Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Huh?

 

Har ni totalt missat Eila och Sanyas morgonstunder? Perinne som "avdyrkar" Mio etc? Kanske inte sexuell yuri, men ändå yuri.

 

Nejdå, det missade jag inte.

Det är bara det att när jag hör ordet Yuri så associerar jag det med två personer av kvinnligt kön som har sex tillsammans, något som inte förekommer i Strike Witches så det var därför jag blev lite förvånad.

Sen är ju det du nämner egentligen inte en så stor del utav serien så jag undrar om det är korrekt att ens kalla Strike Witches för Shojo-ai.

Beror kanske på hur man tolkar det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men om den inte är sexuell så är det snarare shojo-ai.

Yuri täcker också icke-sexuella situationer. Och i och med att "shoujo-ai" är en västerländsk term är bruket av den begränsat och bestritt.

Ok, antog att det var som Yaoi och shonen-ai/BL. Fast jag kanske missuppfattat hur situationen ligger till där också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok, antog att det var som Yaoi och shonen-ai/BL. Fast jag kanske missuppfattat hur situationen ligger till där också.

 

Det där är ju också extremt missuppfattat. Shonen-ai eller shoujo-ai som term för icke-explicita verk är ett västerländskt påhitt. Men å andra sidan spelar det väl ingen roll vad folk kallar det i Japan, bara folk är medvetna om att det är andra termer som gäller så att de inte gör bort sig när de går och handlar. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen är ju det du nämner egentligen inte en så stor del utav serien så jag undrar om det är korrekt att ens kalla Strike Witches för Shojo-ai.

Beror kanske på hur man tolkar det.

Meu sa ju aldrig att det är en yuriserie, utan att serien för +1 för yuri.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte alls lika mycket koll på alla termers som de flesta här har.

Men om det är så att jag har skrivit fel och ni känner er lurade ska jag genast gå och skvätta lite syra i ögonen.

 

edit..

 

hmm.. läste igenom mitt eget inlägg och insåg att det lätt kan misstolkas som ett försök att vara dryg mot de som "försökte rätta mig".

Det var inte alls min mening. Det är en självklarhet att ni ska tillrättavisa mig om jag skriver fel, det ser jag som något positivt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag visste inte att yuri också täckte icke-sexuella situationer, om jag hade vetat det när jag såg ditt inlägg så hade jag inte reagerat så som jag gjorde.

 

Meu sa ju aldrig att det är en yuriserie, utan att serien för +1 för yuri.

Okej så ni anser att den innehåller en del yuri men eftersom det inte är det serien egentligen handlar om så är det inte en yuriserie.

 

Senaste anime serien jag såg klart:

 

Nanatsuiro Drops

I det stora hela en bra serie men det borde ha lagts lite mer tid på karaktärer som Karin Kisaragi och Yaeno.

 

 

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Tokyo Underground

En djup saga om vänskap, mod och kärlek, där ett gäng hjältar utforskar en gömd värld för att befria sin käraste vän. Tyvärr hade studion bara 17kr i animationsbudget, och regissören är densamma som som stod för alla Naruto-fillers, så det vinnande konceptet faller snabbt platt.

 

När jag var liten (16 år) var jag mycket förtjust i den här serien. Coola action-scener, häftigt koncept och älskvärda karaktärer tyckte jag då. Nu när jag har vuxit till mig lite och har mer erfarenhet om hur en bra serie ska se ut, inser jag att karaktärerna är ungefär lika djupa som hjältarna i Final Fantasy 1 (de man skapar själv) och handlingen är tämligen schizofren.

 

Själva grejen med Underjorden och den bortglömda teknologin är i och för sig en ganska lockande idé att göra en historia om, men i slutändan blev det inte mycket annat än Hjälte-Möter-Flicka, Flicka-Blir-Tillfångatagen, Hjälte-Ger-Sig-In-I-Ondskans-Imperium-För-Att-Rädda-Flicka, Hjälte-Möter-Skurkar-Som-Han-Besegrar-Så-Att-Dem-Blir-Snälla. Krydda också med en omotiverat våldsam kvinnlig sidekick, ostig hjältedialog och en animation som får Ragnarök the Animation att framstå som mästerligt, och vi har en B-anime av värsta sort.

 

Kanske är det det som gör den kul att titta på. Den kör liksom bara på, utan att bry sig om kvalitet eller berättarflöde. Roligare blir det om man tittar på engelska, då dubben passar seriens kvalitet ganska bra. Trehundra kronor vet jag inte om den var värd i sig (DVDerna saknade dessutom helt och håller sångöversättning), men för min del gör nostalgivärdet den här serien till en självklar del i min samling.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Senaste jag har sett är Aria the Animation.

 

Serien är ungerfär lika action-speckad som testbild i slowmotion. Men... Det är det långsamma tempot som gör den sevärd. Perfekt serie att glo på när det regnar ute och man är råförkyld. Ett minus för Aria Pokoteng, han är Meh.. Och av någon angledning får han mig att tänka på den där jävla fladdermusen i Rosario + Vampire som är dålig anime personifierad i mina ögon.

 

Fast Alice Carroll är så mycket epic win att det jämnar ut sig.

 

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Senaste var Last Exile,

 

Jag frågade om någon ny serie i still med "Mushishi" och "Natsume´s book of friends" och fick ett par svar men inget av dem föll mig i smaken, bla Aria the Animation som personen ovan mig precis sett färdigt, det var nog det altför sega tempot antar jag.

 

Men! sån tur var så tipsades personen under mig om en steampunk serie vid namn "Last Exile" och så läste jag lite om serien(flygfantast som man är), och en vecka senare så hade jag fått hem den i brevlådan :P

 

Serien var bra, den startade fint med mycket action direkt och med två huvudpersoner som såg ut att kunna bli väldigt intressanta hjältar.

 

Tyvärr tappar serien lite på grund av utebliven karaktärsutveckling genom avsnitten och man blir nästan mer fäst vid sidekicksen än just huvudkaraktärerna.

 

Jag kan rekommendera serien till folk som gillar flyg/action och lite steampunk(för det var ändå inte så jättemkt sånt).

 

9/10 får den av mig, då var jag så fast att jag kollade alla 26 avsnitten på 2 dagar.

 

Nu i dagarna såg jag även "Grave of the fireflies", den behöver väll knappast någon introduktion här på anime.se men för alla som inte sett den änn, se den! Jag höll gråten inne under större delen av filmen men på sista scenerna så brast det! 10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg Sky Crawlers ganska nyligen, en bra anime med coola flygstrider.

 

Nu är jag inte så jätte bra på att skriva långa fina meningar om vad jag tycker om filmen. Så ni får nöja er med att veta att denna film är värd att se (jag tittar på dig Misho som är flygfantast).

 

Nu är det inte så att det är action stup i kvarten, utan filmen har sin egen rytm. Trots allt så är inte detta vanligt krig utan ett krig för publiken med förevigt unga piloter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Senaste: Candy Boy... eller nej, vänta lite... senaste var visst Chocolate Underground!

 

Candy Boy var iofs en väldigt trevlig tvilling-lesbisk-incest-fest med några av de skönaste och mest kompakta karaktärerna jag sett på senare dagar!

 

Chocolate Underground var överlag väldigt dålig med undantag för att jag älskar det politiska budskapet det medlar. Eller ja... vissa delar av det budskapet. Man kan dra hur många paraleller till verkligheten som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kaiba var alltså den senaste animen jag såg. Slukar allt som har med Maasaki Yuasa att göra just nu. Jag hade tidigare bara sett Cat Soup och Kemonozume som båda var väldigt ovanliga, kändes fräscha och var dessutom härliga att titta på. Teckningsstilen i Maasakis verk brukar ju minst sagt vara speciella och jag bara kände att jag ville ha mer!

 

Så efter det blev det Happy Machine och sedan Kaiba, och jag kan fortfarande inte få nog!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kaiba var alltså den senaste animen jag såg. Slukar allt som har med Maasaki Yuasa att göra just nu. Jag hade tidigare bara sett Cat Soup och Kemonozume som båda var väldigt ovanliga, kändes fräscha och var dessutom härliga att titta på. Teckningsstilen i Maasakis verk brukar ju minst sagt vara speciella och jag bara kände att jag ville ha mer!

 

Så efter det blev det Happy Machine och sedan Kaiba, och jag kan fortfarande inte få nog!

 

Du kan fortsätta med att titta på Mind Game.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gissar på att du kan gilla Gankutsuou också, även om det inte är samma regissör.

 

Haha, ja, minst sagt intressant tolkning av Dumas bok. Jag har bara sett någon scen från serien innan, men jag kanske borde ta tag i det nu och börja titta på den på riktigt. Jag börjar ju dessutom få slut på bra anime nu när Eden of the East tar slut om någon vecka bara :'(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den här ska egentligen till "Anime med svensk anknytning" men jag hittar den inte!

 

Nåja, avsnitt 433 av Mästerdetektiven Conan

 

ctjogJebA.jpg

 

"Sveriges skogar" heter en av böckerna i bokhyllan, av den fiktionella författaren Osamu Umezu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den här ska egentligen till "Anime med svensk anknytning" men jag hittar den inte!

Fel forum? :P

Aha, så kanske det var. Men... sen omdesignen är det så jobbigt att brusa trådar där. Du får plita in det där! :idea:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Senaste anime jag såg? Helt klart Major-filmen som rullade färdigt på skärmen min för någon timme sedan!

 

Det finns ett gäng grejer att säga om den men jag är för lat för att skriva alltsammans, men i stora slängar så kan det konstateras att det är mer av det man älskade med TV-serien! Jag personligen förväntade mig en sammanfattning av de första säsongerna, men istället visade det sig att man istället får reda på vad som hände med Goro efter det att han flyttar i slutet av första säsongen, vilket innebär att han träffar nya personer, börjar i ett nytt basebollag och spelar en ny turnering! För er som som sett längre än början av säsong 2 kan jag även berätta att det är nu man får reda på hur Goro skadade sin högeraxel så mycket att han inte kunde pitcha med den mer!

 

Samma röstskådespelare som innan, de få klipp med Kaoru låter lite annorlunda än man minns, men annars är det precis som vanligt. De nya karaktärerna tycker jag har förvånansvärt dåliga röster, den kvinnliga huvudrollen är dov och väldigt obehaglig att göra, och de övriga i Goros nya lag är enformiga. På den positiva sidan är dock i början när Goro fortfarande är i USA och man äntligen får höra en riktig engelsman dubba jänkarna. Karaktärernas utseende skiljer sig sedan tidigare, jag har inte kikat in på producenter och företag ännu men jag är 100 procent säker på att det är några andra som gjort filmen!

 

För alla som gillar Major är det ett givet val att kika på filmen, den avslöjar lite om de senare säsongerna så se TV-serien innan!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...