Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag var riktigt nyfiken på hur vissa delar av skolfestivalen skulle visas, och än en gång gör Kyoani ett moment bättre än vad en genrespecifik anime brukar göra.

 

Tänkte på konserten nu som är löjligt detaljfixerad och med en animering som är helt i takt med musiken. Trummorna är ju mer uppenbart. Men även Yukis gitarrsolon och riff är helt korrekt (iaf då man ser grappbrädan). Jag plockade ur det hela och det stämmer helt och hållet. Även basen är helt korrekt. Möjligt att sådan pendatism blir något Kyoani kommer få äta upp en dag. Jag trodde först också att de tagit hjälp av någon riktig sångerska för Haruhi, men det är hennes vanliga röstskådis, Aya Hirono. Jag var riktigt imponerad.

 

Till det viktigare i avsnittet. Det går inte att missa att Haruhi är riktigt glad när hon spelar. Och att hon bryr sig om andra personer för en gångs skull och hjälper bandet då deras ordinarie medlemmar fått problem.

 

Hennes samtal med Kyon i klassrummet dagen därpå och hur hon är generad när de kommer för att tacka henne och hon tar til Kyon som moraliskt stöd och två dagar senare när Kyon hittar henne under trädet är riktigt rörande också, innan hon på sluter glider tillbaks i sitt mer normala beteende.

 

Tyvärr så kan inte allt från boken tas med. Bland annat så fattas en del av Kyons intryck från spelningen och Itsuki ger en väldigt intressant förklaring varför så många personer ville ha en MD av låten i ursprunglig version. Om hon verkligen tänkte såpass långt så är hon otrolig. Och framförallt så framgår det mer tydligt att Kyon dras till trädet där Haruhi ligger ofrivilligt (kan det vara Haruhi som vill ha honom hos sig kanske?).

 

Det aktuella kapitlet finns översatt. Skumma igenom det. Det är givande.

 

Avslutningsvist så är det roligt att hela incidenten då Haruhi träffar bandet, de två andra bandmedlemmarna som går till spelningen och Haruhi och Yuki som springer dit alla är med några sekunder tidigare i avsnittet. Nämligen runt 03.32-03.44, 03.44 och 07.10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är inte den som brukar titta på anime med den genren som avsnitt 12 var, men jag kan ändå säga att jag är imponerad den här gången också.

Precis som DB säger så trodde inte jag heller att det var Haruhis vanliga röstskådespelerska som sjöng, det var riktigt imponerande.

 

Även gittarsolonen var grymt imponerande (det börjar nästan bli lite larvigt detaljerat). Jag tror aldrig jag har sett en så detaljerad festival tidigare, mängder av skyltar och händelser i bakrunden ger verkligen ett speciellt intryck.

Som vanligt så fick jag använda många superlativ för att beskriva mitt intryck av det här avsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra avsnitt, och imponerande animation i musikscenerna, som sagt (även om jag tyckte att det såg lustigt ut när Haruhi gapsjöng).

 

den här sidan finns det en massa intressant trivia, som förklaringar till en mängd referenser. Och Yukis C-program. Eller vad hennes besvärjelser är. Och en intressant sak Ryoko säger i avsnitt 10... :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

den här sidan finns det en massa intressant trivia, som förklaringar till en mängd referenser. Och Yukis C-program. Eller vad hennes besvärjelser är. Och en intressant sak Ryoko säger i avsnitt 10... :>

Oj som Yuki fan så gillar jag verkligen det Ryoko sa, go Yuki! Men tyvärr så heter ju serien The Melancholy of Suzumiya Haruhi och inte The Moe~lancholy of Nagato Yuki (riktigt lågt skämt).

 

Riktigt intressant fakta, nån som har provat att kompilera Yukis C kod? Jag har tyvärr ingen C kompilator installerad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är tyvärr inte jag heller, men vid en närmare titt så ser den inte komplett ut. Har mest programmerat i C# och java så vissa objekt anrop kanske är inbyggda i språket och det är bara så att jag inte känner till dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp du har rätt, Injecthook funktioner brukar användas vid program som ska använda DirectX. Precis som du säger så är inte heller windows.h (ja det är rätt namn) inkluderat.

 

Med andra ord så verkar det som om dom har glömt att ta med alla "include" satser, annars kan jag inte se nått direkt fel (men så är ju klockan 03:40 också så om jag har missat nått annat så säg till :)).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp du har rätt, Injecthook funktioner brukar användas vid program som ska använda DirectX. Precis som du säger så är inte heller windows.h (ja det är rätt namn) inkluderat.

 

Med andra ord så verkar det som om dom har glömt att ta med alla "include" satser, annars kan jag inte se nått direkt fel (men så är ju klockan 03:40 också så om jag har missat nått annat så säg till :)).

 

Nu minns jag inte på rak arm, men av screenshotsen att döma så såg man ju aldrig ens de övre delarna av koden där includes ligger...

 

Som sagt helt pointless att försöka kompilera något av det där då det ju bara är korta kod-bitar.

 

http://www.rinku.zaq.ne.jp/p_v/haruhi.html <- imponerande btw

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har mer av det här: http://kanai.dw.land.to/

 

Andra serier som också använder massor med 'real life locations' är Onegai serierna från Kizakiko: http://www.eonet.ne.jp/~smith/article/log/20030825.htm http://www5d.biglobe.ne.jp/~kazeyama/one2sato/one2sato.htm

Uta~Kata och Elfenlied från Kamakura (som förövrigt är den mysigasta japanska staden) http://www22.ocn.ne.jp/~autumn/tabi_utakata.html

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är en fånig spärr i spelet som gör att det inte fungerar på andra windows än japanska. Även om man kör i japanskt läge.

Så att köpa det spelet är nog rätt dumt. Funkade däremot bra på min laptop som har ett japanskt Me som andra OS.

Sen var det inte diret något märkvärdigt. Klassiskt upplägg, fast med haruhifigurer. Bara det är ju iofs roligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är en fånig spärr i spelet som gör att det inte fungerar på andra windows än japanska. Även om man kör i japanskt läge.

Så att köpa det spelet är nog rätt dumt. Funkade däremot bra på min laptop som har ett japanskt Me som andra OS.

Sen var det inte diret något märkvärdigt. Klassiskt upplägg, fast med haruhifigurer. Bara det är ju iofs roligt.

 

Kör trippelboot på den här datorn ändå.

Ubuntu som vanliga OS som jag använder för allt utom spel.

Japanskt windows för dojinspel (dom få jag har)

Svenskt windows för andra spel (ännu färre)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har precis tittat på avsnitt 13 och det föll mig väldigt väl i smaken med mycket konversation och en del "tappa hakan i golvet" moment. Eftersom inte så många har sett avsnittet än så finns det ingen direkt anledning att gå in för djupt i det. Men jag tänker allafall ge en liten ledtråd till vad som kommer diskuteras.

 

För er som gillade Haruhis "mjuka" sida i förra avsnittet kan redan nu vara glada, ni kommer få se en glimt av den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rent spontant så tycker jag att det kändes rätt dumt att gå igenom hela bakgrundsstoryn som en enda lång förklarning i ett avsnitt.

 

Gjorde det betydligt mer långtråkigt än vad det kunde varit. Märks att Haruhi är ganska influerat av Lain som jag tycker gör samma sak mycket bättre (och dessutom utan att surfa på loli/moe/whatever vågen).

 

Men visst, season 2 kan säkert bli bra. Nu är det bara ett avsnitt kvar som enligt previewen verkar utspela sig före det här avsnittet, och förmodligen till stor del blir en filler...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Buffi, nej det är fortsättningen. Det roliga är att detta är avsnittet som Kyon pratade om redan under Ep4 - basebollavsnittet. Han nämner på slutet att han "inte visste att han redan dagen efter skulle bli inblandad i en extraordinär händelse". Detta är i princip ett avsnitt jag sett fram emot sen just avsnitt 4, och gör detta omkastande av avsnitt till något som passade serien :)

 

Ang. avsnitt 13: Otroligt häftig esp-action, vilket vi var lovade på previewen förra veckan. Jag gillade däremot den långa förklaringen som Mitsuki gav (typiskt honom) och hela pratet om antropi (allt vi ser är bevis på att vi existerar). Någon som tror som jag, att det stora Celestiatet som skapades var just Kyons fel vid järnvägskorsningen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...