Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime vintern 2015/2016


wilfried
 Share

Rekommenderade inlägg

Whaa-ha-ha-haat? Ojisan to Marshmallow? Den mangan är ju gjord av nån kille på pixiv som brukade rita porr. Jag har aldrig läst något av det för jag kan inte japanska, men den kanske är rolig om den lyckats bli stor nog att få en anime.

 

Koukaku no Pandora verkar fascinerande och kanske rolig. Nåt sorts robotsnusk (?) med handling skriven av författarn till Ghost in the Shell. Jag måste ta reda på vad det är för något.

 

Jag såg en trailer för Bubuki Buranki som såg lite ball ut. Flashig action. Rockmusik som låter som en slagborr. 3D som typ försöker se ut som 2D. Påminner mig lite om Punch Line till utseendet. Jag hoppas bara att flickorna är mer balla än söta. Och att det har en bra handling...

 

Är det något annat som ser intressant ut?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det något annat som ser intressant ut?

 

tWgq.jpg

 

Jag sa ju att Gate var 24 avsnitt. Hur kunde jag veta att dom helt plötsligt ändrade sig och delade den i två "säsonger". Bastards!

 

I övrigt så ser jag fram emot säsongens slice of life-lineup:

  • HaruChika
  • Ojisan to Marshmallow
  • Oshiete! Galko-chan
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag sa ju att Gate var 24 avsnitt.

 

Jag har inte sett på Gate ;_;

 

 

Designen såg lite utslätad ut, men jag ser fram emot Boku Dake ga Inai Machi. Bra och spännande tidsresande mordmysteriedrama.

 

Ah. Jag hann inte läsa längre än "X är en mangaka". Det är väl något vi sett lite mycket av vid det här laget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ajin verkar kul! Känns lite som den kommer vara lik Tokyo Ghoul?

Men fortfarande nice, jag deppade lite över hur TG tog slut så får hoppas att denna får fler säsonger!

3DCG har varit lite tråkigt hittills, hur kommer det sig att de börjat köra med det? E det för att det e billigt och snabbt?

 

Också kul att Gate får fler avsnitt! De har ju byggt upp en massa trådar i storyn så det hade vatt kul om de följde vidare på några. 

Annars kan man väl tänka sig att Prince of Stride kan va kul ifall de animerar den bra, lite animerad parkour kan vara fett!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah. Jag hann inte läsa längre än "X är en mangaka". Det är väl något vi sett lite mycket av vid det här laget.

 

Jag tänkte samma när jag började läsa serien, men hans yrke har i princip haft så lite med handlingen att göra att han lika väl kunde ha varit en freeter.

 

Ajin verkar kul! Känns lite som den kommer vara lik Tokyo Ghoul?

Men fortfarande nice, jag deppade lite över hur TG tog slut så får hoppas att denna får fler säsonger!

3DCG har varit lite tråkigt hittills, hur kommer det sig att de börjat köra med det? E det för att det e billigt och snabbt?

 

Hm, Ajin som Tokyo Ghoul? Intressant jämförelse. Till viss del lite i handlingen, om en klass av människor som måste leva i det fördolda, men ajin är inte starka monster utan bara odödliga, så ajins ställning i samhället är mycket, mycket svagare. TG är ganska shônen, om en ung, svag kille som blir initierad i en ny värld och finner en ny plats att höra hemma och människor att försvara, och så är det skickligt presenterat med ett slags tragiskt allvar. Ajin är mer analytisk action. Kanske jag använder ordet "analytisk" för att protagonisten är sådan, men hela serien känns mer objektiv än TG.

 

3DCG är inte billigare eller snabbare. När det använts i enstaka scener så har jag hört skäl som att man använt det för att man inte haft tillgång till tillräckligt duktiga tecknare (de flesta animatörer frilansar, så det är inte alltid man har bra folk till hands!) för sådant som mechascener eller särskilt svåra scener (med rörlig kamera), men det förklarar inte varför det kommer en del hela serier i 3DCG. Jag tror seriöst att det är påverkan från amerikansk 3DCG-animation (Pixar och Dreamworks).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror seriöst att det är påverkan från amerikansk 3DCG-animation (Pixar och Dreamworks).

 

Men då kan man ju lika gärna fråga varför det har blivit standard där, även hos Disneys egna filmer. Har de flesta filmtittare kommit att föredra 3D över 2D, eller är det kanske mer konsekvent att jobba med? Det kanske är lättare göra om scener eller låta flera personer arbeta med samma scen i 3D. Mindre produktionshelvete.

 

ka na ¯\(ツ)/¯

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men då kan man ju lika gärna fråga varför det har blivit standard där, även hos Disneys egna filmer. Har de flesta filmtittare kommit att föredra 3D över 2D, eller är det kanske mer konsekvent att jobba med? Det kanske är lättare göra om scener eller låta flera personer arbeta med samma scen i 3D. Mindre produktionshelvete.

 

ka na ¯\(ツ)/¯

 

Ja, det är ett av skälen jag hört. Alltså, det kräver en massa initialarbete i att bygga modeller och sätta upp scener osv, men man kan återanvända och säkerställa att det ser konsekvent ut, fastän fler jobbar på samma scen. Jag kan tänka mig att man kan dela upp arbetet så att någon arbetar med att animera figur X1 i scen Y, medan någon annan arbetar med figur X2 i scen Y, och någon annan arbetar med X1s och X2s ögon, och någon annan arbetar med X1s hår och X2s päls, och så vidare. Fler mantimmar och (därför) dyrare, men kortare produktionstid, konsekvent animation, och återanvändningsbara resurser för andra projekt.

 

Ett annat skäl jag hört är att när Disney och Dreamworks för 10-15 år sedan gjorde dåliga 2D-filmer som floppade, så skyllde cheferna på att biobesökarna inte ville se 2D längre. 2D-animatörerna fick sparken, men cheferna behöll sina jobb.

 

Men tittarna har nog också ett finger med i spelet, med tanke på att det inte verkar vara så stor efterfrågan på stora 2D-filmer längre. Kanske dels det att det vuxit upp en generation med Pixar-filmer, kanske dels det att allmänheten blivit omprogrammerad med reklam att föredra 3D-animation, kanske dels det att folk är mer och mer vana med 3D via TV-/dataspel, kanske dels det att dålig 2D-/3D-integration gett 2D ett dåligt rykte, kanske dels det att kassa 2D-filmer jämförts med bra 3D-filmer, kanske dels det att 3D uppfattas som fylligare och livligare tack vare 3DCG-effekter och ljussättning respektive rörlig 3DCG-kamera.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

När jag kollar på Grimgar så får jag känslan att folk kommer dö D: andra avsnittet vart man ju helt paff ju. 

Efter dem dödade den där ensamma goblin, så vart iallafall jag ganska "paff" jag vet inte hur jag ska beskriva det, bara satt där och det kändes väldigt tomt, samtidigt som det var den där musiken när dem gick runt i staden med pengarna dem tjänade. Måste säga att det var verkligen väl gjort, tror dem förstod att tittaren behövde den där stunden då.
 


Självklart skulle jag vilja sätta denna på topplistan denna säsong, men den är rätt långsam, även fast jag nog tycker att den inte kan gå snabbare utan att den sabbas, så denna är nog bättre att kolla på i ett sträck, istället för att vänta varje vecka. 

Annars sätter jag Erased på topplistan, med Dagashi Kashi, den är bara för rolig. 

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

När man går utan dator i några dagar så ser man till att mosa in lite anime i telefonen så man kan mysa ner sig i sängen och slösa tid utan större möda! Det är vad Volbla har gjort de senaste dagarna.
 
Det första jag såg på var Konfektyr Snask även känd som Emellertid!. Nantoiu Taketatsu. Det är nog den jag har minst att säga något om, kanske för att den är minst konstig. Det fastställs en enkel premiss runt vilken det hängs små sketcher. Småskoj.
 
Näst i listan låg KonoSuba: Välsigne denna Fantastiska Värld. Den handlar om en tvspelsnörd som en dag blir transporterad till en fantasyvärld där han har i uppdrag att besegra den onda demonfursten, för den handlingen har vi inte sett tusen gånger redan. Men det verkar som den drar något av en Milky Holmes och egentligen inte handlar om det. Det visar sig att huvudkarakären är värdelös som äventyrare, så istället urartar allt i en fullfjädrad komedi där en bunt snygga tjejer med konstiga personligheter sällar sig till honom för ingen annan vill ha dem. Jag blev lite tjusad. Jag gillar humor som går ut på att alla karaktärer är dumma i huvet. Småskoj.
 
Till sist tänkte jag att jag skulle ta en kik på Musaigen no Phantom World. Den bröstigaste serie som Kyoani har animerat. Den är lite lik KonoSuba i hur den typ har en handling men egentligen är mest komisk. Även om den är väldigt snygg och ganska bröstig så tror jag att jag föredrar KonoSuba. Den har lite mer märkvärdiga händelser som karaktärerna måste reagera på, medan Phantom World känns mer vardaglig. Än så länge i varje fall. Ändock småskoj.
 
Jag vet inte om det är ironiskt att jag inte har tittat på någon av serierna jag först tyckte såg intressanta ut. Kanske kommer till dem senare :hazukashii:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Uppdatering mitt i vintersvängen:

 

Dagashi Kashi: Har nu börjat äta på denna konfektyr (lulz) och känner glädjen i att skämta om godis. För let's face it, vi behövde en ny show som utspelar sig på landsbygden nu när Non Non Biyori är slut. Plus att vi får en älskvärd main cast.

 

Oshiete! Galko-chan: Efter att ha läst ett par kapitel ifrån mangan trodde jag att det var en mer lättsam slice of life som inte la stor vikt på stereotyperna i rollistan. När showen började var det stor vikt i hur man sköter könshår och fakta om bröst och pojkfantasier. Jag är lite kluven...

 

Utawarerumono - Itsuwari no Kamen: Hälften av tåget har gått och fortfarande har ingenting av relativt stor vikt hänt. Det är i och för sig en fantasykomedi/slice of life/äventyr med varma färger som för mig att må bra. Men å andra sidan ger din mig skuldkänslor över vad det kunnat vara, då det är uppföljaren till en episk berättelse om en revolution och pånyttfödelsen av ett imperium. Som en jämförelse kan man säga att säsong ett är Band of Brothers medan säsong två är 'Allå, 'allå, 'emliga armén. Vilket gör en lite purken så här i efterhand. Goddamnit Haku!  :sceptic:

 

Gate: Gate är Gate - you can't explain awesomeness!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag har kommit ikapp Phantom World. Jag vet inte exakt hur jag ska förklara det, men allt i den här serien är... precis vad jag föväntat mig, men mer så än vad jag någonsin hade förväntat mig. Den är "häftig" utan att ta sig själv på allvar. Händelser som borde vara jätteviktiga är snarare lättsamma. Det hittas på verklighetsförändrande koncept som bara är relevanta i ett avsnitt, om ens så länge. Karaktärer är söta/sexiga/roliga istället för att bete sig hur vanliga människor skulle bete sig, utan att det för den delen blir särskilt sött, sexigt eller roligt. Det är... den mest lättromanigaste serie utav alla lättromanadaptioner jag sett. Jag vet inte om det borde göra den populär för att den är precis vad folk vill ha, eller om den borde bli opopulär för att den är så ospeciell som det går att vara.

 

Det kanske är dags att hetsa upp sig över Kyoanis nästa serie innan den ens blivit utannonserad, för vid det här laget verkar det som att varannat projekt de åtar sig blir bra, och varannat blir skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kanske är dags att hetsa upp sig över Kyoanis nästa serie innan den ens blivit utannonserad, för vid det här laget verkar det som att varannat projekt de åtar sig blir bra, och varannat blir skräp.

 

Den där tanken slog mig för någon vecka sedan. Jag tittade varken på Free! eller Hibike euphonium som jag har hört gott om men lyckades pricka in Phantom World och Amagi Brilliant Park. De andra två serierna hade väl sin charm men av vad jag har hört så verkar de två första serierna jag nämnde bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...