Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2010: Prisutdelningen


Rekommenderade inlägg

aaa-forumlogo.png

 

Tiden är kommen! Det har nu blivit dags att presentera vinnarna i Anime.se Anime Awards 2010. De tre bästa inom varje kategori belönas med priser. Många av namnen nedan fungerar som länkar. Genom att klicka på en sådan kommer du till den animens officiella tråd. Förhoppningsvis kan resultaten kanske stimulera en och annan användare till att ge sig på något som denne hoppat över eller missat under det gångna året.

 

Nåväl, jag ska inte bli långrandig. Låt prisutdelningen börja!

 

 

Bästa Komik

 

NkAcg.png

Shinryaku! Ika Musume (21p)

 

W7Gm3.png

K-ON!! (15p)

 

Jt8wm.png

Gintama (12p)

 

 

Bästa Action

 

xiFFe.png

Evangelion 2.0: You Can (NOT) Advance (26p)

 

QLPup.png

Fullmetal Alchemist: Brotherhood (14p)

 

zNiye.png

Katanagatari (9p)

 

 

Bästa Drama/Romantik

 

XZNIM.png

Kimi ni Todoke (26p)

 

nNhmT.png

Bakemonogatari (12p)

 

Co3AC.png

Angel Beats! (11p)

 

 

Bästa Handling

 

WRLki.png

Suzumiya Haruhi no Shoushitsu (16p)

 

c3wga.png

Evangelion 2.0: You Can (NOT) Advance (13p)

 

1nmEh.png

Fullmetal Alchemist: Brotherhood (12p)

 

 

Bästa Manliga Karaktär

 

OkhZL.png

Kyon - Suzumiya Haruhi no Shoushitsu (13p)

 

Jpxlz.png

Watashi - Yojouhan Shinwa Taikei (9p)

 

x9Yf1.png

Sakuragi Rokurouta - Rainbow (6p)

 

 

Bästa Kvinnliga Karaktär

 

0aFUN.png

Kuronuma Sawako - Kimi ni Todoke (11p)

 

79N0w.png

Ika Musume - Shinryaku! Ika Musume - (10p)

Nagato Yuki - Suzumiya Haruhi no Shoushitsu (10p)

 

9jyq4.png

Senjougahara Hitagi - Bakemonogatari (7p)

 

 

Bästa Röstskådespelare

 

Xyq0Z.png

Hanazawa Kana (10p)

- Amano Touko (Bungaku Shoujo)

- Sengoku Nadeko (Bakemonogatari)

- Kurashita Tsukimi (Kuragehime)

- Sonohara Anri (Durarara!!)

 

4OuZB.png

Sawashiro Miyuki (8p)

- Kanbaru Suruga (Bakemonogatari)

- Celty Sturluson (Durarara!!)

 

5wIkc.png

Sugita Tomokazu (4p)

- Kyon (Suzumiya Haruhi no Shoushitsu)

- Sakata Gintoki (Gintama)

 

 

Bästa OP/ED

 

YEEGH.png

Bakemonogatari (17p)

 

3mJft.png

K-ON!! (14p)

 

oqyRS.png

Yojouhan Shinwa Taikei (11p)

 

 

Bästa Visuella Prestation

 

XVq3N.png

Evangelion 2.0: You Can (NOT) Advance (23p)

 

uiZZa.png

Suzumiya Haruhi no Shoushitsu (18p)

 

XijGm.png

Bakemonogatari (16p)

 

 

Bästa Produktion & Regi

 

7IlWR.png

Suzumiya Haruhi no Shoushitsu (15p)

Evangelion 2.0: You Can (NOT) Advance (15p)

 

7Q1WX.png

Summer Wars (9p)

 

70wB8.png

Bakemonogatari (7p)

 

 

Bästa Studio

 

f7w0h.png

Kyoto Animation (16p)

 

j4wtm.png

MADHOUSE (12p)

 

jPwGy.png

SHAFT (8p)

 

 

Bästa Ljudspår

 

fofyo.png

K-ON!! (20p)

 

Ca7Or.png

Panty & Stocking with Garterbelt (13p)

 

FmLeo.png

Evangelion 2.0: You Can (NOT) Advance (12p)

 

 

Bästa Karaktärsdesign

 

SMKDV.png

Bakemonogatari (13p)

 

fGXWO.png

Sarai-ya Goyou (10p)

 

ScOF5.png

K-ON!! (8p)

Durarara!! (8p)

 

 

Bästa Nykomling

 

OhcaI.png

Bakuman (22p)

 

WwCFh.png

Toaru Majutsu no Index II (12p)

 

PUqmu.png

Star Driver: Kagayaki no Takuto (11p)

 

 

Bästa Anime

 

gO7JN.png

Evangelion 2.0: You Can (NOT) Advance (18p)

 

bj67z.png

Suzumiya Haruhi no Shoushitsu (16p)

 

Fqt2o.png

Bakemonogatari (11p)

 

 

Det var alltså årets vinnare! Vi vill tacka alla som deltog i omröstningen och vi hoppas att ni har haft lika kul som vi med utvärderingen av 2010. Utan er hade vi inte haft något resultat att presentera! Jag och Sceleris riktar även i år ett tack till Scab för hjälpen med omröstningssidan och ett tack till Klibbnisse och hans Genshiken.se för den utmärkta databasen som försett omröstningssidan med all data.

 

Vann rätt anime då? Därom tvista de lärde. En del av utvärderingen är väl ändå själva diskussionen? Den här tråden lämnas öppen för just det ändamålet. Vill man exempelvis berätta hur man själv röstade och kanske motivera ett och annat val är det med andra ord här man bör göra det. Tack för den här gången och jag hoppas att ni är med oss igen om 10 månader när A3 2011 drar igång.

 

Mycket nöje!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just nu går det runt i huvudet men tre saker jag kan konstatera direkt:

 

1) Sceleris måste ta och se Bungaku Shoujo eftersom hans kära Kana-chan, som för övrigt tog guldmedalj, röstar huvudrollen.

 

2) Jag borde skriva ihop en del presentationstrådar inom kort.

 

3) K-ON!! tog medaljer i exakt samma kategorier som K-ON! gjorde; Komik, OP/ED, Ljudspår och Karaktärsdesign. :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj har visst glömt bort det här helt, har lite svårt för att en serie som k-on fick bättre än Gintama. Är nöjd med att Sugita Tomokazu fick en medalj eftersom han är en av mina favoritröstskådespelare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, att Gintama inte tog guld i Bästa Komik är kanske den största skrällen i resultatlistan. Å andra sidan tror jag att många tycker att den är "avskräckande lång" och att de därmed inte har sett den, vilket är lite synd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är besviken över att Major inte fick några priser, även om jag är glad över att många utav de serier som jag röstade in placerades i topp. Kanske skulle man ha en kategori i stil med "Årets bästa långkörare" för serier som (under AAA2011) börjat 2009 eller tidigare och avslutats under 2011. :D

 

Skall kika närmare på listan imorgon...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klibbnisse, jag tror att många inte ser på Major som en och samma serie utan som 6 serier och en film. Jag tyckte personligen att de sista säsongerna var dåligt skrivna, trots att de var väldigt tillfredsställande att se på i vissa avseenden. Det kändes som om skaparen helt plötsligt ledsnade och beslöt sig för att snabbspola förbi all den utveckling som publiken ända sedan säsong 1 har hoppats på att få se. På någon minut snabbspolade man förbi allt detta och hamnade i någon sorts krystad slutkläm. Destinationen var rätt (helt vansinnigt rätt) men vi blev snuvade på själva resan.

 

Edit: Jag kan gott tillägga att Major för mig möjligtvis är den främsta sportanimen, tack vare de tidigare säsongerna. Jag måste dock säga att Cross Game känns mer komplett trots att den bara är en tredjedel så lång.

 

Detta fick mig precis att inse; Cross Game plockade inte en enda medalj! Jag hade nog förväntat mig att den skulle höra till favoriterna. Kanske är det så att många av våra användare helt enkelt inte bemödar sig med sportanime?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Javafan, var börjar man? Gintama vann inte bästa komik, och jag får väl hålla med Meatrose i hans analys om den frågan. Kan inte klaga på vad Evangelion vann, men personligen var det mitt favoritsoundtrack från 2010. Kan förstå att Haruhi kom över den i handling -- Eva:2.0 var ju egentligen ganska rakt på sak i berättelsen, mellanparti som det var; Haruhi kändes som... mer. Guld åt Kana Hanazawa och silver åt Miyuki Sawashiro är helt enkelt "keikaku doori". Jag får lyda Meatroses ord och se Litteraturflickan.

 

Eva:2.0 funkar för mig. Det är inte så där supersjälvklart (som AAA hade varit, säg, anno 1996) -- det fanns några goda alternativ -- men en riktig storfilm när 2010 års annaler ska nedtecknas.

 

Cross Games frånvaro förklaras för min del med att medan det var en väldigt stadig, bra serie, så var den samtidigt inte så utmärkande. Liksom lite ljummen. (Men om det fanns en kategori för "bästa första avsnitt" skulle den ligga starkt till för mig!)

 

PS: Silvermedalj åt mig som bästa manliga rollfigur, jomantackar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag får ut av listan av medaljörer är att alldeles för få har sett Gintama. Alldeles för många sveps med av K-ON!-vågen och "nöjt sig". Att K-ON!! tog hem medalj (om någon) inom musik kategorin såg väl alla, men är klart långt ifrån bäst jämfört med alla nominerade i mina öron och ögon. Men jag är tydligen minoritet på den fronten. Filmen är på väg, lika bra att reservera medaljer till AAA2011. -_-'

 

Och jag är också besviken att inte sportanimén plockade några priser. Major är ju skitbra och värd guld -- men i helhet, faktiskt, som Meatrose nämnde.

 

Cross Game ser jag mer som ett "säkert kort". Vill du se något bra? Se Cross Game! Den sticker inte ut så mycket bland mängden, men garanterar bra tittning om man är det minsta intresserad.

 

Förutom det ser det acceptabelt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här året kom jag i all fall ihåg att rösta. :colonthree: Tycker att resultat ser rätt bra ut, vissa serier hamnade ju inte riktigt där jag ville men så blir det ju sällan. Något jag blev lite förvånad över att varken Cross game eller Tengen Toppa Gurren Lagann Movie 2 var med på listan. TTGL har jag väl viss förståelse för att den inte kom med eftersom den är i stort sätt en recap av seriens andra halva, den har ju lite svårt att stå på egna ben om man inte räknar med den första filmen. Angående Cross game så är det väl för att den inte sticker ut riktigt, någon gav den väl ett poäng här och där som resulterade att den inte fick en medaljplacering.

 

Det jag finner bäst med den här prisutdelningen är att man kolla på guldkornen man inte han se eller såg förra året, jag ska absolut ta och titta på Haruhi, Shinryaku! Ika Musume (som jag har börjat sett), Katanagatari och förhoppningsvis Gintama om jag bara kan samla mod att börja med en sån lång serie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser några serier som när jag röstade jag tänkte "Men dem går ju inte att rösta på." I komedi- och dramakategorierna. Nåja. När det gäller OP/ED hade jag verkligen förväntat mig att Angel Beats skulle ta hem något. Bakemonogatari och K-On kanske är lite mer... distinkta i den kategorin.

 

Bästa regi/produktionspriserna gillar jag. Det ser ut som mina röster fast jag hade Summer Wars överst. Samma sak med Studio och Bästa Anime. Jag är nöjd med prisutdelningen :konata:

 

Så jag antar att jag borde börja titta på Gintama.

 

Edit: By the by. Jag är mitt uppe i Rälskanon just nu, men det verkar som att ingen nominerade den. Var det ingen som ville ha med den för någon kategori? Om den varit med hade mina röster på röstisar sett lite annorlunda ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Share

×
×
  • Skapa nytt...