Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime vintern 2008/2009


TheFluff
 Share

Rekommenderade inlägg

BaQT.jpg

 

Detta eminenta forum förefaller sakna information om den anime som kommer att börja nu i vinter. Den här tråden är till för att åtgärda problemet.

Listan kommer ursprungligen från Moonphase (japanska). En engelskspråkig version av den här tråden kan hittas i ADTRW.

Seriernas namn är länkade till deras officiella hemsidor (enligt Moonphase) vilka i princip alltid är på japanska. Datum är sändningsdatum för första avsnittet, ÅÅÅÅMMDD.

Saker jag tycker är intressantare än andra har titeln i fetstil. Denna bedömning är fullständigt subjektiv.



TV-SERIER I VINTER

20090103: Akikan!
Slår antagligen flera rekord i kategorin "dummaste premisserna i mannaminne". Serien går ut på att nån loser (vars röst görs av Fukuyama Jun, äks. Lelouch i Code Geass) plötsligt får ett harem genom att läskburkar han köper i vanliga burkautomater förvandlas till snygga tjejer, som måste hållas vid liv genom att man förser dem med koldioxid via kyssar.

20090103: White Album
Tyvärr handlar den här animen inte om The Beatles och deras vita album (men det kommer nog en sån anime i sinom tid). Istället är det en dramaserie baserad på ett h-spel vars huvudsakliga gimmick förefaller vara att det INTE är ett haremspel. Huvudpersonen har redan en flickvän när historien börjar och det finns bara en annan tjej inblandad; det rör sig alltså om ett klassiskt triangeldrama. De två tjejernas röster görs av Hirano Aya och Mizuki Nana; den senare sjunger även öppningstemat.

20090104: Minami-ke Okaeri
Tredje säsongen om de tre systrarna. Samma studio som andra säsongen, vilken enligt kännare var mycket sämre än den första.

20090105: Zoku Natsume Yuujinchou
Uppföljare till sommarsäsongens Natsume Yuujinchou, vilken var något av en "sleeper hit", dvs. den var tydligen väldigt bra men ingen pratar om den.

20090106: Viper's Creed
Science-fictionserie som utspelar sig i en icke särskilt avlägsen framtid, efter ett stort krig med katastrofala följder för miljön. Huvudpersonerna är ett gäng legosoldater som (i viss konflikt med den reguljära armén) rensar upp efter kriget och bekämpar terrorism. Ger kraftiga GitS:SAC-vibbar fast med mer action och mindre filosofi. Regisserad av Armaki Shinji som annars är bäst känd för Appleseed-filmerna, och en av de kvinnliga huvudkaraktärernas röst görs av Toyoguchi Megumi, bäst känd för sina insatser som Revy i Black Lagoon, Winry i Full Metal Alchemist och Sei i Maria-sama ga Miteru.

20090106: Hajime no Ippo New Challenger
Ord är överflödiga. Se nyheten på förstasidan.

20090108: Asu no Yoichi
Synnerligen generisk haremserie. Idén är att killen har bott uppe på ett berg och tränat nån svärdskampsport i hela sitt liv men nu ska han flytta in med fyra snygga tjejer i stan, och det är han förstås inte van vid. Känns det bekant? Har Satou Rina som en av tjejerna.

20090110: Kemono no Souja Erin
Production I.G. gör anime av två sammanhängande fantasyromaner skrivna av damen som författade Seirei no Moribito (som ju också blev anime häromsistens). Storyn går ut på att en liten tjej råkat få makten att kontrollera vilka djur som helst (inklusive diverse fantasybestar), och på grund av denna egenskap vill någon makthungrig kung använda henne som vapen i ett krig.

20090110: Koukaku no Regios
Shounen-fantasyserie. Förvänta er korkade tonåriga svärdssvingande hjältar, det vanliga gänget av medhjälpare och de vanliga fantasyklichéerna. Samma regissör och studio som Rental Magica om ni minns den (antagligen inte eftersom den var synnerligen medioker och inte särskilt minnesvärd, vilket denna serie antagligen inte heller kommer att vara).

20090111: Ride Back
Skulle egentligen sänts i höst, men blev försenad. Synopsis: "Efter att FN upplösts och en stor jordbävning förorsakat förödelse i Tokyo skakas 2020-talets Japan av stora studentdemonstrationer. På en konsthögskola i Musashino som är centrum för proteströrelsen möter en ung studentska den humanoida/motorcykel-liknande roboten Ride Back; en ouppmärksammad händelse som skall komma att förändra världen." Baserad på en intressant manga och regisserad av den här mannen, som på sitt CV har meriter från både Gainax och Studio Ghibli. Håll ögonen öppna.

20090112: Slayers EVOLUTION-R
Uppföljaren till Slayers REVOLUTION. Mer behöver knappast sägas.

20090118: The Tower of Druaga ~the Sword of Uruk~
Andra säsongen av Gonzos parodi på allt vad rollspel heter. Kommer förmodligen att finnas lovligen tillgänglig gratis med engelsk text på diverse youtube-kloner, precis som förstasäsongen.

20090124: Hetalia Axis Powers
God tvåa i tävlingen om dummaste premisserna i mannaminne, efter Akikan! alltså. Det rör sig allså om en fånig komediserie där alla karaktärerna är stereotypa personifieringar av de stridande parterna i andra världskriget; huvudpersonerna är alltså axelmakterna (till exempel den småkorkade och pastaälskande Italien och den blyga och artiga Japan). Baserad på en webbserie som numera också blivit en mycket uppskattad manga.

Januari, datum osäkert: Genji Monogatari Sennenki
Animeversion av den ärevördiga och uråldriga romanen Berättelsen om Genji (Genji Monogatari, skriven runt 1010 av en japansk hovdam), regisserad av den lika ärevördiga men dock inte tillnärmelsevis lika uråldriga Dezaki Osamu. Den förra bör vara bekant för alla japanintresserade; den senare bör vara bekant för bildade animekännare eftersom han regisserat klassiker som Versailles no Bara (Versailles Ros), Ashita no Joe och Oniisama E.

Januari, datum osäkert: Shikabanehime Kuro
Antagligen inte nämnvärt bättre än den tämligen mediokra förstasäsongen.

Januari, datum osäkert: Konnichiwa Anne
Lagom till den berömda barnboken Anne på Grönkullas hundraårsjubileum görs denna animeserie, som dock inte är baserad på någon av L. M. Montgomerys egna böcker utan på en historia av en annan författare som utspelar sig innan den ursprungliga boken om Anne börjar.

Januari, datum osäkert: Kurokami The Animation
Sunrise gör anime av den kända japansk-koreanska seinenmangan Kurokami (känd i USA under namnet Black God; jag lämnar översättningen till svenska åt läsaren). Har massor av avslitna kroppsdelar och övernaturliga krafter, en huvudkaraktär vars röst görs av Rock från Black Lagoon och en regissör vars korta meritförteckning skulle se väldigt mager ut om det inte vore för de två tungviktarna Juuni Kokki (Tolv kungadömen) och Emma.

Januari, datum osäkert: Major 5th Season
Bevis för att japanerna aldrig kan få nog av baseball.

Januari, datum osäkert: Maria†holic
Studion SHAFT och dess smått ökände/vansinnige regissör Shinbo Akiyuki (Pani Poni Dash, ef, Moonphase, Sayonara Zetsubou Sensei, Nanoha, Hidamari Sketch) gör anime av en knasig shoujo-ai-manga som går ut på att den kvinnliga huvudkaraktären kommer in på en flickskola eftersom hon är rädd för män och vill hitta "den rätta", dvs. sin lesbiska livskamrat. Hon hittar mycket riktigt någon som verkar rätt, men denna någon visar sig snart vara både sadistisk och en fälla, alltså en kille utklädd till tjej.

Januari, datum osäkert: Maria-sama ga Miteru 4th Season
Jungfru Maria vakar över den serie som är så långt från Mariaholic man kan komma och fortfarande vara inom något som i alla fall till namnet kan kallas samma genre.

Januari, datum osäkert: Birdy the Mighty DECODE:02
Ännu en uppföljare.

Januari, datum osäkert: Afro Samurai: RESURRECTION
Samuel L. Jackson får sällskap av Lucy Liu (O-Ren Ishii i Kill Bill) och Mark Hamill (Luke Skywalker i Star Wars) i ett desperat försök att rädda Gonzo från ruinens brant.

Januari, datum osäkert: Sora wo Kakeru Shoujo
Tyvärr inte alls relaterad till den underbara filmen Toki wo Kakeru Shoujo. Istället är det Sunrises senaste försök att göra en ny Mai Hime, fast den här gången utan någon koppling till Mai Hime-franchisen. Tajta rymddräkter, fanservice, antagligen mecha, och ett nästan uteslutande kvinnligt persongalleri.

Februari, datum osäkert: Fresh Precure
Magiska flickor i serien som aldrig tar slut, Pretty Cure.


FILMER OCH OVA I VINTER

Lista kommer senare när jag är mindre lat.


SENARE

Se ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spikade är väl Ride Back, Jungfru Maria, Hajime no Ippo New Challenger, Kemono no Souja Erin, och Slayers... och Hetalia, Genji Monogatari, Minami-ke. Och Kurokami. Och Viper's Creed (fastän jag avskydde första Appleseed-filmen). Och Sora wo Kakeru Shoujo, Akikan! och Asu no Yoichi (kan inte motstå att kolla in serier med så dumma premisser).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Minami-ke, White Album, Genji Monogatari Sennenki, Kurokami (Yousei Teikoku!) och Maria†holic är väl dom som jag hade planerat in att se sedan tidigare, sen blir det väl i vanlig ordning att se något avsnitt av det mesta som inte är Gainax allafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kom å tänka på det nu, men börjar inte fma s2 nu i vår också, april nån gång. Såg nyss en teaser på den, och kan inte svara på ifall det handlar om en remake, men

 

Spoiler för de som inte sett film+serie

Den utspelar sig i alchemist världen dvs, inte under andra världskriget i vår värld, iaf gör teasern det. Så lutar nog åt en remake. kankse, eller att de på nåt väldigt magiskt sätt transporteras tillbaka alternativt att de sätter in en sidestory mitt i föregående serie.

 

Grafiskt är den nästan identisk med föregående serie. blir nog en serie att följa tbh.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter att ha läst lite mer om serierna så spikar jag Asu no Yoichi, White Album och Ride Back också. Hoppas resten är kassa, orkar inte hålla på som jag gör nu, nästan för mycket bra att se på. Asu no Yoichi är ju AIC = givet, White Album låter väldigt I''s och Ride Back för att balansera med lite allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har sett på tre nystartade serier nu: White Album, Da Capo if samt Maria+Holic. Alla tre hade ett hyfsat bra första avsnitt, Maria+Holic är jag dock lite tveksam till men ska ge den några avsnitt till. White Album och Da Capo if startade lite bättre dock men jag undrar om jag verkligen kommer följa White Album till slutet. Väldigt många tjejer verkade vara inblandade med huvudpersonen Touya. Men det betyder inget just nu som sagt utan får se hur det hela utvecklar sig. Da Capo if måste jag erkänna att jag var lite borta på i början då det var ett tag sedan jag såg första serien. Men när allt väl klarnade så vart de riktigt trevligt. Visserligen är det nu bara en OVA på 2 avsnitt men hoppas att sista kan linda in det hela på ett bra sätt då jag gillade första avsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg första avsnittet av Ippo precis och måste säga att en härlig känsla av att se alla gamla goda karaktärer tillbaka fick mig att små le. Saknade dock den härliga musiken som första serien har att bjuda på men det kanske kommer senare. Hoppas verkligen nu att den här omgången blir lika bra som den första serien då de är bland de bättre sportserier jag följt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kollade in lite av RideBack (tjejer som åker på robotmotorcyklar?) och Kemono no Souja Erin (baserat på verk av författaren bakom Seirei no Moribito). Den förstnämnda ser ganska bra ut, verkade kompetent gjord. Den andra såg okej ut, som en fantasyserie för barn.

 

Blir nog en del vinterserier att följa. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...