Hoppa till innehåll
Anime.se

Ghost in the Shell: ARISE


Hampe
 Share

Rekommenderade inlägg

g0zBz7z.jpg

 

Vet inte om det här är rätt forum, men känns som att det är dags nu.

 

Efter ett långt uppehåll i franchisen är det nu dags att väcka cyberfilosofin till liv igen. Under idag (12:e februari) har en lång presskonferens hållits där både diskussioner om vart vi är på väg i verkliga livet kontra vart Ghost in the Shell befinner sig i denna värld. Slutgiltigen fick vi äntligen en titt på det nya projektet.

 

Välkommen till Ghost in the Shell: ARISE

 

http://www.youtube.com/watch?v=VfHdMgR7_HI

 

ARISE blir en prequel till Stand Alone Complex. Det slutgiltiga hotet är ännu okänt, men säkert är att vi kommer få träffa på alla våra favoriter igen.

 

http://www.youtube.com/watch?v=LzJ5yj8roiM

 

ARISE är en OVA delad på fyra delar, varav varje del är 50 minuter lång. Första delen; "Ghost Pain" kommer först gå i japanska biografer två veckor med start den 22:a juni, samt att en (gissningsvis dyrare) blu-ray kommer säljas på dessa biografer. Utöver det kommer man även kunna streama filmen, åtminstone i Japan.

 

Den generella releasen av blu-rayen i butiker är den 26:e juli.

 

Röstskådespelarna har avslöjats och består av följande;

 

Maaya Sakamoto as Motoko Kusanagi
Kenichirou Matsuda as Batou
Tarusuke Shingaki as Togusa
Tomoyuki Dan as Ishikawa
Takurou Nakakuni as Saito
Youji Ueda as Paz
Kazuya Nakai as Borma
Ikkyuu Juku as Daisuke Aramaki

 

Många rycker nog till vid åtanken av att Maaya Sakamoto ska göra Motoko, men faktumet är att Maaya redan varit Motoko. En ung Motoko, både i SAC och i filmerna.

 

Jag ser fram emot det här.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att inte få höra de gamla röstskådisarna (eller Yoko Kannos musik) är ju väldigt :heartbroken:... men då tänker mig att det snarare är en prequel till något som inte finns, en reboot som kanske eller kanske inte kommer, och då känns det lite bättre.

 

Lite kul att de fortsätter med sina supertydliga referenser till tidigare GitS-verk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

En sak som slog mig. Karaktärsdesignen.

Visst att det ska utspela sig tidigare så folk är yngre, men varför ser det ut som att Motoko har tappat alla sina former och Batou har tagit över dem? Jisses vilken mage :)

Så Batou var en tjockis när han var yngre och motoko var...en kille?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 5 weeks later...
  • 1 month later...
andra delen kommer ut 25 december 2013.

It's an outrage! >:(

 

Första delen var förbaskat bra. Jag var orolig att de skulle ha tagit etiketten och klistrat på den på något annat, men så var inte fallet. De har fått med precis den rätta stämningen. Även om jag störde mig lite på de återanvända mellanspels-scenerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 10 months later...

Om Hollywood gör en film av GiTs som det ryktas om till höger och vänster så blir jag förbannad. De lyckas ju köra alla "live action" filmer som är gjorda på spel och serier i botten. De är sämst och kommer att förbli sämst!

Ursäkta min spya av galla men det är vad jag tycker om Hollywood och deras sätt att hantera dessa adaptioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Blond australienska.

 

Jag har inga större problem med ändringar. Liksom, amerikaner kommer givetvis inte att göra en film som inte är på engelska. Och är den på engelska så är det ju bara fånigt om den utspelar sig i Japan. "New York 2040" funkar för mig. Det är väl tråkigt om det är så att de inte tror att asiatisk-amerikanska kvinnor kan vara huvudroller, men om en vit kvinna spelar Majoren så kan de lika väl gå hela vägen och ge henne ett västerländskt namn.

 

Exakta handlingen är inte heller så viktig för mig. Jag ser gärna att en skicklig författare skriver om något framtidsbaserat som hen själv tycker är relevant, och väver in andra politiska intriger. Det viktigaste för mig är att de inte gör det till en dussinaction som följer samma gamla trötta "beats" som i alla moderna filmer. Nej, låt den vara långsam och eftertänksam. Och vacker. Det är det viktigaste för mig: en smart, respektfull, konstnärlig film med något att säga om vår betydelse i vår närstående framtid. har de förvaltat Ghost in the Shells arv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förvirra pöbel-publiken med att driva en "normal" handling. Som sen inte alls reds ut utan filmen avslutas med en psykadelisk sekvens där man behandlar existensiella filosofiska frågor och själens vara eller icke vara.

Instant hit ;)

 

(För de som inte förstod det så var det ett skämt som syftar på den gamla GitS filmen från 95)

 

 

Ändringar i handling är helt ok. Det är ju en tillräckligt stor franchise som det är för att få plats med både nya och alternativa handlingar.

Men jag vågar inte förvänta mig mer än en generisk actionrulle mot diskreta cyberphunk kulisser.

Och att byta ut majoren mot någon som inte ens liknar och sen döpa om henne? Va fan. Skippa franchisen då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och att byta ut majoren mot någon som inte ens liknar och sen döpa om henne? Va fan. Skippa franchisen då.

 

Om det blir annan handling med karaktärer som inte ser ut eller heter som originalen så kan man ju se det – och filmen skulle kunna (borde?!) lägga upp det som det ­– en berättelse som utspelar sig i samma värld men i ett annat land. Eller, ja, det blir ju inte "canon", så det skulle ju vara ännu en ny Ghost in the Shell-värld (mangan, animefilmerna, TV-serien är ju redan i olika), men åtminstone en GitS-värld där det finns en Motoko Kusanagi.

 

Byter de Majorens namn så hoppas jag att de byter allas, för min idé funkar inte så bra om huvudpersonen heter typ Miranda Coulter men hon arbetar på "Section 9" med "Batou" och har "Aramaki" som chef.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 11 months later...

Jag vill minnas att jag läst om GitS - Arise Alternativve Architecture här på forumet tidigare, men jag kan inte hitta någon tråd om den nu. Minns jag fel?

 

10 avsnitts serie blev det.

Det är tydligen "bara" Arise som klippts om till tv-format, men med 2 nya avsnitt som ska knyta ihop serien med "Ghost in the Shell: The Movie"

https://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_in_the_Shell:_The_Movie

 

 

 

 

(Vad fasen är detta? En ny långfilm till och med? vad har jag mer missat?)

 

https://www.youtube.com/watch?v=OIlA19wAoVA

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De ska göra en remake eller rättare sagt det sägs att det ska vara en remake på den första filmen som kom 95. Misstänker att det kanske rör sig om nytt material helt och hållet men har inte hittat någon vidare info tyvärr. D.v.s helt nya animationer osv. Jag är sjukt taggad och hade nästan glömt bort att den var in the making så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ofan det låter inte dåligt. Jag har bara sett två avsnitt av Arise och även om jag inte fick riktigt den där känslan som när jag såg Stand Alone Complex så gillade jag det jag såg men det är en sån där serie som jag ska se när jag verkligen känner för det för att maximera upplevelsen. Apropå filmen från 95 så ska jag nog se om den snart, det börjar bli dags.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ofan det låter inte dåligt. Jag har bara sett två avsnitt av Arise och även om jag inte fick riktigt den där känslan som när jag såg Stand Alone Complex så gillade jag det jag såg men det är en sån där serie som jag ska se när jag verkligen känner för det för att maximera upplevelsen. Apropå filmen från 95 så ska jag nog se om den snart, det börjar bli dags.

Ett het tips ang filmen så köpte jag blu-ray versionen utav den. Ångrar inte en sekund, jävlar vilken skillnad på kvalitet :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...