Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Sprang precis igenom School Rumble San Gakki och den var nog bättre än vad jag väntade mig. Blev en hel del "Ehihihihi x) " speciellt i andra avsnittet (kan inte annat än skratta bara jag ser Tougou).

 

Klagomålet som jag hört flera gånger och som jag absolut håller med om är att Karasuma visar känslor, ett problem som finns delvis i ni gakki också. HAN SKA BARA ÄLSKA CURRY! Men det är ju klart att storyn skulle ta stryk om dom hållit sig till det helt.

 

Sen gick det ju såklart aldeles för snabbt. Så snabbt att en del grejer knappt gjorde sense.

 

Men det som det mest gjorde var att påminne mig hur störtskön första säsongen kunde vara, speciellt eftersom första introt var med. Men aw well. Hyffsad all in all.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Samurai 7

 

En mycket bra och underhållande serie som handlar om en by som år efter år får sin ris skörd bestulen av gamla samurai:er som nu mera kallas banditer. Ett år får de nog och bestämmer sig att hyra ett gäng samurai:er som ska skydda byn mot banditerna och i gengäld ska de få äta så mycket de orkar.

 

Jag tyckte att serien var intressant från början till slut och i början sitter man och väntar hur nästa samurai ser ut eller är som person och i mitt tycke är alla charmiga på sitt egna vis. Action ligger i fokus men det tillkommer även rätt mycket humor och drama.

 

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sekireri:

Näsblodsvarning... eller ja kanske inte men ändå. Påminde faktiskt lite om Girl's High på det viset, här e så mycket bara bröst att man knappt kan fokusera blicken.

Det var dock ända likheten serien i sig var betydligt mer underhållande och det fanns t.om en relevant story. :rolleyes:

Lite synd dock att den var så kort och slutade lite plötsligt men kommer man ikapp mangan så gör man, ser fram emot nästa säsong iaf. ^^

 

True Tears:

Riktigt bra måste jag säga. Tyckte om samtliga av karaktärerna och det var snyggt och stämmningsfullt hela tiden. Blev t.om sugen på att spela spelet efter att jag sätt den för att få se alternativa slut men tyvär så kan jag inte läsa japanska så det sket sig fulsltändigt

Kan varmt rekomenderas till alla fans av genren.

Känner mig tvungen att dra några paralleller till Kimikiss bara

Barndomsvän: check

Bor ihop: check

Har känslor för varandra: check

Dejtar en annan tjej: check

Barndomsvännen flyttar ut: check

Gör slut och väljer ovansående i slutet: check

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

junjou romantica 2.

5/5. Lika bra som ettan.

 

Eftersom det verkar som många ogillar den genren skriver jag inte mer än så :)

Visst, men inte på det sättet som du tror. Själv har jag ingenting emot yaoi/shounen-ai alls men just Junjou Romantica har jag ingen som helst respekt för trots det fattar jag precis varför folk gillar den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ouran High School Host Club

 

Plot

En tjej som heter Haruhi har fått ett stipendium för att kunna gå på högklassskolan Ouran high, och där vill hon plugga ordentligt för att kunna bli... lärd. Hon snubblar in i Hostklubben, en klubb där snygga killar uppvaktar tjejer med mycket tid över. Där råkar hon ha sönder en vas och eftersom hon blir misstagen för en kille får hon bli en "host" i klubben så att hon kan betala av skulden med arbete.

 

Genres

Comedy, School, Shoujo, Reverse harem (?)

 

Thoughts

Well, hittar inte så mycket att komentera på egentligen, men here goes.

 

Humorn i sig är helt ok. Det mesta baseras väl på överdrivna lustigheter, men det är överdrivet på ett acceptabelt sätt. Det är också med en hel del roliga illustrationer. Något som aldrig blir gammalt heller är alla "kyaaa!" killarna får när dom horar ut sig (starkt ordval?).

 

Över hela seriens gång så får man väldigt sakta lära sig mer om alla karaktärer. En del har mer historia än andra. Det känns väldigt verkligt på något sätt, som om det går i samma takt man lär känna verkliga personer. Och när det gäller deras historia är det mesta väldigt lagom. Dom allvarliga bitarna är precis så allvarliga som jag tycker är ok för en komedi.

 

Något jag gillade var att det aldrig drog för långt ifrån main premise. Att dom sitter i sin klubb och snackar med tjejer glöms aldrig bort, även om mycket annat händer.

 

Även om det inte direkt drar ner serien så skulle jag velat se Mori och Kyouya vara mer hosts än vad dom är. Mori gör aldrig någon uppvaktning om det inte är tillsammans med Honey, och Kyouya gör det inte alls. Han bara står där och ser smart ut.

 

In the end är det väl humorn som är det huvusakliga huruvida man skulle tycka om serien eller inte, men det borde man ha en bra uppfattning om efter bara några avsnitt.

 

5235l.jpg

 

Plus i kanten: dom byter aldrig intro :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tog tillfället i akt och såg på 5cm i sekunden, då Crunchyroll har den uppe för den internationella Shinkai-dagen.

 

Spoileraktiga intryck

Detta var det sorgligaste jag sett i animeväg på mycket länge. Jag trodde hela tiden att det skulle bli ett bra slut till sist, men när filmen skred mot sitt slut började man ana att det inte skulle bli så lätt. Om han fick någon sorts inre frid förblev osagt, men kanske betydde leendet på slutet att han trots allt förmådde gå vidare med sitt liv.

 

En otroligt vacker film var det i vilket fall, som faktiskt berörde mer än de två tidigare filmerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tog tillfället i akt och såg på 5cm i sekunden, då Crunchyroll har den uppe för den internationella Shinkai-dagen.

 

Spoileraktiga intryck

Detta var det sorgligaste jag sett i animeväg på mycket länge. Jag trodde hela tiden att det skulle bli ett bra slut till sist, men när filmen skred mot sitt slut började man ana att det inte skulle bli så lätt. Om han fick någon sorts inre frid förblev osagt, men kanske betydde leendet på slutet att han trots allt förmådde gå vidare med sitt liv.

 

En otroligt vacker film var det i vilket fall, som faktiskt berörde mer än de två tidigare filmerna.

Agreed! Filmen är fantastisk både story- och visuellmässigt, och jag håller med dig om att den här är den bättre filmen utav de två andra filmerna som CR sände på Shinkai-dagen. Makoto Shinkai har lyckats skapa berättelser som tar en rakt på hjärtat, och 5 Centimeters per Second är den bästa utav dom. Att man kommer att bli berörd så in i märgen och eventuellt fälla en tår av den här filmen ifall man skulle se den är en faktum säger jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ZETA GUNDAM

Vart ska man börja? Jag tvekar inte på att säga att det här är bland det bästa jag sett i Gundamväg. Det tog mig ett tag att ta mig igenom hela serien, men det var det värt.

 

Att återse gamla karaktärer och få träffa nya i ett krigsdrama olikt de flesta var mer än vad jag hade kunnat önska mig om. För att inte tala om alla grymt snygga MS man fick uppleva genom seriens gång.

 

Det som gör Zeta till Zeta dock är karaktärsutvecklingar och de väldigt starka åsiktskonflikterna som gång på gång uppträder i animen. Ideologierna från alla parter slås ihop på ett fantastiskt sätt och skapar något som får en att faktiskt vilja lära sig mer om hur varje part har bildat sig den åsikten.

 

Nu väntar Char's Counterattack. Sedan blir det nog lite 0083. Men jag tvivlar på att någon annan Gundam kommer få mig lika intresserad igen som Zeta.

 

Sieg Zeon.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gundam: Char's Motangrepp

 

Haha, håhå, jaja. Att se den här godingen från 1988 i hög upplösning (HD är guds gåva till folk som vill ha ögongodis) var minst njutbart. Efter Zeta Gundams abrupta slut så återfinner vi nu oss i UC 0093. Två fraktioner, Neo-Zen och Earth Federation, är i hälarna på varandra. Neo-Zeons planer är att slå ner gigantiska asteroider på jorden för att få jorden gå in i en koma och på så sätt tvinga upp alla människor i rymden.

 

Känner vi igen ideologin? Inte konstigt, personen som hade den i åtanke mest är ju med i den här filmen och har till och med titelnamnet ägnat åt sig.

 

Men ingen Char utan Amuro!

 

Och så färdas vi genom lite politik, mycket mecha och under en tid som känns betydligt kortare än vad den är. Två timmar avverkades på ingen tid alls.

 

Slutet gör en tårögd. Sedan får man väl tolka det som man vill. Jag tolkade det på ett fint sätt.

 

Sieg Zeon.

 

Igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hellsing

 

Plot

Polisen Seras Victoria blir en dag indragen i en värld av vampyrer, och blir tvingad att ansluta sig till deras släkte på grund av en annan vampyr, Alucard. Hon blir medlem i organisationen Hellsing vars mål är att utrota alla vampyrer som är ett hot mot mänskligheten (och storbrittanien).

 

Genres

Action, Mystery, Drama, Horror, Vampire

 

Thoughts

Om man börjar från början så tyckte jag första avsnittet gick aldeles för snabbt. Seras accepterade hela vampyrgrejen för enkelt, och det blev inget djup i det hela. Det kunde nästan varit två avsnitt.

 

En grej jag verkligen gillade var vampyrerna. I alla basics så är dom väldigt lika hur jag tycker vampyrer ska vara. Det tråkiga var väl deras jäkla armeer av gouls. Jag ser dom hellre solitary :/

Och appropå att vampyrerna var bra så var ju alla människor urusla. Seriöst, dom ska föreställa specialtränade att slåss mot vampyrer, och ändå dör dom som flugor. Ibland gick allt aldeles för enkelt för the bad guys.

 

Overall så märks det väldigt tydligt att dom animerat bara en del av storyn. Hela serien känns bara sammansatt av enskilda småstorys som aldrig blir till något större. Det hintas ju hela tiden om något större, men det kommer aldrig så karaktärerna känns inte som dom är del av det. Dom bara låtsas. Finns ingen riktigt major plot, if you will.

 

Något som många praisat som det enda som överskiner OVAn, och som jag gillade starkt, är musiken. Den har verkligen sina stunder, och många av dom.

 

Så är Hellsing värd att se? Inte direkt. Speciellt inte när Ultimate står runt hörnet och lurar. Liksom många serier så kan ju det enskilda avsnittet vara jättebra, men den övergripande känslan är bara förvirrande och halvtaskig. Kanske bra om man bara vill ha mörker, blod och pistoler, men storywise är den väldigt lacking.

 

Ser dock fram emot Ultimate som uppenbarligen ska vara många gånger bättre, men det lär inte bli på ett tag.

 

10472l.jpg

 

Mindre thoughts

Först tyckte jag att Alucards röst var för formell och nästan trevlig på ett affärsmässigt sätt, inte alls som jag förväntat mig, men vande mig senare, och han lyckades verkligen förläna de lite galna skratten senare.

 

Blev lite pusslad över hur dom pratade kinesiska i Kina, engelska i USA, men ändå pratade japanska i Storbrittanien. Det kan väl ses som en schysst bonus på ett sätt, men what the hell.

 

Något jag verkligen gillade var Integras bröst. Seriously. Utan kläder så är dom stora som vattenmeloner, men så fort den där kavajen sätts på så ser hon helt platt ut. Hur lyckas hon? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tidigt förra veckan såg jag klart Zoku Sayonara Zetsubou Sensei, helt klart en serie som faller mig i smaken. Hoppas att OVAn som väntar efter detta är minst lika bra.

 

Senare drog jag klart After War Gundam X och den vär rätt trevlig, hade inga förväntningar och jag tyckte mig allt kunna dra små likheter med Eureka Seven. Baskonceptet kändes likt på något vis.

 

I lördags tittade jag på Mamoru Oshiis The Sky Crawlers, den var inte något som jag trodde att den skulle vara men den är helt klart sevärd. Personligen tyckte jag den var bra och väldigt intressant, man fick tänka lite helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Clannad: After Story (TV, 22 avsnitt (nej, jag räknar inte extraavsnitten)):

 

Här skrev jag vad jag tyckte om första serien.

 

Det är något med Kyoto Animations filmatiseringar av speltillverkarna Keys produktioner som verkligen retar vissa människor. De verkar se dem som flaggskepp för moé-falangen i modern animé, verk med hjälplösa endimensionella flickor som tittaren kan bedåras av, med hjälp av lite gammal god identifiering av den personlighetslösa protagonisten.

 

Visst finns det ett sådant element i Clannad och dess uppföljare. Visst finns det karaktärer som mest känns gjorda för att tilltala någon viss fetisch. Visst kan karaktärsdesignen föra tankarna till födelsedefekter. Det förnekar jag inte. Jag tänker inte klanka ner på folk som inte kan förbise de faktorerna -- men faktum kvarstår att det finns en faktisk berättelse, och det påståendet står jag för.

 

Det är dock inte en perfekt berättelse. Personligen hade jag mest problem med manuset. För många avsnitt lades på sådant som kändes som utfyllnad -- det kändes som att varje karaktär skulle få sin lilla berättelse hörd. Men seriens största svaghet var dess stora övernaturlighet. Att några karaktärers situationer är oförklarliga är helt okej, men att den genomgående övernaturligheten (drömvärlden) hade den sortens närvaro den faktiskt hade kändes olämpligt och drog bara ifrån seriens styrkor.

 

Halvgenerell kritik om slutet.

Spoiler
Mer konkret menar jag att seriens ofullständiga slut bara blev billigare av återställningen. Förutom att det var virrigt och slösaktigt med tid, gör tanken om att "nä, vi spolar tillbaka för en omtagning" allt som hände efter den punkten meningslösa -- alla lyckliga och olyckliga livsöden förlorar sin poäng. Varför skulle vi se allt det där om det fanns en savepoint att gå tillbaka till? (Kritiken gäller även spelet, som hanterade de två sluten som alternativa spelrutter. Fasen, KyoAni, ni måste inte återskapa originalets brister.)

 

Specifikt om slutet.

Spoiler
Enligt min åsikt borde antingen Ushio ha dött, plain and simple, men med tillägget att vi får se när Tomoya lär sig leva med det. Deppigt som fan, visst, men då har han alla erfarenheter vi har sett och kan bygga på det.

 

Ett alternativ är att Nagisa kommer från andra sidan med lite stöd åt sin man och sitt barn som skulle hjälpa dem att lösa Ushios mystiska sjukdom. (Jag fick aldrig något grepp om vad det egentligen var.)

Men nog om seriens skavanker. För om man ger sig till tåls med karaktärsdesign och kanske knapphändig karaktärisering av vissa personer så väntar ett väldigt starkt och rörande familjedrama. Efter förra seriens gymnasieromans väntar vuxenlivet och nya utmaningar, och jag tyckte att serien var väldigt bra på att behandla det. Förutom vad jag som ovan nämnt tyckte var missar i berättandet, var det bra regi: kameravinklar, tempo, musikval och allt sådant användes med framgång. Det som skulle vara roligt var roligt. Det som skulle vara sorgligt, var (oftast) sorgligt.

 

Balansen mellan humor och berättelsen om en ung mans inträde i vuxenlivet -- och familjelivet --, bäddade för ett stundtals otroligt rörande och verklighetsförankrat drama för vilket jag inte kunde hålla emot: ja, jag kände tårarna rulla. Mer än en gång. Om det får mig exkluderad ur klubben för coola animétittare, so be it.

 

8/10.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Började i måndags att titta på Gundam Wing blev idag (igår nu) klar med den. Har väl inte så mycket att säga mer än att det blev lite 'rörigt' senare i serien, vilket jag tycker den tappar på. Hade inga förväntningar alls då jag hört att den skall vara väldigt dålig enligt vissa, och bra enligt andra. Trots detta blev jag nog lite besviken mot slutet då jag tyckte den öppnade rätt ok (kanske för att det var relativt likt Gundam 00).

 

När klockan slog midnatt tänkte jag att jag lika väl kunde titta på Gundam Wing: Endless Waltz också. Även om jag nu kanske tycker att den var rätt onödig gillade jag den mer än serien...varför vet jag inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller med Sceleris angående slutet på Clannad AS.

spoiler

Jag var inte alls glad för att de visade ett slut och sen bara slängde in det lyckliga slutet helt oväntat som sista story releterade avsnittet. De borde ha avslutat serien med det olyckliga slutet, dvs att ushio dog.

Sen hade de kunnat göra ett hopp så man får se några sekvenser lite längre fram i Tomoyas liv när han kommit över det värsta och börjat repa sig om de nu vill visa att det blir bra till sist.

Det lyckliga slutet hade de kunnat släppa i efterhand som e 2 delars OVA eller liknande

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...