Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken är den bästa/sämsta anime ni någonsin har sett?


g00fy
 Share

Rekommenderade inlägg

Varning för personlig åsikt.

 

Jag ser det ungefär såhär. En serie som är "kass" är något man konstant önskar skall ta slut. En serie som är "sämst" vill man bara söka upp grundaren, köra upp ett raketgevär i bakdelen på denne och avfyra rakt in i animationsstudion som spenderade större tiden av produktionen över att vomitera över de kvalster till alster de åstadkommit.

 

Det är den lilla skillnaden mellan "kass" och "sämst" som jag har, kan vara ett bra riktmärke. ^^;

 

 

Sedan måste jag ändå, trots allt, ställa mig på Highbrows sida. Trots att Elfen Lied är maratonlängder mycket bättre än den sämsta skit jag sett så tycker jag i alla fall inte att den är något speciellt. Fast, att sätta den som sämst är kanske lite att ta i ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förstår ju de som inte gillar Elfen Lied, de som menar att den är sjuk och exploativ, typ att det är en pervers blandning av våld och sex för att tjejen går omkring naken och mördar folk på brutala och detaljerade sätt, och för att det är en massa barnslig snuskhumor (och nedvärdering i och med att hon kissar på sig)...

 

...men jag tänkte aldrig i de banorna när jag såg den. Jag fick inga "det här ska du tycka är sexigt"-vibbar av nakenheten, och våldet kändes mest som ett försök till att chockera. Inget jag hade problem med. Utöver det tyckte jag att den hade måttligt finstämda (eller nedstämda) stunder med en massa stackars lidande människor. Helt okej övernaturlig drama-tragedi, typ. Någonstans närmare i mitten på skalan. Så när jag ser folk som superhatar Elfen Lied så är jag lite benägen att tänka att de kanske är lite puritanska av sig... ^_^;

 

Det är den lilla skillnaden mellan "kass" och "sämst" som jag har, kan vara ett bra riktmärke. ^^;

Min riktlinje är att ett verk som är dåligt ("kasst") har överväldigande brister. Kanske är det ändå något man orkar se på, kanske inte. Jag har varit road av många verk som jag egentligen tycker är dåliga.

 

Ett verk som är "sämst" är helt enkelt en rankning av vad man har sett. Har man bara sett bra grejer så kan ju det sämsta fortfarande vara bra. Men det sämsta som jag har sett är sådant som antingen bara är dålig på alla sätt och helt omöjligt att få ut nöje av, eller sådant som gör mig rosenrasande (t.ex. över sina dumma karaktärer).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Um... newsflash; för att den är kass! *gömmer sig i panik över att ha yttrat sin åsikt*

:blush:

 

Haha det är nog bäst :P

nä skämt åsido givetvis får man tycka precis hur man vill men det var första gången jag sätt någon ranka den lågt, de flesta (ink. mig) verkar tycka den är riktigt bra så jag blev bara lite förvånad...

 

...men jag tänkte aldrig i de banorna när jag såg den. Jag fick inga "det här ska du tycka är sexigt"-vibbar av nakenheten.

 

Jag håller med till 100% Jag hade aldrig en tanke på att det faktum att hon var naken skulle tolkas sexuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa: Tales Of The Abyss, Eden of the East Och Pokemon :D

 

Men min absoluta favorit kommer för alltid att vara Clannad :)

 

Sämsta: Vet inte varför men jag hatar mech :P haha har sätt ett par och den enda som funkat har varit Full Metal Panic :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa: Tales Of The Abyss, Eden of the East Och Pokemon :D

 

Men min absoluta favorit kommer för alltid att vara Clannad :)

 

Sämsta: Vet inte varför men jag hatar mech :P haha har sätt ett par och den enda som funkat har varit Full Metal Panic :P

 

Eden of East i toppen? :D

Clannad bästa någonsin för alltid? :S

Full Metal Panic sämsta? >:)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej vad är detta för nymodigheter?

 

Det bästa som gjorts enligt min ringa mening:

Ghost in the shell. Inte bara den första filmen utan hela paketet. Filmer serier mangan och allt.

 

Cowboy Bebop. Så förbannat bäst helt enkelt.

 

Neon Genesis Evangelion. Episkt.

 

Dessa tre är de som verkligen sticker ut i mängden.

Sedan finns det en hel uppsjö med underbara saker som alla brukar benämnas som "i min top 10" även om det råkar röra sig om fler än 10. :P

Ett strålande koncept som jag stal av någon här på forumet ^^

 

Sämst? Jag vet inte. Jag ser inte på dålig animé.

 

Edit: Petade in NGE i "the memmorable three" också ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eden of East i toppen?

Clannad bästa någonsin för alltid?

Full Metal Panic sämsta?

 

Eden of East Jaaaa jag gillar;)

Clannad absolut! :)

 

Full Metal Panic är den enda mech serien som jag gillat, det var så jag menade :) hehe jag kanske var lite otydlig :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa:

Clannad... Code Geass ligger också högt på listan, även Higurashi har sina stunder.

 

Sämsta:

Tengen Toppa Gurren Lagann. Dock vädigt orättvist att sätta den som sämst efter som jag inte har sett hela serien. Hade jättehöga förväntningar på serien när jag började kolla efter som jag hört folk snacka så bra om den.

Men efter en bunt avsnitt så tröttnade jag på skiten. Det jag inte gillade var, exempelvis Spolers

 

Jag ogillar starkt karaktärer som bara gnäller och tvekar (Simon). Även om jag vet att presonen kommer "växa" under seriens gång och bli vettig i slutet. Av samma anledning jag inte tyckte Neon Genesis Evangelion var mycket att ha. Kamina var bara en äcklig karaktär rakt igenom. Alla gunmen(s?) var fula som stryk. Har också sett slutfighten. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva mitt intryck så "w000t??" får duga. Kan inte klaga på Yoko dock.

 

I listan på riktigt dåliga serier finns också t.ex. Rosario + Vampire.

Har bara sett ett avsnitt av Queen's blade, men med ett sånt första avsnitt kan det inte vara myckte att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Simon
Mm, jag ogillade också honom i början, men som du säger själv så blir det alltid utveckling. Även om det faktiskt var rätt svårt att ursäkta hur han var tidigare.

 

Kamina
Känns som du ställer för realistiska krav på serien. För det är inte direkt dess starka sida.

 

gunmen
Your point? :P

 

Men efter en bunt avsnitt så tröttnade jag på skiten.
Egentligen så tycker jag själv att avsnitten 4-6 är rätt dåliga, och det mesta tråket är koncentrerat där i början.

 

Tycker det är rätt svårt att sätta fingret på vad jag egentligen gillar med ttgl. Att dom i slutändan har en väldigt bra ursäkt för all badass action? Det är nog en bra kandidat. Eller hur universumet är genomtänkt på ett trevligt sätt. Men inget av det går väl att se om man inte ser igenom hela serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående TTGL så tycker jag defenitivt att du ska se vidare på den. Jag gillade den inte heller i början. De första 10 avsnitten tog mig ett år att ta mig igenom och det gjorde jag bara för att folk tjatade på mig att jag måste se den.

Därefter brakar det loss och slutar aldrig att accelerera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Tjallå alla här. Ny här och jag antar att det här är en rätt bra tråd att börja med.

 

Så...

 

Bästa:

Film/Kortare OVA: Rurouni Kenshin: Tsuiokuhen

Serie: Honey & Clover

 

Sämsta:

Film/Kortare OVA: Första Naruto Shippuuden filmen troligen.

Serie: Ayakashi

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa: Helt klart .hack//SIGN.

Är även ett stort fan av Fushigu Yugi.

Älskade Angel Beats och Code Geass.

Toward the Terra är helt underbar (TV-serien, inte filmen... fast filmen är bra den med)

Saber Marionette J (och sequels) är bara must see.

 

Sämsta: Många att välja på här... Clannad tex.

Shiki

Madlax

Av senare serier platsar Kyoukai Senjou no Horizon.

 

De flesta serier jag hittar är varken bra eller dåliga dock, de bara är.

Tillräckligt intressanta för att man ska vilja se ett par avsnitt, men inte bra nog för att man ska vilja se klart serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bäst: Cowboy Bebop/Neon Genesis Evangelion.

Sämst: M.D. Geist 2.

I samma tråd, för två år sedan. Fortfarande sant.

Fortfarande sant.

 

Fan vad tråkigt att tänka att jag inte har fått någon ny favorit på sex år. Eller snarare på tolv år... Har sett några nästan-i-topp-serier, men inget i den absoluta toppen. Undrar om det är något "fel" på mig. Det kanske är min inställning, att jag inte "tillåter" något att påverka mig lika mycket, att jag blivit så cynisk...

 

 

Listan över de sämsta har dock ändrats: jag har betygsatt Weiss Kreuz och Kyôkai Senjô no Horizon lägre... men jag har inte sett klart dem, så det kanske inte räknas. Isåfall är det fortfarande M.D. Geist 2 (som jag dock inte hatar, inte det minsta). Den borde jag se om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fortfarande sant.

 

Fan vad tråkigt att tänka att jag inte har fått någon ny favorit på sex år. Eller snarare på tolv år... Har sett några nästan-i-topp-serier, men inget i den absoluta toppen. Undrar om det är något "fel" på mig. Det kanske är min inställning, att jag inte "tillåter" något att påverka mig lika mycket, att jag blivit så cynisk...

 

Nostalgi känslan blir väl bara större också med åren, så kanske är svårt att tillåta något nytt att vara "bättre". Har själv inte direkt en favorit längre men anser väl att Ghost in the Shell (filmen) håller ett högt värde för mig. Sen om man ska ta på senare år är nog TTGL den stora favoriten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa: Helt klart .hack//SIGN.

Är även ett stort fan av Fushigu Yugi.

Säger att .hack//SIGN är bäst, gillar Fushigi Yuugi, har Pinkie Pie som avatar... våra smaker syncar rätt bra, ser jag.

 

Den bästa animen någonsin är nog fortfarande My Little Po Azumanga Daioh, men .hack//SIGN kommer bra nära. Likaså är är det svårt att komma lägra än .hack//Legenden om Skymningsarmbandet, men å andra sidan har jag inte försökt hitta någon. Och nuförtiden när västerländstecknat har ökat i kvalitet och japan-tecknat minskat är det svårt att hitta en ny favorit. Å andra sidan har jag fortfarande en uppsjö gamla titlar att kolla igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj, tråkigt att höra Sceleris. Det var intressant att läsa måste jag säga, då jag själv är rädd för samma sak som du är - det vi säga att vara för kritisk och cynisk ibland istället för att njuta utav produkterna ifråga.

 

Hursomhelst, tillbaka till tråden i sig. Jag vet att jag känns lite som den killen som svarar "jag önskar oändligt antal önskningar" på frågan om vad han skulle göra om han fick tre önskningar, men jag har flera favoriter som jag älskar på samma nivå liksom serier jag ogillar.

 

Men för att nämna några på toppen av mitt huvud - Clannad som bästa serie, och Blood+ som sämsta. Varför Clannad? Visst, den kanske inte är "perfekt", men samtidigt så var den banbrytande för min egen värld då jag inte förstådde vitsen med romantiska serier, eller ens dramatiska för den delen. Det var en ögonöppnare.

 

Varför Blood+? Jag ogillade serien ifrån början till slutet, jag väntade hela tiden på att den skulle bli bättre men jag tappade aldrig tycke för den. Slutet var så hemskt att jag gjorde /facepalm IRL - fast jag vill påminna om att det här är min egen erfarenhet utav serien. Det betyder inte ens att jag tyckte att serien i sig var dålig, utan bara att jag ogillade den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj, tråkigt att höra Sceleris. Det var intressant att läsa måste jag säga, då jag själv är rädd för samma sak som du är - det vi säga att vara för kritisk och cynisk ibland istället för att njuta utav produkterna ifråga.

Nja, nog kan jag fortfarande njuta! Jag kan fortfarande verkligen komma in i serier och filmer, låta mig hänföras. Men efteråt försvinner känslorna fort. När jag tänker på vad som ska klassas som en favorit för mig så tänker jag på något som ska göra ont i magen långt efter teven slagits av, något som jag återvänder till i mina tankar gång på gång under årens lopp. Men jag kanske har överdrivna krav på vad en favorit ska vara?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...