Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken är den bästa/sämsta anime ni någonsin har sett?


g00fy
 Share

Rekommenderade inlägg

haha skojjar du med mig? engelska hellsing dåligt? haha bästa är ju paladinen xD hans röst är fan en av dom bästa ^^

 

Bästa: Saikano, Elfen Lied, GTO, Bleach och Love Hina.

 

Sämsta: STRAWBERRY PANIC! orka inte ens kolla klart på den :P

 

 

Ja, engelskt anime är kasst, det ska vara på japanska annars är det inte anime. Då är det bara värdelöst dravel !! Eftersom anime kommer ftån japan så ska det vara på japanska !!!!That's it;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa: N.H.K ni Youkoso! (Just nu i alla fall!)

Sämsta: Har inte sett någon anime som jag tycker är dålig men om jag måste välja någon så får det bli Mai otome som inte var speciellt bra.

 

 

 

Tycker faktist att anime förlorar en del av sin charm om det är engelska röster. En jätteseriös och läskig karaktär i en serie kan förlora hela sin charm med en tråkig amerikan som verkligen försöker att låta " tung " och arg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker faktist att anime förlorar en del av sin charm om det är engelska röster. En jätteseriös och läskig karaktär i en serie kan förlora hela sin charm med en tråkig amerikan som verkligen försöker att låta " tung " och arg.

 

/Agree, och sen så gillar jag japanska röster mer, tycker det passar mycket bättre!

 

Engelska dubbningen av Hellsing är riktigt grym dock! (:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den bästa animen jag har sett måste vara Azumanga Daioh. Den är inte bara tokkul, men också riktigt djup på sina ställen. En serie som visar vad äkta vänskap är.

 

Den sämsta animen jag har sett måste vara Otome wa Boku ni Koishiteru. Den bygger på ett koncept som jag föraktar: att tjejer och killar skulle vara olika från grunden. Måste man vara sådär "förfinad" för att räknas som en tjej? Är man en kille bara för att man råkar lämna toalett-locket uppe? Jag såg på första avsnittet, och det utgjorde sig i mina ögon som en dålig ursäkt till att visa fanservice.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den sämsta animen jag har sett måste vara Otome wa Boku ni Koishiteru. Den bygger på ett koncept som jag föraktar: att tjejer och killar skulle vara olika från grunden. Måste man vara sådär "förfinad" för att räknas som en tjej? Är man en kille bara för att man råkar lämna toalett-locket uppe? Jag såg på första avsnittet, och det utgjorde sig i mina ögon som en dålig ursäkt till att visa fanservice.

Du kan ju inte bara se första avsnittet och sen säga att serien är så som du uppfattat det. Första avsnitten må vara väldigt kliché, men serien utvecklas till något mycket bättre. Fy >:)

 

Sen förstår jag inte vad du säger med att den bygger på ett koncept som säger att tjejer och killar är olika från grunden. Är det inte det rakt motsatta som bevisas när en kille kan se ut och bete sig som en tjej utan att någon märker det, och inte ens det, utan hon blir en av de mer berömda "tjejerna" i skolan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyckte inte om plotten heller. Han ska gå på denna tjejskola därför att... hans morfar/farfar ville det? För att hans mamma gick på den skolan? Jag tyckte inte jag fick någon vidare förklaring.

 

bete sig som en tjej

 

Det är mest där skon klämmer. Han måste lära sig att "bete sig som en tjej" så att ingen kommer på honom. Hur "beter man sig som en tjej"? Grejen är att jag ogillar könsuppdelning, att pojkar ska vara på ett visst sätt och att tjejer på ett annat. Denna serie tycks mig stödja denna idé. Jag vet, det är mycket könsuppdelningar i samhället (speciellt i det japanska), men jag tror snarare att det är en samhällets konstruktion än en biologisk. I vilket fall gillar jag det inte.

 

Fast det kan också vara så att jag helt enkelt inte gillar denna typ av anime. Ursäkta om mitt inlägg lät som en flame. Smaken är trots allt som baken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, det verkade mer att du förkastade serien efter att ha sett ett avsnitt, det var väl mest därför jag tyckte det var fel att tycka illa om den. Fast det du tar upp är ju en ren jämställdhetsfråga, och det existerar ju trots allt pojk/flickskolor än idag. Men det är helt fel att döma en serie som dålig bara för att den utspelar sig i en sådan miljö där det ligger tyngd på att bete sig enligt sin "könsroll".

 

Jag tycker det är rätt med ett jämnställt samhälle där alla får lika rätt oavsett kön, men jag tycker det inte borde gå så långt att man helt eliminerar alla könsroller. För om alla vore lika, kille som tjej, skulle vi inte då leva tråkiga liv? Det är ju trots allt olikheterna mellan oss; oavsett kön, ålder, musiksmak, intressen, etc som gör livet till en roligare tillvaro :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel, men är inte Könsroller mer eller mindre vad serien handlar om? Jag menar, är man tillräckligt kissnödig så bryr man sig nog inte om ifall man slänger väskan och skorna i hallen, vare sig man är tjej eller kille. Och glömma toalett-locket kan hända alla. Ändå får han en smocka och blir tillsagt att vara försiktig.

 

Och när han kommer in i sitt rum och märker att det är helt i rosa, och säger att det är för gulligt, säger väninnan någonting i stil med "Är du inte van vid att vara tjej ännu?" Jag kan påpeka att jag personligen gillar rosa, trots att jag är kille. Och inte har jag nånting emot gulliga saker!

 

Äsch, måste nog se på fler avsnitt om jag ska kunna fortsätta att argumentera. Men som sagt, harem-serier är inte direkt min kopp te.

 

 

Det är ju trots allt olikheterna mellan oss; oavsett kön, ålder, musiksmak, intressen, etc som gör livet till en roligare tillvaro :)

 

Sant! Här har jag ingenting att säga emot. Det enda jag stör mig på är när folk assossierar vissa intressen med vissa kön.

 

Men nåja, könsroller kan man disskutera fram och tillbaka hur som helst, så det kanske inte är så lämpligt att disskutera det i just denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*går och ser resten av serien*

 

*elva avsnitt senare*

 

Ok då, OtoBoku var visst inte så dålig som jag trodde. Inget mästerverk precis, men i alla fall bättre än första avsnittet fick den att verka.

 

Det jag störde mig mest på var nog Mariya, vars attityd gick mig på nerverna under (nästan) hela serien. Det var nog hennes fel att jag övergav serien efter första avsnittet. Dock måste jag säga att hon växte lite på mig under sista avsnittet. För övrigt tycker jag fortfarande att plotten inte var så där överintelligent, men jag kan inte längre säga att serien handlar helt om könsroller.

 

Nåja, den var i alla fall inte den sämsta jag har sett. Så nomineringen av sämsta animen får väl delas av Gravitation och Happiness! (har faktiskt sett hela Gravitation, och tre avsnitt av Happiness!).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Bästa: Death Note, Yu yu hakusho och förstås POKEMON!!111oneoneoneoneoneone11!

 

Sämsta: Happiness! hittils iaf. Den är ganska tråkig, av vad jag har sett iaf. Två tjejer som går i en skola för Mages (såna som kan trolla med en stav för de som inte fattade:D) och så blir huvudpersonen kär i en pojke som hon tror var han som räddade henne undan ett gäng med små gangsterpojkar när hon var liten och hon får hela tiden flashbacks om det. åååh! -.-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sämsta : gillar den mesta anime i fråga men Angel Sanctuary eller fatal fury förtjänar nog den titlen som sämsta anime i mina ögon.

 

Bästa: Betydligt svårare att säga men min absoluta favourit är Full metal panic seriena, men Code Geass: Lelouch of the Rebellion ligger inte långt ifrån sen Macross frontier verkar väldigt lovande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett för mycket anime för att kunna svara på vilken den bästa jag har sett är. Även om jag kommer ihåg att jag tyckte att en serie jag såg för fem år sedan var grymt bra så kan jag omöjligt säga om den är bättre/sämre än en serie jag ser idag. Ska jag se om all bra anime jag sett så kommer det ta ytterligare flera år och jag är tillbaka på ruta ett. Dessutom så har jag utvecklats och min smak förändrats under alla år. Summan är att "den bästa animen jag sett" inte existerar eftersom man aldrig kan göra en rättvis jämförelse.

 

"Den sämsta animen jag sett" är också omöjligt att utse. För att kunna utse en sådan så måste man enligt mig ha sett den från början till slut, och det finns inte en chans att jag ser klart en anime som skulle kunna tävla om den titeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

bästa kan jag omöjligt svara på.

Jag hade egentligen velat ha 10-15 alternativ på min "favourite anime" liste på MAL.

 

Men sämsta är utan tvekan Final Fantasy Unlimited.

Den enda koppling till FF jag kunde se var att där fanns chocobos.

Avsnitten var tråkiga och menlösa. varje strid avslutas av grabben som gör allt annat än drar sin pistol snabbt.

Hade jag hamnat i strid med honom hade jag gått på fikarast medan han kör sitt tal & byger om pistolen. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Senast jag skrev i den här tråden utnämnde jag Happiness samt Gravitation (med ett gott tröstpris till Otome Wa Boku Ni Koishiteru -- se ovan) som delad etta i kategorin Sämsta Anime Någonsin. Detta var dock ett bra tag sedan; sedan dess har .hack//Legenden om Skymningsarmbandet snott åt sig den platsen med god marginal. Den är en skam för allt vad .hack heter; istället för underbara karaktärer och djup story får man fanservice, en ointelligent plot, fanservice, tvådimensionella karaktärer, omoteverad fanservice och alla klyckor man kan tänka sig. Nämnde jag fanservice?

 

Vad gällande den Bästa Animen Någonsin tror jag faktiskt Azumanga Daioh får behålla titeln. Dels för att jag inte har sett särskillt mycket anime på senaste tiden, och dels för att ingen slice-of-life-serie har lyckas komma i närheten av dess brillians.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...