Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Såg klart Ghost in the Shell-filmen igår, även om det är lite sent. Gillade filmen skarpt. Har skrivit en liten recension kring filmen där jag tycker att jag sagt det mesta som jag har att säga. Kanske alldeles för lättvinklad, men men. Gillade som sagt filmen, mest för att den är tankeställande och framhäver frågan om människan existerar eller bara är en påhitt på ett bra sätt. Kanske stundtals för komplicerad, men inte direkt någonting som fick mig på fall.

 

Såg klart Chrome Shelled Regios idag också förövrigt, exakt en serie som faller mig i smaken men kanske inte i så många andras. Varför den gör det orkar jag inte skriva ut i denna stund, sommarvärmen börjar ta kål på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Hatsukoi Limited

12 avsnitt

 

Plot

Vi följer några pojkar och flickor ur två stycken skolklasser (en i high school, en i middle school) och ser hur dom är sammanflätade av både släktskap och romanser.

 

Genrer

Comedy, Ecchi, Romance, School,

 

Tankar

I början tyckte jag att den var rätt dålig. Tråkiga, överdrivna klichéskämt. Egentligen tycker jag nog fortfarande att den höll rätt låg standard, men den hade verkligen sina roliga stunder. Och vackra stunder. Blev tårögd ett par gånger.

 

Något som var lite jobbigt, mest i början, var att det är så många karaktärer. Tycker nästan att det antingen kunde skippats några (som simmarlaget) eller gjort det till en längre serie. I slutändan funkar det väl, men jobbigt att försöka få inblick i alla och sedan komma ihåg dom. Speciellt när två killar ser exakt likadana ut >_>

 

En del fin musik också.

 

I slutändan helt ok. Ett bra tillägg om man gillar halvroliga halvseriöst school romances.

 

15520l.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Cowboy Bebop. Det tog ett bra tag innan jag äntligen satte mig ner och började kika på den... och jösses! Inte nog med att den har en av världens absolut ballaste slogans, den lever verkligen upp till den! Jag måste villigt erkänna att jag inte alls var beredd på något rymdäventyr, nej inte alls. Utan snarare någonting gammalt lamt som övervärderas utav sina tittare som så många andra serier råkar ut för.

 

Det är också förbluffande över hur man lyckades få samman slutet så bra som man fick (utan att det kändes varken hastigt eller lustigt) trots att hela serien i stort sett endast består av fristående avsnitt. Visst, det är klart att jag gärna kanske skulle föredragit en lite starkare storyline, men Cowboy Bebop kändes ändå helt korrekt på något sätt.

 

Det kan också ha lite att göra med seriens slogan (och metaintro) som får mig att tänka på detta viset för att tycka att serien är mer unik än mycket annat. I vilket fall som helst var den förbannat bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kollade klart på första säsongen av Code Geass idag. Vad kan jag säga, värre cliffhanger får man leta efter; Bandai får allt ta och snabba sig med att ge ut säsong två. Som tur är kommer den första delen (av tre) ut redan imorgon enligt Webhallen, så det är bara att hoppas att de har mer koll än AxelMusic, som säger att den kommer den 18:e.

 

Lite mer djupgående reflektioner.

Jag vet inte om jag kan kalla den här serien för en pärla eller ej. På sina ställen beter den sig tämligen fånig, varpå man i nästa scen kasts in i en militärfight sluga hjärnor emellan. Oförutsägbara tvister i all ära, men ibland känns det som att saker och ting händer lite för fort, och man hinner som tittare inte registrera vad som hände och vad som ligger bakom innan det leder till all världens kalabalik (som när Lelouch snor åt sig en fiendemecha som praktiskt nog kunde sopa gatan med en armé av flygfordon). Serien känns på de flesta punkter grymt överdriven, och det spelar både till fördel och nackdel.

 

Och prinsessans död måste ha varit den mest brutala någonsin...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Genshikens andra säsong är nu avklarad (efter en lång tids väntan). Minns när serien var ny och aktuell och jag försökte se den men tröttnade över hur dålig den hade blivit. Tja, efter att ha legat och bakat till sig en aning tycker jag nog att den blivit bättre än jag trodde ;P

 

Men en sak kvarstår dock, även om OPt kanske inte är lika illa som då tycker jag ändå att det är fullkomligt godkänt gödselmedel i jämförelse med första säsongens!

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Genshikens andra säsong är nu avklarad (efter en lång tids väntan). Minns när serien var ny och aktuell och jag försökte se den men tröttnade över hur dålig den hade blivit. Tja, efter att ha legat och bakat till sig en aning tycker jag nog att den blivit bättre än jag trodde ;P

 

Men en sak kvarstår dock, även om OPt kanske inte är lika illa som då tycker jag ändå att det är fullkomligt godkänt gödselmedel i jämförelse med första säsongens!

 

:)

Andra säsongen följer mangan mer exakt på ett bra sätt. Minns hur jag satt och bläddrade i mangan och hittade en massa scener som såg exakt likadana ut som i originalet :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Genshikens andra säsong är nu avklarad (efter en lång tids väntan). Minns när serien var ny och aktuell och jag försökte se den men tröttnade över hur dålig den hade blivit. Tja, efter att ha legat och bakat till sig en aning tycker jag nog att den blivit bättre än jag trodde ;P

 

Men en sak kvarstår dock, även om OPt kanske inte är lika illa som då tycker jag ändå att det är fullkomligt godkänt gödselmedel i jämförelse med första säsongens!

 

:)

Andra säsongen följer mangan mer exakt på ett bra sätt. Minns hur jag satt och bläddrade i mangan och hittade en massa scener som såg exakt likadana ut som i originalet :D

 

Haha! Jag gjorde precis samma sak! Vissa scener ser man är i princip direkt kalkerade från mangan! Då jag inte slog just efter det var det nog för att man verkar ha flyttat några event lite här och där... faktum är att hela andra säsongen kändes som en enda déjàvu-upplevelse och jag måste nog säga att det var ganska... äckligt ^^; Inte minst förvirrande.

 

Jag måste nog ta och läsa mangan igen så jag vet vad som hänt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Senaste jag såg klart var Neon Genesis Evangelion. Den var underbar enligt mig med all sin psykologi och de sjuka scenerna.

Den där Masterkitten är helt okej i min bok. B)

 

 

 

Hm, senaste jag såg klart var visst Crusher Joe-filmen förra veckan. Science fiction-äventyr, en aning "camp" men överraskande brutal. Lång var den också, den hade kunnats kortas ner en smula. Men ändå bra. Handlar om ett litet gäng välbeväpnade allt-i-allos med eget rymdskepp som anlitas för att frakta en kvinna i kryogenisk suspension (nedfryst alltså) men dras in i ett problem som hotar förstöra en hel planet, om inte hela universum.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Senaste jag såg klart var Neon Genesis Evangelion. Den var underbar enligt mig med all sin psykologi och de sjuka scenerna.

Den där Masterkitten är helt okej i min bok.

Jag tror vi har samma bok :)

 

Animation Runner Kuromi

OVA; 1 ep (40 min)

 

Plot

Oguro Mikiko har precis fått sin barndomsdröm uppfylld att börja jobba på en animationstudio, men precis på första dagen så blir produktionsledaren akut sjuk, så Kuromi (smeknamn hon får) blir den nya produktionsledaren för andra avsnittet av Time Journeys, och dom har bara två veckor på sig!

 

Genres

Comedy, Drama

 

Tankar

Jorå. Först hade jag väntat mig mer som en dokumentär eller klassisk förklaringsvideo, men den här komedi approachen fungerade väldigt bra. Lyckades vara rolig samtidigt som man lärde sig lite hur det i allmänhet fungerar på en animationsstudio (även om det var en rätt liten en, yes?). Fick slå upp något ord, men det är ok.

 

Hela dramaelementet om varför hon ville göra anime och hur lycklig hon blev när hon fick se den färdiga produktionen var väl sådär. Berörde mig inte direkt, men vad kan man begära av ett enda avsnitt?

 

Annars finns väl inte så mycket att säga förutom att Kuromi är jävligt het.

 

1797.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vafan! Såg ni den då? Ni kunde väl sagt till ;_;

Det var före du var medlem, så du får skylla dig själv!

Jaha, det var det ni snackade om. Det kände jag ju till. Men såg inte på.

 

:/

 

Kan inte SVT visa mer anime? Dom tog ju ett så trevligt *HOST* initiativ med Piano.

 

Missade du möjligtvis animenatten i tvåan för något år sedan?

Bah, jag fattade ju tvåan as in tvåan på gymnasiet :P

Way to missförstå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Senaste jag såg var långfilmen Gundam F91. Trots att jag bara sett ett enstaka avsnitt av första Gundam och nån fristående(?) OAV-serie, så kunde jag ändå glädjas gott åt filmen. För bra var den. Och snygg. Näst intill ständig action. Den gav minst sagt mersmak. Men den kanske är dålig i jämförelse om man sett alla Gundam-serierna innan denna, vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Senaste jag såg var långfilmen Gundam F91. Trots att jag bara sett ett enstaka avsnitt av första Gundam och nån fristående(?) OAV-serie, så kunde jag ändå glädjas gott åt filmen. För bra var den. Och snygg. Näst intill ständig action. Den gav minst sagt mersmak. Men den kanske är dålig i jämförelse om man sett alla Gundam-serierna innan denna, vad vet jag.

 

Jag har en sak att säga: inb4 Sceleris

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Senaste jag såg var långfilmen Gundam F91. Trots att jag bara sett ett enstaka avsnitt av första Gundam och nån fristående(?) OAV-serie, så kunde jag ändå glädjas gott åt filmen. För bra var den. Och snygg. Näst intill ständig action. Den gav minst sagt mersmak. Men den kanske är dålig i jämförelse om man sett alla Gundam-serierna innan denna, vad vet jag.

 

Nä.

 

Egentligen hade jag velat skriva en shitstorm här under, men jag antar att min åsikt går fram rätt bra genom det där ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Legender från Övärlden

Långfilm

 

Plot

Världen har destabiliserats. Vi får följa en ung man, Arren, och... hur han hittar sig själv?

 

Genres

Adventure, Fantasy, Magic

 

Tankar

En gång till? Den här är precis som dom avsnitt av Guin Saga jag sett. Det fastställs aldrig någon riktig story. Det bara händer saker. Annars var den väl trevlig att titta på, men det är rätt oengagerande.

 

Yeah, har inte mycket annat att säga. FÖrutom... skulle Cob verkligen föreställa en man? Såg inte så ut. Lät inte så heller. Nåja.

 

1829.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...