Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

Idag såg jag första avsnittet av denna underbara serie, jag kommenterade i början av denna tråd och då hade jag bestämt att jag skulle följa den men av nån anledning glömde jag bort den. Idag av alla dagar kom jag ihåg att det var nån serie jag skulle kolla på men då jag inte kom ihåg vilken det var så letade jag igenom animesektionens 3 första sidor när jag till min förvåning upptäckte att det var just denna tråd med 9 sidor ^^

 

Nog om detta!

 

Har som sagt sett första avsnittet och fan vad jag skrattade åt den, alldeles underbart sjukt brilliant ^^ Alla små detaljer av misstag man fick med i deras film var så typiska och genomtänkta! Kan med 100,9% säkerhet säga att jag kommer skaffa mig denna dvdsamling när den börjar släppas!

 

Nu såhär efterhand så ekar dock en fråga i mitt huvud; varför glömde jag bort denna serie? >_>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den blir bara bli bättre ju längre den går enligt mig så du har mycket att se fram imot, var dock berädd på att den inte visas i kronologisk ordning om du inte visste om det. Det är många som blir ganska snopna efter några avsnitt då man inte förstår vad som händer, men som DB nämnde tidigare så börjar man förstå varför den är sånn nu (avsnitt 10).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Andra avsnittet: underbart!

 

Mikuru-chan <3 Så liten och söt och rädd för allt verkar det som, jag kan inget annat än älska henne! :)

 

"Where did you abduct her?"

"I didn't abduct her!" Det samtalet sitter kvar bäst i mitt huvud ^^

 

Och så måste jag få skrivet att jag älskar ed:n! Jag smälter när jag ser deras dans och deras sätt att röra sig med armar och ben, Suzumiya Haruhi no Yuuutsu kommer utan tvekan höra till en av mina favoritserier i år, förmodligen vårens bästa för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

14 avsnitt som man kan se här.

Eller en bild för dem som inte kan få fram något vettigt där:

haruhi5fe.gif

(14 avsnitt planerade)

 

13 ordinarie + avsnitt 0.

Däremot kan man hoppas på fler sässonger. Ren teknskt finns det ju material för tre 13 avsnittare med tanke på att Kyoani använde tre av dem för denna omgång.

 

Sen för min del ser jag hellre att det inte görs någon mer Haruhi anime om det skulle innebära att inte Kyoani skulle göra den. Iaf, om det kommer mer så blir det nog inte förrän nästa vår.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 11 och bara efter några sekunder åkte Kyoani upp ännu mer på min lista. Sättet de började avsnittet utlöste ett "wtf" genom att de istället för att börja med det som avsnittet handlade om tog en bit närmare slutet som gav en helläcker effekt.

 

Att sen resten av avsnittet visar hur otroligt mycket de lägger ner sig vad gäller detaljer gjorde det hela bara ännu bättre.

Dataklubben vill ha revansch på SOS-dan (framförallt Haruhi) genom en lagmatch i ett rymdstrategispel, 'The Day of Saggittarius III' som påminner om diverse gammal rymdsåpeanime.

 

Detaljerna vad gäller deras datorer är löjlig. Nätverksuppsättningen med 8 portars switch, kabel över till dataklubben, olika skrivbord på datorerna (Google Earth bland anna). Korrekt avbildat japansk IME att jämföra med hur det ser ut på riktigt.

 

Sen var de "realistiska" rymdslagsmålen bland de snyggaste jag sett i en anime med massor av objekt och massor med skott med tillhörande explosioner. Läckert. Även hur besättningarna såg på varje skepp var en höjdare (Mikurus va rlika odugliga som hon själv). Musikvalet under striderna var suveränt, med bland annat musik av Shostakovich. Det var en klockrent konstrast till när de växlade tillbaks till rummet och midimusiken från spelet hördes.

 

På slutet när Yuki avfyrade sitt skepps Graviton/Yamato Kanon var det nästan bara för mycket... WOW!

 

Så kan man också framställa en lanmatch i ett rymd RTS.

 

Handlingsmässigt kommer det inte i närheten av det förra, men produktionsmässigt slår det nog alla tidigare avsnitt. Avsnitt 00 möjligtvist undantaget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj jag trodde nästan att avsnitt 10 var det bästa som kyoani kunde göra animationsmässigt, men så kommer det någonting sånt här...

Avsnitt 11 hade en hel del minnesvärda scener, dom jag speciellt kommer att tänka på är Haruhis hoppspark och Gun*beep* scenen.

 

Förra veckan fick vi se en fightingscen som var bättre gjord än i dom serier som inriktar sig på action och den här veckan så fick vi sci-fi action som var bättre gjort än serier som inriktar sig på det. Jag vågar knappt gissa vad vi kommer få se i dom tre sista avsnitten.

Animationen är som sakt verkligen bland det bästa jag har sett, nu kan man bara drömma om en trilogi serie på Muvluv från Kyoani efter Kanon.

 

Förövrigt tror jag att jag håller på att bli en Yuki fanboy :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Satan, det där var riktigt jäkla bra! :D Nörden i mig grät tårar av lycka när

Yuki skrev ett program i C++ och kompilerade med Borland. Hackande i animé har aldrig varit så realistiskt! Därtill är det roligt att hon börjar få lite personlighet.

 

Yuki Nagato FTW! heart.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yuki skrev ett program i C++ och kompilerade med Borland. Hackande i animé har aldrig varit så realistiskt! Därtill är det roligt att hon börjar få lite personlighet.

Hur kunde jag missa det, fick gå tillbaka och kolla. Fan det var verkligen inte illa nu är jag ännu mer imponerad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns väl en subb ute nu? Så nu struntar jag i spoilers.

 

Trevligt att någon kunde bekräfta att det var C++, det är knappast mitt område men gissade ändå på det. Hade tom gjort i ordning lite screenshots jag tänkte fråga med:

prog16eh.th.jpgprog22jq.th.jpg

prog38mf.th.jpg

 

Det var ett riktigt Yuki-fokuserat avsnitt. Det märks att inte längre Haruhi är huvudpersonen (det är hon egentligen bara helt i första boken) utan framförallt Yuki. "Graviton blasten/Yamato Kanonen" är inte med i böckerna utan var artistisk frihet som också framhävde Yuki mer. Gundamen var också nytt för animen och fyllde noll funktion men var underhållande. Någon som lyckades se vad det var för någon?

 

Här visas också för första gången att Yuki har roligt. Trots att hon är lika uttryckslös som vanligt så finns ändå en subtil antydan. I den första nyfikenhet och i den andra så ler hon (utan egentligen göra det).

yukispel2zf.th.jpgyukiroligt8yb.th.jpg

 

En annan viktig scen är denna:

haruhikyon4lg.th.jpg

Haruhi går till Kyon för att muntra upp honom. Det är lite av en vändning.

 

Till sist hade jag gärna sett en tydlig bild på Mikuru i sin uniform. Hennes mössa var riktigt gullig.

mikuruskepp9kd.th.jpg

Synd att man inte fick se bilderna från Haruhis arkiv tydligare.

 

...nu kan man bara drömma om en trilogi serie på Muvluv från Kyoani efter Kanon.

Tyvärr är det mer eller mindre bekräftat att Bandai sitter med det rättigheterna. Kyoani får för min del gärna fortsätta med Haruhi när Kanon 2006 är klar. Vilket de antagligen kommer göra också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OT: Fina HD-bilder du fått tag på DB :D

 

10 var riktigt fint animerat. Jag gillade dock när Mikuru blev helt förvirrad och rädd och alla i hennes "crew" också tittade runt i förtvivlan när hon gjorde det ^^

 

Yuki var lite smågullig när hon stirrade sådär på Kyon under ett flertal ställen. Man kunde verkligen se att hon inombords skrek av lycka ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är kvalité på väldigt hög nivå.

 

det enda jag egentligen vill ska hända är att Kyons och Haruhis relation ska utvecklas lite, för iaf jag har fått uppfattningen att Haruhi gillar Kyon mer eller mindre.

 

har uppstått ett problem nu, jag kan inte bestämma vilken som tillsvidare är bästa serier för i år... Black Lagoon eller Suzumiya Haruhi no Yuuutsu...

 

Finns böckerna översatta till engelska? antagligen inte, men man kan ju hoppas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>>flaskis

Det var mest för att se ordentligt vad som hände på Yukis desktop.

 

>>Dread

Kanon 2006 kommer "vinna" i år. I alla fall för mig, är jag säker på.

 

Ingen officiell översättning, men det finns ett pågående wikiprojekt. Fördelen är att tre volymer är översatta, nackdelen är att det är flera personer som översätter, en del fårn japanska till engelska och en del från kinesiska till engelska, så antagligen (antar jag, har inte läst själv där) finns det knappast någon större kontinuitet i det hela. Kanske kan vara värt att kolla upp ändå.

http://www.baka-tsuki.net

 

Som sagt, det är en wikisida med helt egen översatt och avskriven text, inga scans eller något annat, så det torde vara okej att länka dit.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns väl en subb ute nu? Så nu struntar jag i spoilers.

 

Trevligt att någon kunde bekräfta att det var C++, det är knappast mitt område men gissade ändå på det. Hade tom gjort i ordning lite screenshots jag tänkte fråga med:

 

Yup, C++.

bcc32 står för Borland C Compiler (32 bit) och används för att kompilera koden innan körning om du var nyfiken.

 

edit: Oj, läste fel. Läste det som "trevligt om någon kunde bekräfta"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillade dock när Mikuru blev helt förvirrad och rädd och alla i hennes "crew" också tittade runt i förtvivlan när hon gjorde det ^^

 

Det och när Kyon sa att de åtminstånde kunde lita på Yuki varpå hon sitter och vevar med datamusen i luften var några av höjdpunkterna i avsnitt elva, bortsett från avsnitt elva :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det och när Kyon sa att de åtminstånde kunde lita på Yuki varpå hon sitter och vevar med datamusen i luften var några av höjdpunkterna i avsnitt elva, bortsett från avsnitt elva :P

 

Angående den scenen, någon mer än jag som kom att tänka på detta?:

 

scotty4rt.jpg

yukianim3xf.gif

 

>>buffi

Nu vet jag iaf att bcc32 är borlands kompilator.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvärr är det mer eller mindre bekräftat att Bandai sitter med det rättigheterna. Kyoani får för min del gärna fortsätta med Haruhi när Kanon 2006 är klar. Vilket de antagligen kommer göra också.

Lite synd men det gör absolut ingenting med en uppföljare till Haruhi. Jag brukar nästan aldrig vara särskillt positiv till uppföljare, men eftersom Kyoani har ett grundmaterial (novellerna) att gå på så kan det ju inte gå fel.

 

Nästa gång blir det "kultur" festivalen, den har jag sett fram imot sedan serien började. Bara att hoppas på att det också blir ett Yuki avsnitt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle nog rekomendera att vänta på 2006 versionen, själv var inte så imponerad av den gamla serien. Den var verkligen inte dålig men den hade kunnat varit bättre. Men eftersom Kanon antagligen är ett av dom mest kända bishoujo spelen (rätta mig om jag har fel DB) så den har en väldig potential.

 

Kanon är ju trotsallt gjort av Key (Air, Planetarian), så du kan med andra ord räkna med någonting sorgligt.

 

Sen så är det ju Kyoani som gör det så om du inte skulle gilla den så kan du ju alltid njuta av animationen :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

:'(

Du var inte tillräckligt nogrann :)

 

Är Kanon verkligen så jäkla bra O.o

har inte sett den, men ska man vänta på 2006 eller se den gamla?

För att göra det kort, JA!

 

För att utveckla det hela lite mer:

[kanonpropaganda=start]

Kanon är ett av de allra mest betydande bishoujospelen. Det är nog inte att överdriva att jämställa det med Super Mario Bros' roll för plattformsspel. Upplägget hade tidigare använts i Tactics ONE, men Kanon perfektionerade det hela och anses än idag vara ett av de bästa. Vilket jag är böjd att hålla med om. När man sitter och tjuter även vid omspel så vet man att det är ett starkt manus man har att göra med.

 

Sen är det i otakukretser en typ av av inträdelserit att spela Kanon. Har man inte gjort det är man ingen äkta otaku (varför man nu skulle vilja bli det). Men det säger nog lite hur bra och betydelsefullt det anses vara.

 

Sedan hänger det självklart mycket på smak. Gillar man draman som handlar om vänskapliga och romantiska relationer med lite mystik så är t ex Kanon, AIR och ONE otroligt solida verk. Gillar man Naruto, One Piece, våld och action så kan man avstå.

 

Hade jag sett Kanon för 7-8 år sedan så hade jag antagligen sett ett halvt avsnitt och tröttnat. Så var det när jag såg ToHeart. Men när jag blev runt 20 så ändrades min smak en hel del, och när jag var i Japan första gången och kom i kontakt med den här typen av spel var det kört.

 

Anledningen till att jag är så hypad inför Kanon 2006 är dels för att jag tycker spelet är ruskigt bra, även om det inte är min favorit (det är MuvLuv serien). Kyoani står för animation och production, och de har med AIR visat att de är väldigt kapabla till att omsätta Keys verk till anime. Lägg dessutom till att de är den studion som gör överlägset snyggast otakuanime. Med det menar jag att de gör serier som visas mitt på natten. Dessutom kommer serien att gå en hel sässong, 24 avsnitt. På det sättet kommer de kunna göra spelet rättvisa. Som lite kuriosa kan nämnas att Haeleth, som översätter spelet, påstår att mängden text i det ungefär motsvarar tre Shakespeare böcker.

 

Har du inte sett den tidigare Kanon serien av Toei, så gör inte det heller. Av de skäl som Orrin nämde. Även om jag inte sett den nya så vet jag att den kommer vara extremt mycket bättre. Dessutom görs inte heller designen rättvisa och animationen är okonstant och bitvis ful. I AIR görs Itaru Hinoues design rättvisa (vad man sen tycker om hennes stil är en annan sak). Det kommer bli 'kanon' (dåligt skämt, jag vet) mest därför att en stor del av Kyoani själva är nördar som vet hur man omsätter nördprodukter så att andra nördar uppskattar dessa :)[/kanonpropaganda]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok, eftersom du har gjort dig mödan att skriva ett sådant långt inlägg så är den säkert underbar, så då väntar jag till Kanon 2006.

 

EDIT: Jag är dock fortfarande tveksam ifall den kan slå Suzumiya Haruhi no Yuuutsu, då den är delad första plats för mig i år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

EDIT: Jag är dock fortfarande tveksam ifall den kan slå Suzumiya Haruhi no Yuuutsu, då den är delad första plats för mig i år.

Beror helt på hur mycket man gillar den sortens anime som Kanon är, för mig räknar jag med att det kommer stå mellan Suzumiya Haruhi no Yuuutsu, Higurashi no naku koro ni och Kanon. Men jag håller med dig om att det är svårt att toppa Haruhi, men jag blir inte direkt förkrossad om Kanon gör det :)

 

Jag gillar Itaru Hinoues stil ganska skarpt så jag är verkligen nöjd, men det finns många som inte är lika förtjust i den så jag räknar med en del diskussioner om den i höst.

 

Propaganda: Ett bra test på om man kommer gilla Kanon kan vara att titta på Air, det är nog det närmaste jag kan komma på (inte samurai delen(summer) alltså). Nu så säger jag inte att dom är lika varandra utan att dom båda är ganska spirituella historier, samt att man får chans att vänja sig vid animations stilen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Air var en riktigt fin serie, sen om man gillar sådana slut är ju från person till person.

Själv gillar jag sorgliga slut, men det känns ändå alltid som att det lämnas ett tomrum i ens hjärta en vecka efter att man sett seriens sista avsnitt, vilket då får mig att bara bli deppig och inte gilla det slut man fått serverat.
Men jag kommer nog att njuta av Kanon 2006 ;)

 

 

För att gå ontopic, var det bara jag som hörde Kyon rätta Haruhi på previewen utan att Haruhi egentligen hade fel? Hon sa nämligen att nästa skulle vara avsnitt 12, men kyon slängde ändå in sitt "chigau" och sa att det nästa gång är avsnitt 12 XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...