Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2008: Prisutdelningen


Rekommenderade inlägg

nfjceBkhC.png

 

Tiden är kommen! För exakt 24 timmar sedan låste Sceleris vallokalen och det har nu blivit dags att presentera vinnarna i Anime.se Anime Awards 2008. De tre främsta inom varje kategori belönas med medaljer. Många av namnen fungerar som länkar som tar dig till tråden som är aktuell för just den vinnaren. Förhoppningsvis kan resultaten kanske stimulera en och annan användare till att ge sig på något som denne försakat eller missat under det gångna året.

 

Nåväl, jag ska inte hålla er på sträckbänken längre. Låt prisutdelningen börja!

 

 

Bästa Komik

 

IlkKdLlGI.png

Detroit Metal City (40p)

 

FySazLAva.png

Kannagi (24p)

 

nmhOXzgxy.png

Lucky☆Star OVA (22p)

 

 

Bästa Action

 

bWTActjbj.png

Code Geass: Lelouch of the Rebellion R2 (54p)

 

YJXOXFokg.png

Mobile Suit Gundam 00 (28p)

 

usGBOuAic.png

Rebuild of Evangelion: 1.0 YOU ARE (NOT) ALONE (15p)

Macross Frontier (15p)

 

 

Bästa Drama/Romantik

 

gHyuLkJMt.png

CLANNAD (44p)

 

xoQfSUoSL.png

True Tears (23p)

 

URnXJXlAj.png

Kaiba (17p)

 

 

Bästa Handling

 

zCwAlMwqd.png

Code Geass: Lelouch of the Rebellion R2 (41p)

 

XSnZMADvB.png

CLANNAD (24p)

 

TsOnJosGI.png

Kaiba (16p)

 

 

Bästa Manliga Karaktär

 

lDfGlyAzM.png

Lelouch vi Britannia - Code Geass: Lelouch of the Rebellion R2 (40p)

 

lLGVHgzTS.png

Negishi Soichi / Johannes Krauser II - Detroit Metal City (14p)

 

iTxgODuJl.png

Okazaki Tomoya - CLANNAD (13p)

 

 

Bästa Kvinnliga Karaktär

 

luAGRxXtD.png

Kouzuki Kallen - Code Geass: Lelouch of the Rebellion R2 (14p)

 

kJddZQHMm.png

Mizunashi Akari - Aria the Origination (11p)

 

kBfmIXIeM.png

Noda "Nodame" Megumi - Nodame Cantabile: Paris Chapter (9p)

 

 

Bästa Röstskådespelare

 

olfkKOnTK.png

Fukuyama Jun (18p)

- Lelouch vi Britannia (Code Geass: Lelouch of the Rebellion R2)

 

cwyhHNHVi.png

Koshimizu Ami (9p)

- Kouzuki Kallen (Code Geass: Lelouch of the Rebellion R2)

- Horo (Spice and Wolf)

 

pDtqWClAk.png

Hirano Aya (8p)

- Izumi Konata - (Lucky☆Star OVA)

 

 

Bästa OP/ED

 

uoQanqHow.png

CLANNAD (20p)

 

FykhSlCfq.png

Code Geass: Lelouch of the Rebellion R2 (15p)

 

YrlsWBHxj.png

Macross Frontier (13p)

 

 

Bästa Visuella Prestation

 

KjxKcpolc.png

Rebuild of Evangelion: 1.0 YOU ARE (NOT) ALONE (24p)

Kaiba (24p)

 

ZAUJtWtXq.png

CLANNAD (17p)

 

fVxxBqFvY.png

Code Geass: Lelouch of the Rebellion R2 (15p)

 

 

Bästa Produktion & Regi

 

ojrWCuaDe.png

Code Geass: Lelouch of the Rebellion R2 (29p)

 

TAvWuAEKP.png

CLANNAD (24p)

 

ATMDyuMdt.png

Kaiba (10p)

 

 

Bästa Studio

 

JrhRFsUsT.png

Kyoto Animation (31p)

- CLANNAD

- Lucky☆Star OVA

 

tlEogWljj.png

Sunrise (21p)

- Code Geass: Lelouch of the Rebellion R2

 

wnYfVBzrk.png

Madhouse Studios (16p)

- Kaiba

 

 

Bästa Ljudspår

 

tRqIhPFMJ.png

Code Geass: Lelouch of the Rebellion R2 (26p)

 

IEMlGdCBD.png

Macross Frontier (19p)

 

WhINfltBp.png

CLANNAD (14p)

 

 

Bästa Karaktärsdesign

 

EOJnSyJua.png

Code Geass: Lelouch of the Rebellion R2 (38p)

 

PFoDhCnoA.png

CLANNAD (13p)

 

LrYUXoxCB.png

Rebuild of Evangelion: 1.0 YOU ARE (NOT) ALONE (10p)

 

 

Bästa Nykomling

 

FFmCGCZsb.png

CLANNAD ~After Story~ (43p)

 

BpPOgHEvM.png

Toradora! (32p)

 

fjzZXialz.png

Bounen no Xamdou (13p)

Mobile Suit Gundam 00 Second Season (13p)

 

 

Sämsta Anime (Bonuskategori)

 

GQCLbFEhs.png

Kanokon (14p)

 

visprqMIQ.png

Rosario to Vampire (9p)

Blassreiter (9p)

 

QAxeBOzIb.png

To Love-Ru (7p)

Akane-Iro ni Somaru Saka (7p)

 

 

Bästa Anime

 

tTfvWwMtl.png

Code Geass: Lelouch of the Rebellion R2 (42p)

 

HwXGZzOlk.png

CLANNAD (35p)

 

HMqlFSzKm.png

Kaiba (18p)

 

 

Det där var alltså vinnarna! Vi vill tacka alla som deltog i omröstningen och hoppas att ni har haft lika kul som vi med utvärderingen av 2008. Utan er hade vi inte haft något resultat att presentera! Vann rätt anime/studio/person? Därom tvista de lärde. Då detta har med tycke och smak att göra kommer olika personer alltid tycka olika, men diskutera för all del. Den här tråden lämnas öppen för just det ändamålet. Vill man exempelvis berätta hur man själv röstade och kanske motivera ett och annat val är det med andra ord här man bör göra det. Mycket nöje.

 

Jag vill dessutom rikta ett stort personligt tack till min kompanjon - A3:s Generallöjtnant - Sceleris som egenhändigt byggde ihop omröstningssidan. Det råder inga som helst tvivel om att han i slutändan fick investera mer tid än jag själv i det här projektet.

 

Ett stort personligt tack riktar jag även till Largo, vår kära guldsmed, som åtog sig att gjuta medaljer i både guld, silver och brons till samtliga kategorier.

 

Själv ska jag nog slutligen ta mig en titt på lite nya serier som är aktuella för i år. Det är trots allt mindre än 10 månader kvar tills dess att det är dags att dra igång A3 2009. Jag hoppas att vi ses även då. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och ni får gärna säga vad ni tyckte om hur själva omröstningen gick till, allt från tid till kategorier till röstningssystem, så vi kan bli ännu bättre till nästa år.

 

Jag och Köttis ska försöka hålla oss lite mer förberedda. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Riktigt bra genomfört arbete Köttis och Sceleris. Tycker hela den här omgången av AAA har fungerat perfekt. Från nomeneringsfasen till röstningen och dess sida som var lätt att förstå och utan att krångla. Bra jobbat som sagt!

 

Och så till själva vinnarna då. Jag ser direkt att jag tydligen missat en stor titel i Kaiba. Hade tänkt att se den förut men den tanken gled snabbt förbi när jag valde att pressa mer TV-spel och se mindre på animé nu i början av 09. Men ser helt klart att nu att Kaiba ska få sig en chans någon gång.

 

Ska jag vara helt ärlig så kommer jag inte riktigt ihåg hur jag röstade då jag gjorde det nästan första dagen man kunde och var rätt säker på då hur jag kännde för serierna som jag hade sett på och vill rösta på. Och jag kan nästa direkt se också att jag inte fick mycket min väg.

 

Bästa Komik: Håller helt klart med om första platsen där. DMC var utan tvekan den roligaste och mest skrattframkallande serien förra året. Och jag vart påmind om det när jag såg den åter på UppCon där det märkets att åtminstone 90% av tittarna njöt av vad de fick. Jag saknar dock Zoku Sayonara Zetsubou i denna kategori. Helt klart en svårflörtad humor kanske men för det riktigt riktigt rolig i många fall anser jag.

 

Bästa Drama/Romantik: Jag är lite överaskad att inte TT vann här faktiskt. Visst är Clannad en trevlig serie men personligen tycker jag TTs historia och karaktärer var mycket mer intressanta än Clannads. Clannads historia tex känns självklart mer uppdelad då den går in i olika arc hela tiden. Vilket för mig känns lite tråkigt då jag vill ha en mer sammanhängande vilket TT har, enligt mig. Sen att inte Aria är med alls här är tråkigt. Det var sista säsongen och den gjorde verkligen serien rättvisa. Allt från animation till musik till karaktärerna. Allt kändes som ett upplyft från tidigare säsonger och att den hade en hel del starka scener gjorde inte saken sämre. Synd som sagt för Aria som enligt mig förtjänade en plats här. Sen kom jag nu även på den som vann för mig, (hur kunde jag nästan glömma denna serie) ef a Tale of Melodies. Jag älskade verkligen den andra säsongen av serien och den fick in massa bra saker. Detta är nog största chocken faktiskt. Tror en hel del folk missat den andra säsongen. Första vann förra året. Borde inte varit någon skillnad nu. A tale of Melodies gjorde helt klart första säsongen rättvisa och lyfte även sig på vissa punkter enligt mig.

 

Bästa Handling: Jag förstår lite varför folk röstar på Clannad här. Men bara lite. CG ser jag som en klar vinnare och Kaiba ska jag inte säga något om då jag inte sett den som sagt. Men Clannad? AS vill jag inte räkna in här och jag undrar hur många som haft den i åtanke när de röstat. För den är så uppdelad Clannad att det liksom inte känns som att den har ett riktigt bra flyt rakt igenom. Jag har helt klart andra serier i tanke som skulle kunna platsa bättre enligt mig här men jag håller det för mig själv än så länge åtminstone.

 

Bästa Produktion & Regi: Clannad igen? Vart är Macross F? Macross hade helt underbara scener med musik och action i en perfekt kombination enligt mig. Hur kan inte Macross F vara med frågar jag mig själv. Även ef bör tusan mig ha en plats här! Enligt mig i klass med vinnaren CG här. Hade liksom första säsongen helt oförglömliga scener som borde gjort att den borde kommit med.

 

Bästa ljudspår: CG?! Visst visst. Det fanns kanske några bra låtar absolut. Men att CG vinner det här lilla "kriget" mot Macross känns nästan stort. Jag själv fullkommligt älskade alla låtar som spelades i Macross F och kan nästan inte se hur det här har gått till. Var det inte många som såg på Macross F eller vad?

 

Om jag själv kanske bortser från det jag klagat på lite nu där jag bashar Clannad lite kanske så tycker jag nog att det ser någorlunda okej ut. Jag fick som sagt var inte många av mina kandidater på listorna men det är sådant man får ta kanske. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vänta nu, bästa handling och Code Geass R2? Går ju inte alls ihop. Inte enligt mig åtminstone. Den var underhållande att kolla på, men någon vidare handling hade den ju absolut inte.

 

Och LJUDSPÅR?! Är ni helt från vettet? Att Macross F inte knep vinsten där är riktigt ledsamt.

 

Bounen no Xamdou förtjänade en högre plats också, förövrigt.

 

Och inget relaterat till Chi's Sweet Home :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vänta nu, bästa handling och Code Geass R2? Går ju inte alls ihop. Inte enligt mig åtminstone. Den var underhållande att kolla på, men någon vidare handling hade den ju absolut inte.

 

Och LJUDSPÅR?! Är ni helt från vettet? Att Macross F inte knep vinsten där är riktigt ledsamt.

Då jag röstade på CGR2 som etta i båda kategorierna kan jag ge min motivation:

 

Bästa handling, för att den var snabb, storslagen, härligt kvasimystisk, späckad med drama, vändningar och klipphängare; det var världsomspännande herravälde, krig, mer drama, mer powerups, vänskap och förräderi, samt mängder av grejer för stornördarna att vältra sig i och överanalysera (jag tittar på dig, Meatrose!). Nåja, det var på intet sätt en perfekt handling, men det var å andra sidan som vissa har sagt ett något torftigt animéår.

 

Bästa ljudspår, för att det, med mexikanska trumpeter eller ej, förhöjde tittarupplevelsen (vilket i och för sig delvis är en fråga om regi). Macross F fick min tredjeplats, för att jag tyckte att musiken, om än bra och poppig och värd att lyssna på på skiva, oftast inte förhöjde upplevelsen i samma grad. Min tvåa, om än den lika väl hade kunnat få första pall, var Aria the Origination. För vad är väl Neo-Venedig utan Choro Club och Takeshi Senoos lugnande visor och avlidne Eri Kawais sirensång? Eh, flaskis? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min tvåa, om än den lika väl hade kunnat få första pall, var Aria the Origination. För vad är väl Neo-Venedig utan Choro Club och Takeshi Senoos lugnande visor och avlidne Eri Kawais sirensång? Eh, flaskis? ;)

Jag gav Aria the Origination Soundtrack en förstaplats i min röst utan en tvekan. Choro Club och Takeshi Senoo har båda skapat melodier som kan ge en sån sinnesfrid och lugn när man lyssnar på dem. Deras verk har förhöjt atmosfären i Aria på ett sådant fantastiskt sätt :')

 

Sen även Eri Kawai, may she rest in peace ;_;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kyoto Animation vann som Bästa Studio, och Lucky Star-OVA'n kom åtminstone med på listan över Bästa Komik; i övrigt blev ingenting som jag röstade. Vilket i och för sig inte var så konstigt då jag inte var på topp på de nyaste serierna förra året. Clannad och Code Geass är serier jag missade totalt, likaså Kaiba. Jag kan varken säga att jag är nöjd eller besviken åt resultatet, förutom att det var lite synd att Skip Beat inte kom med som Bästa Nykomling.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att resultatet blev som jag hade förväntat mig, att Code geass skulle ta pris i de allra flesta kategorierna. Nu såg jag inte speciellt många animes det här året men de flesta som jag såg kom med och det var även de jag hade röstat på (förutom Shikabane hime aka).

 

Att Kaiba tog en del priser kändes riktigt bra då det är en väldigt underskattad serie som många inte har sett på på grund av sitt utseende.

 

EVA tyckte jag fick lite dåligt med priser men å andra sidan var det bara en recap av serien i en snyggare förpackning men gillar man EVA så gör man :).

 

Förövrigt tyckte jag att själva nomineringsfasen och röstningen gick klockrent, inga som helst frågetecken samt att röstsidan var riktigt bra. Bra jobbar Meatrose och Sceleris!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa handling, för att den var snabb, storslagen, härligt kvasimystisk, späckad med drama, vändningar och klipphängare; det var världsomspännande herravälde, krig, mer drama, mer powerups, vänskap och förräderi, samt mängder av grejer för stornördarna att vältra sig i och överanalysera (jag tittar på dig, Meatrose!).

 

Vad nu? Insinuerar du att jag skulle ha har lagt tid och energi på att överanalysera den? Prat! ^^;

 

 

Kort om resultaten: De flesta kategorier slutade som jag hade trott (inte till 100%, men om man ser till vinnaren i varje fall), men en del överraskningar smög sig naturligtvis in. Code Geass förtjänade enligt mig inga medaljer i OP/ED och Visuella Prestation, och om jag hade fått bestämma hade den fått nöja sig med silvermedalj i Bästa Action och lämnat plats för Evangelion som guldmedaljör där.

 

Bästa Komik var väl den kategori som gick minst "enligt planerna" för min del, men så är det också den genre jag tycker sämst om och därför utgår jag från att majoriteten inte tycker som jag där. :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Macross F fick min tredjeplats, för att jag tyckte att musiken, om än bra och poppig och värd att lyssna på på skiva, oftast inte förhöjde upplevelsen i samma grad.

Det beror väl på vad man menar med "bästa" ljudspår.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

... Mayhaps, men för de flesta kategorier inte med lika stor skillnad på de olika tolkningarna som musikkategorin o.o

 

Inte riktigt säker vart jag står där. Att förhöja känslan är ju absolut det viktigaste när man håller på att se på serien, men om låtarna är bra att lyssna på känner man att man får ut mer av soundtracket efteråt.

 

Although, när det gäller Macross så sjunger dom ju ofta låtarna själva, i vilket fall det inte spelar roll hur det påverkar feelingen. Då är det ju inte med i sammanhanget. Dessutom minns jag ett par scener som definitivt höjdes av musiken.

 

All in all ser väl prispallarna rätt bra ut, men tycker Geass fick aldeles för mycket i vissa speciella kategorier bara för att den var bra overall. Men har fått lite tips om vad jag borde se inom snar framtid :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För lite Aria the Origination på listan hursomhelst, men det var förväntat. :/

Jag trodde att den i alla fall skulle få en placering under "Bästa Drama/Romantik" eller "Bästa ljudspår".

För få personer har väl sätt denna fantastiska serie helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror jag bara röstade på R2 i 2 kategorier faktiskt. Vilka minns jag inte i dock.

 

Jag röstade ganska friskt på R2 tbh, men å andra sidan så uppskattade jag den väldigt väldigt mycket, trots sina brister (som till och med jag medger).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...