Hoppa till innehåll
Anime.se

Spelåret 2008


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Nu när året börjar lida mot sitt slut är det dags att börja skriva listor. Dels har vi julklappslistor, dels har vi Anime.se Anime Awards, men låt oss icke förglömma TV-spelens värld. Mina tidigare spådomar am att detta år skulle bli minst lika hett som fjolåret slog väl inte helt in i allas ögon, men med titlar som Mega Man 9, Mirror’s Edge, Little Big Planet, Prince of Persia, Tomb Raider Underword, Gears of War 2, Fable II, WoW: Wrath of the Lich King, samt många andra, finns det fortfarande gott om anledningar att vara nöjd.

 

Som kom och nominera era personliga favoriter för i år! Kategorierna är helt upp till er; de normala bemärkelserna såsom Årets Action och Årets Plattform går såklart bra, men även Årets Gråaste, Årets Besvikelse och Årets Slemmigaste. Använd er fantasi. Det enda kravet är att spelen i fråga måste ha kommit ut i år, och då spelar det ingen roll om det rör sig om de Amerikanska, Japanska eller Europeiska releaserna.

 

Personligen väntar jag med att ställa upp min lista, då jag har sparat många av årets godbitar till jullovet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åretsbesvikelse:

Fallout 3, kommer med en utförlig förklaring imorgon. Men är väl en kombination av hjärndöda NPCs, som ser mer döda ut än levande, vad värre är de beter sig även mer som döda än som levande. Men även ett totalt misslyckande med att återskapa känslan som fanns i de två första versionerna av fallout sänker spelet. Sen att försöka nå en bredare massa genom att införa mer fps, misslyckas totalt av att man kan missa när man står bredvid siktar mot huvudet på en helt ovetandes npc :(

 

Det hela blir förstås inte bättre av att man hade enorma förväntningar på trean också, vilket antagligen har lätt till en ännu större besvikelse. Som han i plus gör, ner med Fallout 3 i soptunnan!

 

Hur som helst skriver kanske nån mer nominering imorgon, och kanske mer om fallout 3 också.

 

Ja Ashaz, spelet suger!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Årets pretentiösa plattformare: Braid

 

Årets bästa besvikelse: Fallout 3

 

Årets DRM: Spore

 

Årets mest överskattade: Far Cry 2/Crysis Warhead

 

Årets mest överhypade: God of War

 

Årets LÅT SERIEN DÖ NÅGON GÅNG: Sonic Unleashed

 

Årets intressantaste: Portal

 

Årets envisaste utvecklare: TaleWorlds (Mount & Blade)

 

Årets spel som av titelkomiska skäl måste få en tvåa: Army of Two

 

Årets besvikelse: FIFA 09/PES 2009. Kan någon göra ett bra fotbollsspel? D:

 

Årets omotiveradmoralpanikförorsakare: Bully

 

Årets mest underhållningsdödande personalbortfall: Jack Thompson

 

Årets spel: GTA IV

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här är några av mina egna kategorier:

 

Årets Jrpg: Lost dyssey

 

Årets Fps: Battlefield Bad Company

 

Årets Hack n Slash: Ninja Gaiden 2

 

Årets Buggigaste: Gears of War 2

 

Årets Flop: Army of Two

 

Och så några svar på Scabs många kategorier:

 

Årets Hype: Killzone 2

 

Årets låt serien dö någon gång: Call of Duty

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

År 2008 blev ett år jag spelade väldigt relativt få spel.

 

Bröt benet i somras så då blev det mycket GTA IV och Unreal Tournament III. Sispri Gauntlet nötte jag på sjukhuset.

Gears of War 2 var kul, men passerade ganska snabbt förbi eftersom jag inte kan spela online.

Street Fighter IV har varit askul.

Dodonpachi Daifukkatsu blev jag lite besviken på.

 

Annars kommer jag inte på så mycket mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte direkt spelat så mycket spel under året, mest med tanke på att jag har spelat hardcore wow raiding etc under en lång tid under året. Dock måste jag säga att alla spel som folk trodde skulle vara nått har floppat stort så som Fallout 3, Far Cry 2 etc.

 

Jag måste säga att hitills det bästa spelet som släppts under 2008 är expnsionen till World of Warcraft. Inte bara för att jag är en Warcraft fantast utan mer att dom har gjort spelet till nått som den inte har varit innan. Det var för första gången som jag nånsin tyckt det varit kul att fortsätta levla en char sen de att jag körde min första nånsin för ett ex antal år sen.

 

Dock det är bara mina egna tankar! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Årets mecha: Macross Ace Frontier (PSP)

Motivering: Byggt på systemet som fanns i Gundam Battle-spelen, fast nu med en jävla massa flygplan och robotar. Och sånger i bakgrunden. Och en jävla Vrlitwhai. Aint kiddin

 

Årets WTFFFFFFFHELPME: Bangai-O Spirits (DS)

Motivering: Vart fan ska man börja? Bara så fort man kollar på bilder från spelet så undrar man vad i helvete som händer. En robot, massa frukter, kanske några andra robotar och en JÄVLA massa missiler. Från alla håll. Det är sjukt underhållande, men svårt.

 

Årets Gundam: Gundam vs Gundam (PSP)

Motivering: Det stod mellan det här, Gundam Battle Universe eller Gundamspelet till 360. Sistnämnda har jag fortfarande inte spelat och det andra var en expansion på ett tidigare spel. Gundam vs Gundam bygger iofs på en tidigare spelidé som använts i andra Gundam vs.-spel, men tillför nu en hel del seriers gundams. Bl.a. helt fabulösa Turn-A.

 

Årets roligaste genomspelning: ZOE2 (Hard)

Motivering: Gud så jävla svårt det är.

Årets musikspel: DJ Max Portable Clazziquai Edition

Motivering: Den här vinnaren kan iofs ändras. Den svårare versionen, Black Square släpps så vitt jag vet den 24:e december i Korea. Och den är med säkerhet nog mycket bättre. Men Clazziquai visar att DJ Max är en bra konkurrent, eller sidospelare, i musikspelsgenren.

 

Årets "snälla... ta bort dom dåliga delarna så har vi ett perfekt spel!": Sonic Unleashed

Motivering: Dagbanorna är awesome. Werehog, not so.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta och förra millenniets största dator- och TV-spelstorka för undertecknad någonsin: år 2008

 

Årets spelade datorspel: Subterranean Animism

 

Årets spelade TV-spel: Fable 2

 

Årets "hajpat och visst bra men det var ju samma skit som alltid": Fable 2.

 

Årets brädspel: Agricola eller Wabash Cannonball.

 

Årets kortspel: Dominion. Nä, jag blev inte så het på Race for the Galaxy.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Årets bästa nya: Fallout 3

Ja klaga hur mycket ni vill. Jag älskar det! Men så har jag dyrkat allt dom gjort sedan daggerfall också B)

 

Årets mest spelade: Eve Online

Inget nytt, men det jag spelat mest. Som alltid. Och nu jävlar är det stora grejer på g...

 

Årets fingerspasm: Stepmania Online

Inget årsnytt dethär heller. Eller jo en ny version ute förståss. Och Otakus dream 5th anime pack ute slutligen. ;)

Men det var först i år som jag på allvar tog tag i det och blev lite skarp på spelet. 900 overhead och 10+ svårighetsgrad är kul som fan. Speciellt i kombination med ventrilo & multiplay.

Galen britt som sjunger med i japanska låtar underlättar inte, men det underhåller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Årets action spel: Devil may cry 4

 

Årets plattformsspel: Mirror’s edge

 

Årets spel som jag vill spela men inte kunnat: Metal gear solid 4

 

Årets besvikelse: Army of two

 

Årets spel som har motiverat mig till att köpa en konsoll: Final fantasy crisis core

 

Årets fighting spel: Super smash bros brawl

 

Årets spel: GTA 4

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag har väl inte spelat så många spel från 2008 tror jag och det mesta jag har spelat har varit till 360 också samt några till wii. Men en liten lista kan jag nog göra.

 

2008 års bästa actionspel: GoW2

Var länge sedan jag hade så skoj i ett co-op spel. Och med karaktärer som Marcus, Dom, Cole och Baird så blir det aldrig tråkigt.

 

2008 års mysigaste spel: Fable2

Det var inte direkt ett svårt spel eller speciellt långt om man nu bara körde huvudhandlingen, men vad gör det? Musiken och miljöerna gör nog nästan 70% av det här spelet för mig. Mys-faktorn är hög och jag njuter av det till fullo när jag nu väl spelar om det för andra gången och den här gången ska jag nog försöka vara snällare och hjälpa Albions invånare.

 

2008 års bästa handling: GoW2/Fable2

Fable med sin sago liknande berättelse och GoW med sin hårdkokta action fyllda gör de båda riktigt härliga. Jag tröttnar inte det minsta på någon av dessa.

 

2008 års roligaste fajtingspel: Super Smash Bros Brawl

Att spela tre stycken här är nästan ett måste tycker jag annars blir det inte lika roligt. Men när man väl är tre eller fler så blir det bland de roligaste som finns i tävlingsväg till en konsol som jag har spelat på bra länge.

 

2008 års ögonöppnare: Mirrors Edge

Fan va skoj de kan vara att bara springa runt och hoppa, rulla och försöka smita från polisen utan att behöva använda en ända pistolkula. Mer sådana här annorlunda spel behövs!

 

2008 års besvikelse: Square Enix

De två titlar som jag har spelat från de här företaget förra året levde verkligen inte upp till förväntningarna. Infinite undiscovery samt The Last Remnant var båda riktigt mediokra spel och hade inget direkt nytt att komma med.

 

2008 års måste-spela: Left 4 Dead

Har nog spelat klart hälften av GoW2 nu och kommer nog köpa L4D när jag är klar. Allt som har skrivits om de här spelet tilltalar mig riktigt mycket just nu och att man kan spela co-op gör saken bara bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har det gått åtta dager inne på det nya året, och nu känner jag mig redo att avslöja mina nomineringar av Årets Spel 2008.

 

Årets 2D-Plattformsspel

Här var det sannerligen hård konkurens. Mega Man 9, Castevania Chronicles, Braid och Little Big Planet var alla stenhårda titlar som på sina egna sätt kämpade om vinsten. Kampen var jämn men vinnaren måste bli:

Mega Man 9

Jag tror inte jag överdriver när jag säger att detta var det näst svåraste plattformsspelet jag någonsin gett mig in på (det svåraste är Mario Bros. Lost Levels). Jag vet inte hur många gånger jag skrek ut i ren frustration över att ha missat det där speciella hoppet för femte gången, eller slet mitt hår för att bossen sprängde mig i småbitar. Samtidigt var frustrationsfaktorn i det här spelet förvånansvärt låg; varje gång man dog visste man att man bara hade sig själv att skylla, att ingenting lämnades åt slumpen. Lägg sedan till helskön NES-musik som får humöret på topp och man märker att man aldrig blir riktigt arg när man spelar. Fortsätt så, Capcom!

 

Årets 3D-Plattformsspel

Även här var det något av en konkurens. Klätterliren Prince of Persia och Tomb Raider Underworld brottas med nyutgåvan av Banjo Kazooie, och den som kommer ut som vinnare är:

Banjo Kazooie

Lika bra nu som då, och nu i 720p. Vad mer kan man begära? Den här gången får jag se till att hitta alla pusselbitar, alla noter och allt annat som finns gömt i Banjos värld. I år kommer dessutom en liknande omversion av Banjo Tooie, som jag aldrig fick chansen att spela när det begav sig. Jag längtar.

 

Årets RPG

I ärlighetens namn har jag inte spelat särskilt många RPG-titlar i år. The World Ends With You och Star Ocean: First Departure är faktiskt de enda jag kan komma på på rak arm. Och av dessa två blir vinnaren:

Star Ocean: First Departure

Jag spelade originalet till SNES via en fanöversättning på emulator, och då kom jag aldrig igenom mer än kanske första timmen. Dock spelade jag tillräckligt för att kunna jämföra med nyversionen, och ingenting är sig likt. Omgivningarna har gjorts om till urläckra förrenderade bilder, stridssystemet har förbättrats och röster har lagds på. Spelet liknar nu Star Ocean 2 mer än något annat. Rösterna kanske inte är de bästa, men åtminstone huvudpersonen har relativt bra inlevelse (spelas av Yuri Lowenthal, rösten till engelska Sasuke och gamla Prinsen av Persien). Remaken till tvåan lär ha kommit ut vid det här laget, och det blir ett givet köp när jag får pengar att bränna.

 

Årets Fightingspel

Det finns egentligen bara ett jag har spelat i år, men det måste banne mig nomineras, annars skulle det riva ut stjärnorna ur kosmos. Och det är: ..

Super Smash Bros. Brawl

Jag har tyvärr inte fått chansen att skaffa spelet själv, men från det jag har spelat hos min kusin att döma är detta ett lika stort mästerverk som föregångarna. Efter XX antal matcher mot min kusin och brorsa är jag fortfarande sämst, men jag märker hur mina färdigheter ökar alltmer. Och när jag kör en ensam match mot kusinen (som har vunnit de flesta matcherna) på fastnar jag i spelets rytm och förlorar mig själv i kampen. Som jag sedan förlorar. Men på håret.

 

Årets Story

Varning, kan innehålla små spoilers.

Phoenix Wright: Trials and Tribulations

Sista fallet i det sista spelet var episkt. Helt och hållet Episkt. Känslan av att alla trådar äntligen faller på plats, känslan av att ha klarat av ett nästintill omöjligt fall, är så stark att man får tårar i ögonen. Även om alla fall i TaT inte var klockrena, vägs det upp med måtta av den episka finalen. Om du inte har spelat Phoenix Wright än, gör det nu på momangen!

 

Bubblare: Metal Gear Solid: Guns of the Patriots

 

Årets Besvikelse

Ace Attorney: Apollo Justice

Jag är ett stort – och då menar jag stort – fan av Phoenix Wright-spelen. Det är en spelserie som än en gång bevisar att man kan göra en Fight-Shounen av precis ALLT, och idén med advokatstrider är inget annat än brilliant. Tredje spelet fick ett bra avslut på sagan, så jag hade höga förhoppningar om fortsättningen i Apollo Justice. Tyvärr gick precis allt som kunde fel. Storyn, atmosfären och karaktärerna känns inte på långa vägar lika genomtänkta som i de tidigare spelen. Jag klagar inte på att det är en ny "era" av Ace Attorney med en huvudperson; jag hade inte alls tagit så illa upp om det verkligen hade handlat om ett helt nytt karaktärsgalleri. Men nej, istället har Capcom sett till att helt och hållet förstöra alla möjligheter till en vettig uppföljare genom att ge Phoenix en roll i serien som krossar alla chanser på en comeback. Nej, han är inte död, men det kanske vore bättre om han var det. Till nästa spel vill jag att de glömmer bort denna fadäs och börjar om med en "riktigt" uppföljare på trean; tyvärr har Apollo Justice redan nu en ganska stor fanbase, så det kommer förmodligen aldrig att hända.

 

Bubblare: Final Fantasy VII: Crisis Core

 

Årets Missade Spel

Gears of War 2

Trots att jag inte är ett jättestort fan av tunga actionspel så gillade jag Gears of War. Tvåan sägs ju som bekant vara Större, Bättre och mer Badass; vad kan liksom gå fel? Jag får helt enkelt ta och vänta tills spelet går ner i pris, alternativt låna det från en kompis när han köper det.

 

Bubblare: Mirror’s Edge, Sonic Unleashed

 

Årets Spel Som Jag Aldrig Hann Importera

Om inte Gamestop var så förbenat dyra med frakten skulle jag köpt detta för länge sen.

Castlevania: Order of Ecclesia

Mer Castlevania till DS! Ge mig! Även om det tydligen ska vara lite annorlunda upplägg den här gången, så ge mig!

 

Bubblare: Kingdom Hearts: RE: Chains of Memories

 

Årets Titel Som Ingen Förutom Jag Skulle Ens Komma På Tanken Att Vilja Spela

Imagine Dream Wedding

Jag kan tänka mig att ingen i sitt rätta sinnestillstånd närma sig det här spelet med en sju meter lång pinne. Just därför vill jag spela det. Däremot är jag inte alltför sugen på att betala 400 spänn för det, men om jag hittar det på Tradera för under en hundring slår jag nog till.

 

Bubblare: Allt som har namnet Imagine i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Årets Rpg: Valkyria Chronicles

 

Årets Shooter: Gears of War 2

 

Årets Plattformare: LittleBigPlanet

 

Årets Besvikelse: Spore

 

Årets Överraskning: Fable 2

 

Årets Musikspel: Guitar Hero World Tour

 

Årets Fighting: Super Smash Bros Brawl

 

 

Årets inköp(spelrelaterad): Playstation 3

 

Årets missade spel: Metal Gear Solid 4

 

Årets "äntligen fri från drogen": World of Warcraft

 

 

Årets Spel: Valkyria Chronicles

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jahopp, 2008 kan inte jämföra sig med det legendariska 2007 men det har allt släppts en hel del underbara spel även detta år så jag har tagit mig lite tid och funderat över vilka dom bästa spelen har varit och detta är vad jag kommit fram till :D

 

2008 års bästa FPS:

Left 4 Dead slår alla andra fps med hästlängder tack vare sin snabba action, horder med zombies och sist med inte minst: Tanken :D

 

2008 års bästa RTS:

Red Alert 3 har jag längtat efter sedan 2:an släpptes och när det väl var installerat på burken kunde jag inte slita mig förren det var slut. Snygg grafik, coola units, mellansekvenserna ^^

 

2008 års bästa Action:

Left 4 Dead ligger bra till även här med sitt underbara pang pang o sina zombies. Det är inte dom gamla vanliga zombies man är van vid, dessa springer i full fart rakt emot dig.

 

2008 års bästa RPG:

Fallout 3 är faktiskt ett riktigt bra spel när man kommer in i det :D V.A.T.S. är en kul grej som höjer upp spelet. Det märks att Bethesda ligger bakom spelet. Väldigt fula och stela karaktärer för att vara ett next-gen spel. Tycker att det förstör den annars så underbara rollspels känslan i spelet.

 

2008 års bästa Third-Person-Shooter:

Gears of War 2 är trots sina många missar den bästa 3rd person shootern i år, go Cole Train!

 

2008 års bästa MMORPG:

WoW: WotLK har i och med sin grafiska uppdatering och sina sjukt snygga miljöer (Northrend) kammat hem en förstaplats bland MMORGP spelen.

 

2008 års bästa Racing:

Race Driver: GRID Sladda fram i genom kurvorna, krascha in i en vägg tryck på kanppen för att spola tillbaka tiden o försök ta kurvan på nytt.

 

2008 års bästa Multiplayer:

Left 4 Dead (Co-op FTW!) Punkt slut, där är bara så.

 

2008 års bästa Simulator:

Spore (Även om det var en stor besvikelse)

 

2008 års bästa Actionäventyr:

Prince of Persia låg ganska nära en delad förstaplats med Tomb Raider men slutade som segrare tack vara sin underbara grafiska stil och sina vackra miljöer. Enda problemet är att det är för lätt, man kan ju aldrig dö! :S

 

2008 års bästa Tidsfördriv:

World of Goo måste vare ett av de mest beroendeframkallande spelen på länge, vem hade kunnat tro att det var så kul att bygga torn med små gegga bollar. Indieutvecklare! Två smarta utvecklare har gjort ett bra jobb

 

2008 års bästa Nytänkande:

Mirrors Edge är utvecklat av svenska DICE(Go Sweden!). Att hoppa mellan hustak och rulla under rör har aldrig varit så roligt som nu.

Little Big Planet är snyggt, gulligt, askul och väldigt annorlunda.

 

2008 års bästa Musikspel:

Guitar Hero World Tour Gitarr, Bas, Trummor o Mikrofon.. bättre kan det inte bli när polarna är samlade :D

 

2008 års sämsta portning:

Grand Theft Auto IV, inte ens en monsterdator kan sparka igång detta spelet med hög fps. STEAM gav kunder pengarna tillbaka pga denna stora miss som Rockstar gjorde.

 

2008 års buggigaste spel:

Gears of War 2, jag blev helt förstörd av alla buggar som jag stötte på i detta spel. Tänkt dig att fastna i osynliga väggar under en bossfight... underbart eller hur? >:D

 

2008 års största besvikelse:

Gears of War 2, hade så stora förhoppningar på detta spel så när jag och en polare spelade igenom det satt vi tysta i flera timmar efter att vi klarat av det...

 

2008 års bästa grafik:

Far Cry 2/Prince of Persia, FC2 är snyggt, riktigt snyggt. Elden, solnedgångarna och savannen är dina vänner. Sedan kommer PoP med sin underbara anime/pastell grafiska stil och spöar skiten ur många andra spel. Första gången man får se världen gå från ont till gott är oslagbart.

 

2008 års bästa kap:

Half-Life... 10:- Missade du detta så har jag bara en sak att säga: HaHa!

 

2008 års OMG WTF moment:

Flygplanet som kraschar i Left 4 Dead :blush:

 

2008 års bästa "exklusiva" Xbox 360 spel:

Fable II, som med 1:an så kommer nog även 2:an att släppas till PC så småningom. Men tills dess så är det det mysigaste spelet till 360. Miljöerna får en att stanna till för att sedan få leta upp hakan med hjälp av sin fluffiga vän, hunden.

 

2008 års bästa "exklusiva" Playstation 3 spel:

Little Big Planet, för att det är som det är. Måste upplevas o spelas med en eller flera polare.

 

2008 års bästa Spelutvecklare:

Blizzard har gjort många av mina favoritspel och ligger mig varmt om hjärtat.

De har några av dom största titlarna under sig just nu:

  • Warcraft serien
    Starcraft serien
    Diablo serien (DIABLO III)
    World of Warcraft
    och många mer

Och efter sammanslagningen med Activision så bildades Activision Blizzard med titlar som t.ex. Guitar Hero och Call of Duty

 

2008 års BÄSTA spel är utan tvekan ääääär:

Left 4 Dead!!

Valve har lyckats ännu en gång och visar vart skåpet ska stå med sitt underbara Co-op spel. 10/10 100% toppenspel :D

Ett kort scenario om hur det kan gå till inne i spelet ^^

En boomer dyker upp ut tomma intet och spyr ner hela gruppen adrenalinet börjar pumpa och man hör en horde komma springande runt hörnet en smoker drar iväg din kompis ifrån gruppen, du springer dit för att rädda honom/henne men till din förskräckelse hoppar en hunter på dig och börjar riva ut dina inälvor. Allt verkar hopplöst men på ett mirakulöst sätt överlever gruppen och ni fortsätter mot skyddsrummet. Nästan framme hör ni en liten flicka gråta, blodet fryser till is o man inser att en witch gömmer sig i närheten...

 

 

En liten special kategori kommer här nere

2009 års Most Wanted game är:

Diablo III utannonserades under 2008 och fick mig att skrika och hoppa runt av glädje :D Hoppas nu bara att det kan leva upp till mina förväntningar efter Diablo 1 & 2... Good Luck Blizzard :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...