Hoppa till innehåll
Anime.se

Japan vs. Sverige: Vad är egentligen grejen med Japan? I P3


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

Kvällspasset[/url]":3dajupw5]Japan vs. Sverige

Vad är egentligen grejen med Japan? Varför klär svenska kids ut sig till japanska mangafigurer? Varför är hello kitty-prylar så gulliga? Och så frågar vi oss: vad är det som japanerna gillar med Sverige?

Med oss är ena halvan av discogruppen Caramell som vars ”caramelldans” slagit stort i Japan.

 

Japp, idag handlar det om Japan, anime och cosplay i Kvällspasset i P3, mellan 18.00 och 20.00. Hörde om det på radion på jobbet, och tänkte att då Meatrose är funnen och inte död, är det dags för en ny nyhet på Anime.se. Ska själv lyssna och eventuellt mejla in någon kommentar om det.

Tyvärr så verkar Kvällspasset ha en tämligen sträng uppfattning om att manga/anime är för yngre, bortsett från hentai som är för 18+. Det är i alla fall den uppfattningen man får i inlägget ovan och vad de sa om dagens ämne tidigare idag i radion.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om någon hör detta läsas upp så är jag ansvarig:

Man ska lyssna på Dir en grey, Angela, T.M.Revolution, Abingdon boys school, med flera, alla är väldigt bra.

 

Prata istället om bra seriösa animeer som t.ex. Code Geass

Och Seinen manga serier som Gantz och Berserk.

 

Finns en utbredd missuppfattning om att all tecknad japansk film är hentai eller barnprogram, det finns som sagt väldigt mycket mer...

Japanerna kan skriva bra gripande och känslosamma historier, så väl som grymma komedier.

 

Ps. Nämn inte Naruto eller Bleach som anime i programmet för då blir det definitivt ingen bra diskussion pga. invasion av Narutards ds.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sitter med och lyssnar förväntade inte mig dom skulle spela red hot chili pepars :( hade varit roligare som du sa Smaruc med japansk musik.

 

 

 

 

@Dread , jag håller tummarna att dom läste va du skickade in.

 

 

Edit: Tokyo with love , var en del intressanta saker i hennes blogg tyckte jag. var en del bilder och förklarar saker ganska bra tyckte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sceleris sa att dem sagt något om i irc-kanalen "animefantaster är väldigt elitistiska, serier som bl.a. Code geass eller Gantz"*, kan vara så att någon där har läst mitt mail.

 

Men sen var det någon som uppfattade var de skulle posta lyssnarnas mail någonstans?

 

F.ö. så håller jag med Klibbnisse, det var väldigt dåligt genomfört, och önskar de kunde tagit med någon bättre otaku, ala flaskis än dem där amatörerna som var med i programet (eller ja det kändes väldig amatörmässig insats, men det kan vara så att de var nervösa för att vara med i radio, jag själv skulle varit det, så tänker inte klandra dem alltför mycket). Eller ja, de kunde bjudit in Zimeon eller någon annan som är betydligt mer insatt i Sverige som "manga/anime"-arena. Sen verkade det mesta som dök upp om japan vara baserat på roliga klipp på nätet, bonsai-katterna (skämtet som är teh old), etc...

 

En bra tanke, ett relativt misslyckat genomförande.

 

*har inte exakt vad han skrev tyvärr, och missade den biten själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

önskar de kunde tagit med någon bättre otaku, ala flaskis än dem där amatörerna som var med i programet

Haha, vet inte om jag ska säga "I feel honoured" eller banna dig från forumet ;p

 

Men ja, det var riktigt dåligt planerat program. Samtidigt brukar det bli såhär när det är fokus på någon extremhobby eller liknande. Det slutar med en massa namedropping, och även om de säger att allt kommer förklaras på hemsidan så kommer medelsvensson ändå att byta radiokanal och skita helt i det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För de missade inslaget (inkluderar mig):

http://www.sr.se/cgi-bin/P3/kanalarkiv. ... nArchive=7

 

Jag hade inte särskilt höga förväntningar om programmet och jag är inte förvånad över resultatet.

Det verkade som att de medverkade inte var tillräckligt insatta kring ämnet.

Programmet skulle ha vart så mycket bättre om de dök lite djupare kring ämnet.

Det skulle inte ha skadat om de även rekommenderade lite mer kvalités anime och om det spelade mer japansk musik under programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För de missade inslaget (inkluderar mig):

http://www.sr.se/cgi-bin/P3/kanalarkiv. ... nArchive=7

 

Jag hade inte särskilt höga förväntningar om programmet och jag är inte förvånad över resultatet.

Det verkade som att de medverkade inte var tillräckligt insatta kring ämnet.

Programmet skulle ha vart så mycket bättre om de dök lite djupare kring ämnet.

Det skulle inte ha skadat om de även rekommenderade lite mer kvalités anime och om det spelade mer japansk musik under programmet.

 

Synd bara att de sista minuterna av programmet inte är med på den inspelningen, då de läste upp några få av de mail som skickats in...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så ytterligare en flopp för svensk media när det kommer till anime.

 

Jag måste säga att jag inte är överraskad, själv så stängde jag av streamen såfort dom började snacka slalom mitt i allting, jag förstår inte varför, dom har ett ämne med en sådan enorm bredd att dom skulle kunna mala på i flera dagar utan att behöva upprepa en enda sak och vad gör dom? Jo, som vanligt så behandlar dom det som något sorts andraklass ämne och följer inte ens en röd tråd på sändningarna som dom avrbyter med, lyssnade i totalt 10minuter tror jag sen fattade jag inte för fem öre vad fan dom snackade om pga avbrottet.

 

Och som flera säger, varför tar dom inte in folk som faktiskt känner sig säkra på ämnet, och ta inte illa upp för vad jag säger nu om jag träffar folk lite för nära med det, men svensk media har en förmåga att ta dom mest sorgliga människorna som 1. fortfarande bor hemma 2. inte sett annat än kanske Naruto och några udda filmer och som har läst One Piece och DBZ

 

Därför ska jag komponera ytterligare ett mail till p3 där jag ska fråga dom om det finns möjlighet att sälja(sexuella tjänster ingår) flaskis till dom i utbyte för några High Scchool girls mangor så får dom nyttja honom för en ordentlig djupdykning i japan's anime/manga/musik träsk.

 

Så ni på P3 och alla andra radiostationer, nästa gång ni bestämmer er för att gå in på det här ämnet, kontakta mig, mitt nummer finns på eniro, min mail är tillgänglig, se det här som att jag utmanar er att göra ett vettigt program rörande ämnet ni idag försökte beröra!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var ett inslag om Japan och japansk populärkultur i allmänhet i Kvällspasset i P3. Det var inte en femtimmarsdokumentär om animé på BBC. Om ni tror att det låter mycket bättre när de pratar om andra ämnen så inbillar ni er. Det är ytliga diskussioner för underhållning, inget mer. Kan ni verkligen inte tolerera en sådan behandling av er hobby? Att det, herrejösses, kan finnas folk som inte vill lyssna på en tvåtimmarsföreläsning?

 

Sen tycker jag att det är löjligt att gnälla som gamla gångjärn på ett radioprogram man aldrig lyssnar på i övrigt. Ungefär som att mejla animédistributörer och klaga på att deras priser är för höga när man ändå aldrig skulle ha köpt något av dem.

 

Men jag håller med om att det inte var ett särskilt bra program -- det var helt enkelt inte så underhållande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tanken var i alla fall god men resultatet blev väl inge vidare och det kanske hade vart bäst om de aldrig sände programmet men gjort är gjort. Förhoppningsvis lär de sig av sina misstag och kanske är lite mer pålästa till nästa gång och har mer fokus på själva ämnet och inte slänger in musik var 10 minut, det hade vart okej om de lagt in japansk musik eftersom ämnet handlade om det men de spelade "vanlig" musik av någon anledning. Var det för att hålla kvar de som inte riktigt tyckte om ämnet? Själv hade jag bytt kanal men det är ju bara min åsikt.

 

Vi kan komma överens om att det inte var bra genomfört men ha i tanke att det inte alltid är så lätt att förklara till folk som inte är inbitna i ämnet. Har flertal gånger försökt berätta vad jag t.ex. gjorde på WoW och försökte tala om att tanken tankade och dps dps:ade men de såg fortfarande ut som frågetecken. Då fick man berätta om allt från början med vanlig svenska och det är inte alltid så lätt och speciellt svårt att få det att låta intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara jag som reagerade på när hon nämde att det kommit en ny serien som heter Yakitate Japan? Den är ju inte direkt ny...

Aa. Märkte det också. Då kan man ju undra hur insatt hon var egentligen -.^

 

Nördarna var i allmänhet inte bra som sagt. Men det kanske är svårt att hitta kvalitetsnördar i Göteborg o.o

I allmänhet tyckte jag nog dock inte det var så illa. Var ju trots allt ett program för gemene man och inte för nördar. Och som sagt inte bara om anime/manga. Att slänga in saker om slalom och... att komma i form utan att träna (?) måste jag dock hålla med om var lite förunderligt. Brukar dom göra så i kvällspasset?

 

Och till sist: Eva är väl ändå inte så hett tips om man ska se en robotserie för robotarnas skull, vilket verkade vara Whatshisname's intentioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara jag som reagerade på när hon nämde att det kommit en ny serien som heter Yakitate Japan? Den är ju inte direkt ny...

 

Den är inte direkt ny... och knappast den bästa serie jag någonsin sett... snabb fråga, i vilket sammanhang var det hon nämnde den nu igen?

 

 

Nördarna var i allmänhet inte bra som sagt. Men det kanske är svårt att hitta kvalitetsnördar i Göteborg o.o

 

Nu ska vi inte vara sånna, här i Göteborg finns det säkert jättemånga nördar. Dock så verkar inte några utav dessa riktigt inbitna sådana vara med i Hikari Kai, och sedan råkar det ju vara Hikari Kai som gör mest väsen för sig med sina promenader samt att kommunen alltid kommer till dem när de ska göra något japanrelaterat bara för att kolla ifall de skulle kunna hjälpa till (sistnämnda är ett antagande)

 

I allmänhet tyckte jag nog dock inte det var så illa. Var ju trots allt ett program för gemene man och inte för nördar.

 

Kom också att tänka på det, men även om vem som helst skulle förstå vad de snackade om kunde de väl ändå haft lite högre standard... ;P

 

Och till sist: Eva är väl ändå inte så hett tips om man ska se en robotserie för robotarnas skull, vilket verkade vara Whatshisname's intentioner.

 

Mjo, jag reagerade på det. Var det inte till och med så att hikair-kai-folket vart jäkligt snabba med att nämna Eva, nästan innan programledaren avslutat meningen? Letar man efter stenhård robotaction tycker jag inte direkt att Eva är det första man bör gå på <.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och till sist: Eva är väl ändå inte så hett tips om man ska se en robotserie för robotarnas skull, vilket verkade vara Whatshisname's intentioner.

 

Mjo, jag reagerade på det. Var det inte till och med så att hikair-kai-folket vart jäkligt snabba med att nämna Eva, nästan innan programledaren avslutat meningen? Letar man efter stenhård robotaction tycker jag inte direkt att Eva är det första man bör gå på <.<

Hehe, nej verkligen inte. Lol, det är som att man rekomenderar School Days för någon som vill ha ett puttinuttigt vardagsdrama. Tror nog (är säker på) att det finns många bättre serier för robot-fantaster.

 

En sak som jag reagerade på var att när han frågade: Hur mycket kultur ifrån andra länder tar ni in varje dag? och tjejen svarade: Ingen det finns ju Japan!

...

Seriöst? Sicken Weaboo... försumma kultur ifrån andra länder hur mycket du vill men du blir nog ledsen när du senare fattar hur mycket du har missat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja det är lite synd, två tusen år av europeisk historia och kultur blir ointressanta bara för att de kan ladda ner Naruto via internet. De har nog inte sett sin egna kontinent utöver Danmark bortom sundet. Åk till Berlin eller Alsace i några dagar så drivs weaboon ur henne.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hehe, nej verkligen inte. Lol, det är som att man rekomenderar School Days för någon som vill ha ett puttinuttigt vardagsdrama.

det är väl en jättebra idé? det gör jag alltid. :)

 

Eller i ärlighetens namn, 5cm & ef... som jag sedan bokstavligt talat fick stryk för XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoppas mitt inslag på SVT kommer bli bättre än detta. Minns själv inte exakt vad jag sa, och vet ju inte heller vilka delar som kommer att klippas bort etc :surprised:

De kommer nog bara behålla det när du visade dina små plastflickor ("mina älsklingar, brukar jag kalla dem"), pratade om hur söt Shana var, och skrek "urusai urusai URUSAI!" som svar på en fråga. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får la utse mig till kvalitéts nörd i Göteborg då! (Fast jag är inte med i Hikari-kai och har inga planer på att gå med).

 

Jag har inte lyssnat på hela denna, skall jag lyssna klart, eller skall jag skippa?

 

Lyssna klart, det är alltid bra att känna till det, även om det kanske inte var det bästa inslaget i världshistorien.

 

Angående kvalitétsnörd i Göteborg, välkommen till klubben (att inte vara med i Hikari Kai villsäga)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...