Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Tror faktiskt att Monster är något som skulle kunna falla dig i smaken, den e lite så mystisk o psykologisk. Det tog mig dock hyfsat många avsintt att fastna för den när jag såg den men ge den lite tid den är faktiskt rikitgt bra.

Läser den mangan. Hur är adaptionen i jämförelse?

Typ sida för sida, ord för ord. Väldigt trogen, så det är bara en fråga om man föredrar att läsa manga eller titta på animé.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Monster som anime är extremt välgjord. Jag såg början av den på TV när jag bodde i Japan. Följde nog de första 20 avsnitten och jag tyckte att det var minst lika bra som mangan. Plus stämningsfull musik och väldigt passande tempo.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
Nu letar jag efter nåt riktigt seriöst. Ingen humor (eller åtminstone så lite som möjligt). Mörk setting. Vuxna personer med trovärdiga (och jobbiga) problem. Suspenceful. Gärna nån form av action.

 

Finns det? D:

Nu utgår jag från att "trovärdiga", angående problem, inte betecknar miljön utan hur väl man kan acceptera att rollfigurerna har problemen. (Exempelvis att scifi och övernaturligheter inte är ett problem.)

 

Gasaraki (kan inte minnas någon speciell humor, men jag kanske minns fel)

Ghost in the Shell (filmen)

Rurouni Kenshin: Tsuiokuhen

Jin-Roh: The Wolf Brigade

Kara no Kyoukai

Monster

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag går i god för samtliga av Sceleris rekommendationer, sånär som på Gasaraki som jag själv inte har sett. Jag tänkte dessutom slänga med ett tips som jag tror skulle kunna passa dig, även om den inte är så fasansfullt "mörk", nämligen Seirei no Moribito - en serie som jag tycker att alla bör ge en chans oavsett smak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu utgår jag från att "trovärdiga", angående problem, inte betecknar miljön utan hur väl man kan acceptera att rollfigurerna har problemen. (Exempelvis att scifi och övernaturligheter inte är ett problem.)

Förstås :)

 

Tack för tipsen. Flera har jag inte ens hört talas om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för tipsen. Flera har jag inte ens hört talas om.

 

Om du väljer att hoppa på Rurouni Kenshin: Tsuiokuhen (Trust and Betrayal-OVAn) måste jag säga att du, för att få ut så mycket som möjligt av den, med fördel kan se hela Rurouni Kenshin-sagan i rätt ordning. Den här delen må förvisso ligga först i kronologisk ordning, men det rör sig enligt mig om en tillbakablick, inte ett fristående verk (även om Tsuiokuhen står sig väldigt bra som ett sådant).

 

Om du känner för det, se:

 

Rurouni Kenshin - 95 avsnitt

 

Rurouni Kenshin-filmen

 

Rurouni Kenshin: Tsuiokuhen - OVA i fyra delar som utspelar sig innan serien

 

Rurouni Kenshin: Seisouhen - OVA i två delar som "avslutar" handlingen. Dock ej så väl som mangan.

 

Något jag bör tillägga är att serien inte alls är like "mörk/seriös" som OVAerna, även om den definitivt har sina stunder. Skulle du välja att se allt och i den här ordningen kan du, om du vill, välja bort det tredje och sista arc:et av TV-serien då det bara rör sig om fillers. Den avslutande tredjedelen (allt efter Kyoto-arc:et) är fillers dessvärre. Dessa avsnitt fyller ut karaktärerna något, men man får knappt någon som helst utveckling och handlingen bleknar i jämförelse med vad man precis har sett och vad man snart kommer att se.

 

Med andra ord, alternativet är TV-seriens två första arcs --> filmen (som är som en filler som utspelar sig någonstans under seriens gång och som utan vidare kan "plockas bort") --> Tsuiokuhen --> Seisouhen.

 

Ett tredje alternativ är att helt enkelt bara ladda maximalt inför Tsuiokuhen (som tveklöst är det bästa som sagan om Kenshin har att erbjuda imo) genom att se TV-seriens två första arcs och därefter OVAn. Många är missnöjda med hur Seisouhen avslutade serien, inte minst de som har läst mangan.

 

(Eller också ser du helt enkelt bara på Tsuiokuhen direkt och skiter i mitt förbannade svamlande. ^^)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Eller också ser du helt enkelt bara på Tsuiokuhen direkt och skiter i mitt förbannade svamlande. ^^)

Det här känns som rätt väg för Volbla, som inte verkar gilla shounenserier om man ser på betygen han gett exempelvis Naruto och Fullmetal Alchemist. För Kenshin-TV-serien är verkligen shounen ända in i själen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag behöver inte tips om vad jag ska se, utan om jag ska bekymra mig med att se Sweet Blue Flowers (Aoi Hana), som just gick klart i Japan. Någon som gärna har både sett animen och läst mangan får gärna komma med åsikter. Jag har läst de 2 första volymerna av mangan och om inte animen är ett rejält förbättrande av källmaterialet finns det annat jag kan lägga min tid på. :) Men om det är 1. jättefin animation och/eller 2. jättebra röstskådespel och kanske 3. riktigt bra musik kanske man ska göra sig besväret...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag behöver inte tips om vad jag ska se, utan om jag ska bekymra mig med att se ]Sweet Blue Flowers, som just gick klart i Japan.

Animen är 99% samma som mangan och täcker de tre första volymerna (kapitel 1-18 )

Personerna är snyggt teckande och bakgrunden är ofta, hmm, vattenakvarellaktig, lite dämpat blåtonad

Rösterna passar väl till figurerna tycker jag

Musik ... hmm, det är inte mer än stämningsfulla ljudsnuttar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte kolla om något vet någon bra film? T.ex som Byousoku 5 Centimeter eller Wonderful Days.

 

Du har med säkerhet redan sätt Makoto Shinkais (som gjorde 5cm) andra film, Kumo no Mukou, Yokusoku no Basho, men om så inte är fallet är den ett självskrivet alternativ. I övrigt tycker jag personligen att storfilmerna Brave Story och Toki o Kakeru Shoujo blir bättre varje gång man ser dem =D

 

Annars har jag inte några bättre tips, letar också efter bra och självständiga filmer <.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varit utan internet nu i cirka 3½ månad, så jag skulle behöva få lite tips på vad jag borde kolla på för serier som jag missat på dessa 3 månader.

 

Jag personligen har inte sett så mycket som varit aktuellt under sommaren... men om jag skall tipsa om något så tycker jag att Tokyo Magnitude 8.0 är värd en titt, i stora drag handlar den om Tre pers som tar sig genom Tokyos gator mitt under en jordbävning som ligger över 8.0, samt även vad som händer efteråt.

 

Annars har vi ju alltid femte säsongen av Major som avslutades nu under sommarveckorna, har du inte sett den så kika på de fyra första säsongerna och sedan även den femte innan veckan är slut! =D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjo igen ... har precis averkat vad som låg å skräpade på mina diskar .... jag behöver nu nått nytt å underhålla mig med på nätterna ...

 

Jag söker efter något hårt och helst väldigt brutalt (tänk berzerk eller tehxnolyze) där man lägger focus på de lite mörkare sidorna av mänsklig natur

 

uh ta en titt på min lista först ...(skriven från minnet den är långt ifrån komplett) men den bör iaf ge en liten fingervisning.

 

 

Tackar på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Länge sen jag var här :)

 

Jag skulle vilja ha en riktig shounen anime. När du tänker på shounen så ska just den serien ploppa upp i huvudet liksom :P. Det är ett lite plus om de är sport involverat.

 

Om de inte är för mycket begärt så innan du börjar skriva serier till mig så du gärna checka vilka jag sett. De brukar bli så att någon skriver 5 serier jag sett och sen så tror alla andra att jag fått mitt svar. :)

 

mpan

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...