir lugna då.

Ja, det var grymt fånigt. Det hade varit bra om någon där ropade åt henne att "sätt dig ner och sluta sjunga för fan, ser du inte att detta varken är rätt tid eller plats för tuggummipop?!" :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ep. 20

Vet ni vems fel det var då?

 

Rankas! Inte bara för att det var hon som hittade varja-larven utan att kolla vad det faktiskt var för något, utan även för att hon inte kan sjunga ordentligt ens för att rädda liv. Jag blev faktiskt lite förbannad när människor slåss och dör vid porten till hennes skola, och hon kan inte mana sig att sjunga. "Jag är inte ett vapen mot varja" my ass, föredrar hon att hennes vänner blir dödade?

 

Tydligen. >:)

Ranka kunde inte hjälpa det!

 

För det första kunde ingen ana att den söta lilla utomjordingen var en vajralarv. Det var ju bara en unge och såg oerhört söt ut, precis som nästan alla djurarters ungar gör, vilket är naturens sätt att skydda dem från faror så långt det går. Bebisvajrans söta utseende triggade således Rankas moderskänslor och dessa känslor gjorde att hon ville skydda/ta hand om den lilla till synes försvarslösa varelsen. Helt naturligt med andra ord och knappast något man kan klandra Ranka för.

 

Att hon inte kunde sjunga var inte heller hennes fel och inget som hon medvetet avstod från. Ranka hade precis fått sitt hjärta utslitet och trampat på - ändå förväntar du dig att hon skall kunna sjunga med samma känsla som ingenting hänt? Självklart kunde hon säkert sjunga ändå, men det hade inte hjälpt eftersom Ranka måste sjunga med äkta känsla för att kunna pacificera vajrasen, vilket hon visste inte var möjligt, därav hennes desperata skrik om att "hon inte var något vapen".

 

Skall man klandra någon (vilket jag personligen inte tycker man kan) för Rankas uteblivna sång är det väl Alto, som i flera avsnitt velat fram och tillbaka mellan Ranka och Sheryl! Om Alto hade varit man nog att bestämma sig tidigare och inte gett Ranka falska förhoppningar, kanske aldrig Michel behövt dö.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ep. 20
Spoiler
Ranka kunde inte hjälpa det!

 

För det första kunde ingen ana att den söta lilla utomjordingen var en vajralarv. Det var ju bara en unge och såg oerhört söt ut, precis som nästan alla djurarters ungar gör, vilket är naturens sätt att skydda dem från faror så långt det går. Bebisvajrans söta utseende triggade således Rankas moderskänslor och dessa känslor gjorde att hon ville skydda/ta hand om den lilla till synes försvarslösa varelsen. Helt naturligt med andra ord och knappast något man kan klandra Ranka för.

 

Att hon inte kunde sjunga var inte heller hennes fel och inget som hon medvetet avstod från. Ranka hade precis fått sitt hjärta utslitet och trampat på - ändå förväntar du dig att hon skall kunna sjunga med samma känsla som ingenting hänt? Självklart kunde hon säkert sjunga ändå, men det hade inte hjälpt eftersom Ranka måste sjunga med äkta känsla för att kunna pacificera vajrasen, vilket hon visste inte var möjligt, därav hennes desperata skrik om att "hon inte var något vapen".

 

Skall man klandra någon (vilket jag personligen inte tycker man kan) för Rankas uteblivna sång är det väl Alto, som i flera avsnitt velat fram och tillbaka mellan Ranka och Sheryl! Om Alto hade varit man nog att bestämma sig tidigare och inte gett Ranka falska förhoppningar, kanske aldrig Michel behövt dö.

Jag var inte helt seriös, men ändå...

Spoiler
Bara för att en människa har anledningar till sina misstag, betyder det inte att denne inte bär något ansvar.

 

* När man tar hand om ett djur man aldrig sett förut (vilket med säkerhet innebär att det inte hör till ekosystemet) är det åtminstone propert att försöka ta reda på vad det är, speciellt om man ska ta hand om det. Vad det äter, hur det ska behandlas osv. (IG i biologi till Ranka!) Fast det gäller förstås alla andra som såg djuret, t.ex. Nanase.

* Vi ser förvisso att när hon försöker sjunga med brustet hjärta så förvärrar hon bara situationen, men att Ranka måste sjunga med "äkta känsla" för att det ska fungera tycker jag inte är en väl underbyggd slutsats. (Jag vill minnas att hon sjöng aningen motvilligt "som ett vapen" i ett tidigare avsnitt.) Avsnittet ger mer intrycket av att hon är helt "jag vill inte sjunga för att jag är en ledsen fjortis" (se även: Lynn Minmay), vilket innebär att hon sätter sin besvikelse över att hon såg sitt kärleksobjekt hålla om en annan tjej, över vikten att försvara sina vänner, sin familj, sin stad och i förlängningen hela mänskligheten från utrotning.

 

Jag klandrar henne inte för att hon faktiskt misslyckades -- hon är ett barn, inte en mogen sångerska som kan prestera trots lite ledsnad -- men jag klandrar henne för att hon behövde "tvingas" till att sjunga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...