Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se julkalender 2009: Haibane Renmei


Largo
 Share

Rekommenderade inlägg

Ser verkligen fram emot jul kalendern förmodligen den största höjdpunkten på anime.se för mig , skönt med en kortare serie kommer nog bli mer diskussioner när det blir lite mer mellanrum mellan avsnitten.

 

 

rekommenderar alla ny användare att hänga med och följa serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

  • 2 weeks later...
Får vi se en fin julkalender med luckor, från largo i år då? :D

 

Nä. Har aldrig sett Haibane Renmei, så jag vill inte spoila sönder den. När jag gjorde Kanon julkalendern så kunde jag inte följa den sen eftersom jag grävt igenom varenda avsnitt på jakt efter lämpliga motiv till luckorna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får vi se en fin julkalender med luckor, från largo i år då? :D

 

Nä. Har aldrig sett Haibane Renmei, så jag vill inte spoila sönder den. När jag gjorde Kanon julkalendern så kunde jag inte följa den sen eftersom jag grävt igenom varenda avsnitt på jakt efter lämpliga motiv till luckorna.

Om ingen annan känner sig motiverad skulle jag kunna ta på mig ansvaret för denna års kalender såg själv serien för bara ett halvår sedan så jag har saker relativt friskt i minne.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur går det?

Jo tack, är lite stressad. Hur går det själv?

 

Har alla införskaffat kalendern nu?

Helsefyr! Kanske är dags att fixa skiten idag då :)

 

Har Negi gjort jobbet han tog på sig?

Jag vet inte faktiskt, fråga honom.

 

Har ni ställt fram julpyntet?

Nej, jag gör sånt på första Advent.

 

Noterade precis att forumet saknar en tomteluve-smiley.

Sceleris som har pillat ihop en del kanske kan fixa en?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur går det?

Fick ännu en förkylning förra veckan, lagom till DH. Nyss hemkommen och känner mig helskön!

 

Har alla införskaffat kalendern nu?

Icke, ingen utav mina två är ens i närheten av byggnaden, men jag skall nog försöka få tag på den innan det blir dags.

 

Har ni ställt fram julpyntet?

När jag kom hem nu, den första advent, var det pyntat över hela huset, och förra årets julgardiner hänger kvar!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske är en bra idé att starta en ny tråd att börja diskutera avsnitten i? Har redan sett första nu.

 

Hade varit bra om man kunnat bestämma en deadline för kalenderöppningen, och när man väl får börja diskutera avsnitten. Att behöva använda spoiler-taggarna för varje avsnitt kommer kanske bli lite jobbigt. Då vet de som kanske inte hunnit se dagens avsnitt än att efter det här klockslaget så börjas det diskuteras, och då skiter jag i att titta in i tråden och bli spoilad. Kanske klockan 18-19 är en bra tid?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

låter bra det Kenzoku! Är det varannan dag vi kör nu då med 2 avsnitt på sista?

 

 

Jag föreslår att vi ser ett avsnitt varannan dag, med undantag för 23-24 december då vi ser ett avsnitt per dag.

Schema

Tisdag 1/12: Avsnitt 1

Torsdag 3/12: Avsnitt 2

Lördag 5/12: Avsnitt 3

Måndag 7/12: Avsnitt 4

Onsdag 9/12: Avsnitt 5

Fredag 11/12: Avsnitt 6

Söndag 13/12: Avsnitt 7

Tisdag 15/12: Avsnitt 8

Torsdag 17/12: Avsnitt 9

Lördag 19/12: Avsnitt 10

Måndag 21/12: Avsnitt 11

Onsdag 23/12: Avsnitt 12

Torsdag 24/12: Avsnitt 13

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom ingen annan har börjat, så får väl jag göra det.

 

Haibane Renmeis första avsnitt

Det jag gillade med första avsnittet var att man inte var helt mindfuckad och satt kvar i stolen med diverse frågor om hur, vad, var, när och varför, till storyn. Man fick liksom det man behövde veta. Inte för mycket, men tillräckligt för att skapa ett intresse för serien. Serien verkar rätt mysig annars, och man undrar ju såklart vad för slags ting dessa varelser är, som varken verkar vara änglar eller människor. Vad är det för värld de hamnat i?

 

Jag gillade scenen när vingarna skulle "kläckas" ut ur Rakka. En liten trigger skapades för mig, och jag hoppas den återkommer :)

 

Vad tyckte ni andra?

 

Själv kommer jag nog se andra avsnittet inatt. Är ju lite jobbigt att inte få se varje dag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lustigt, jag ser ingen etta i Negis bild, men i Kenzokus citering syns den, dock inte i Negis citering av Kenzokus citering. XD

 

Var för övrigt väldigt svårt att se vad som dolde sig bakom ettan. Hoppas de andra luckorna är roligare.

Dolde den något bakom luckan ens? D:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lustigt, jag ser ingen etta i Negis bild, men i Kenzokus citering syns den, dock inte i Negis citering av Kenzokus citering. XD

 

Var för övrigt väldigt svårt att se vad som dolde sig bakom ettan. Hoppas de andra luckorna är roligare.

Dolde den något bakom luckan ens? D:

 

Det är Negi som råkade tabba sig lite med ettan ;)

 

Här är den första färdiga bilden han la upp

KrCVutuAk.jpg

 

och om man jämför med dagens (den första)

TarxdHazZ.jpg

 

Så kan vi se att vingarna är de som gömde sig bakom ettan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Askvingssamfundet (2002) kom till på ett lite speciellt sätt. Yoshitoshi ABe är en illustratör som är känd som karaktärsdesigner till bland annat Serial Experiments Lain (1998) och NieA_7 (2000), men han tecknar även egna serier, så som självutgivna sådana: doujinshi. Det var i en doujinshi som ABe först började teckna flickor med vingar och gloria.

 

December 1998.

Spoiler
wEgqZIljd.jpg

 

När ABes vän Yasuyuki Ueda, producent på både Serial Experiments Lain och NieA_7, såg doujinshiserierna såg han att det var något värt att utveckla. De började arbeta på planerna när det bara fanns två utgivna doujinshi, när hela idén var inte mer än några formlösa tankar i ABes huvud. Det var hans första gång, men ABe skrev ihop 500 sidor manus till alla tretton avsnitt själv, och han gjorde det med en viss experimentalitet: berättelsen skulle hållas vag, och allt skrevs med en viss improvisation. Detta annorlunda upplägg gav vissa svårigheter i produktionen. Faktiskt var inte manuset till sista avsnittet helt klart ens två månader före det skulle sändas i december 2002!

 

April 2002.

Spoiler
ZGpgjfzwv.jpg

 

Egentligen är inte Haibane Renmei en mysterieanimé, men många frågor återstår onekligen i slutändan, och som med Serial Experiments Lain uppmuntras vi tittare till att diskutera serien och att finna våra egna svar. "Jag skapade berättelsen", säger Yoshitoshi ABe, "med tillräcklig information [...] för att publiken ska kunna uppskatta att tänka på den med sin egen fantasi, under eller efter seriens gång."

 

Så vad tror ni, gott folk, ska vi knäcka den här julnöten eller?

 

April 2003. (Välbekanta figurer?)

Spoiler
wqAJxknkz.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...