Hoppa till innehåll
Anime.se

Final Fantasy XII


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Vilka tappra själar har redan spelat eller spelar spelet?

 

Personligen kom jag just upp i 30 timmar, gillar spelet skarpt.

Stridssystemet funkar riktigt bra och det händer sällan att man känner sig frustrerad av att använda det.

 

Det enda som jag ogillar hittills med spelet är att Vaan är en ganska oviktig karaktär i spelet, och ändå är han huvudrollen.

 

Det som är bäst hittills är hur jävla stort spelet är, finns en massa saker att göra och mycket att utforska, så gillar jag license-systemet också för det för tankarna till Final Fantasy Tactics/FFX.

 

Nå, hur har era resor genom Ivalice varit?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte spelat det än men kommer köpa det när det släpps i slutet av Februari. Men jag skulle vilja fråga ett par saker om spelet.

 

Hur fungerar stridssystemet(då menar jag om det är bra eller dåligt jämnför med turbaserat)?

 

Hur fungerar " Licensesystemet" (Är det liknande FFX, dvs har man frihet att välja sin egen väg och utveckla karaktärerna eller man går efter en eller flera "linjer")?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Stridsystemet fungerar genom att du styr en karaktär och låter datorn styra dina två andra.

Men vad dina andra karktärer skall göra under/utanför strid ställer du in med "Gambits" systemet.

 

Gambits systemet fungerar på ett sådant vis som kan se ut såhär:

 

1. Any: Ally HP<80% - Hi-Potion

2. Any: Ally HP<50% - Cura

3. Leaders Target - Attack

4. Any: Foe - Attack

5. Any: Ally HP<80% - Cure

6. Any: Ally - Protect

7. Disabled

 

Det viktigaste för karaktären som jag visar här kommer alltid att vara att hela dom andra, som du ser genom rangordningen.

Om ingen behöver helas så anfaller karaktären ledarens mål, om ledaren inte har något mål väljer karaktären första bästa.

 

Om man inte är i strid kommer karaktären att använda Cure på alla karaktärer som har under 80% i liv och göra så att alla ständigt har Protect och förnya automatiskt när det tar slut.

 

Jag tycker att systemet funkar riktigt bra, speciellt när man vänjer sig och lär sig göra effektivare Gambits uppsättningar än vad man kan från början.

Sedan är det så skönt att man slipper random-encounters.

 

Men räds ej, vinstfanfaren kan man fortfarande höra när man besegrar bossar ;)

-

 

License-systemet är som en blanding mellan Final Fantasy Tactis och FFX, du har som en "sphere-grid" där du kan införskaffa skills.

Du behöver skills för att lära dig magier, attacker, ha bätter vapen/armor o.s.v.

License-points (LP) får du genom att besegra fiender, du får minst en poäng av en fiende, men utav svårare fiender så får du mer.

Systemet ser ut såhär:

 

X = Licenser som du inte kommit till ännu

H = Licenser som du kan gå till

O = Licenser som du redan skaffat

 

XXHHX

XHOOH

XXHHX

XXXXX

 

Köper du en licens så låses högst 3 nya upp

 

XXHHX

XHOOH

XHOHX

XXHXX

 

D.v.s. att var licens du skaffat omges av nya licenser du har tillgång till.

Vet inte riktigt om det blev förklarat så bra men jag hoppas att du förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte riktigt som Grandia 2, du är fortfarande kvar på "kart skärmen" och slåss samt att du kan springa runt hur du vill. Så det är inga random encounters och stridena är mer actionbaserade än tidigare.

 

Köpte spelet när det kom ut i Japan, men jag spelade det aldrig särskillt mycket. Inte för att det var fel på spelet, det verkade bra men jag hade tröttnat lite på den typen av spel samt att jag hade en del annat att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som är bäst hittills är hur jävla stort spelet är, finns en massa saker att göra och mycket att utforska, så gillar jag license-systemet också för det för tankarna till Final Fantasy Tactics/FFX.

 

Så du menar att 50% av speltiden inte går till "creepande" som med resten av spelen? Att man faktiskt kan slippa fokusera på det? Eller är det stort utanför den biten? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

e de bara jag som gillar "film"-spel, med mkt story sekvenser?

 

Det är precis vad jag gillar, därför jag älskar FFX. Så många klagar på att det förstör spelet att det är så mycket sekvenser i FFX men det är ju bara löjligt, spelet känns mycket mer levande då. Kärleksscenen med Tidus och Yuna blev man ju alldeles tårögd av. Underbar låt också. (: Det var också när jag visade den för min dåvarande flickvän som hon blev intresserad av spelet, så ett bra spel med fångande sekvenser kan locka publik även hos tjejer.

 

Blev så irriterad när jag läste en artikel i Superplay's sista tidning förra året att sekvenser är spelarens värsta fiende, det förstör spelet och spelföretagen är tröga som inte fattat att spelaren inte vill ha det i sina spel blablabla...

Ibland undrar man vad dom har för skribenter när dom spyr ut artiklar som den, som om alla spelare skulle tycka så. I min mening är det mest casual spelare som gillar spel som bara går att dra igång och lira nån halvtimma och sen sluta (läs; sportspel och shooters) som ogillar sekvenser, och dom spelarna är knappast vad företagen bör satsa på framför allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som är bäst hittills är hur jävla stort spelet är, finns en massa saker att göra och mycket att utforska, så gillar jag license-systemet också för det för tankarna till Final Fantasy Tactics/FFX.

 

Så du menar att 50% av speltiden inte går till "creepande" som med resten av spelen? Att man faktiskt kan slippa fokusera på det? Eller är det stort utanför den biten? :)

 

Finns en massa sub-quests som du får av random folk på gatan, problemet är bara att hitta dom också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
Samma här. Men idag är jag på den nivån att jag föredrar 99% handling (läsande) och 1% spelande (om man nu kan kalla att trycka fram ny text för spelande).

Så som FFXII är utformat kan du spendera 99% med att läsa den få dialog som finns och resten av tiden spenderar du med att använda vänsterhanden och springa omkring...

 

Riktigt tråkigt faktiskt. Sedan är storyn inte så bra heller...

så allt som allt är FFXII en besvikelse för mig.

 

orrin: "trycka fram text" spel är det aboslut inget fel på. Mer fokus på story, detaljer, musik och liknande. Fast det är ju beroende på vad för spel man spelar också :P

 

Om det skulle släppas ett spel som var liknande "dive" elementen i Ar Tonelico skulle jag bli överlycklig. Fastän man bara läser text så är det riktigt skoj.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag har klarat spelet ca en vecka efter releasen. Och nu ca två månader efter releasen har jag fixat de flesta SQ också.

 

Jag är faktisk enormt besviken på spelet. Det känns som om någonting fattas. Spelet hamnar på femte platsen över alla FF spel.

 

1. FFVII

2. FFVI

3. FFIX

4. FFT

5. FFXII

 

Jag räknar inte med XI för att det är ett MMORPG. :sleep:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så du menar att 50% av speltiden inte går till "creepande" som med resten av spelen? Att man faktiskt kan slippa fokusera på det? Eller är det stort utanför den biten? Smile

 

har inte spelat ett finalfantasy spel där jag har varit tvugnen o creepa för att klara av det, all extra kontet i alla spel behöver dock kanske lite grind t ex weapons in ff7. men utöver dom absolut extremaste side-quest bossarna så har jag stött på väldigt lite traditionell "grind" i ff-spelen. Så vad menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

1. FFVII

2. FFVI

3. FFIX

4. FFT

5. FFXII

 

 

Har du inte med FFX i top 5 Oo? Tian vat det FF som jag gillade bäst under tiden jag spelade det, just för att det hade många filmsekvensker, som inte bara handlade om huvudstoryn, utan också mycket om karaktärerna. Det är denna biten jag saknar i ffXII... det e lite grann i början när vaan och penelo pratar, sen e det inget mer förrens i Vaan pratar med Ashe i den där byn. (vad den nu heter) d har dom en personlig seriös dialog och jag tänkte dom har juh typ inte ens hälsat på varandra än >_<.

 

För övrigt tycker jag spelet e en smula för svårt. (eller är det jag som e låg lvl, var 34 när jag mötte cid ^.^v) Sen tycker jag att quickerlings e aldeles fördyra att använda och summons e totalt värdelösa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Stridssystemet är så sjukt broken. D: Med autogrejen kan du ju bara lägga kontrollen någonstans så fort du går in i ett area, och sen bara den låta döda alla monster medan du läser en bok eller tar dig en kopp kaffe! o/ Genomtänkt och bra!

 

Tycker inte alls om tolvan lika mycket som andra final fantasy, roligt att de förändrar stridsystemet (även om det inte är fulländat, men att de försöker något nytt uppskattas). Men varför är huvudkaraktären som Alladin!? Tråkigt att de inte riktigt gör samma sort karaktärsutveckling som i de andra spelen. :

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Konserten Distant Worlds återvänder till Stockholms konserthus den 10 juni 2010.

Biljetterna släpps den 1 december.

 

Program:

Prelude (Final Fantasy-serien)

Victory Theme (Final Fantasy-serien)

Melodies of Life (Final Fantasy IX)

Ronfaure (Final Fantasy XI)

Dancing Mad (Final Fantasy VI)

Main Theme (Final Fantasy VII)

J-E-N-O-V-A (Final Fantasy VII)

The Man with the Machine Gun (Final Fantasy VIII)

Suteki da ne (Final Fantasy X)

Musik från Final Fantasy XIV

Kiss Me Goodbye (Final Fantasy XII)

 

Källa:

www.konserthuset.se/Default.aspx?PageId ... 7&Konsert=

 

Jag kommer helt klart gå på konserten. Jag var på den förra konserten som var i december 2007 och det var gudomligt vackert.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...