Hoppa till innehåll
Anime.se

Aria - Pilgrimsfärden till Venedig [bilder]


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

logo.jpg

 

Nu, cirka en månad efter vårat besök i Venedig, har jag äntligen haft tid (mest pga en jobbig förkylning) att skriva en liten tråd om våra äventyr och upptäckter i Venedig. Som sades i nyhetsartikeln, var detta en resa som inspirerats från animen och mangan Aria.

Så:Blå,

_blue.jpg
Boda
_boda.jpg
och jag
_flaskis.jpg
Stack dit, och bilder med jämförande skärmdumpar från de tre serierna ser ni listade här nedan! Utöver det finns det även lite andra bilder från häftiga platser längre ner.

Vi hade även turen (!) att två dagar innan vår ankomst, så satte högvattensäsongen igång, eller Aqua Alta som den heter på italienska. Även denna visades ett antal gånger i Aria. Riktigt coolt när man ser ett sådant stort torg som Markusplatsen fylld med ca 1-2 decimeter djupt vatten :)

 

 

Karta

map.gif
De öar vi besökte:
  • [*:rf8cn73j](Såklart) huvudön Venezia.
    [*:rf8cn73j]Vårt hotell låg på ön Murano, strax norr om huvudön. Detta visade sig vara riktigt obekvämt eftersom sista kommunala båten (Vaporetto) som åkte dit gick 20:00, så vi var tvungna att ta taxibåt ut dit. 60 Euro för alla tre, men det var skitnice att åka den ut i öppna havet, så vi tyckte att det var värt pengarna :3
    [*:rf8cn73j]San Michele som ligger mellan Venezia och Murano är en stor kyrkogård. Denna var med i ett mystiskt och småläskigt avsnitt av Aria the Natural, så vi kände oss tvungna att ta en titt även där.
    [*:rf8cn73j]Tredje dagen tog vi oss ut ända bort till Burano, som är en liten ö längst uppe i högra hörnet på kartan. Här bor nästan enbart fiskare, och alla hus är färgglatt målade. Mer om detta lite senare.

 

 

Venezia

Klicka för bilder

 

Aria Company

Detta är enligt guiden vi använde oss av den mest korrekta platsen för Aria Company, även om det just nu bara består av en vaporetto-brygga.

 

aria_company.jpg

 

aria_company_real.jpg

Himeya Company

Himeya är gondolföretaget som Aika jobbar hoss, eller snarare är arvtagare till. Som inspirationskälla för Himeyabyggnaden har Danieli Hotel tagits. Det var inte svårt att hitta hotellet, eftersom det är en av de första byggnaderna man ser när man kliver av vaporetton vid Markus-bryggan.

 

himeya_main.jpg

 

himeya_main_real1.jpg

 

himeya_main_real2.jpg

Himeyas andra byggnad

Denna byggnad dyker inte upp förrän i slutet av Aria the Origination. Men vi lyckades av ren slump hitta denna när vi var på väg att äta middag en av kvällarna.

 

himeya_branch_2.jpg

 

himeya_branch_2_real_1.jpg

 

himeya_branch_2_real_2.jpg

Parkerade gondoler

Jag tog denna bild av ren slump, och sen när jag skummade igenom avsnitten för skärmdumpar så hittade jag en scen där exakt samma plats syns.

 

gondolas.jpg

 

gondolas_real_1.jpg

Markusplatsen

Detta är nog Venedigs mest kända plats. Här finns två kaféer på var sin sida av torget som turas om att spela levande klassisk musik. Vi valde att sätta oss på uteserveringen hos Cafe Florian. Bilderna förklarar

 

san_marco_square.jpg

 

san_marco_square_real_1.jpg

 

florian_sign.jpg

 

florian_band_2.jpg

 

florian_real_1.jpg

 

florian_band_1.jpg

 

florian_real_2.jpg

Markus-tornet

Detta torn ser man ganska ofta i Aria, så vi tog ett flertal bilder. Dock gick vi aldrig upp i tornet, mest för att det kostade ganska mycket, samt att det alltid var en jäkligt lång kö D:

 

san_marco_tower.jpg

 

san_marco_tower_real_1.jpg

 

san_marco_tower_real_2.jpg

Soundtrack-bild!

Soundtracket till Aria the Animation har ett omslag med en bild på Markusplatsen när Aqua Alta har slagit till. Jag passade på och försökte ta en bild med liknande vinkel.

 

soundtrack.jpg

 

soundtrack_real_1.jpg

Markus-pelarna

I brist på bättre namn så kallar jag dem bara för "pelare". Man möts av dessa två pelare när man är på väg in till torget från kajen.

 

san_marco_pillar.jpg

 

san_marco_pillar_real_1.jpg

 

san_marco_pillar_real_2.jpg

 

san_marco_pillar_real_3.jpg

 

san_marco_pillar_real_4.jpg

Dogepalatset

Coolt gotiskt palats som står ståtligt vid Markusplatsen.

 

palazzo_ducale.jpg

 

palazzo_ducale_real_1.jpg

En lykta

Eller ja, Venedig kryllade av dessa lyktor. Men även här har skaparna av Aria lyckats få med den. Notera mannen som blir attackerad av duvor. Det gick runt en person på torget som sålde brödsmulor och ett fotografi för en slant så att man kunde bli terroriserad av en massa duvor samtidigt som det förevigades på bild. Boda ville testa det, men ville samtidigt att en av oss skulle ta bilden. Detta gillade inte han som sålde brödsmulorna, så han vägrade >:(

Stackars Boda :(

 

lantern.jpg

 

lantern_real_1.jpg

Rialtobron

Denna bro upprättades tydligen på 800-talet över Grand Canal. Riktigt cool bro, och det finns tre "gångar". En på var sin ytterkant, samt en i mitten. På var sin sida av bron finns det en massa marknader och stället kryllar av folk.

 

rialto.jpg

 

rialto_real.jpg

Traghetto

I avsnitt 4 av Aria the Origination fick Akari prova på att jobba som Traghettoist. Traghettor är en flerpersonersgondol som slussar över folk från ena sidan till andra i Grand Canal. Denna gondol har två roddare. En fram och en bak.

 

traghetto.jpg

 

traghetto_real_1.jpg

Random bro

Vet inte om det är samma, men de ser ganska lika ut, även byggnaderna bakom till viss utsträckning.

 

random_bridge.jpg

 

random_bridge_real_1.jpg

Random kanal

Typ inte alls samma. Men what the heck :D

 

random_channel.jpg

 

random_channel_real_1.jpg

Masker

Venedigs kända masker. Det fanns myriader med butiker med myriader av masker.

 

masks.jpg

 

masks_real_1.jpg

Vaporetto

Denna kommunala service består av ett flertal linjer som snabbbt transporterar en runt i Venedig. Båtarna går ända bort till Burano och även längre bort än så. Dessa bryggor finns överallt i Venezia.

 

vaporetto.jpg

 

Här är vi ombord på en av båtarna.

vaporetto_real_1.jpg

 

vaporetto_station.jpg

 

vaporetto_station_real.jpg

Venezia Arsenale

Detta område, omslutet av en gigantisk vägg är ett stort båtvarv och var en av de viktigaste områderna för Venedigs utveckling. Nedans syns en del av väggen. Den mäktiga ingången till detta område hann vi aldrig ta oss till.

 

arsenale_wall.jpg

 

arsenale_wall_real_1.jpg

Ukijima!

Denna svävande "ö" finns enbart i Aria (duuh). Den kontrollerar vädret och värmen på Aqua. Blå var bombsäker på att han hittat platsen som den skulle sväva vid!

 

ukijima.jpg

 

ukijima_real.jpg

 

xD

 

 

Murano

 

Murano är som sagt ön vi bodde på. Denna ö är centrum för Venedigs kända glasföremål. En riktigt charmig ö med lite lägre tempo än Venezia. Man kände som om man hade färdats tillbaks i tiden sådär 500 år när man gick runt där (dvs om man ignorerade alla motorbåtar) :P

 

En kanal

Tyvärr tog vi aldrig en liknande bild som på skärmdumpen. Men klocktornet på bilderna är identiska. Varje morgon gick vi genom just denna kanal.

 

murano_channel.jpg

 

murano_channel_real_1.jpg

 

 

San Michele

 

Detta är kyrkogården där Akari nästan blev bortrövad av ett spöke. Egentligen var det förbjudet att fota. Men jag och Blå var jävligt sneaky med våra kameror, så vi åkte aldrig fast :D

 

Bild

san_michele.jpg

 

san_michele_real_1.jpg

 

san_michele_real_2.jpg

 

 

Burano

 

"Fiskareön". Husen målades tydligen på detta vis av fruarna för att männen lätt skulle kunna hitta hem vid mörker och dimma. Cool liten ö faktiskt.

 

Klicka för bilder

 

En kanal

burano_1.jpg

 

burano_1_real_1.jpg

 

burano_1_real_2.jpg

 

burano_1_real_3.jpg

Närbild på husen

burano_2.jpg

 

burano_2_real_1.jpg

 

burano_2_real_2.jpg

 

 

Aqua Alta!

 

Nedan syns några bilder när vi äventyrade ut barfota på Markusplatsen, precis som Akari gör på skärmdumpen.

 

Pics!

aria.jpg

 

CIMG0492.jpg

 

CIMG0494.jpg

 

CIMG0497.jpg

 

CIMG0498.jpg

 

CIMG0505.jpg

 

IMG_2261.jpg

 

IMG_2262.jpg

 

IMG_2264.jpg

 

 

Lutande torn

 

Italienare är (ö)kända för att bygga mäktiga saker som lätt går sönder/krashar etc (tänk sportbilar) xD

Lutande tornet i Piza är inte på långa vägar unik. Vi såg ett antal torn som alla såg väldigt snea ut.

Tornet på Markusplatsen är faktiskt den tredje versionen av samma torn. De tidigare två rasade, och dödsoffer skördades båda gångerna. Senaste raset var under tidigt nittonhundratal.

 

Lutande torn

CIMG0559.jpg

 

CIMG0576.jpg

 

IMG_2225.jpg

 

 

Övriga bilder

 

Pics

CIMG0469.jpg

 

CIMG0485.jpg

 

CIMG0512.jpg

 

CIMG0517.jpg

 

CIMG0520.jpg

 

Awesome unge xD

CIMG0540.jpg

 

CIMG0609.jpg

 

Lupin! :D

IMG_2093.jpg

 

Hello Kitty invaderar även Venedig! D:

CIMG0477.jpg

 

IMG_2133.jpg

 

IMG_2167.jpg

 

IMG_2173.jpg

 

IMG_2211.jpg

 

Scary dörrklocka!! D:D:D:

IMG_2234.jpg

 

IMG_2237.jpg

 

IMG_2244.jpg

 

Venedig-ölen var faktiskt grymt god!

IMG_2275.jpg

 

IMG_2281.jpg

 

IMG_2283.jpg

 

IMG_2284.jpg

 

IMG_2285.jpg

 

IMG_2290.jpg

 

IMG_2379.jpg

 

IMG_2380.jpg

 

IMG_2381.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Riktigt härliga bilder, blev också sugen på att åka utomlands nu. Det var ett bra tag sen sist.
Sköna bilder.

Bra jobbat med kameran.

 

Har varit där, en fin stad må jag säga.

Tack. Credits går även till Blå som faktiskt var riktigt grym med kameran.

 

Så jäklar awesome! キャー(>ω<*)ノノ

 

Kollade ni upp i förväg vilka platser ni skulle besöka och fotografera? Det ser ut som att ni hade planerat turen noga.

Yupp. Jag skrev ut lite google maps: http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... 30899&z=12

 

Det var faktiskt lite tur att vi hade detta som ett av målen med resan, för annars skulle vi virra runt ganska mycket och bli lite uttråkade efter ett par dagar. Men vi kom fram till att det var jäkligt kul att gå runt och leta efter alla dessa platser, nästan som en skattjakt :)

 

Sen glömde jag nämna att vi en kväll drog till Harry's Bar. Enligt Blå är Harry's de som uppfann drinken Bellini. Riktigt classy ställe, men det kostade. Tror min och Blå's Bellini gick för 12 euro eller något liknande, och Boda tog en whisky för typ 27 euro :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Underhållande läsning och snygga bilder, bra jobbat Flaskis!

 

Man kanske skulle se den där Aria serien någon gång, om den lyckas göra så att tre personer åker till Venedig för att kolla på byggnader och ställen som är med i serien måste den vara något speciellt. ;)

 

Tycker även att det är intressant att ni visar att man kan se och upptäcka många saker på så lite tid som tre dagar om man bara sätter upp klara mål.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fina bilder!

Venedig är väldigt vackert. Jag var där förra året. Tråkigt nog var jag där innan jag började kolla på Aria men det var efter det som jag blev intresserad av serien.

 

Random kanal

random_channel.jpg

 

Min bild kanske liknar det mer.

img0531n.jpg

Det där ser mer korrekt ut om man kollar på byggnaderna. Men jag ville få med en bild där man såg en massa buskar hänga från en mur. Ser ut som om du åkte gondol på bilden. Vi hann faktiskt aldrig med det :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Venedig, en alldeles vacker stad att besöka. Jag har sett andra manniskor på nätet som just besökt staden pga Aria, men det är väl värt det faktiskt.

Måste ha varit trevligt att se alla sidor av staden för er allihopa.

 

Måste varit över tio år sen sist jag var i staden och såg gondolerna och det fina San Marco-torget. Kanske jag ska nog besöka Italien och dess vackra städer igen snart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra att du visade dig här, Boda! *klappar på huvudet*

 

till ジャ&: (erm, vill du att jag ska byta ditt namn på forumet? Ser ganska konstigt ut just nu) :P

Härligt. Kan ju säga att Venedig hade så mycket mer än Aria-jakten att erbjuda. God mat (pasta frutti de mare är otroligt gott), god glass, härligt väder och supertrevlig stämning i staden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

till ジャ&: (erm, vill du att jag ska byta ditt namn på forumet? Ser ganska konstigt ut just nu) :P

Av någon anledning ser hans namn bara rätt ut för mig när någon citerar. Såhär:

 

 

Häftig grej ni gjort, ska definitivt göra något liknande nån gång! (Kanske Shenmue?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Av någon anledning ser hans namn bara rätt ut för mig när någon citerar. Såhär:

 

 

Häftig grej ni gjort, ska definitivt göra något liknande nån gång! (Kanske Shenmue?)

Jag får också som du. Jag valde bara att skriva in två pa osynliga taggar så att hans namn skrivs så som på forumet :)

 

Har inte sett Shenmue. Vart utspelas det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Av någon anledning ser hans namn bara rätt ut för mig när någon citerar.

Jag gissar på att han försökte registrera sig med namnet i unicode, vilket webbläsaren skickade kodat med HTML-entiteter (alltså med &-tecken, namn/sifferkod och semikolon). När forummjukvaran ser att dessa &-tecken ska skrivas ut i namnfältet, så tror den att de ska tolkas som just &-tecken istället för början på entiteter, och skrivs därför om till just HTML-entiteter(!). Men när de skrivs i forummeddelanden så tolkas de däremot som de entiteter de är, och skrivs därför inte om. Det är vad jag tror händer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan ju säga att Venedig hade så mycket mer än Aria-jakten att erbjuda. God mat (pasta frutti de mare är otroligt gott), god glass, härligt väder och supertrevlig stämning i staden.

Jag lägger till goda mackor (parma skinka, pesto och mozzarella), mums :D.

 

(Kanske Shenmue?)

Det skulle vara jäkligt häftigt och miljöerna lär ju vara i princip identiska med spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra att du visade dig här, Boda! *klappar på huvudet*

 

till ジャ&: (erm, vill du att jag ska byta ditt namn på forumet? Ser ganska konstigt ut just nu) :P

Härligt. Kan ju säga att Venedig hade så mycket mer än Aria-jakten att erbjuda. God mat (pasta frutti de mare är otroligt gott), god glass, härligt väder och supertrevlig stämning i staden.

 

Ja, det vore nice om du kunde fixa namnet. Egentligen ska det stå Justice i katakana, men det blev något fel. Kan du ändra namnet till Voltaire om du kan?

 

On-topic: Man får inte glömma bort att de gör god glass i Venedig, men egentligen görs god glass i hela Italien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...