Hoppa till innehåll
Anime.se

Stora drömmar här i livet, vilka har du?


Timotei
 Share

Rekommenderade inlägg

Dina stora drömmar här i livet?

 

Har lite tråkigt nu runt 04:11, så jag passar på att skapa en tråd om stora drömmar. Fann en liknande tråd på ett par andra forum, så provar här med.

 

För andra må dina drömmar vara något helt absurt och litet men för dig så är det jätteviktigt och hela livet kanske kretsar runt dom.

 

Det finns inget direkt mål med tråden men det är alltid kul att uppmuntra andra, samt läsa vad andra vill försöka göra här i livet. Kanske lyckas skapa någon diskussion med.

 

Försök att hålla er till 3 drömmar.

 

1: Att bemästra det Japanska språket i både skrift och tal. Vill någon gång under mitt liv bosätta mig där.

 

2: Börja att träna på kendo och lyckas börja tävla inom sporten. Och att bli riktigt duktig, vinna ett par tävlingar hade varit trevligt.

 

3: Att bli riktigt duktig på att rita och kanske tillomed lyckas bli en mangaka.

 

Mina 3 högsta drömmar må inte vara några superambitösa eller speciella för andra, för mig så betyder detta dock mest då mina intressen krestar runt detta.

 

Jag ser för lite nya trådar här på forumet, mer!

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Gå klart utbildningen och jobba med det egna företaget på heltid. Hade även varit kul om man blev lite framgångsrik inom området och kunde komma på några smarta lösningar som blir ens trademark. Inte leva lyxliv men åtminstone bättre än medelmåtta och kunna välja vilka jobb man vill ta sig an.

 

2. Bosätta mig i någon idyll till stad och skaffa familj och hela faderullan. Många tar det för givet men vad kan man egentligen önska sig mer? Givetvis skall villan vara hitech-equipped och barnen skall lära sig att uppskatta anime! ;)

 

3. Lära mig spela piano alternativt ta körkort och skaffa mig en rejäl sportbil. Helst båda. Detta faller väl under skills-drömmar :D

 

För att även lista en lite mer 'rad dream' så skulle jag nog säga att uppleva tyngdlöshet och se jorden från rymden/månen. Verkar så förbaskat härligt och en vacker upplevelse.

 

I övrigt kan jag väl säga som Timotei. För mig är drömmar inte något otänkbart eller något som absolut inte kan inträffa, utan snarare en målsättning och något som man är extremt lycklig över att åstadkomma, om man nu gör det. Det skulle också betyda att man vore förbannat 'content' med allting om man hamnade i en situation där alla drömmarna uppfylldes.

 

Bra initiativ, Timotei! (Varför får jag lust att kalla dig Timo-kun!?) Hade gärna startat fler trådar men känner mig fortfarande rätt grön här, trots att det var längesen jag gick med. I'll try my best osv B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mina drömmar som jag vill uppnå här i livet är något som inte är omöjligt men inget som görs på 1 år. Mina drömmar må vara rätt tråkiga och vanliga men jag kommer garanterat att klara av dessa 3 innan jag fyller 30-35 år.

 

Självklart vill jag ha ett fint hem med familj och gärna kunna sova på nätterna utan att oroa mig över ekonomin. Att kunna ge familjen ett tryggt hem är väl också en liten dröm antar jag.

 

Jag tycker inte man ska se ner på enkla drömmar eller tycka någon är korkad för att ha så " lätta " mål i livet.

 

 

Tycker ni det är någon skillnad på att ha en dröm om att starta eget företag som att bli astronaut och åka till mars?

 

Själv tycker jag storleken på drömmen kvittar, sålänge man lyckas med det och att det faktist gör en lycklig.

 

Man ser många som drömmer om sportbilar, stora hus och mycket pengar, vad tror ni detta beror på?

 

Kan det vara så att man vill uppleva tanken på att vara ekonomiskt oberoende och köra den där fina bilen som (insert random hjälte) körde.

 

 

Tack Induce, jag tycker det finns för lite trådar(aktiva) på forumet som handlar om livet och dylika saker.

 

Timo-kun funkar väl det med. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Få tag på ett kul jobb som man kan trivas med och som betalar bra.

Spelar ingen större roll vad. Bara jag trivs med det.

Just nu sitter jag på ett drygt jobb som inte leder någonstans och med hälften av lönen jag borde ha.

Visst, jag har kommit till insikt om att pengar inte gör någon lycklig. men att alltid ha för lite pengar kan göra en rätt olycklig också.

Hade varit riktigt najs att bara kunna sätta sig i sin egen bil och köra hem till föräldrarna när man kände för det, istället för att behöva planera månadens ekonomi för att köpa en jäkla tåg biljett.

 

2. Hitta The Woman . Är väl ingen brist på utbud, men efter att ett par längre förhållanden avhandlats har jag blivit fruktansvärt kräsen.

Det ska vara "hon" eller ingen alls. Problemet är bara att jag inte hittar någon som passar kriterierna.

Tror det är delvis därför jag berördes så av School Days. Sekai <3

...man känner sej rätt patetisk ibland.

 

3. Återuppta en eller flera av mina hobbies och bli riktigt duktig, så man kan bli proffisionell illustratör eller musiker. Göra soundtrack till några pampiga filmer, eller affischerna till nästa george lucas film hade varit en riktig önskedröm.

Eller omslags illustratör för Orbit Books kanske.

...va fan började jag plugga IT för. >.<

 

 

PS:

Öpnna ett J-pop café.

I'll be there :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1: Att bemästra det Japanska språket i både skrift och tal. Vill någon gång under mitt liv bosätta mig där.

 

2: Bli klar med persiskan,rysskan,turkiska och arabiska (vilket jag är snart klar med) ;)

 

3: Kankse bo i japan, fast lite mer norr vid Yamagata.. :P

 

4: Isåfall om jag inte bosätter mig i Japan får jag nöja mig med Iran^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Metroid Prime 3!!!!

2. Naruto: Rise of a Ninja!!!1

3. Devil May Cry 4!!!!!!111one

 

...

 

...nej, drömmar var det, inte korttidsönskningar.

 

1. Att flytta hemifrån. Och jag menar inte till vilken lya som helst i Stockholm eller dylikt; helst av allt vill jag bo LÅNGT ifrån stan - helst närmare mitt sommarställe - i en obetydlig förort omgiven av skog, med bara de nödvändigaste butikerna i närheten. Givetvis även med internetuppkoppling. Att flytta tillbaka till min gamla bostadsort vore inte heller helt fel, då den faktiskt var omgiven av natur. Dessutom bor några av mina vänner där.

 

2. Att etablera mig som författare. Helst av allt vill jag ge ut en feting-episk högfantasy med coola twister, men innan jag hinner skriva något sånt skulle det vara härligt att tjäna sitt levebröd som novellförfattare. Det skulle inte ta lika lång tid att skriva, och nog har jag idéer. En frilansande jounalist skulle inte heller vara helt fel. Inget man tjänar multum på, eller ens normallön på, men det skulle vara bra mycket mer givande än att jobba på ICA.

 

3. Att ovan nämnda bok senare görs till en anime. Långsökt som tusan kanske, men tänk bara vilken känsla att sitta och titta på karaktärer som man själv har skapat och följt!

 

 

Ärligt talat är jag inte alltför lockad av tanken att skaffa familj. Speciellt inte med en sån där som kräver att man tillbringar mestadelen av sin tid med henne - typ "så du tycker att TV-spel är viktigare än mig?!" Om jag mot förmodan skulle gifta mig, skulle det vara för den ultimata och absoluta kärleken och tilliten, något som de flesta gifta par inte har. Och ett barn behöver föräldrarnas kärlek tillhands när som helst; att sätta det på ett dagis vore bara sorgligt. Och jag vill definitivt inte vara "den frånvarande pappan" som jobbar mestadelen och inte har någon viktig del i barnets liv.

 

...va fan började jag plugga IT för. >.<

Ord. Jag pluggade inte IT, utan Teknik, men jag känner igen dilemmat. Matte och fysik har jag inte direkt någon större användning för i mina författarambisioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2: Bli klar med persiskan,rysskan,turkiska och arabiska (vilket jag är snart klar med) ;)

 

Får jag fråga hur du menar med att bli "klar" med ett språk. Det enda språken du kan bli "klar" är de som är officiellt döda, alltså de som inte används i tal längre och därför inte utvecklas mer, typ latin.

 

I alla fall tillbaka till ämnet...

 

1. Välja ett yrkesförberedandeprogram och gå ur det med högsta betyg. Man får som sagt drömma. ^^

 

2. Få ett arbete inom det jag läst till som jag också skall trivas med. Är inte särskilt viktigt att det är något super jobb med en skyhög lön, men man vill åtminstone aktivt kunna hålla igång sina intressen.

 

3. Antar att även jag skulle vilja resa till "den uppgående solens land" för att studera språket. Det är synd bara att det skall vara en sådan hög kostnad att studera där. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom drömmar är drömmar och inte nödvändigvis mål i livet (även om de kan gå hand i hand).

 

1. Bli en duktig hydrogeolog som kan prata, skriva och förstå flytande Japanska och därmed jobba med det yrket i Asien

 

2. Ha kattöron och kattsvans och vara lika smidig som en katt

 

3. Vinna på något riktigt stort lotteri så jag kan shoppa loss :D

 

Som tur är behöver inte drömmar vara realistiska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag brukar säga: en dröm är inte en dröm om den går att uppnå.

Lite som dengo påpekade med andra ord.

 

Just nu:

 

1. Ta studenten.

2. Börja träna taido.

3. Skaffa ett tillfälligt jobb.

 

På längre sikt:

 

1. Öppna det där cafét i stan som jag och mina kompisar planerar om. (we have big plans :3)

2. Bli någorlunda lyckad författare. Skulle vilja skriva modern fantasy alt. en episk Sci-Fi-berättelse.

3. Ha lyckats här i livet så jag kan flytta in i det där huset med den där kvinnan som jag får de där barnen med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Ta stundenten och göra det med hyffsade betyg

 

2. Läsa upp fysiken jag hoppade av (varför i helvetet hoppade jag av fysiken för :sleep:) och sedan komma in på KTH och läsa medie-teknik.

 

3. Få ett jobb jag verkligen trivs med och som jag tycker är kul som t.ex fotograf.

 

När jag har uppnått allt detta och har lite ordning på mitt liv så vill jag gärna hitta den där kvinnan och flytta ihop och förhoppningsvis skaffa barn.

 

Jag vet väll inte om man kan se detta som drömmar utan mera som mål i livet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker ni det är någon skillnad på att ha en dröm om att starta eget företag som att bli astronaut och åka till mars?

Det beror helt och hållet på personen och vad man har för ambitioner i livet tycker jag. Och jo, vill nog påstå att det är skillnad på dröm och dröm, precis som det är skillnad på en dröm i livet och en dröm du har om natten. Tror det handlar lite om på vilket sätt man ser på drömmen. Är det något man har ambitioner om att uppnå, men som man inte är hundra på att man kommer klarar av, en det finns ändå en chans och man skulle bli förbaskat lycklig om man klarade av det. Eller så är det en sån där löjlig dröm som man har mest för att man tycker det ser häftigt ut. Man har ingen större ambition att nå dit, även om det nödvändigtvis inte är omöjligt. Svårt att beskriva...

 

Man ser många som drömmer om sportbilar, stora hus och mycket pengar, vad tror ni detta beror på?

För mig handlar det om bilen just om att jag faktiskt är extremt motosportsintresserad, och bilintresserad över lag, men har absolut noll läggning för det, därför är det lite av en dröm. Men just det här med pengar, fina villor osv tror jag har att göra med att många tror att de förmodligen inte kommer få uppleva det, så de kallar det för en dröm. Dessutom går oftast ekonomiskt oberoende hand i hand med en viss trygghet som jag tror de flesta strävar efter här i livet. Har man den tryggheten kan man satsa på vad tusan man vill, även om det går åt skogen är man home safe.

 

Kul att läsa om alla andras drömmar får jag säga! Jag tror vi alla resonerar lika på sätt och vis, bara att vi har lite olika sätt att uttrycka det på, och att vi värderar olika saker olika mycket. Alla vill som sagt inte ha den där familjen t ex, medan den för andra är superviktig.

 

Och kom ihåg; Allting är möjligt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2. Börja träna taido.

 

good boy, taido=super!

Det ser tufft ut iallafall. måste ge en jäkla kroppskontroll. ;)

/me tränar WT, vilket inte ser speciellt tufft ut alls, men det har sina andra fördelar. bara man gillar det man tränar, och hittar en tränare man trivs med så... :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är en simpel människa med simpla drömmar.

 

1. Jobba som arbetsledare för högprofiliga datortekniska projekt, där jobbresor (bland annat till Japan) ingår i arbetsuppgifterna.

2. Ha energi, disciplin och motivation att genomföra alla självförbättrings-, självutvecklings- och självutbildningsprojekt jag kommer på.

3. Bli posthuman.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är inte nå bra på det här med drömmar :sleep:

 

1. Hitta ett jobb jag verkligen trivs med, vilket verkar svårt för att jag vet inte vad jag vill jobba som.

2. Sen måste jag faktiskt säga att jag också vill kunna tala och skriva flytande japanska. Eventuellt bosätta mig i Japan.

3. Sen får man väll skriva ner att hitta den speciella kvinnan~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla vill som sagt inte ha den där familjen t ex, medan den för andra är superviktig.

 

Detta tror jag faktiskt har ganska mycket med hur man har växt upp att göra. Som ta mej som exempel, jag har 4 syskon och massor med kusiner osv. Så det har ju alltid blivit att hela släkten träffas och firar t.ex. Jul, påsk, midsommar och så vidare ihop när man var yngre. Så då tror jag att det faller sej naturligt att man vill skaffa familj och barn. Medans om man som t.ex enda barnet i en familj och kanske inte har släkt i närheten, inte är van detta med mycket folk och då kanske det inte känns lika viktigt att skaffa familj.

 

Detta är bara mina tankar, skriv gärna era argument för/emot mina tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta tror jag faktiskt har ganska mycket med hur man har växt upp att göra. Som ta mej som exempel, jag har 4 syskon och massor med kusiner osv. Så det har ju alltid blivit att hela släkten träffas och firar t.ex. Jul, påsk, midsommar och så vidare ihop när man var yngre. Så då tror jag att det faller sej naturligt att man vill skaffa familj och barn. Medans om man som t.ex enda barnet i en familj och kanske inte har släkt i närheten, inte är van detta med mycket folk och då kanske det inte känns lika viktigt att skaffa familj.

 

Detta är bara mina tankar, skriv gärna era argument för/emot mina tankar.

 

Nja, jag vet inte. Själv är jag det fjärde och yngsta barnet i min familj, och har alltid varit överskuggad av mina syskon. Vi är sex pers allt som allt, samt att jag ofta möter med mina morföräldrar och kusiner, så nog har jag folk omkring mig. Min ovilja att skaffa egen familj ligger främst i att jag inte vill påbörja ett sådant djupt förhållande bara sådär. Då ska det vara med någon som jag helt och fullt litar på (och vise versa), som har någotlunda samma intressen som jag, och inte kräver full uppmärksamhet stup i kvarten.

 

Jag tror nog det blev så på grund av mina föräldrar. Ska jag vara helt ärlig kan jag för mitt liv inte förstå varför någon av dem gifte sig med den andra; mamma har noll stresshanteringsförmåga, och pappa är surlåten och ganska paranoid av sig. Många gånger när jag var liten har de bråkat högljutt över de mest patetiska sakerna, vilket inte var alltför trevligt att lyssna på. Jag vill inte under några omständigheter att det ska hända mitt barn; därför är valet av partner ytterst viktig.

 

Det är inte som om jag hatar mina föräldrar, men för vissa saker har jag lite svårt att förlåta dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan nog korta ner det till en dröm allt som allt, att ha tid och resurser till att göra det jag tycker är roligt och underhållande. Jag tillhör också dom som inte vill skaffa någon familj, det är ingenting som jag har något intresse av helt enkelt och det skulle ta för mycket tid.

 

Eftersom det var uppe på tal kan jag ju säga att jag inte har några syskon men jag har en stor släkt och dom flesta bor i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tre drömmar bara? Haha, blir nog svårt men ska försöka.

 

Att få jobb utomlands som DJ på något populärt turistmål, och tjäna tillräckligt mycket pengar på det för att leva riktigt bra.

 

Att jag alltid får behålla den optimistiska attityden jag har.

 

Sist men inte minns så hoppas jag att jag träffar en riktigt trevlig tös som kan ta hand om mig. Det kan jag dock vänta med ett tag ;)

 

Sen vet jag att jag kommer förverkliga dem två översta "drömmarna", för det har jag gett mig fan på. Den sista vetefan dock :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1: Att börja tävla professionellt i thaiboxning( har nyss börjat träna^^) och åtminstone ta någon medalj

 

2: Att bli klar med min utbildning, jobba nåt tår och sen starta eget företag och driva detta med vinst

 

3: Att någon gång jobba i Japan och bo där i några år, för att sedan bestämma om ansöka om medborgarskap eller återvända hem

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...