Hoppa till innehåll
Anime.se

Shingeki no Kyojin


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

26is.jpg

 

mZUH.png jtVb.png

8qC6.png 6sAS.png

9qxO.png 9B0b.png

4DHW.png wgRL.png

1TFv.png

 

 

Jag läste just att Shingeki no Kyojin (Jättarnas frammarsch), även känd som Attack on Titan, ska komma som anime våren 2013! Det är en fantasymanga med inslag av action och mystik, som fått en hel del uppmärksamhet för att ha blivit en väl mottagen shōnenserie utanför de stora pojktidningarna som Shōnen Jump. Shingeki no Kyojin går i tidningen Bessatsu Shōnen Magazine, som bara har en upplaga på kring 60 000 exemplar – mindre än en fyrtiondedel av Jumps upplaga. Trots det har den i pocketutgivningen blivit en bästsäljare, tack vare bland annat ett gott rykte på nätet.

Berättelsen utspelar sig i en medeltidsliknande värld där hela mänskligheten tagit skydd bakom enorma, långa murar runt hela sitt land. Bortom murarna går ingen, för där fanns de människoätande jättarna som nästan utrotade människan för 100 år sedan. Men nu kommer jättarna tillbaka. Under seriens gång får vi följa Eren och hans adoptivsyster Mikasa när de tränar till att bli de elitsoldater som ska skydda befolkningen mot det övermäktiga hotet med svärd och vajerförsedd akrobatik.

Den har sålt tillräckligt bra för att få en otecknad film som ska komma nästa år någon gång, och nu alltså även anime.

 

 

wVoi.jpg

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ANN beskriver vilka som jobbar på serien. Protagonisten Eren spelas av Yūki Kaji (Haru i Accel World, Alibaba i Magi, Amata i Aquarion Evol). Yui Ishikawa, som inte haft några nämnvärda roller sedan Deianeira i Heroic Age 2007, spelar Mikasa. Marina Inoue (Yozora i Haganai, Kana i Minami-ke, Yoko i Gurren Lagann) spelar deras barndomsvän Armin.

Regi av Tetsurō Araki (Death Note, Kurozuka, Highschool of the Dead, Guilty Crown). Mer info jag inte orkar skriva på ANN-länken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Längtar! Jag tror att det kan bli grymt. Men jag ogillar första bilden som visades. Som andra skrev - varför brinner det? Att jättarna invaderar betyder ju inte att det måste brinna överallt precis.... fast jag förstår samtidigt varför. Känns bara lite billigt att använda sig utav eld på ett sådant sätt -- för visst, det är ju ett val, men det är ju också ett utav det enklaste man kan göra för att skapa stämning och en bra PR-bild.

 

Mina förhoppningar är att det verkligen fångar atmosfären och på något sätt inte förlöjligar det hela. Jag har inte läst serien alls, men det är ju ändå uppenbart utav det man har läst bland kommentarerna här och där att det är en del läskiga scener.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, PR-bilden föreställer inte direkt nån scen som inträffar, men jag kan föreställa mig några argument för varför den är utformad som den är: just jätten på bilden är ikonisk för serien. Den är en bra symbol för människans strid i serien, kampen för överlevnad mot en övermäktig fiende, för att den är så mycket större och mer skräckinjagande än de andra jättarna. Men vad händer om man bara låter jätten kika över mursväggen? Då ser det kanske ut som att den bara är nyfiken, kanske berättelsen om en pojke och hans jättevän. Nej, då får man istället signalera hotet med exempelvis eld. Jätten kommer från en hotfull plats och hotar hela mänskligheten (=  brinnande stad). Utöver det är jätten associerad med eld och hetta även i serien – den till och med ryker. Så bilden vill liksom säga "kolla, farliga enorma monster hotar världen, och bara killen på bilden, eller andra som ser ut som honom, står emot hotet". Det blir dramatiserat, jo, men PR-bilder ska ju vara slagkraftiga. Mycket bättre än, säg, något i stil med första bilden här i tråden. :P

 

I och med trailern så är jag väldigt hoppfull inför animeversionen. Jag gillar inte färgläggningen, men den ser ut att ha precis så mycket rörelse och dramatik som den behöver: seriens höjdpunkter är 3D-striderna och de galna, grymma utvecklingarna i handlingen. Jag gillade inte vad animeregissör Araki gjorde i sin version av Death Note, för att det blev så löjligt att överdramatisk musik skulle ackompanjera bilden av en snubbe som klottrar lite i ett anteckningsblock, men samma anspända nivå på dramatiken passar utmärkt i Shingeki no Kyojin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillade inte vad animeregissör Araki gjorde i sin version av Death Note, för att det blev så löjligt att överdramatisk musik skulle ackompanjera bilden av en snubbe som klottrar lite i ett anteckningsblock

Jag tyckte alltid det var jättesmart ihopsatt. Om det är något som lyckas göra en actionscen av något som inte är action så är det Death Note. Bättre än brädspelet i Summer Wars.

 

/OT

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Såg just avsnitt 1. Eller, jag såg utvalda delar. De spännande delarna.

 

Jag måste säga att det blev ganska jäkla lyckat! Jag fick rent ut sagt lite rysningar av det. Effektiv regi, och de 3DCG-understödda actionscenerna verkar fungera – vi kommer att få se mer av dem senare, och då lite mer att bedöma.

 

Det går förstås att ha åsikter om 3D-åkningarna, som att det ser lite dataspeligt ut att följa figurerna springande runt husknutar och flyga bland taken som Spindelmannen, men det ser ändå enhetligt ut. Jag är belåten.

 

Det här blir en serie att rekommendera åt Berserk-fans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Första avsnittet var bra, men kunde nog varit lite bättre. Rätt lat exposition, som när

generalnissen utbrister att deras militäraktioner har varit helt fruktlösa.

Jag antar att jag hade velat se en längre, långsammare prolog, men det går väl inte att få i dagens filmklimat :pout:

 

Men sånt är förhoppningsvis inte ivägen lika mycket när handlingen kommer igång. Jag är inte helt tillfreds med stillbilder på en folkmassa med lite fartvindeffekter runt, men utöver det tycker jag det såg snyggt ut. Det kanske är för mycket begärt att allt ska vara animerat.

 

Ser fram emot att följa serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Holy smurf. Den här serien har redan vid avsnitt tre nåt en nivå där jag är fullkomligt engegerad och inte har en enda grej att klaga på. Så många nya ansikten som introduceras, och hur de presenterar sig, hur han officeren behandlar dem, hur de agerar kring varandra. Så mumsigt alltihop. Eller... en grej att klaga på kanske. Hon Potatisflickan röstas av Kobayashi Yuu. Kobayashi Yuu har en så distinkt röst som är lite svår att ta på allvar, kanske för att hon gjort så mycket överdriva humorroller. Men jag gillade konceptet med Potatisflickan i allmänhet. Henne ser jag ändå gladeligen mer av.

 

På tal om röstisar så tycker jag att Kaji Yuki gör ett ypperligt jobb i huvudrollen. Han låter på ett sätt som han alltid gör, men ändå mindre mesig. Det var visst många innan seriens början som var rädd att han skulle besudla Erens karaktär med sin juvenila röst, men jag tycker han har klarat sig riktigt bra.

 

Så serien har vid det här laget fullkomligen förfört mig. Det är bara en sak jag är rädd för. Jag hoppas innerligt att de inte gör en egen avslutning i animen. Det verkar bara som en så väl uttänkt historia (fastän den egentligen inte ens börjat än), så jag vet inte hur mycket jag litar på någon att ändra på den. Fast de kanske redan gjort en massa ändringar till det bättre, vad vet jag. Jag vill bara veta hur handlingen är tänkt att utvecklas utan att behöva läsa mangan efter det här. Om något som OreImo kan vänta en stund och sedan komma med en andra säsong så kan Shingeki no Kyoujin det också.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror inte de vågar ändra på så mycket, så det du kan vänta dig är ett icke-slut. Och som sagt, för att göra att din upplevelse av kommande avsnitt blir bättre så kan jag sänka dina förväntningar med att säga att berättelser saknat ner ganska ordentligt (i alla fall mangan gör det).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag passade på att läsa mangan. Många vanliga frågor verkar få sina svar så småningom, så författaren har allt tänkt till. Men usch så långsamt fart berättelsen håller. Om inte tv-serien hittar på någonting väldigt kreativt kommer den inte få ett givande slut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Intresset för den här serien har gått i små steg, först när jag hörde gott om mangan, sen när jag såg trailern och slutligen när jag såg första avsnittet. Redan i introt kände jag att det här kommer nog att bli en riktigt bra serie och den känslan följde med hela första avsnittet och första gången på ett par månade kände jag att jag ville ha nästa avsnitt på en gång och funderade om jag skulle början läsa manga med. Jag höll mig och nästa avsnitt kom. Det var inte lika laddat som första men jag tycker ändå att det var riktigt bra och det var då jag försökte få alla mina bekanta att åtminstone se introt och dela med mig av den här fantastiska serien, ett par stycken började se på den och instämde precis som jag att det var en bra serie. Lite sådär har det gått i vågor nu att jag verkligen längtar till ett nytt avsnitt och att jag överväger att börja läsa mangan men har ändå lyckats hållit mig. 

Spoiler för avsnitt 5

Jag såg lite förhandstittar från avsnitt 4 och tänkte att nu blir det fight men det dröjde mer än halva avsnittet (om vi nu räknar bort striden mot jätte titanen i början av avsnittet). Fast sen när det väl blev fight, oj oj oj då gick det undan Thomas blev slukad på kanske 30 sekunder kort där efter så förlorar Eren benet och får massa andra skador(oj tänker jag det kan bli tufft att slåss mot jättar utan ett ben men jag har ju sett något liknande för), en blir träffad av en jättes hand och listan fortsätter helt utan hänsyn till karaktärerna. Sen när Armin blir uppäten vet jag inte vad jag ska tänka men hoppas att någon kommer och skär upp jättens mage, det händer inte men Eren räddar honom lyckligtvis men hamnar själv i en tuff sits mellan käkarna på jätten. När jag tror att han ska hoppa ur så går käkarna igen och Eren förlorar sin ena arm och blir uppäten och avsnittet slutar. Jag sitter helt förvirrad och jag kommer på att det enda som kommer ur mig är ett fniss/skratt som går mer i det nervösa hållet och vet inte vad jag ska tro om serien. Genialt säger en del av mig medan en annan del hoppas att Eren klarar sig på något vis.

 

En rolig grej med det här är att en av kompisarna som ser på serien fullständigt hatar när huvudpersoner dör i serier och blev helt knäckt när det hände i en annan serie, jag ser verkligen fram emot att höra vad han tyckte om det här avsnittet men inte lika mycket som avsnitt 6.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Har nu sett de 5 första avnitten av shingeki no kyojin och hitills gillar jag de jag ser. Fast det finns sälvklar vissa problem som jag hoppas förklaras längre in i serien. Här följer lite spoilers:

 

 

Problem 1: Jättarnas fysik. Huur fan kan en jätte på över 50 meter bara försvinna i tomma intet precis innan eren ska hugga honom i nacken. Hm...väldigt lägligt. Och Efteråt har ingen märkt något?! När jättarna är så stora borde ALLT de gör skapa enorma mängder ljud, det är inget som går att missa.

Problem 2: Eren har förlorat både sin ena arm och sitt ben. Det bästa här vore om serien pulled a [karaktärsnamn ur annan serie] och lät huvudkaraktären dö helt. Men jag tror att eren är med senare i mangan också, så chansen att han övelever är stor. Ett allternativ kanske är att ge honom mekaniska kroppsdelar elle ngt men det skulle inte vara lika roligt.

 

 

I övrigt gillar jag serien rejält. Viva the invasion of the giant naked people!

Redigerad av Sceleris
Borttagen spoiler för annan anime.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan avslöja att det du frågar efter kommer att besvaras på... öh, ja i alla fall hyfsade sätt. De glömmer i alla fall inte bara bort det. Sen att det finns vissa detaljer som man får bortförklara som "magi" är en sak, men i alla fall jättarnas fysik går de in på i mangan: de snackar om att jättarna inte kan ha samma densitet som en människa, till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Menar du på fullt allvar att textarna har skrivit Eren och inte Elen?

 

-_-;

Både texterna jag har läst och på Internet så har jag bara sett de skriva Eren. Antar att det är samma sak som med Luffy/Ruffy, känns som att 80% eller mer som läser One Piecce säger Luffy medan jag säger Ruffy.  

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker episode 5 var riktigt bra men kan inte låta bli att tänka: Happ nu då?

[spoiler=Spoiler för episode 5]Kan först lägga till och säga att jag tycker det är ett plus när de som skapar serien vågar låta huvudkaraktärer dö. Jag tycker det ger hela serien mer spänning när man vet att karaktärerna inte är "odödliga". Dock så dog typ 50% av alla sido karaktärer + möjligtvis huvudkaraktären, eller ja i bästa fall förlorade han bara ett ben och en arm. Så hur i hela fridens dagar kommer ploten fortsätta här ifrån? Det jag är lite orolig för är att dem kommer blanda in magi eller någon annan lame övernaturlig detalj som "Woops Eren hade superkrafter hela tiden som han inte visste om och som gör att han kan skjuta laser från ögonen" eller något liknande. Hoppas verkligen dem löser detta på ett bra sett då serien varit grym hittills.
Och by the look of it så ser det ut som att nästa episode är flashbacks så vi kanske får vänta 2 veckor tills vi får reda på hur det går:S

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Problem 1: Jättarnas fysik. Huur fan kan en jätte på över 50 meter bara försvinna i tomma intet precis innan eren ska hugga honom i nacken. Hm...väldigt lägligt. Och Efteråt har ingen märkt något?! När jättarna är så stora borde ALLT de gör skapa enorma mängder ljud, det är inget som går att missa.

Jag gillade den grejen. Speciellt i avsnitt fem fick vi en massa ny info som inte är förklarad än. Jättarna är jättemystiska, och mystiskt är intressant. Det är ju något riktigt fuffens med jättejätten, och jag gillar att det är något ännu mer speciellt med den än att den bara är stor.

 

Efter avsnitt fem kunde jag inte yttra annat än ett exalterat stön. Sån här skit slukar jag.

 

Huvudkaraktärerna är självsäkra och peppade, och så slutar det så plötsligt och så snöpligt. Det var visst inte så lätt som de trodde. Förlust och lidande. Alla dör. Det finns inget hopp. Ge mig mera! drool-3_zpsc4862220.gif
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...