Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2013: Nomineringsfas


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

aaa-forumlogo-2013.png

 

Gott nytt år på er! På väg hem från gårdagens nyårsfirande passerade jag en pizzeria som var så full en lokal kan bli och det var där en kö som ringlade sig ut på gatan för att det var så många pizzasugna på plats. Det roliga var att vägg i vägg med pizzerian ligger ett gym och där var det helt tomt, inte en käft utöver killen som satt bakom kassan. Det verkar som om nyårslöften träder i kraft först den 2:a januari.

 

Här är vi desto punktligare däremot och något som verkligen sätter igång den 1:a januari varje år är Anime.se Anime Awards. I år är det den sjunde gången i ordningen som vi sätter oss ner och utnyttjar vintermörkret till att blicka tillbaka på året som har gått och de filmer och serier vi har haft nöjet att ta del av. Det har rullat på bra de senaste åren men ett par små ändringar kommer vi ändå att presentera. Den första ändringen är aktuell redan i den här första fasen - nomineringsfasen - som äger rum under hela januari månad.

 

Förändringen går ut på att vi har skärpt reglerna en aning och ställer nu högre krav på de serier som ska få vara med och tävla. Det krävs fler nomineringar för att en serie ska ta sig vidare än tidigare år. Tanken med detta är att serier som bara någon enstaka användare kan tänka sig rösta på sållas bort från spelplanen vilket bör resultera i att de tävlande titlarna blir något färre till antalet. Dels medför detta att det blir en lite mindre spridning på rösterna men framförallt innebär det att de som vill ta tillfället i akt och se så många nominerade verk som möjligt får det lite lättare.

 

Hur gör man då för att nominera en anime? Det räcker med att man nämner en anime i den här tråden så är den nominerad av personen i fråga. Tänk på att det krävs flera nomineringar för att ett verk ska ta sig vidare till nästa fas.

 

Man nominerar inte en anime till en viss kategori och jag kommer inte ens att presentera vilka kategorier det ska tävlas i förrän det är dags för nästa fas. Gillade du någon aspekt av ett verk så pass att du kan tänka dig att du kommer vilja rösta på det om en månad? Bra, nominera då verket så kommer det att finnas en eller flera kategorier som det kan vara med och tävla i. Det kan röra sig om allt från drama, action och komik till hur bra regisserat verket är eller hur bra bakgrundsmusiken passade ihop med det som hände på skärmen.

 

Man behöver inte göra en nomineringslista. Det räcker med att nämna exempelvis Psycho-Pass i ett inlägg som exempelvis detta för att den ska bli nominerad. Hoppsan, där trillade visst den första nomineringen in. Den räknas. Jag kanske ska tillägga att den som vill göra en nomineringslista och posta den på en gång naturligtvis får göra det. Man får för övrigt posta så många inlägg man vill i tråden så man behöver alltså inte gå tillbaka och redigera gamla inlägg för att nominera fler verk.

 

Vilka titlar får man då nominera? Beroende på vilken sorts anime det rör sig om är det olika regler som gäller. Här får ni en liten lathund att använda om ni sitter och funderar över något specifikt verk:

Är det en serie?
Då ska den ha gått klart under 2013. Det spelar däremot ingen roll vilket år den inleddes.

Är det en OVA?
Då ska den avslutande volymen ha släppts under 2013.

Är det en biofilm?
Då ska den ha släppts på DVD/Blu-ray under 2013 då det är först i det stadiet som vi generellt sett kan ta del av materialet. Detta är ett svenskt community och få av oss är så pass lyckligt lottade att vi får möjligheten att se någon av dessa filmer i en japansk biosalong.

OBS!
För att få tävla i kategorin Bästa Nykomling krävs det att serien började sändas under 2013 samt att den ej nådde sitt slut under årets gång.

 

Följande skriver jag varje år men det tål att upprepas; man är med i precis den utsträckning man känner för. Det är alltså inget fel i att bara nominera något enstaka verk, ej heller i att bara rösta i några få kategorier när vi väl befinner oss i nästa fas. Alla åsikter och röster är precis lika värdefulla och välkomna, oavsett om de kommer från användaren som precis registrerat ett konto på forumet för att kunna delta eller om de kommer från forumräven som har hängt här i åtskilliga år.

Jag hoppas att jag har fått med allt nu. Om det är något som är oklart kan ni kontakta mig eller Sceleris genom att skicka ett meddelande här på forumet.

Hoppas att så många som möjligt vill vara med oss och utvärdera animeåret 2013! Det är inte bara kul utan det är även ett perfekt sätt att få tips på en massa bra filmer och serier som man har missat under året som gått. Ha det så skoj och må bästa anime vinna!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då vill jag slänga upp min lista:

 

Aiura

 

Choujigen Game Neptune

 

Fate/Kaleid Liner Prisma Illya

 

Girls und Panzer

 

Hagani Next

 

Little Busters

 

Non Non Biyori

 

OreImo 2

 

Puchimas

 

Sakurasou no Pet na Kanojo

 

Suisei no Gargantia

 

Walkure Romanze

 

Yuyushiki

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Psycho-Pass
Shin Sekai Yori
Zetsuen no Tempest: The Civilization Blaster
Chihayafuru 2
Suisei no Gargantia
The "Hentai" Prince and the Stony Cat
Attack on Titan
Free!
Gin no Saji: Silver Spoon
Rozen Maiden ~ Zurückspulen
Servant x Service
Uchouten Kazoku
Kyoukai no Kanata
Kyousou Giga
 

Hal

Gintama: Kanketsu-hen - Yorozuya yo Eien Nare

Steins;Gate - Fuka Ryouiki no Déjà vu

Wolf Children : Ame and Yuki

Evangelion: 3.33 You Can (Not) Redo

Blood-C: The Last Dark

Mardock Scramble: The Third Exhaust

Hunter X Hunter Phantom Rouge

Berserk Golden Age Arc III: Descent

Koto no Ha no Niwa

Mahou Shoujo Lyrical Nanoha The Movie 2nd A`s

Library War: The Wings of Revolution

 

Samurai Flamenco
KILL la KILL
Kuroko no Basuke S2
Yowamushi Pedal

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu åker jag bort och är först tillbaka efter trettondagen men det är möjligt att jag kan hänga med från bortaplan så att säga. Jag tänkte slänga ut en fråga här för det rör sig om ett område som jag sällan har bra koll på den här tiden på året; är det någon här som har koll på lite potentiella kandidater för Bästa Nykomling? Alltså serier som satte igång 2013 och som inte avslutades under samma år.

 

Kul att det börjar trilla in nomineringar för övrigt. Tänk på att din favoritserie inte går säker bara för att någon annan har nominerat den. Vill du ha med den i tävlingen? Nämn den i tråden.  :wink:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nomineringar utifrån det jag sett

 

Blood Lad. Typ en humoristisk halv serie.
Hataraku Maou-sama! Demonkungen jobbar på MgRonald's.
Kotonoha no Niwa. Rörande berättelse från Makoto Shinkai.
Senyuu. Den bästa kortkomedin från hela 2013.
Senyuu. 2. Andra säsongen av den bästa kortkomedin från 2013.
Suisei no Gargantia. Japan fick slut på insekter och använder nu blommor som basdesign för utomjordingar.
Yahari Ore no Seishun Love Comedy wa Machigatteiru. En romcom med en (cynisk) tvist.
Boku wa Tomodachi ga Sukunai Next. En andra säsong av kött-... jag menar vännerna utan vänner.
Chihayafuru 2. Mer kortspel! Med mer tjejer!
Gintama': Enchousen. Det är Gintama. Vad mer behöver sägas vid det här laget.
Hunter x Hunter: Phantom Rogue. Mer Hunter x Hunter för den som inte fått nog av 2011 serien.
Initial D Fifth Stage. 6 år senare... mer bilrejsing!
JoJo's Bizarre Adventure (2012). Underhållning? Det kan du slå dig i backen på!
Maoyuu Maou Yuusha. Demondrottning jobbar med jordbruk.
Minami-ke Tadaima. Systrarna är tillbaks!
Ore no Kanojo to Osananajimi ga Shuraba Sugiru. Ytterligare en romcom med en protagonist vars syn på romans är tämligen cynisk.
Zetsuen no Tempest. En överraskning. Ganska fantastisk handling, ganska fantastiska karaktärer. På det hela taget: ganska fantastisk.
Zettai Karen Children: The Unlimited - Hyoubu Kyousuke. En spin-off som utan problem står på egna ben.
Death Billiards. Ett välanimerat avsnitt av biljardspel på liv och död.*

 

 

Nykomlingar


Hajime no Ippo: Rising. Det slår aldrig fel med mer Ippo!

 



*Jag vet inte hur det är med projekten från Anime Mirai 2013, men den får en nominering!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra nomineringar hittills! Här kommer mina. Nu är det väldigt tydligt att januari kommer att bli en frenetisk back-log månad, precis som förra året, för att kunna vara med och bedöma så rättvist som möjligt (att jag inte sett Ookami Kodomo ännu t ex är ju skamligt!). Hoppas jag hinner lägga till några fler nomineringar! ^-^

 

Aiura (den bästa kortkomedin från hela 2013 :wink:)

Little Busters (disclaimer: endast för bästa röster och musik, övriga röster på LB kan jag inte hållas ansvarig för)

Little Busters Refrain

Shin Sekai Yori

Psycho-Pass

Monogatari Series S02

White Album 2

Evangelion 3.33 

Garden of Words / Kotonoha no Niwa (Shinkais grymma comeback efter den halvskapliga Hoshi wo Ou Kodomo)

GiTS: Arise 01 (räknas den som en fristående film eller del i en oavslutad serie? Jag röstar på det förra)

 

Nykomling:

Kill la Kill

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mina nomineringar blir (Utan någon vidare rangordning):

 

Yuyushiki

Mondaiji Tachi ga Isekai Kara Kuru Soudesuyo

Oreshura (Ore no Kanojo to Osananajimi ga Shuraba Sugiru)

Jojo's Bizarre Adventure

Non Non Biyori

Yahari Ore no Seishun Love Comedy wa Machigatteiru

Girls und Panzer

 

Nykomling:

Kill la Kill

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte sett mycket, men vill nominera det jag tyckte om.

 

Kamisama no Inai Nichiyoubi - Årets bästa ljudspår, jättefin animation och bra karaktärer

Monogatari Series: Second Season - En genialisk comeback efter den mindre bra Nisemonogatari

Shingeki no Kyojin - Härlig animation

Little Busters ~Refrain~ - Med Key och Jun Maeda kan det inte gå fel, Litet Mästerverk

Outbreak Company - Underhållande fantasy-komedi med fler referenser än egna idéer

Shinsekai Yori - Briljant

Gintama': Enchousen - Säger som Voffe, det är Gintama.

 

Mahou Shoujo Lyrical Nanoha the Movie 2nd A's - Andra filmatiseringen av min favorit-mahou shoujo med utmärkt animation

Ookami Kodomo - Rörande familjedrama från min favoritregissör

Kotonoha no Niwa - Det visuella geniet Makoto Shinkai kommer med ännu ett mästerverk

 

Känns som att jag inte kan nominera något utan additional comments (^-^;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kommer med några blandade nomineringar, flera av vilka har nämnts tidigare.

Little Witch Academia. Red Data Girl. Senyuu. Uchouten Kazoku. Servant x Service. Watashi ga motenai no wa dou mite mo omaera no sei. Girls und Panzer. JoJo 2012. Psyco-pass.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Love Live! School Idol Project En bra anime trots dess aningen fåniga handling. SEdan gillade jag faktiskt några av sångerna även om det är otroligt typisk idol pop.

Hataraku Maou-sama! Ytterst underhållande. En av de bästa jag sett hittils från detta året.

Senyuu. och Senyuu. 2 Min(a) favorit(er) från i år. Komediskt fantasy-äventyr. 

Teekyuu 2 och Teekyu 3 Rolig(a) kort-komedi(er).

Yama no Susume Den bästa icke-komedi kortisen jag sett (inte för att det är särskilt många, men ändå).

Kiniro Mosaic Tja, jag tyckte om den. Typisk komedi om en grupp flickor och deras liv. Fast denna gången är det inte bra japanska flicor, utan två av dem är brittiska. De pratade mycket bättre engelska än vad jag trodde de skulle göra.

Kitakubu Katsudou Kiroku En till komedi om en grupp flickor och deras liv.

Free! Den visuella presentationen är fantastisk. Tyckte även om "endingen".

 

Jag har inte sett särskilt mycket från i år, men jag planerar att se mer så det är möjligt att jag nominerar några/någon fler senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Psycho-Pass

Robotics;Note

Gatchaman Crowds

Shingeki no Kyojin

Little Busters

Little Busters: Refrain

Shin Sekai yori

Chihayafuru 2

Hataraku Maou-sama!

Ore no Nounai Sentakushi ga, Gakuen Love Comedy wo Zenryoku de Jama Shiteiru

Oreshu (Ore no Kanojo to Osananajimi ga Shuraba Sugiru)

Watamote (Watashi ga Motenai no wa Dou Kangaetemo Omaera ga Warui!)

 

Ookami Kodomo no Ame to Yuki

 

Nykomlingar:

Hajime No Ippo Rising

Kill La Kill

Samurai Flamenco

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här är mina fem nomineringar baserat på vad jag har hunnit se. Fungerar även som min Topp 5 för året. Bästa serien överst.

 

The Flowers of Evil 『惡の華』 - Unik, magstark och rysande serie som väcker mer obehag än många skräckfilmer. Utmärker sig stilistisk med sitt användande av skådespelare och rotoskopteknik.

 

Senyuu 『戦勇』 - Årets bästa kortkomedi, vasst manus och rapt tempo.

 

Another 『アナザー』 - Spännande thriller med otäcka splatterinslag. En skolklass bär på en förbannelse där en av eleverna dör varje månad i våldsamma och blodiga olyckor. Paranoia och slitningar väcks i klassen då eleverna försöker desperat stoppa förbannelsen för att rädda sina liv med drastiska åtgärder som följd.

   - Edit: Struken. Missade att den kom ut 2012.

 

The Devil Is a Part-Timer! 『はたらく魔王さま!』 - Mycket underhållande serie.

 

Problem Children are Coming from Another World, aren't they? 『問題児たちが異世界から来るそうですよ?』 - Spännande värld och riktigt bra animerat.

Redigerad av Jackdaw
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Share

×
×
  • Skapa nytt...