Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

Ja Haruhis "main" story ligger lite mer åt det filosofiska hållet, enligt mig så är det absolut ingen nackdel, det finns så få serier som är sånna endå. Visst finns det likheter med Lain (själv tänkte jag mer på Evangelion) men dom är inte mer än likheter, vad jag minns så fanns det ingen baseboll episod, ingen rymdstrids episod, ingen musik episod etc.

 

Det jag försöker säga är att Haruhi är influerad av många serier och blandar dom flesta genres, det är just detta som gör Haruhi speciell enligt mig.

 

Tror inte att sista avsnittet kommer vara en fillen, det är sista kapitlet i första boken. Om du minns så har det nämnts att Haruhi och Kyon ska bli fångade i ett "heisa kukan" ("closed space" antar jag att den textade versionen säger).

Någon som tror som jag, att det stora Celestiatet som skapades var just Kyons fel vid järnvägskorsningen?

Japp det tror jag också, Haruhi är kräsen med vad Kyon ska göra :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att jätten kom på grund av Kyon är ganska uppenbart, jag tycker det är starkt antytt.

 

Avsnitt 13 var helt okej, inget fantastiskt. Inga överraskningar, det mesta hade man räknat ut. Som sagt, den omvända ordningen på avsnitten tar bort mycket spänning. Den kommande händelsen tycker jag verkar bli orsakad av att Haruhi är svartsjuk på Kyon och Mikuru. (Man kan ta för givet att det är sådant som den vuxna Mikuru varnade Kyon för.)

 

Om det blir en andra säsong håller jag tummarna för att delarna blir i kronologisk ordning, det är kanske seriens enda svaga punkt i mina ögon. (Det och "för lite Yuki-tid"!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det blir en andra säsong håller jag tummarna för att delarna blir i kronologisk ordning, det är kanske seriens enda svaga punkt i mina ögon. (Det och "för lite Yuki-tid"!)

Jag håller med om att jag hoppas på att andra säsongen är i kronologisk ordning. Tycker inte det har varit en nackdel utan mest en annorlunda upplevelse, men nu känns det som om det räcker.

 

Givetvis så håller jag med om att det är för lite Yuki-tid, kanske DB kan ge oss hopp om att det blir mer nästa säsong :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den kommande händelsen tycker jag verkar bli orsakad av att Haruhi är svartsjuk på Kyon och Mikuru.

Jo, även det listar man ut i baseboll-avsnittet när Mikuru säger till Kyon att inte vara för snäll mot henne, då "det" kommer hända igen.

 

Men nu när du säger det Sceleris så kom jag också på att många moment i avsnitt 13 var av typen "jo precis", dvs saker man själv förstått under seriens gång, och det känns som att de ville få oss att lista ut allt själv för att på detta sätt få en bekräftelse mot slutet av serien. Något som annars vore omöjligt om avsnitten sändes i kronologisk ordning :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det blir en andra säsong håller jag tummarna för att delarna blir i kronologisk ordning, det är kanske seriens enda svaga punkt i mina ögon. (Det och "för lite Yuki-tid"!)

Grejen med att Kyoani valde en icke kronologisk ordning tror jag är att göra det lite roligare för dem som läst böckerna. Det blir lite av något nytt, och för alla som inte läst böckerna ger det en mängd aha upplevelser allteftersom.

 

Sen kan jag nämna att Haruhi själv är huvudperson (förutom Kyon) bara i de första böckerna. Med några starka framträdanden senare. Men jag skulle vilja påstå att Yuki blir viktigare allteftersom man tar sig genom böckerna.

 

Om det kommer mer Haruhi? Självklart. Limited edition versionen av DVD 00 tog slut någon månad innan den började säljas (glad att jag bokade mitt exemplar så fort den dök upp på amazon). Skulle tro att det gäller de andra DVDerna också. Med andra ord, Haruhi är en guldgruva. Japan är väldigt kapitalistiskt, man kan tjäna mycket pengar med mer Haruhi, det finns mer råmaterial, alltså kommer det komma mer Haruhi. Frågan är bara när. Kanon 2006 och Munto 3 ska ju också göras klara. Men jag tror att allt förarbete redan är på gång. Licensförhandlingar, sändningstider, finansiering, kontrakt med talangstudios, skissning av storyboards osv.

 

Angående avsnittet. Till skillnad från de tidigare två avsnitten så var det ingen löjligt bra animation (fortfarande bra dock), men det hela kompenserades med mycket och bra dialog. Kyon och Haruhi vid tågövergången...wow säger jag bara. Väldigt stark scen.

Sista avsnittet kommer knappast bli en filler. En sista filler har ju redan visats tidigare som utspelar sig efter alla andra delar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grejen med att Kyoani valde en icke kronologisk ordning tror jag är att göra det lite roligare för dem som läst böckerna. Det blir lite av något nytt, och för alla som inte läst böckerna ger det en mängd aha upplevelser allteftersom.

Räcker det inte med ögongodis, stilfull regi, visuella parodier och roliga extradetaljer? Hur giriga ÄR ni? ;D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilken variant blir det då?

För två år sedan skapades världen. På grund av okända omständigheter så är universum fylld av melankoli och depressioner. För att må bättre och göra världen till en bättre plats måste man lära sig att förstå det hela och hitta melankolin i sig själv.

För att uppnå detta kan man antingen som medlem köpa kraftigt rabatterade böcker skrivna av Yuki. Eftersom hon skriver fortare än vad någon hinner läsa så kan man vara säker på att det alltid finns något att kö...läsa.

Vidare kan man för endast några hundra/halvtimme ta omvända sessioner där man oavbrutar får lyssna på sanningen om universum.

 

 

Hmm...lite scientologi över den Harulogin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilka vill gå med i den nya Haruhi-religionen?

 

 

B)

 

Jag är också på ^^ spelar ingen roll vad den grundar sig på exakt eller vad vi kommer utöva, bara namnet får mig övertygad om att det blir bra :]

 

Annars så är det ju bara att starta en Haruhi-sekt :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oja självklart ska jag se den i kronologisk ordning när den har gått klart, egentligen borde man vänta på DVDerna men det kommer nog bli att se den ytterligare en gång då. Alltid så upptäcker man väl nått nytt i Itsukis och Yukis filosofiska/tekniska dialoger.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grejen är att om man ser dem i "story-ordning" så får man sex tunga storyavsnitt med massor av dialog, drama och förklaringar i rad, och sen kommer åtta mer eller mindre tokiga, roliga och allmänt äventyrliga avsnitt i rad. Inte så kul i början då kanske. Nä, jag skulle rekommendera att man ser dem i sändningsordningen första gången man ser serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det ligger ju en del i det. Tycka vad man vill om den lite annolunda ordningen, men Kyoani utnyttjade möjligheterna detta gav helt ut.

 

Böckerna å andra sidan (som nu är i kronologisk ordning) blandar in de mer allvarliga kapitlen snyggt bland all humor och stollighet.

 

 

Svårt val...ska man se sista svsnittet nu eller vänta lite med det...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inga spoilers kommer förekomma i det här medelandet, så även om ni inte har sett avsnitt 14 av Haruhi så kan ni fortsätta läsa.

 

Har precis tittat på sista avsnittet av Haruhi och det var verkligen någonting som ska upplevas och inte nått som jag ska sitta här och spoila. Det enda jag tänker säga var att det var väldigt bra, 5 plus för både animationen och musiken den här gången.

 

Har nog inte varit så här nöjd med ett slut sen Canvas 2, bara att vänta på uppföljaren nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inga spoilers kommer förekomma i det här medelandet, så även om ni inte har sett avsnitt 14 av Haruhi så kan ni fortsätta läsa.

 

Har precis tittat på sista avsnittet av Haruhi och det var verkligen någonting som ska upplevas och inte nått som jag ska sitta här och spoila. Det enda jag tänker säga var att det var väldigt bra, 5 plus för både animationen och musiken den här gången.

 

Har nog inte varit så här nöjd med ett slut sen Canvas 2, bara att vänta på uppföljaren nu.

Jag kan inte annat än hålla med. Otroligt bra show, kommer nog vara den bästa det här året för mig, oavsett vad som kommer. Synd att det inte finns en funktion på alla databassidor att ge en anime 11/10 i betyg :D

 

Något som var lite förutsägbart var annars Vad Mikuru respektive Yuki sa, Snövit och "Sleeping Beauty".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enda jag tänker säga var att det var väldigt bra, 5 plus för både animationen och musiken den här gången.

 

Jag har ett avsnitt kvar som jag komme se om ett litet tag, men just nu håller jag helt klart med dig på dessa punkterna. Jag blev riktigt förvånad över hur otroligt bra animerad den är, och appropå musiken så är det välidigt bra jobb där med, blev faktiskt lite överaskad under kulturfestivalen där ENZO (heter dom det?) skulle spelat ^^

 

EDIT: Menar du det kronologiska slutet (ep 9) eller det "riktiga", när jag såg ep 9 så var det inte ett så starkt slut som jag väntade mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kommer antagligen komma en uppföljare, dom har bara använt ungifär hälften av matrialet som finns i novellerna. Så det förklarar antagligen varför det kronologiska slutet var lite "tamt", avsnitt 14 är dock riktigt starkt.

 

Kommer bli svårt för mig att välja årets anime, i höst kommer ju Kanon remaken som också är gjord av Kyoani. Jag räknar såklart med lika strålande animation där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sant, jag tror att Kanon Remaken kommer bli riktigt, riktigt bra.

 

 

Såg nyss klart Suzumiya Haruhi no Yuuutsu aldeles nyss och jag kan bara säga som så att den är riktigt riktigt bra. Och, som sagt, förmodligen uppbäddad för en uppfäljare. Fast det kändes lite unikt att serien såattsäga slutade efter halva serien... Avsnitt 1 till 6 (kronologisk ordning) heter ju också Suzumiya Haruhi no Yuuutsu XX där XX är numret på avsnittet...

 

Ok, nu har jag börjat glömma av vad jag skrev om. Det är en bra serie iallafall, en av mina absoluta favoriter!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...