Hoppa till innehåll
Anime.se

Nerladdning av anime Moraliskt rätt/fel?


ElgeN
 Share

Rekommenderade inlägg

Då kan man ju också ställa sig frågan: Vad är skillnaden på om jag bandar .hack//SIGN från tv:n eller tankar det som någon annan bandat?

 

Helt rätt. Jag tog samma exempel fast med serier som går i Japan och fick då svaret att japanerna får reklamen...så visst. Men nu när vissa serier går här i Sverige så ser jag inte varför det skulle vara annorlunda att banda det eller ladda ner det. Reklamen som visas i reklmanpauserna får man nog av andra gånger, det är inte direkt annorlunda reklam då :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 243
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

På sitt sätt är det stor skillnad på att banda själv och att tanka det från någon som har bandat det. Att banda själv kräver en planering och ett agerande, och det finns bara en chans. Tankandet gör man när som helst och hur som helst. Och det är den förslappade attityd som kommer i kölvattnet som är den stora fienden: "Äh, det är ändå bara att ladda ner sen". Till och med att låna och kopiera från en kompis är mer aktivt handlande än sinneslöst tankande.

 

Vad jag är rädd för är inte tankandet, utan vad denna slappa "maten springer ändå in i munnen" gör med marknaden (och människan) på lång sikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På sitt sätt är det stor skillnad på att banda själv och att tanka det från någon som har bandat det. Att banda själv kräver en planering och ett agerande, och det finns bara en chans. Tankandet gör man när som helst och hur som helst. Och det är den förslappade attityd som kommer i kölvattnet som är den stora fienden: "Äh, det är ändå bara att ladda ner sen". Till och med att låna och kopiera från en kompis är mer aktivt handlande än sinneslöst tankande.

 

Vad jag är rädd för är inte tankandet, utan vad denna slappa "maten springer ändå in i munnen" gör med marknaden (och människan) på lång sikt.

 

Jag önskar att jag kunde spela in den, då jag föredrar band framför att titta på datorn, men vi har ingen video vid den TVn som har digitalboxen. Det är dumt att få den förslappade attityden som du nämner (speciellt då man kanske inte kan hitta allt på nätet ;) *skojar bara*)

 

Bästa vapnet mot nedladdning är nog vanliga modem (jag vet, jag har ett :S )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Asså nu har jag läst igenom hela den här tråden å kan bara sejja det att enligt både lag och moral så är det fel att ladda ner anime.

Detta dock gör inte att mindre många gör det.

 

Att ladda ner anime är ett val. Det valet ska alla få ta men dom ska veta att det är olagligt och kan bestraffas.

 

skälv så köper jag anime i en viss mån. jag laddar ner oxå pga att det nyaste t.ex naruto avsnittet släpps inte ut på dvd direkt efter att det sänds på tv. Men ska bara sejja det om jag laddar ner serien så BRUKAR jag sedan köpa den. Som i detta fallet så har jag alla naruto dvder som finns just nu. Och när nästa kommer så kommer jag att köpa den också.

 

Liten sammanfattning:

 

Jag tycker det är okay att ladda ner anime om man köper den på dvd när den kommer ut. och om man inte förstår japanska så e det bara att subba dvd'n me script filen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror på VAD man laddar ner...

 

Wilcon skrev:

 

"Jag tycker inte det är lika fel som att ladda ned en film/ett spel, då anime faktist visas på TV i Japan. TVserier får vem som helst banda, därför ser jag egentligen inget större fel i att ladda ned serien. "

 

ladda ner filmer som inte ens visats på bio ännu kan vara en sak medan att ladda ner ett tv program är en helt annan... hade jag bott i Japan hade jag juh bandat de utan att bryta mot några lagar, varken moraliska eller juridiska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De jag tankar är saker jag inte hittar i affären eller om jag e tveksam till att köpa för att jag inte är säker på vad jag får för pengarna, är de bra så köper jag det...

 

jag är dock lite orginal-bög och vill hellst ha min anime i bokhyllan... så kan jag köper jag den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad ni än tycker så har det börjat animesuki har blivit hotad + en del andra ställen som håller på med olicenserad anime.

 

Removal of Media Factory Inc. Works

 

 

AnimeSuki is a website that aims to be a portal for finding all unlicensed English anime torrents. By limiting the content to only unlicensed anime, we had tried to avoid associating AnimeSuki with piracy, even though as stated on the Licensed Anime page, fansubs are technically a violation of copyright. By not listing licensed anime, AnimeSuki avoided getting into any legal trouble with US anime companies, simply because we don't list anything they hold the copyright of.

 

As also stated on the page mentioned above, up until now (or we must unfortunately say: up until recently) fansub groups and anyone involved in the publication of fansubs had little to worry from legal pressure from Japan (ie. from the anime studios - the original copyright holders). We believed that at best Japanese anime studios condoned our actions or at least ignored us as being not much of a threat to them (in terms of revenue, etc).

 

Unfortunately, it seems times have changed. On December 7, 2004 AnimeSuki received an email from a Tokyo law firm who represents the interests of Media Factory Inc. (a Japanese anime studio) requesting us to stop uploading "works" (anime series) of MFI to our website and/or stop "inducing" our visitors to websites where their "works" can be downloaded.

 

Needless to say, AnimeSuki has never offered direct downloads of any anime series, nor (with very few exceptions) had anything to do with facilitating the downloading of any of the anime series listed on the site. Also, considering the circumstances it's not entirely sure if, in case this issue ever goes to court, whether they would succeed as AnimeSuki is nothing more than a collection of links, which should not be illegal.

 

However, the legal notice was addressed at me (GHDpro, creator and webmaster of AnimeSuki) personally and I do not wish to get involved in any kind of legal trouble. Therefore I have decided to remove any links to any "works" (anime series) by Media Factory Inc. from the site immediately. I hope you can understand that I don't wish to become the target of any legal action that Media Factory Inc. might take if I fail to comply with their request, regardless of the level of success such legal action might actually have. I simply want avoid any legal trouble, period.

 

Affected anime series by Media Factory Inc.

The decision to no longer list any anime series (present and future) of Media Factory Inc. currently affects these series:

Kimi ga Nozomu Eien (including Akane Maniax)

Genshiken (including Kujibiki Unbalance)

School Rumble

Gankutsuou

RahXephon (OVA only, TV + Movie is licensed already)

UFO Princess Warukyure (any season)

Pugyuru

A complete list of Media Factory Inc. anime series can be found here.

 

Will fansub groups stop fansubbing these series?

That is of course entirely up to them. However, it is not entirely impossible that due to these developments fansub groups decide it isn't worth the risk and may drop these series.

 

Licensed?

You may have noticed the affected series (mentioned above) are now marked as "licensed" in the database of AnimeSuki. Please note that this is only because this is the easiest way to get these series permanently off the site. It has no other purpose and meaning than that. The scripts of AnimeSuki will be modified to display a different message soon.

 

Is this a hoax?

Unfortunately it is not. The main reason for delaying the decision to remove the links was to verify the authenticity of the email. However, the only conclusion we could come to is that this is real. Apart from the email a real letter was also sent from Japan by international mail, futher confirming its authenticity.

 

The beginning of the end?

Maybe, maybe not. Depends on if any other Japanese anime studio decides to follow MFI's example. AnimeSuki will continue to list fansubs of anime series for which MFI does not hold the copyright, unless told to do otherwise. So unless AnimeSuki is made obsolete by virtually every anime studio taking the same action as MFI, we won't close down!

:surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

YOSHAA!!!! Bättre tider stundar?

 

Helt klart, om fler följer deras exempel kommer anime i sig inte helt omöjligt göra en U-sväng och vara påväg bort från att bli mainstream. Själv tycker jag det känns bra, nu kommer jag nog kunna få mina piratkopior samtidigt som jag slipper lyssna på en miljon gnällande småungar.

 

Vem vet, det här kanske är ett utmärkt tillfälle för piratbyrån att skaffa sig fler anhängare...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

YOSHAA!!!! Bättre tider stundar?

 

Helt klart, om fler följer deras exempel kommer anime i sig inte helt omöjligt göra en U-sväng och vara påväg bort från att bli mainstream. Själv tycker jag det känns bra, nu kommer jag nog kunna få mina piratkopior samtidigt som jag slipper lyssna på en miljon gnällande småungar.

 

Vem vet, det här kanske är ett utmärkt tillfälle för piratbyrån att skaffa sig fler anhängare...

 

Piratkopieringen av anime är ju så utbredd, och iom att så gott som alla licensierade serier redan fansubbas så är det nog tyvärr inte så enkelt :/

 

Men man kan ju alltid hoppas...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Piratkopieringen av anime är ju så utbredd, och iom att så gott som alla licensierade serier redan fansubbas så är det nog tyvärr inte så enkelt :/

 

Men man kan ju alltid hoppas...

 

Saken är ju den att väldigt många inte skulle kunna använda ex. IRC om så deras liv hängde på det verkar det som. Du tror väl inte att människorna som klagar torsdag morgon på att Naruto inte är textat skulle orka vänta en dag eller två för att en serie kanske skulle hamna på DC (och då troligtvis endast den som släpptes först och har sämst textning). Nä, jag tror mycket hänger på att göra det svårare för folk att hitta sakerna, så som ett stängande av vissa torrent-sidor skulle göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det låter inte som en bra utveckling, jag menar... det finns spånskallar som verkar tro att det är någon slags rättighet att få anime digitextad och utlagd för nerladdning. Det är ju trots allt bara en otroligt lyxig förmån. Olaglig är den också.

Sedan har jag goda erfarenheter av att de som var tvungna att se hela avsnitt digitextade för att ens bli intresserade av anime överhuvudtaget är väldigt tråkiga att diskutera med. Oftast brukar det handla om statusen att se många serier eller äga så många DVD-R:er som möjligt. Jag höll själv också på med att bränna serier på skivor tills jag en dag insåg att det bara var så jävla onödigt. Bättre till mods kände jag mig inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sedan har jag goda erfarenheter av att de som var tvungna att se hela avsnitt digitextade för att ens bli intresserade av anime överhuvudtaget är väldigt tråkiga att diskutera med.

Word. De som är intressanta att diskutera med är de som såg några få avsnitt och därefter nappade direkt.

Däremot finns det en viss vinning i skvalkollning (som endast kan åstadkommas med TV-sändningar eller gratistankning) men den kan man åstadkomma även med gamla serier, och det behöver inte vara det nyaste som just sänts ut för att få ut sin rätt. Det blir faktiskt roligare om det hinner bli lite mystik runt vissa animéer innan de redan är "gamla" (=läs har funnits som BitTorrent i en månad).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det kommer påverka spridningen överhuvudtaget...

De mer "stora" grupperna kommer kanske sluta med det, å andra sidan är det enbart ett fåtal serier som påverkas, och sen när har folk slutat översätta licenserade animeserier?

Ett litet steg i rätt riktning är det nog iaf...ungefär lika stort som den kommande lagen :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De mer "stora" grupperna kommer kanske sluta med det, å andra sidan är det enbart ett fåtal serier som påverkas, och sen när har folk slutat översätta licenserade animeserier?

 

Låt se nu, Lunar, Anime-keep, Solaranime, Anbudom brukar mig vetligen alltid sluta med serien när något amerikanskt företag köpt licensen. Animeone och Anime-kraze å andra sidan behöver ju tyvärr att ADV skrämmer dem lite för att de ska sluta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låt se nu, Lunar, Anime-keep, Solaranime, Anbudom brukar mig vetligen alltid sluta med serien när något amerikanskt företag köpt licensen. Animeone och Anime-kraze å andra sidan behöver ju tyvärr att ADV skrämmer dem lite för att de ska sluta.

 

Ja. Är det inte rent sjukt att de du räknade upp bara respekterar AMERIKANSKA företag och inte japanska?

:(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låt se nu, Lunar, Anime-keep, Solaranime, Anbudom brukar mig vetligen alltid sluta med serien när något amerikanskt företag köpt licensen. Animeone och Anime-kraze å andra sidan behöver ju tyvärr att ADV skrämmer dem lite för att de ska sluta.

 

Ja. Är det inte rent sjukt att de du räknade upp bara respekterar AMERIKANSKA företag och inte japanska?

:(

 

Nu slutade ju förvisso Solar med Genshiken efter att animesuki hade fått det här brevet, och vad jag vet skulle anime-keep lägga ner om de fick ett brev själva.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det känns bra, nu kommer jag nog kunna få mina piratkopior samtidigt som jag slipper lyssna på en miljon gnällande småungar.

Och när fantextarna slutar släppa textade avsnitt, lägger ner sina IRC kanaler, BT sidorna stängt ner och dc hubägarna stämts så kommer du kunna få tag på hur många piratkopior?

 

Det har jag absolut ingenting emot. På senare dagar har jag upptäckt hur urflippat skoj det är med nörderiet av anime.

(ang. att anime skulle bli icke mainstream och mer nörderi, om jag fattar saken rätt?)

Men du kan glömma allt som ens liknar svensktextat ;)

 

Det kanske behövs nämnas i denna tråden också; nerladdning är inte olagligt i dagsläget. Det kan man tycka vad man vill om, men det finns ingen anledning att sprida felaktig information.

(för mer info http://www.regeringen.se/sb/d/3254 - Regeringens "Frågor och Svar" om upphovsrättslagen och det nya lagförslaget)

 

Personligen kommer jag köpa mindre anime och manga om fansubbning och liknande helt stoppas, gillar inte att köpa grisen i säcken, så chansen är stor att jag byter ut grisen mot kalkon på julbordet istället, trots att jag föredrar skinka en aning mer än kalkon (inget illa om kalkon!)...

Sen kan man tycka vad man vill om att man provsmakar innan man köper (jag tycker uppenbarligen det moraliskt ok, andra tycker det inte), det ändrar inte på att jag och många andra kommer att köpa mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det känns bra, nu kommer jag nog kunna få mina piratkopior samtidigt som jag slipper lyssna på en miljon gnällande småungar.

Och när fantextarna slutar släppa textade avsnitt, lägger ner sina IRC kanaler, BT sidorna stängt ner och dc hubägarna stämts så kommer du kunna få tag på hur många piratkopior?

 

Det dagen piratkopiering helt upphör att existera kommer jag nog ha större problem än att inte kunna få tag på textad anime.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(ang. att anime skulle bli icke mainstream och mer nörderi, om jag fattar saken rätt?)

Men du kan glömma allt som ens liknar svensktextat

Äh, vadå. Man kan amatörtexta. ;)

 

Det kanske behövs nämnas i denna tråden också; nerladdning är inte olagligt i dagsläget. Det kan man tycka vad man vill om, men det finns ingen anledning att sprida felaktig information.

(för mer info http://www.regeringen.se/sb/d/3254 - Regeringens "Frågor och Svar" om upphovsrättslagen och det nya lagförslaget)

Tills skillnad från att "LADDA UPP" i sådana fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...