Hoppa till innehåll
Anime.se

Nerladdning av anime Moraliskt rätt/fel?


ElgeN
 Share

Rekommenderade inlägg

Precis! Frågar man sig själv hur man själv vill bli behandlad av andra är det lättare att sätta sig in i deras situation. Moraliskt är då att behandla andra som man själv vill bli behandlad.

 

Eller om man citerar *Konfucius:

 

"Tillfoga inte andra vad du inte vill att de skall tillfoga dig"

 

*Konfucius var en Filosof som levde i Kina ungefär 500 f.kr. Han skrev "Klassikerna" 6 böcker som var upphöjda av många lärda, och blev sedan grunden för skolsystemen i Kinesisk skola, och det ända fram till 1900-talet.

 

Många filosofer pratar om moral, men Konfucius var först med denna vackra mening. Tror jag?

 

En man kan vara utan moral. Kan sakna moral helt. Det som han anser vara moraliskt rätt, men som bara gynnar denne på alla sätt, eller på ngt annat sätt skadar ngn annan, vet inte vad moral är.

Har han två åsikter i denna fråga har han dubbelmoral, eller ja, KANSKE har två åsikter i denna fråga, så kan det vara så att personen i fråga vill vara flera till lags. Vilket bara är ett tecken på falskhet för egen vinning. OFTAST.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 243
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Hmmm... nu verkar folk vara inne på att det finns nån sorst "en enda sann moral" (när man påstår att personer kan sakna moral etc).

 

Moral är (lite förenklat) de regler/koder som en person skapar som anger vad personen anser vara "rätt" eller "fel". Dvs alla personer har sin egna "moral-kodex" som de håller sig till (alltså saknar ingen person "moral").

 

Däremot kan man titta på hur indivders moral påverkar det sammhälle individen befinner sig i; en tjuv som inte har någon "moral-lag" som säger att det är fel att stjäla anses försämra för sammhället och kan tjuvens moral kan då anses vara en "dålig" moral ur sammhällets synvinkel. Tvärtom för personer som påverkar sammhållet positivt, som kan anses ha en "bra" moral ur sammhällets synvinkel.

 

"Moralkakan" "du skall göra mot andra som du vill att andra ska göra mot dig" låter fint, men funkar mindre bra i verkligheten där djungelns lag ofta gäller.

 

Dubbelmoral är när man påstår/vill påvisa att man har en viss moral, men men i själva verket har en annan moral.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur är fördelningen inom animationsbranschen då? Hur stor del av intäkterna går till animationsföretaget? DET tycker jag är viktigt att få veta. Får t.ex. Ghibli bara 5% av försäljningspriset på en DVD?

 

Jag läste en artikel i Pcgamer för ett par år sedan. Där hade de en nästan exakt lista på vad alla pengar går när man köper ett Spel. Sen vet jag inte hur det är med DVD:s men det borde väl vara nästan samma tycker jag . Om ett spel tex kostar 479:- så får tillverkaren ca 40-50%.

 

 

Tillverkare = producenten... resten går typ till återförsäljaren

 

 

Och hur mycket får artisten då? kolla på det här:

 

480=240

240/20= 12

 

altså får artisten 12 kr.

 

12 kr är inte mycket...

 

 

 

/Kan ngn mod flytta denna till den rätta tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag postar mitt svar här istället för i "lagligt"-tråden.

 

Med tanke på att det mig vetligen inte finns något förbud så är det just tillåtet.

 

Det finns ett uttalat förbud, det är bara det att det inte är fysiskt möjligt att upprätthålla förbudet. Upphovsrättsskyddat material får inte spridas ut gratis utan upphovsmannens tillstånd. Det avtalet har även Sverige skrivit under.

 

Då "företagen" du talar om med största sannorlikhet ej har med mig i sin tänkta kundkrets tror jag att de klarar ekonomin oberoende om jag köper eller ej.

 

Varför skulle inte du höra till deras kundkrets? Ser du inte på animé?

Och huruvida du hör till deras tänkta kundkrets eller inte är irrelevant. Om du inte vill ha deras produkt, ignorera den. Om du vill ha den, betala den på det sätt som företaget menar att du skall.

 

Jag tycker du förespråkar en modell där företagen har för mycket makt. "Om ni inte betalar oss får ni bara skräp". Det borde istället vara vi konsumenter som ställer kraven "Ge oss det vi vill ha eller så får något annat företag våra pengar".

 

Jag förespråkar inte makt för företagen. Jag förespråkar modellen att ett företag eller en person gör en produkt och folk betalar för den istället för att sno den och skylla på att de ändå inte skulle vilja betala för den. Dessutom är företagen inte konsumenternas tjänare som skall bygga de produkter som folk beställer åt dem. De får bygga vad de vill. Vad konsumenterna gör är att de köper produkten om de vill ha den och vill de inte ha den så köper de den inte.

 

Ser faktiskt väldigt få "jag vill bara betala artisten och inte företaget"-inlägg alls. Jag ser inga "jag är fattig just nu" inlägg, inga "det är gratis i japan" inlägg, inga "åker jag fast om jag tankar?", och inte några "det är ok att tanka, alla gör det ändå" inlägg... [...]

Så frågan blir varför du påstår att tråden är patetisk och urlöjlig.

 

Det är så sant, så sant. Det är bara det att jag hört dem argumenten en miljard gånger, så så fort diskussionen tas upp så ekar de tillbaka. Men det är sant att diskussionen om huruvida det är lagligt eller inte är intressant (lite beroende på hur man definierar "lagligt").

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För de som inte läste "lagligt"-tråden kan jag sammanfatta mitt inlägg med:

 

Jag har full förståelse för om folk som inte har en slant tankar animé. Kan det inte hjälpas, kan det inte hjälpas. Problemet ligger i när folk sen får det som vana att fortsätta tanka trots att de får pengar. "Jag har inte råd, för jag skulle köpa den här Canada Goose-jackan"...

 

Argumentet att att animé är någon mänsklig rättighet som alla måste få ha, varesig de har pengar eller ej, är dessutom urlöjlig.

 

Tillägg: Viss animé visas på "gratis" TV i Japan. Betalar gör man genom att utsätta sig för reklam. Om man inte utsätter sig för denna reklam har man inte betalt för produkten. Mången annan animé släpps bara så att man måste betala för den (hyra eller köpa) för att få se den.

 

Och hur mycket ni än vill behöver företagen inkomsterna för att finansiera produktionen av animén. Undantagen är mastodontlanseringarna som One Piece, Naruto och resten som lever på leksaks- och spellicensinkomster. Men i helhet är det snordyrt att göra tecknad film.

 

Jag är för att artisten skall pengarna inte de som gör reklam för det och distruberar det, för artisen kanske får 50 ör av 10 kr medans produktions företaget får 9.50 vilket är en ganska vanlig fördelning inom nöjes baranshen... de som gör det stor jobbet är artisten.

 

Så att trycka skivan, ordna allt med texter och omslag, och framförallt sprida ut skivan i butikerna är inte värt någonting? Jag tror du skall försöka dig på det arbetet först innan du säger något.

Och i fallet animé är det inte en genial artist utan ett stort företag som tillverkat alltihopa. Och de behöver degen. Originalförfattaren till mangan får panikmycket deg.

 

Jag hatar cd skivor och dvd:er för jag gillar att ha allting på en plats och massa dvd skivor är jobbiga att organisera och dör lätt som tusan, jag vill ha allt på min filserver. Om det kommer en BRA tjänst på nätet som har en acceptebal prisnivå och ger det mesta till artisten, så kommer jag handla där.

 

Japp. Och fram tills dess skall du då skita i produkterna helt och hållet. Argumentet "jag tänker sno produkten istället för jag gillar inte förpackningen" håller inte.

 

Av anledningen att om jag skulle stjäla låt oss säga en DVDvolym av Berserk(som exempel bara), då skulle företaget förlora en DVD, alltså förlora ca 300-400kr(företagen snarare, ett företag får väl inte allt om jag tänker rätt). När jag däremot laddar ned en motsvarande del av Berserk via Internet, då förlorar företaget/företagen inte några pengar, då de inte blev av med en DVDfilm som de annars skulle kunna sålt.

 

Var inte så säker på det. Varje tryckt skiva är nästan ingenting i reell kostnad. Det du betalar för är arbetet för att få ut produkten som helhet, planeringen, lanseringen, reklamen, allt. I detta är skivans rella värde bara några kronor.

 

Jag är helt med på att nedladdning ibland är enda alternativet. Men argument för att det skulle vara bra och helt korrekt är bara löjliga. Som sagt, sätt er in i skaparens situation.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I mina ögon är det varken fel eller rätt att tanka ner anime från nätet. Jag laddar ner anime men jag köper också anime. Bara på mindre än ett halvår har jag köpt 6 st DVD'er med anime. Visserligen ett par i andrahand men det är samma sak eftersom de en gång köptes i butik.

 

Att ladda ner anime är bra för de som som sagt inte har så mycket pengar (jag själv har inte så mycket pengar, de DVD'erna köpte jag med ihopsamlade pengar) men det är också bra för det finns otroligt mycket anime som inte kommer till Sverige, eller inte har kommit ännu. Och med komma till Sverige menar jag ju förstås USA-import eller liknande.

 

Så länge man håller sig inom ramarna anser jag det helt okej att ladda ner anime. Men vad man däremot inte under några som helst omständiheter får göra är att ladda ner anime och sälja till godtrogna människor. Det är mycket mer fel än att ladda ner till sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så länge man håller sig inom ramarna anser jag det helt okej att ladda ner anime.

Vilka ramar?

Menar du "Så länge man bara laddar ner anime som inte finns utgiven med engelsk eller svensk sub/dubb?"

 

Det må vara en förmildrande omständighet som det heter - men ärligt talat, det finns nog tusentals titlar utgivna med de språk du behärskar - mer än man rimligtvis hinner titta på under 10 år. Räcker inte de för att tillgodose animébegäret?

Om man nu prompt MÅSTE se en viss serie så KAN man faktiskt lösa det på mer schyssta sätt också. Antingen ger man sig till tåls och väntar tills den kommer ut med engelsk/svensk version. Tålamod är en dygd, något som "Jag vill ha ALLT, NU GENAST"-generationen borde få träna lite mer på. Eller också köper man den japanska utgåvan och fixar egen textremsa, så som Mangakais filmvisningar gör. Översättningar (script) finns ofta på internet, om man inte känner någon som kan japanska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmmm... nu verkar folk vara inne på att det finns nån sorst "en enda sann moral" (när man påstår att personer kan sakna moral etc).

 

Moral är (lite förenklat) de regler/koder som en person skapar som anger vad personen anser vara "rätt" eller "fel". Dvs alla personer har sin egna "moral-kodex" som de håller sig till (alltså saknar ingen person "moral").

 

Däremot kan man titta på hur indivders moral påverkar det sammhälle individen befinner sig i; en tjuv som inte har någon "moral-lag" som säger att det är fel att stjäla anses försämra för sammhället och kan tjuvens moral kan då anses vara en "dålig" moral ur sammhällets synvinkel. Tvärtom för personer som påverkar sammhållet positivt, som kan anses ha en "bra" moral ur sammhällets synvinkel.

 

"Moralkakan" "du skall göra mot andra som du vill att andra skall göra mot dig" låter fint, men funkar mindre bra i verkligheten där djungelns lag ofta gäller.

 

Dubbelmoral är när man påstår/vill påvisa att man har en viss moral, men men i själva verket har en annan moral.

 

Djungelns lag? Moralkakan?

Jag vet inte om vårat sammhälle går mot det primitiva hållet längre, så i dag fungerar det bara bättre och bättre.

Visst, det är bara normer, men det är dessa normer alla grunder är byggda på.

 

En man saknar inte helt moral, som sagt, denne förljer sin egen moralkodex, men det är så man säger i sammhället om en man som handlar efter sin egen moralkodex som innebär att denne handlar för sitt eget vinnande endast. Oavsett hur sammhället och människor ikring hamnar i kläm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen brukar man också använda uttrycket "han har ingen moral" för en person som inte tvekar att skada andra för sina egna ändamål, så "moral" kan uppenbarligen både betyda "de värderingar som varje individ går efter" och "en rimlig värderingsgrund som bygger på att man erkänner andra individer i samhället".

 

Och är det inte samhällets prio numero uno att det INTE är djungelns lag som skall gälla? Om det är den som skall gälla så är det ju lika bra att vi skippar samhället helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jojo. Jag ger mig, jag vet att "han saknar moral" är mest ett utryck, men det är ett dåligt sådant ;)

(skulle säga att om "någon saknar moral" i förhållande till t.ex. mig, så menas det att den som "saknar moral" har så pass friare moralkodex på någon/några vikigare punkter som t.ex. mord, att från min synvinkel saknar moral-lag på den punkten)

 

Zimeon: Sammhällets funktion är väll mer att hålla djungelns lag lagomt civiliserad och se till att vi inte börjar döda varandra och så, annars så är det väll ganska mycket djungelns lag på väldigt många saker...

Sammhället mår inte så bra om vi börjar döda och stjäla etc, men konkurans är nått som gäller nästan överallt i sammhället. Är man sen moderat/lieral/whatever anser man att konkurans är direkt bra för sammhället.

(detta beror ju ioförsig på vilket sammhälle man menar, i en kommunistisk utopi är det ju meningen att djungeln lag inte ska finnas, medans det i en kapitalistik utopi är meningen att den ska vara dominerande, det sammhälle jag pratar om är väll ungefär den bild av Sverige jag fått)

 

Företagsvärden är ett exempel på när djungelns lag gäller, visst, det finns lagar och sånt de måste hålla sig efter, men det är fortfarande "ätas eller äta". Sen är det inte så svårt att se att sammhället t.ex. gynnar folk som kommit upp sig, karriärsfolk, och vill man göra karriär är det "slicka uppåt sparka neråt" som gäller, knappast nån som tillämpat "den gyllene regeln" där. (Iofs, i just Sverige så vetifan om det är fint att "bli något", vi har ju jantelagen, men i de flesta andra kulutrer anses det fint att vara chef och liknande).

 

Poängen är att "den gyllene" regeln knappast är nått som tillämpas i praktiken av de flesta, och att man i många situantioner tjänar på att bryta mot den (och att sammhället sammtidigt gynnar dig eller tycker det är helt ok att du bryter mot den).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mja, konkurrens är sällan fri. Mest tydligt ser man det på en internationell nivå. Det finns saker som importkvoter, tullar, produktionskvota och förstås alla olikheter mellan olika länder när det gäller löner, företagsskatter, arbetsgivaravgifter, sociala förmåner och annat som gör att ifall vi skulle ha en FRI konkurrens skulle inget företag överleva i Sverige överhuvudtaget. ALLT jobb skulle göras i låglöneländer av i det närmaste slavarbetare.

 

De som förespråkar systemet med tullar och allt jag nämnde, tycker att det dels gynnar en inhemsk industri, dels minskar företagens utnyttjande av låglöneslavar i andra länder.

Men det blir ju dyrare för konsumenterna....

 

Sen tror jag inte det är så mycket Jantelagen som styr att folk har lägre ambitionsnivå i Sverige. Det är snarare skatterna.

Jag menar, jag har en f.d. klasskamrat som efter en massa karriärklättrande tjänar ca 20 000 mer i månaden än jag - men hur mycket mer får han efter skatt? Jo, ca 5000 mer än jag! På de nivåerna är nämligen marginalskatterna så höga att man inte tjänar mycket på att jobba sig upp, så varför ska man lägga ner en massa slit (jobba 60 h i veckan) om man ändå inte får så mycket för det? Inte jag iaf.

 

Men nu glider vi ifrån ämnet...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

b8q: Jag påstod inte att det var fri konkurans, jag påstår att konkurans och "förmildrad djungelns lag" råder på väldigt många ställen i dagens sammhälle (och även i situationer som inte har att göra med affärer eller pengar).

 

Poängen är att man, om man vill komma nånvart, får lov att ta för sig när det serveras, även om man råkar trampa på några tår. Det funkar inte riktigt att fråga sig om personen längre ner på karriärsstegen tycker om att man sparkar neråt.

 

Sen är ju frågan om "man vill komma nånvart", själv är jag inte så intereserad efter att ha vart på ett föredrag där en äkta karriärsmänniska pratade. Hon lät helt hemsk och pratade om att "hon placerat sig i fördelaktiga positioner hela tiden" (dvs sett till att alltid verka bättre än arbetskamraterna) och "varje gång hon fått barn hadde hon bytt inriktning och klättrat lite, men nu hadde hon tillräckligt med barn så hon var tvungen att hitta på nått nytt om hon ville byta inriktning" (skitkul att ha henne som morsa...).

 

Med jantelagen tänkte jag mer på att i sverige är det inte alltid helt ok att vara framgångsrik, dvs det tittas snett på grannen när han köpt ny bil osv. Inte att svenskar var mindre ambitiösa än andra.

 

Men som sagt, nu börjar vi hamna väl off-topic.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om en serie finns tillgänglig på DVD ska man givetvis köpa den, något annat är helt fel och inte särskilt snällt mot utvecklarna.

 

Olicensierad anime är en helt annan fråga, det har jag en hel del av, dock har jag för vana att köpa serien när den licensieras.

 

 

Anime är inte dyrt så det är en jävla dålig bortförklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anime är inte dyrt så det är en jävla dålig bortförklaring.

Det kan jag inte hålla med dig om. Det beror på från person till person hur mkt anime man måste kolla på för att stilla behovet. (Låter som missbruk, och ja. Det kanske det är). Att säga att det är billigt går väl an, för man får faktiskt en hel del för pengarna. Oftast. Men det betyder inte att det blir billigt för ngn som gärna ser ett par serier i månaden, eller tom mer. Det räcker ju med att köpa en serie för en studerande, så är denne utan pengar resten av månaden.

Så visst går det att säga att man inte har råd.

Det är visserligen en prioriteringsfråga, men man kanske vill leva lite också. Inte stänga in sig i två dagar för att sedan vänta in nästa studiebidrag, och stänga in sig två dagar till, eller hur man nu vill göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så en person som är ett riktigt matvrak och gärna vräker i sig 50 paket kakor är alltså berättigad att snatta den mat han inte har råd med?

 

Kontentan är att det inte är någon ursäkt att "inte ha råd". Det lärde jag mig första (och en enda gången) jag åkte dit för snatteri. Att jag inte hade råd med läsken var ingen ursäkt. Man får helt enkelt spara pengarna tills man har råd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns ju inget som hindrar att man säljer sin DVD vidare (för t.ex. halva prsiet) när man sett den. Då blir det inte så himla dyrt i längden.

Nej det är sant. Men jag tror att de flesta, jag inräknad, köper en DVD för att ha den kvar. Ska man bara se den en gång kan man ju lika gärna hyra den istället. Och det är markant billigare i längden. Fast det är nog jäkligt snålt med handlare som hyr ut importvaror.

 

för man får faktiskt en hel del för pengarna.

Det håller jag med om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så en person som är ett riktigt matvrak och gärna vräker i sig 50 paket kakor är alltså berättigad att snatta den mat han inte har råd med?

Vänta lite. Jag vet inte riktigt var jag påstår att man är berättigad att få stjäla det man behöver bara för att man inte har råd.

 

Det jag ville få fram var att man visst kan säga att man inte har råd med den mängd man behöver. punkt slut. Att det sedan är en ursäkt till att ladda ner anime istället, har jag aldrig påståt.

Dock så är det en lösning för folk, och i just denna fråga handlar det inte riktigt om stöld än. Alltså, kan man se det på det sättet också.

 

Om vi säger att du är hemlös. Du har blivit född hemlös. Har inga pengar, och måste äta för att överleva. Bör denne "spara" ihop till mat för att överleva? Eller ska den göra allt den kan för att fortsätta leva? Har du valt att få komma till denna värld med denna usla utgångpunkt?

Det är visserligen en helt annan sak, men i stort sett samma princip. Det handlar inte om att man MÅSTE ha anime för att överleva etc, men det går att tänka på det sättet.

Du har dock helt rätt. Har man inte råd, och har möjligheten att spara, så ska man göra det. Clean etik.

Fast nu känns det lite som jag svamlar här och börjar glida ifrån ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vänta lite. Jag vet inte riktigt var jag påstår att man är berättigad att få stjäla det man behöver bara för att man inte har råd.

Jodå, två gånger.

Anime är inte dyrt så det är en jävla dålig bortförklaring.

Det kan jag inte hålla med dig om. Det beror på från person till person hur mkt anime man måste kolla på för att stilla behovet. (Låter som missbruk, och ja. Det kanske det är).

Att säga att det är billigt går väl an, för man får faktiskt en hel del för pengarna. Oftast. Men det betyder inte att det blir billigt för ngn som gärna ser ett par serier i månaden, eller tom mer.

 

Jag gjorde en liknelse med snatteri.

Godis är inte dyrt så det är en jävla dålig bortförklaring.

Det kan jag inte hålla med dig om. Det beror på från person till person hur mkt godis man måste äta för att stilla behovet. (Låter som missbruk, och ja. Det kanske det är).

Att säga att det är billigt går väl an, för man får faktiskt en hel del för pengarna. Oftast. Men det betyder inte att det blir billigt för ngn som gärna äter ett par påsar chips i veckan, eller tom mer.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bone: en liten fråga bara;

hur motiverar du att det är ok att ladda ner fansubbs av icke-licensierad anime? Det funkar ju att beställa japanska dvds av serien, även om det är dyrt så är det ju ingen ursäkt enligt dig.

Att du köper serien när den väl blir licenserad är väll heller ingen ursäkt?

Du borde ju kunna titta på den efter att ha köpt den, istället för att titta på den och sen köpa den?

 

(se inte det här som någon "attack", bara en liten fundering jag får när jag läser vad du skriver)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bone: en liten fråga bara;

hur motiverar du att det är ok att ladda ner fansubbs av icke-licensierad anime? Det funkar ju att beställa japanska dvds av serien, även om det är dyrt så är det ju ingen ursäkt enligt dig.

Att du köper serien när den väl blir licenserad är väll heller ingen ursäkt?

Du borde ju kunna titta på den efter att ha köpt den, istället för att titta på den och sen köpa den?

Japanska DVDs har nästan aldrig textning eller dubbning vilket helt klart försvårar för en. ;)

 

Finns serien utgiven så köper jag den. Om den bara finns på DVD i japan kollar jag fansubsen (av ovan nämnda anledning), när den släpps med ett språk jag förstår köper jag den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...