Hoppa till innehåll
Anime.se

Mangaköp


dreamchaser
 Share

Rekommenderade inlägg

JEj2B.jpg

ben6W.jpg

Måste ha varit lite darrhänt när jag tog den andra bilden. Sakerna beställdes den 29 juli, postades den 16 september och kom fram idag. Ovanligt att det tar mer än tre månader: ett tag var jag orolig för att lådan hade kommit bort på posten.

 

Innehåll:

Kagesaki Yuna: Oniichan kontorōru vol. 1

Mizushiro Setona: Kuro bara Arisu vol. 3

Takahashi Rumiko: Kyōkai no Rinne vol. 5

Kagesaki Yuna: Hekikai no aiōn vol. 6

 

Mizushiro Setona: Kuro bara Arisu vol. 4

Takahashi Rumiko: Ichi-pondo no fukuin vol. 1-3

 

Takahashi Rumiko: Ichi-pondo no fukuin vol. 4

Higuchi Tachibana: Gakuen arisu vol. 7-9

 

Higuchi Tachibana: Gakuen arisu vol. 10-11

Shimura Takako: Aoi hana vol. 1-2

 

Higuchi Tachibana: Gakuen arisu vol. 12

Shimura Takako: Aoi hana vol. 3-5

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

31aXX.jpg

Hann inte hämta ut lådan igår, så jag fick den först idag. Skickades en månad senare än lådan som kom fram i måndags.

 

Takahashi Rumiko: Takahashi Rumikos sjöjungfruserie (Takahashi Rumiko ningyo shiriizu, knäpp titel) vol. 1-3 (Ningyo no mori, Ningyo no kizu, Yasha no hitomi)

Kodaka Nawo och Shiori: Första kärlekens lunchlåda (Hatsukoi ranchibokkusu) vol. 1-2 (av någon anledning är bara ettan numrerad -- och av okänd anledning finns ettan bara som 特装版 vilket gjorde den dyr: hoppas verkligen den var värd penningarna)

Higuchi Tachibana: Gakuen Arisu vol. 13-19

Clamp: Horikku vol. 18 (första volymen som pojkserie men fortfarande utan furigana)

Takahashi Rumiko: Takahashi Rumiko gekijō vol. 1-3 (P no higeki, Semmu no inu, Akai hanataba)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu inkl. extra omslag
Vad menar du, har förlaget valt Harry Potter-varianten med dubbla omslag på böckerna, eller är det bara med och utan något extra skyddsomslag? Eller är de på olika språk? Fast det står "Vol." på båda och inget "BD" eller "T"...
wtf?
Varifrån kom sakerna? Jag har ibland fått en kartong i en postsäck när jag fått tunga försändelser från USA. Japanska posten verkar också använda sig av postsäckar, men jag har aldrig fått någonting från Japan i en sådan säck. Det blir väl billigare med säck om det är väldigt tungt, antar jag, även om jag inte förstår varför: säcken torde kosta en del att tillverka. Själv anser jag att en säck är skrymmande och besvärlig att bära hem från postkontoret. Sist jag fick en säck satt dessutom tulldeklarationen fast på kartongen (inuti säcken) så att tullen inte kunde läsa den.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varifrån kom sakerna?

USA, vid närmare granskning verkar postsäcken dock vara den Tyska postens påfund när paketet mellanlandade där. Väldigt otympligt ja och så ser det väldigt suspekt ut att gå runt på stan kånkandes på en sådan säck, like jultomte/styckmördar-ish. Men jag slapp ju tull iaf så jag klagar inte, särkilt inte när jag sparade 300+kr jämfört med billigast svenska pris.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag slapp ju tull iaf så jag klagar inte, särkilt inte när jag sparade 300+kr jämfört med billigast svenska pris.
En liten fråga: är det någon här som någonsin har råkat ut för tullavgifter vid import av böcker? Jag får en massa serier från Japan hela tiden (oftast för c:a 1000 kr/försändelse) och har aldrig råkat ut för tullavgifter. Butiken skickar dessutom av obegriplig anledning alltid lådorna utan någon påklistrad tulldeklaration alls och en femkiloslåda från Japan utan tulldeklaration tycker jag verkligen borde dra till sig tulltjänstemännens uppmärksamhet. Visserligen står det "printed matter" någonstans på lådan och så brukar butiken skriva dit fraktkostnaden med blyerts för att komma ihåg hur mycket jag ska betala i frakt, men inte kan väl en tulltjänsteman tro att man kan köpa 5 kg serier (inkl. porto från Japan till Sverige) för bara 2700 yen? Lite då och då kommer det också lådor märkta "bok" eller "book" och en himla massa NOK eller USD, men jag har då aldrig åkt på tull för det heller.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En liten fråga: är det någon här som någonsin har råkat ut för tullavgifter vid import av böcker?

Bra fråga. De verkar vara väldigt ivriga att tulla skiten ur annan media som kommer från främmande länder (särskilt tv-spel) men böcker kanske är något sorts undantag. Nu minns jag inte riktigt men har för mig att i alla fall biblar och annan religiös litteratur är tullbefriad, kanske gäller det övriga böcker också? Tulldeklaration hade jag dock på mina paket.

 

Varifrån köpte du? Förutsatt att du inte åkte dit själv och postade hem, naturligtvis.

En "svensk" sida faktiskt, cdwow.se. Jag köpte dessa när de hade ett dagligt erbjudande som löd "10kr rabatt på alla varor" vilket blev rätt mycket på 18 böcker (beställde Aria 6 också). Deras normalpriser är dock ofta 10+kr lägre än Adlibris och frakten ingår alltid så om man inte har något emot frakttider på 5-10 vardagar så är de toppen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De verkar vara väldigt ivriga att tulla skiten ur annan media som kommer från främmande länder (särskilt tv-spel) men böcker kanske är något sorts undantag.
På böcker är det bara 6% moms och 0% tull medan det är 25% moms på tv-spel, DVD-filmer och liknande. Sedan är det väl också 3,5% tull på åtminstone DVD-filmer. Tullpersonalen är kanske intresserad av att driva in så mycket pengar som möjligt och en försändelse med böcker drar inte in lika mycket avgifter som en försändelse med något annat, vilket kanske gör de andra försändelserna mer högprioriterade.
Nu minns jag inte riktigt men har för mig att i alla fall biblar och annan religiös litteratur är tullbefriad, kanske gäller det övriga böcker också?
Så vitt jag vet är det bara utländska periodika som är garanterat tullfria, förutsatt att värdet är under 300 kr. Annars ska tullen officiellt alltid lägga på avgifter (även om det i praktiken inte alltid sker) om man handlat från en butik utanför EU. Något undantag för religiös litteratur känner jag inte till, men det kanske finns. Hur definierar man religiös litteratur? Är Mein Kampf religiös litteratur?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En "svensk" sida faktiskt, cdwow.se. Jag köpte dessa när de hade ett dagligt erbjudande som löd "10kr rabatt på alla varor" vilket blev rätt mycket på 18 böcker (beställde Aria 6 också). Deras normalpriser är dock ofta 10+kr lägre än Adlibris och frakten ingår alltid så om man inte har något emot frakttider på 5-10 vardagar så är de toppen.

Du skulle hojtat till :(

 

Visste inte ens att cdwow sålde manga <.<

 

Nu vet jag :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tullpersonalen är kanske intresserad av att driva in så mycket pengar som möjligt och en försändelse med böcker drar inte in lika mycket avgifter som en försändelse med något annat, vilket kanske gör de andra försändelserna mer högprioriterade.

Skevt system men jag klagar inte så länge jag slipper tulla böcker.

 

Något undantag för religiös litteratur känner jag inte till, men det kanske finns. Hur definierar man religiös litteratur? Är Mein Kampf religiös litteratur?

Ingen aning, är som sagt inte ens säker på att det var definitionen men det ska i alla fall gälla den kristna bibeln och i samband med den japanska posten (dock från andra hand). Visserligen var det ett par år sedan jag läste detta så det är säkert inte ens aktuellt längre.

 

Du skulle hojtat till :(

Hade tänkt det men gjorde min beställning, åkte till stan någon timme och när jag kom hem var erbjudandet ersatt med något annat (som inte rörde varken anime eller manga) :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...