Hoppa till innehåll
Anime.se

Era favoritopening och -ending!


Lolonoa_Zoro_93
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 10 months later...

Årets upplaga av Sayas topp tio:

 

1. Gin-iro no kami no Agito - Ai no melody

2. Angel Beats! -

3. Ergo Proxy -

4. Fafner in the Azure -

5. King of Thorn -

6. Planetes -

7. Fate/stay night - Kirameku namida wa hoshi ni

8. Eureka Seven - Taiyou no mannaka e

9. ef - a tale of melodies. -

10. Kareshi kanojo no jijō - Tenshi no yubikiri

 

Naturligtvis skiftar rangordningen beroende på min sinnesstämning. Min absoluta favorit A Song of Storm and Fire är dessvärre bara bakgrundsmusik.

 

Jag skulle kunna motivera de enskilda verkens närvaro i listan men musik är egentligen ganska ointressant... Min svaghet är behagliga kvinnoröster (1, 2, 4, 5, 10), fartfylld och allmänt bra rockaktig musik till passande video (3, 6, 7, 8, 9).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har ingen absolut favorit, men här är några jag verkligen gillar

 

OP:

Gundam X Op 2 - Resolution Är det bara jag, eller låter den lite som "The Final Countdown i början?

 

Gundam 0083 Stardust Memory Op 2 -

 

Gundam ZZ Op 2 - Anime Ja Nai Älskar också titeln på den

Anime Ja Nai = Detta är ingen Anime

 

Gundam 00 Op 3 - Hakanaku mo Towa no Kanashi

 

Gundam Seed Destiny - Bokutachi no Yukue Även om jag verkligen hatar Seed Destiny så måste jag medge att dess ops är otroliga

 

Victory Gundam op 1 -

Oh victory's ops, dem passar verkligen inte till animen, men dem är så bra

 

G Gundam op 2 - Trust you Forever,

, och ja, den är officel

 

Mazinkaiser -

JAM Project FTW

 

Gurren Lagann - Sorairo days

 

GaoGaiGar - GaoGaiGar fantastisk namn eller hur?

 

Och så självklart, Orignalet, Moblie Suit Gundams op -

 

Ochså några ED

 

Gundam 00 End 2 -

 

Gundam X End 1 -

Ja, en engelsk sång i en anime

 

Hmm det märks att jag verkligen gillar Gundam och mecha eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Musik är ju något som speglar känslor i alla filmer och serier och det är ju självklart att sånt är viktigt för att en serie/film ska lyckas. Det bidrar mer än man tror och ibland tänker man inte ens på det längs vägen utan det är först när man tittar tillbaka på en serie man gillade som man upptäcker den starka musiken i själva serien också inte enbart OP/ED som man oftast hör varje avsnitt.

 

Ett typiskt bra exempel på genomgående bra musik i en serie är Mai-Hime vars hela soundtrack är mäktigt och helt rätt för serien och där är varken OP eller ED de starkaste korten i leken utan det är musik som man först stöter på i själva serien. :) Ett typiskt sånt exempel är It's Only a Fairytale och huvudtemat

som går igen i många olika former genom hela serien och enligt mig är den bästa låten från serien.

 

En annan stor favorit hos mig är musiken från Sola. Mycket känslor men också fruktansvärt bra musik även om du inte förknippar det med serien i fråga. Där har Ceui gjort ett par underbara låtar, tex OP i första ep. Binkan na Fuukei som jag nog håller som en av mina absoluta favoriter tätt följd av Sola ED:

.

 

Men en topplista är svår att få till då den nog kommer ändras allt eftersom man ser nya serier och filmer. Men som det ser ut just nu så är nog min lilla lista som följer:

 

Sola (både OP 1/ED)

Bakemonogatari ED

Clannad After Story OP

Angel Beats OP

Borrower Arrietty

Isekai no Seikshi Monogatarai OP

Gosick ED1

Elfen Lied OP

Shuffle OP

Kanon OP

 

Jag gjorde ett testklipp och lade upp på tuben i våras med vad som då var favoriterna. Det hinner ändras mycket på ett halvår. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=ncN9SvsWXz8

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 7 months later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Can you name the Anime Opening Quiz? (100 låtar, 11m18s)

 

Mitt resultat här (52/100 – får skämmas lite för att jag sumpade 4-5 som jag borde ha kunnat).

 

Can you name the Anime ED themes?

 

Mitt resultat här (14/40 – lyckligtvis bara en som jag känner att jag sumpade).

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Jag fick bara 39/100. Jag ångrar en handfull, fast från och med andra halvan var det bara ett fåtal jag faktiskt sett (och kan koppla till), så jag är väl smånöjd.

Ja, som det stod i beskrivningen var det alltså meningen. En massa lätta i början, sen en bunt helt bortglömda grejer i slutet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...