Hoppa till innehåll
Anime.se

Sverige och svenska i anime


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

I Shirobakos fiktiva serie Third Aerial Girls Squad så verkar blondinen flyga en JAS Gripen.

 

JfUF.jpg

 

Eller åtminstone ett svenskt plan, även om jag inte hittar en bild där de tre kronorna är tryckta på undersidan av vingen. Nå, de har nämnt i serien hur de tar sig lite friheter för att hittepåt ska gå ihop :konata:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jo, Christine (クリスティーネ). När det där tidigare avsnittet var aktuellt (se några inlägg upp) så var var jag inte den enda som fann det lite konstigt att hon pratade om att efter kriget återvända till ett conservatoire (alltså en musikhögskola), vilket för tankarna (och Google) till Conservatoire de Paris i, ja, Paris. Så hon verkar ju lite fransk av sig... fast Sverige har ju en del franska band, förstås (*host* Bernadotte *host*), och så är det ju inte som om Sverige inte har musikhögskolor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...
  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Halo Legends är en samling kortberättelser inom Halo-universumet (vet inte om alla är officiellt canon). I Origins 2 så ser vi stadshuset Tre Kronor i ett väldigt futuristiskt Stockholm. Sen kommer en transition in till en konferens vilket syftar på att ett viktigt möte hölls just där för fredsförhandlingar och bildandet av vad som kommer att bli känt som UNSC.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Axel von Fersen i den klassiska animeserien Berusaiyu no bara/Rose of Versailles a.k.a Lady Oscar. Han var en svensk grevegenerallöjtnantriksmarskalkambassadör och en av rikets herrarHan var franska drottningen Marie Antoinettes gunstling och planerade samt deltog i den franska kungafamiljens misslyckade flyktförsök 1791. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

I avsnitt sex av Owari no Seraph: Nagoya Kessen-hen så sitter en vampyr med ett dokument där en karta på Sverige och resten av Europa och Skandinavien är med.

fiK7.jpg

 

Tack för att du postade det! Jag såg det också, men hann glömma.

 

Men jag är imponerad av att vi här i södra Norrbotten har en trollkarlsbefolkning som är jämförbar med Stockholms!  :XD:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...