Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

Och så har jag poppat den här låten hela dan... Fan, den är ju seriöst riktigt bra! Det skulle vara totaläg om det kom en animerad fullängdsversion som extramaterial på DVD. B)

 

Har själv knarkat låten i en veckas tid ungefär. =)

 

En vecka utan tillgång till internet kan knäcka den bästa, men nu ska jag ta mig tid till att se episod 14.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Livar upp tråden lite. Tycker det vart för lite eftersnack om denna anime.

För det första; jag tar tillbaka mitt påstående om att jag kommer se om serien i rätt ordning. Serien är byggd på detta fantastiska sätt, och den kommer bara bli tråkig om man följer den i korrekt ordning. Varför? Jo för serien består i princip av 6 storylineavsnitt och 8 "filleravsnitt". Varför jag sätter hartassar runt ordet är att dessa ändå har en mening istället för att bara fylla ut serien, nämligen att ge den ett intressant innehåll.

 

Storylineavsnitten är i princip alla sex Yuutsu avnitt (2, 3, 5, 10, 13, 14) som sprids ut på ett smart sätt genom serien. Förutom den vågade starten som bara visar S.O.S-brigadens kulturfestivalbidrag så rycks vi direkt in i introduktionen som går så långt att man ser en klubb bildas och hur den drivs. Efter det slängs vi rakt in i ett scenario där Kyon vet om allt som försiggår och vad de andra tre medlemmarna är (detta är ett avsnitt efter sista avsnittet, vilket märks på bl.a. dessa två punkter: 1; Haruhi kollar hur Mikuru ser ut med en hästsvans, 2; Kyon berättar om att han för en tid sen fick uppleva en nära på världsomfattande katastrof). Storyn från avsnitt 5 fortsätter sedan och vi blir mer bekanta av scenariot, följt av flera avsnitt fram till avsnitt 10, där vi än en gång får veta mer, plus att vi får se både Yukis och Mikurus bevis på att dem är det de säger att dem är. Vi får även insyn på Yukis organisations omfattning. Fler två till fina filleravsnitt visas innan seriens "klimax".

 

13 och 14 är nog de mest avslöjande avsnitten i serien, och blev satta sist av just den anledningen. Fick vi reda på detta på avsnitt 6 följt av 8 onödiga avsnitt skulle serien tappa popularitet, men istället la KyoAni upp det på detta smarta sätt.

 

Ska man titta serien i rätt ordning så ska man bara se Yuutsu I till VI, inte mer. Försök inte att ta med fillersen, eftersom alla dessa blir slängda sist som en tråkig svans som inte har någon mening efter klimaxavsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"die u bastard, die!"

 

nej, men serien var väl underbar så länge den vara... sen att man väntar på nästa säsong (vet inte ifall ja vill läsa den längre:P) är ingen nyhet. Vet inte ifall ja håller med om att man inte ska se den i den riktiga ordningen, tyckte de var mottligt jobbigt att det kunde gå två avsnitt (kanske att de var ett ) innan man får reda på hur de slutade... fast ja fastnade för serien ändå.

 

ska verkligen bli kul om hur mkt mer relationer och liknande utvecklar sig...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kanske bara är jag som är allmänt petig av mig, men det här snacket om den "riktiga ordningen" känns rätt bakvänt. Massor med filmer och serier utspelar sig inte i kronologisk ordning, det är ingenting "fel" med det. Man kan nog kallt anta att den ordning som avsnitten sänds i också är den som det är meningen att de ska ses i. Den "riktiga ordningen" torde vara den som avsnitten fullt avsiktligen är regisserade efter, sen kan man väl kolla i storyordning efteråt om man är extra intresserad. Vad vore exempelvis Memento eller Pulp Fiction utan sin kreativa klippning? Kronologisk ordning... Bah!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Scab: Pulp Fiction och Memento är ju skrivna för icke-kronologisk ordning från start, medan originalböckerna om Suzumiya Haruhi däremot inte är det, så jämförelsen är inte heeelt perfekt. ;)

 

Att den sändes okronologiskt är åtminstone perfekt när man ska se om serien, då får man ju åtminstone något "nytt" om man ser om den i tidsföljd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Baseballavsnittet ja, älskar det :D

 

 

Två stycker jag känner har kommit till mig och frågat flera gånger hur man ska se serien... jag blir lite smått irriterad när dom inte kan följa numereringen... Jag menar, varje avsnitt har ett nummer, precis som vilken annan anime som helst. Meningen med denna serien är ju trots allt att man ska se den fel ;)

 

Ett annat exempel är:

Hur gjorde japanerna när detta sändes på TV? Satt dom och spelade in varje avsnitt för att se den i kronologisk ordning efteråt eller kollade dom på den i den ordning dom sändes?

 

Svårare är det inte ;)

 

 

Otroligt bra serie btw.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...