Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se julkalender 2009: Haibane Renmei


Largo
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Verkar bli en trevlig decembermånad med frågor och svar.

 

Haibane Renmeis första avsnitt

Jag tycker som Kenzoku att det var ett bra första avsnitt som väckte en del frågor men inte på det sättet att man känner sig tvungen att försöka ta reda på dem direkt. Jag själv fick väll någon idé om att hon dött och kommit till himmelen men under avsnittets gång så verkade det vara mindre och mindre sant, så jag ser fram emot att ta reda på vad som verkligen hänt, var hon hamnat och vad dem är.

 

Jag måste också säga att jag verkligen gillar stilen på animen, animationen verkar topp och ljud är riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Egentligen hade jag tänkt att skriva tidigare men har haft rätt fullt upp de senaste dagarna så har inte hunnit skriva något direkt.

 

Otroligt mysig serie, en sådan serie som gör att man känner sig alldeles mjuk och fluffig när man ser på den. Jag gillar även den lilla mystiska känslan där man inte får alla svar utan får tänka ut egna idéer eller hoppas att det kommer senare i serien. Nu har det iof inte blivit mycket funderande, för när jag har slagit på avsnitten så har jag lutat mig tillbaka i stolen och bara njutit av avsnitten men visst har man tänkt lite.

 

Den här serien känns väldigt rätt att vara julkalender och jag ser fram emot varje avsnitt varannan dag, vilket jag inte kan säga om förra årets julkalender. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den här serien känns väldigt rätt att vara julkalender och jag ser fram emot varje avsnitt varannan dag, vilket jag inte kan säga om förra årets julkalender. ;)

Skyll på Boda. Det var hans odemokratiska förslag!

 

öm jag sa ju bara den som förslag ni behövde ju inte ta den >.>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ligger tyvärr också en bit efter. Jag ska rycka upp mig och ta igen missade avsnitt i helgen.

 

För övrigt var de två avsnitten jag sett mycket fina, gav bra vibbar.

 

Spoilers?

En scen som fastande för mig var då Rakka "fick" sina vingar. Jag hade mitt sinne inställt på en slice-of-life-artad serie utan tyngre intryck. Tji fick jag. Vad jag kortfattat vill ha sagt är att jag riktigt kunde visualisera smärtan och kunde sympatisera.

 

Samt kan jag bara instämma på kommentarerna om frågorna som visar sig, men inte kräver ett svar på direkten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag saknar upp till lucka sju, Negi!

 

Om serien i fråga är det hur skön som helst att se på, puttinuttig på alla vis... åtminstone fram till gårdagens avsnitt. Just nu ser jag bara att seriens enda brist är... tja, en ordentlig handling! Halva serien har ju gått och ännu har inget klart mål satts upp. Eller är Haibane Renmei en serie där man bara följer med i någon persons liv för ett tag?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

avsnitt 8

om jag förstod det rätt så skyddar muren dom ? fortfarande helt skumt me den muren skulle vara skoj om man fick reda på mer . aja fortfarande mycket frågor ska bli skoj o se hur det utvecklar sig med hennes vingar och vaför detta hände att dom blev lite svarta eller kanske har nåt att göra med kråkorna.

.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

avsnitt 8

om jag förstod det rätt så skyddar muren dom ? fortfarande helt skumt me den muren skulle vara skoj om man fick reda på mer . aja fortfarande mycket frågor ska bli skoj o se hur det utvecklar sig med hennes vingar och vaför detta hände att dom blev lite svarta eller kanske har nåt att göra med kråkorna.

.

8

Jag tror snarare att fjädrarna blir fläckiga pga hennes känslomässiga tillstånd. Kråkorna verkar tvärtom försöka hjälpa henne. De ledde ju trots allt henne till brunnen där hon verkar ha träffat en inkarnation av någon som stod henne nära i livet innan hon blev en Haibane.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haibane var en otroligt bra val! Serien är suverän och man blir arg över att man bara får se ett avsnitt varannan dag! Och trots att det bara är två avsnitt kvar har jag ändå inte luskat ut exakt hur serien kommer avslutas...

 

Tumme upp för serien

Tumme ner för utebliven bildkalender och bara 13 avsnitt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haibane var en otroligt bra val! Serien är suverän och man blir arg över att man bara får se ett avsnitt varannan dag! Och trots att det bara är två avsnitt kvar har jag ändå inte luskat ut exakt hur serien kommer avslutas...

 

Tumme upp för serien

Tumme ner för utebliven bildkalender och bara 13 avsnitt!

:3

Vad roligt att folk som inte sett Haibane Renmei får se den nu och uppskattar den :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, serien är skitmysig. Jag har inte kunnat hålla mig i fas då jag fick för mycket att göra efter att ha sett de två första avsnitten men nu är jag äntligen ledig. Jag antar att jag har nio avsnitt att ta igen. Något som slog mig när jag såg de två första var att jag bara minns vissa element och delar av serien. Jag minns ärligt talat inte hur den slutade. Det ska bli kul att få uppleva den igen, möjligen kan jag komma att uppskatta Haibane Renmei mer än när jag såg den första gången.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För ett par dagar sedan hade jag inte trott att jag skulle vara först med att uttala mig om seriens "finale", men så ser det ut att bli.

 

För mig var det här årets julkalender inte en chans att uppleva en viss utvald serie för första gången, för mig var det en chans att återuppleva en serie jag såg när jag var animegröngöling. När jag såg Haibane Renmei hade jag nog bara sett någonstans mellan tio och tjugo procent av det jag har sett idag och därför var det spännande att få tackla serien igen, särskilt då jag inte kom ihåg hur serien slutade. Visst, de mer betydande huvudingredienserna låg fortfarande fastetsade i minnet men om jag ska vara ärlig så kom jag inte ihåg hur slutklämmen löd.

 

Jag kan på rak arm säga som så att Haibane Renmei tilltalade mig mer den här gången. Vissa av seriens element gick förlorade då jag på den tiden då jag först såg den avverkade animeserier som normala människor avverkar (byter) underkläder - det rörde sig om i princip en serie per dag utslaget över det året. Det är inte så att jag missade detaljer förra gången men vissa emotionella element gjorde ett större intryck nu. Haibane Renmei lyckas enastående bra på ett par punkter. Den etablerar ett par karaktärer som lyckas beröra på ett sätt som relativt få karaktärer som medverkar i såhär pass korta serier lyckas göra. Visst finns det (i varje fall enligt mig) ett flertal karaktärer och serier som trumfar detta, i vissa fall med råge, men enligt mig ligger Rakka och Reki långt över medlet i det avseendet.

 

Något som slog mig när jag såg serien en andra gång var faktumet att en protagonist inte alltid behöver vara "huvudpersonen" - den person handlingen främst kretsar kring. Enligt mig är Rakka en typisk protagonist då serien berättas ur hennes synvinkel, men jag skulle vilja hävda att Reki är den karaktär som handlingen främst följer. Dessa två karaktärer är ju de två främsta huvudrollerna i dramat och de kompletterar varandra väldigt bra om man ser till själva histoerieberättandet.

 

Egentligen bör jag väl inte skriva alltför mycket om seriens slut då det säkert finns de som besöker tråden utan att ha sett klart serien. Vi har ju inte subforum där man antingen kan välja att gå in i en generisk diskussionstråd eller i en tråd som förutsätter att man har sett det som hittills har utgivits. För att på ett något kryptiskt sätt formulera mina tankar om seriens slut kan jag väl säga som så att slutet, i och med att det gav tillräckligt mycket "closure" samtidigt som det lämnade tillräckligt mycket öppet, lyckades leverera en slutkläm som kändes både tillfredsställande (ur en rationell synvinkel) och som något som lämnade mig som tittare med diverse frågeställningar som med fördel kan diskuteras med andra tittare.

 

Som den vise mannen Okouchi Ichiro sade; "man ska akta sig för att berätta/förklara för mycket, vissa historier mår bra av att få behålla en viss del av sin integritet och mystik. Ett vanligt fel hos skapare är behovet av att förklara somliga företeelser som avviker från publikens vanliga verklighet till punkt och pricka, något som i många fall är totalt onödigt eller till och med skadligt för serien och dess handling och/eller karaktärer". Enligt mig lyckades Haibane Renmei etablera en bra balans i det avseendet.

 

Det slutade med att jag höjde seriens betyg från 5/10 till 6/10. Det här är inget lågt betyg när det kommer från mig. En 5:a innebär att serien verkligen utmärker sig (i positiv benämning) från medelserien och en 6:a innebär att jag ser på den som en riktigt bra produktion. Färre än 5% av de serier jag har sett har lyckats knipa betyget 7/10 eller högre.

 

Så, som slutkläm ville jag bara säga att Haibane Renmei lämpade sig väldigt bra som julkalender i och med de teman som framför allt slutet introducerade. Den enda egentliga nackdelen, i mina ögon, var att den inte innebar ett avsnitt/en lucka per dag. Å andra sidan är det väldigt få serier som lyckas erbjuda lämpliga teman samtidigt som de erbjuder ett i adventskalendersynpunkt perfekt antal avsnitt.

 

Tummen upp för Haibane Renmei med andra ord. Jag hoppas att framförallt de som såg serien för första gången fick ut något positivt av det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har ofta lite problem att uttrycka mig i text men jag ska göra ett försök.

 

Haibane Renmei började för mig som en skön avslappningsserie som jag kollade på varannan dag. Varje avsnitt innehöll vardagliga saker och kändes som en skön fläkt mot alla de andra serierna som jag tittar på.

 

Efter kanske ca fem avsnitt hamnade jag efter och kunde inte börja se ikapp den förens då vi skulle vara på avsnitt tio. När jag började titta igen så märkte jag att atmosfären började ändras, förut när jag såg den var det sol men nu började det komma orosmoln men ändå var det något småmysigt som var kvar.

 

Jag är lite kluven på en sak i serien, efter två avsnitt kunde jag inte ha förutspått vad som skulle hända men på något vis kändes det ändå helt naturligt, kanske var det helt enkelt för bra i början?

 

Som jag nämnde tidigare i tråden, en helt underbar serie att köra som julkalender och uppskattar verkligen att jag tog mig tid att se den. Den påminde mig än en gång att det verkligen kan vara skönt att se på serier där det inte händer så mycket.

 

Lite synd med det där med lucköppningen men man kan ju inte få allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

jag har 4 avsnitt kvar så jag postar med skygglappar här inne.

Hann inte med att se serien innan jul pga en hel massa skit, så jag halvsträck-kollar den nu.

Riktigt härlig serie så långt. Gillar vändningen den fick efter halva, när saker blir lite mörkare.

4 avsnitt kvar till ikväll. Höga förväntningar. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...