Hoppa till innehåll
Anime.se

Piratpartiet

F.d. medlem
 Share

Rekommenderade inlägg

Det betyder att de inte ALLS accepterar piratkopiering under de första fem åren från skapandet. Det kan jag faktiskt ställa upp på - men kan piratkopierarna det?

Det är därför jag inte gillar dem, trots att jag håller med om att dagens copyright lagstiftning är snedvriden (de får ge mig cd-skivor jag inte kan spela på vad jag vill, open source har inget ordentligt lagligt skydd så det måste bli allt eller inget, copyrighten gäller i uppåt 70 år efter skaparens död och kanske förlängs nästa gång Disney känner att det bränns etc etc) men Piratpartiet är för extrema åt andra hållet.

Copyright så länge man lever på egenproducerad saker. Säg 20 år på sånt som ett företag håller i, för jag tycker de stora koncernerna är ganska jäkliga mot sina anställda, så det vore bättre att uppmunta att copyrighten ligger hos enskilda människor. Och sen 5-10 års extra skydd så de efterlevande kan casha in lite på arvet, det känns rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 162
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Jag kan ärligt säga att jag är en så kallad "fildelare". Grejen är den att om jag hör att det till exempel kommit ut ett nytt spel så tankar jag det först för att se om det är bra. Tycker jag då att det är ett bra spel så köper jag det och sponsrar dom som skapat det... Det är som jag skulle köpa en bil, jag skulle inte gå med på att inte få provköra innan jag köper ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill inte heller att man ska släppa nedladdningen fri, tror bara det är en minoritet av dom som är uppretade som vill det. Det jag har reagerat på är sättet som polisen/staten gick tillväga när dom stängde ner Pirate bay.

Anledningen till att jag inte vill ha höjda bredbands avgifter är att dom antagligen bara skulle gå till svenska och amerikanska film/musik bolag och jag kan säga så mycket att det lockar mig inte allt för mycket att ladda hem någon av deras produktioner.

Inte för att rättfärdiga mig men det enda jag själv laddar hem är saker som inte är licensierade i Sverige och jag skulle bli tvungen att importera. Om jag ska importera en vara vill jag helst veta om det är någonting av värde först. Inte för att det är mer rätt en något annat men jag vill endå ge en förklaring eftersom mitt förra inlägg var lite "luddigt".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag frågade lite på Piratpartiets forum också, om hur de har tänkt sig att de som producerar kultur (film, böcker, spel, teckningar, etc.) ska tjäna sitt levebröd.

Jag fick ett svar om "Ransom", dvs att den som t.ex. skriver en bok sätter ut ett fast pris (säg att författaren skriver en bok om året och vill ha en rimlig årslön, t.ex. 250 000 kr) och så fort tillräckligt många som vill läsa hennes bok betalat in pengar så att hennes kravsumma uppnåtts, släpps verket helt fritt för alla att läsa, kopiera, sprida, göra film av eller vad som helst.

Jag vet inte, men JAG tycker det skulle kännas lite jobbigt om jag vill läsa senaste Harry Potter och måste vänta tills tillräckligt många betalat innan boken släpps. Det kan ju ta jättelång tid! (OK, kanske inte med Harry Potter, men annat, ni fattar...)

Och om jag är med och betalar, men summan aldrig uppnås? Vad händer då?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

allvarligt talat så tycker jag inte det där lätt så dåligt, visst inte riktigt helt genom tänkt, men med vissa modifikationer så skulle den nog funka bra.

ex, man måste reglera summan författaren begär. ex J.K Rowling (felstavat?) skulle kunna begära betydligt mer pengar för sin bok Harry potter 7, eftersom hon är känd och folk kommer att köpa den, än en helt ny författare med en ny bok. Om boken nu inte skulle sälja, så får man sänka summan man begär innan den är tillåten att ladda ner.

ifall detta är genomförbart kan jag inte säga, men jag tycker det inte låter helt orimligt.

OBS detta är bara förstatanken som slog mig när jag läste det, har inte riktigt hunnit att tänka igenom det :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Å ena sidan tycker jag att människor ska ha rätt att fritt diktera hur deras icke-fysiska påhitt ska få behandlas*, men å andra sidan går det i princip inte att kontrollera utan oberättigade intrång i privatlivet... Jag tror personligen man antingen måste tumma på immaterialrättslagarna, tumma på våra mänskliga friheter, eller ha tandlösa "piratkopiering är fel, men vi kommer inte hindra er"-lagar. :x

* ...inom rimliga ramar: Inga löjliga EULA; inga lagar mot att knäcka (eller för företag att använda) DRM så man kan använda sin köpta låt/film var som helst; etc.

Lösensummeprincipen skulle inte fungera för mig. Jag skulle hellre donera i efterhand, som tack för ett väl utfört arbete, - men troligtvis inte alls. Pengar lägger jag hellre på sådant som ser fint ut i bok-/filmhyllan (och i mindre utsträckning sådant som förlänger min livstid: Hyra, mat, etc.).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Även om jag ser problem med "ransom"-principen blev jag iaf glatt överraskad att piratpartiet tänkt överhuvudtaget, man får ju annars lätt intrycket att det är ett parti som tycker att piratkopiering ska vara helt fritt och att kreativt folk som producerar text, musik, källkod, bilder eller annat "kulturellt" ska jobba gratis åt den stora konsumerande massan...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte valt någon sida men lite konstigt är det väl om detta parti går igenom då de står för något som är olagligt.

Ville bara fråga hur 17 ska ett parti kunna ändra/ta bort lagar de ej tycker bör finnas om partiet då ska klassas som "olagligt"? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte valt någon sida men lite konstigt är det väl om detta parti går igenom då de står för något som är olagligt.

Ville bara fråga hur 17 ska ett parti kunna ändra/ta bort lagar de ej tycker bör finnas om partiet då ska klassas som "olagligt"? :wink:

Tänk om det var olagligt att peta sig i näsan. Tänk sedermera att några hundra tusen människor i Sverige tycker att det är fel att det ska vara olagligt att peta sig i näsan. Tänk sedan att ett antal av dem bildar och stödjer ett parti och försöker komma in i riksdagen för att påverka lagstiftningen så att lagarna mot näspetning tas bort, eller åtminstone luckras upp.

Partiet är inte olagligt - inget med partiet i sig är det. Att de kanske petar sig i näsan på fritiden har inget officiellt med partiet att göra. De vill bara göra sin fritidssysselsättning tillåten.

;D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Piratkopiering i sig är ju mer en moralfråga i längden. Lyckas Piratpartiet legalisera vissa bitar så är det ju inte olagligt mer. Lagar kommer till och tas bort av politiker och andra tjänstemän. Sedan om folk fortfarande tycker det är fel om det blir legaliserat så är det ju för att de är van vid det och att det känns moraliskt fel.

Även jag tycker att det känns fel mer eller mindre. Hade jag pengar för att sponsra skaparna eller skaparen av ett verk så skulle jag göra det utan tvekan, alla har inte helt enkelt pengar för något och i sådana fall så tycker jag att man skulle få lyssna på en låt t.ex. utan att köpa den. Dock så finns det ju en del som bara är så in-i-helvete snåla så de tar ju chansen om de slipper betala en krona extra. Helt ärligt så borde sådana skjutas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

alla har inte helt enkelt pengar för något och i sådana fall så tycker jag att man skulle få lyssna på en låt t.ex. utan att köpa den.

Låter lite lustigt, hördu. "Jag vill ha en korv med bröd, men jag har inga pengar. Men jag tycker att jag borde få en ändå."

Det är inte riktigt så det funkar. Nåväl.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker ni har lite fel som jämnför data med saker, data kan kopieras utan någon som helst kostnad medans t.ex. varje varmkorv måste tillverkas. Om jag nu fortsätter på samma exempel så innebär det att personen utan pengar aldrig skulle köpa varan och på så vis så förlorar tillverkaren aldrig några pengar. Med varmkorven så skulle tillverkaren fortfarande förlora pengar eftersom en varmkorv är en förbrukningsvara.

Med detta så säger jag inte att det är rätt att piratkopiera bara det att man inte ska jämnföra data med verkliga ting.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

alla har inte helt enkelt pengar för något och i sådana fall så tycker jag att man skulle få lyssna på en låt t.ex. utan att köpa den.

Låter lite lustigt, hördu. "Jag vill ha en korv med bröd, men jag har inga pengar. Men jag tycker att jag borde få en ändå."

Precis. Har man inte råd med den kommersiella musiken går det alltid att hålla sig till helt fri musik och radio.

Visst har jag själv laddat ner en mp3-fil här och där, men jag erkänner iallafall att jag gjort fel. Inget hyckleri här, inte. ;)

Jag kan ärligt säga att jag är en så kallad "fildelare". Grejen är den att om jag hör att det till exempel kommit ut ett nytt spel så tankar jag det först för att se om det är bra. Tycker jag då att det är ett bra spel så köper jag det och sponsrar dom som skapat det... Det är som jag skulle köpa en bil, jag skulle inte gå med på att inte få provköra innan jag köper ;)
Det finns redan en form av provkörning av spel. Det kallas för Speldemos.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis. Har man inte råd med den kommersiella musiken går det alltid att hålla sig till helt fri musik och radio.

Visst har jag själv laddat ner en mp3-fil här och där, men jag erkänner iallafall att jag gjort fel. Inget hyckleri här, inte. ;)

Jag själv tycker inte att speldemos brukar ge ett så himmla bra intryck av vad hela spelet är egentligen.

Speciellt multiplayer demos, ger oftast en enda bana så man har ingen aning om de andra banorna håller lägre eller högre kvalitet.

Själv så laddar jag inte ner spel men jag provar de på andra sätt såsom hos kompisar eller i butiker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag själv tycker inte att speldemos brukar ge ett så himmla bra intryck av vad hela spelet är egentligen.

Speciellt multiplayer demos, ger oftast en enda bana så man har ingen aning om de andra banorna håller lägre eller högre kvalitet.

Själv så laddar jag inte ner spel men jag provar de på andra sätt såsom hos kompisar eller i butiker.

Precis! Om du hade gjort ett demo på ett spel Genma, hade du då slängt in det sämsta i det? Tycker du det är fel att jag provar hela spel innan jag köper dom och slipper köpa skit? i så fall vad?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oftast är ju demos bra, och för det mesta så håller väl spel en ganska jämn kvalité. Men spel som t.ex. World of Warcraft skulle ju inte funka att släppa som demo där man kan se hur allt funkar o så, men aja eller jo kanske, asch nu blev jag förvirrad.

Jag gillar inte speldemos, man blir bara sur när de tar slut/man inte kan gör vissa saker. Dessutom är det så många spel som släpps som demon?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skatan_Milla: Det beror i och för sig på utvecklarna och hur mycket tid de orkar lägga ner på en demo. Demot jag prövade på Far Cry var RIKTIGT buggigt, vilket inte alls var tillfredsställande. Och minns jag inte helt fel tog det typ tre månader efter släppet för ett demo på Doom 3 att släppas. Just det var riktigt dumt gjort av Id och jag fattar inte hur de tänkte. De gav bara piratkopierarna en ursäkt till att ladda ner det.

Tycker ni har lite fel som jämnför data med saker, data kan kopieras utan någon som helst kostnad medans t.ex. varje varmkorv måste tillverkas.

Men vad spelar det för roll? Musik, film och spel har alla varit i något slags utvecklingsstadie som har kostat pengar, oavsett om du senare finner det i digital form. Men jag tror jag förstår hur du menar.

Men vad händer sedan då om till och med VARMKORVAR fanns att finna i digital form? Stackars Bengt sitter vid sin hemsida och säljer korvar via den, men sedan den nya teknologin kom säljer han mindre i och med att korvarna finns att finna på diverse fildelningsprogram. Och vem går och köper hans korvar när man ändå kan äta sig mätt på dem helt gratis? Och det gör ju inget, korvarna som blir "stulna" kostar ju inget att tillverka så Bengt förlorar ju inget heller! Hans korvar fördubblas ju bara varje minut, men inte tjänar han ett öre på det heller. Lustigt hur många tusentals fler människor började äta hans korvar, men att han plötsligt började tjäna mindre pengar.

Kanske ett märkligt exempel, men jag hoppas du förstår vad jag vill ha sagt. (Ursäkta om det är flummigt eller om det är jag som glömt bort någonting, jag har inte orkat tänka igenom det jag just skrivit)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jodå jag förstår vad du menar och jag håller med dig, försöker själv inte ladda hem nått som finns att få tag på i Sverige. Jag är dock lite omoralisk och "tummar" lite för ofta på den regeln tyvärr.

Visst kan man diskutera om priserna är för höga och om nedstängningen av piratebay gick rätt till, men det ger allafall inte rätt till att stjäla och jag tror inte någon tycker det heller (för det är att stjäla så länge lagen säger så). Sen så kan man gå in på lite mer filosofiska punkter så som om man kan äga strömflöden etc. men det tror jag ingen är så intresserad av att diskutera så det tar jag inte upp.

Förövrigt så hoppas jag att varmkorvar snart kommer kunna gå att kopiera som data, för då skulle det inte finnas någon svält längre :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Många använder argumenten "Jag har inte råd att köpa musiken, så jag laddar ned. Det spelar ingen roll eftersom de annars heller inte skulle ha fått några pengar.".

Det argumenten håller inte, för jag tror att om fildelning inte skulle existerat så skulle man omfördela sina pengar. Man kanske skulle ha skippat att gå på resturang och köpt en skiva i stället, man kanske skulle ha struntat i att bestäla dom där mangorna och köpt ett spel istället. Eller kanske inte åkt på den där resan till Japan utan köpt ett Windows istället.

Nej, det argumentet håller inte. Förr tg de sig råd och köpte skiivor, det är snarare så att vi i vår tid är så bortskämda, allt skall gå snabbt och vara så billigt som möjligt, där går mycket av moralen bort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är uppfriskande att såpass många här har en mer ödmjuk attityd till det hela jämfört med den otroligt arroganta som man alltför ofta ser. Kanske har att göra med att medelåldern här är lite högre.

Jag tänker inte sticka under stolen med att jag dagligen laddar ner, men det är begränsat till anime och saker som inte går att få tag på smidigt här. Vad gäller anime så köper jag ändå så mycket mitt hårt belastade VISA klarar av. Böcker är egentligen ingen större belastning eftersom dessa är såpass billiga och amazon.jp har en schablonavgift på överkomliga 240 kronor för kurirfrakt oavsett vikt. Vad gäller japanska spel så laddar jag ner spel jag köper eftersom jag inte har lust att vänta på att de ska komma hit.

I rent testsyfte behövs det i regel inte då det ofta finns omfattande demos att dra ner och så brukar Techgians DVD (är en tidning) vara fullproppad med demos som inte finns att dra ner. Enda undantaget här var Unknowns Abondoner som inte går att få tag på då de bommat igen och spelet är slut.

Sen har jag tyvärr inte råd med allt jag vill ha, så en del saker förblir "gratis". Men jag anser mig ändå köpa tillräckligt mycket för att kunna sova bra på nätterna. Tror jag gjorde av med runt 25 000 förra året på en massa onödigt. Men där är också biten med prioriteringar. Jag går i princip aldrig på krogen, äter väldigt sällan ute och köper sällan onödiga saker som dricka och liknande (två halvliters color på Statoil = en manga).

Förr tg de sig råd och köpte skiivor, det är snarare så att vi i vår tid är så bortskämda, allt skall gå snabbt och vara så billigt som möjligt, där går mycket av moralen bort.

Förr var det väl mer att man bandade skivor som polare hade. Sen om man gillade det hela och tröttnade på det undermåliga ljudet så köpte man skivan. Problemet idag är att man kan få en kopia som inte har märkbar sämre kvalitet. Det är lättare, någon halv minut för en låt. Det är också smidigare med tanke på hur vanliga mp3spelare blivit. Min aversion mot skivor var ofta att jag bara ville ha några låtar och tyckte resten var skräp. ITunes är ett bra sätt att tackla detta.

Sen tycker jag att spelutgivare är dåliga på att bättre på något som e kopia aldrig kan ha, nämligen roliga boxar. Får man något annat än ett svart DVDfodral är det verkligen något stort.

Där är japanska spelutgivare mycket bättre. Mitt senaste köp, Da Capo 2 är ett bra exempel. Istället för DVDfodral så är det en tjock kartonbox. Och som extra så följde det med en musmatta, en musik CD och en mini artbook tillsammans med en snygg manual.

Det var väl mitt svammel angående det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker ni har lite fel som jämnför data med saker, data kan kopieras utan någon som helst kostnad medans t.ex. varje varmkorv måste tillverkas.

Men vad spelar det för roll? Musik, film och spel har alla varit i något slags utvecklingsstadie som har kostat pengar, oavsett om du senare finner det i digital form.

* En affär köper in en produkt för 200 kr/st, och säljer för 300 kr/st. En tjuv stjäl ett exemplar. Affären går då back de 200 kr som investerats på inköpet, och går miste om de 100 kr de fått i vinst vid en potentiell försäljning.

* En producent tjänar 250 kr för varje produkt (album/film/spel/whatever) som säljs. En tjuv laddar olovligt ned produkten. Hur mycket går producenten back? Inget. Produkten finns fortfarande kvar till försäljning till någon som är intresserad.

Fysiska varor och elektroniska diton är INTE analoga (direkt jämförbara). Därmed inget sagt om det är moraliskt korrekt eller inte, men det är en jämförelse alla piratkopieringsdiskussioner klarar sig utan. ^_^

Det argumenten håller inte, för jag tror att om fildelning inte skulle existerat så skulle man omfördela sina pengar.

Om fildelning inte fanns skulle inte Internet finnas, för det bygger ju på distribution av filer: HTML-filer, programfiler, e-post-filer... ;)

Argumentet håller däremot till viss del för upphovsrättsbrott. Till VISS del, eftersom det är omöjligt att göra en god uppskattning av hur många upphovsrättsbrott som har lett till att ett köp har uteblivit. Dock vet jag att alla i min bekantskapskrets och jag själv på något sätt bryter mot upphovsrätten, och att det till mycket stor del har skett av sådant som vi inte på något sätt skulle ha betalat för annars. Många av våra upphovsrättsbrott kan också ses som tillfälliga substitut för köp, för vilka de riktiga kommer senare. (Och självklart leder också vissa upphovsrättsbrott till köp som inte annars hade ägt rum, men det hör inte till diskussionen; kan dock tilläggas att det inte heller är allmängiltigt.)

Argumentet håller, men det är värdelöst att använda annat än på individer för vilka man faktiskt vet det gäller.

För att klargöra min ståndpunkt i immaterialrättsdebatten, kan jag säga att jag inte bestämt mig ordentligt. Jag vet inte tillräckligt (exempelvis om hur ingen immaterialrätt skulle påverka marknaden) för att diskutera på ett fullvärdigt sätt. Få av oss vet tillräckligt, och det är tål att kommas ihåg. (Men ja, jag betalar för mycket sådant jag annars skulle kunna piratkopiera.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänker inte sticka under stolen med att jag dagligen stjäl saker, men det är begränsat till tv-spel och leksaker som inte går att få tag på smidigt här. Vad gäller leksaker så köper jag ändå så mycket som mitt hårt belastade bankkort klarar av. Böcker är egentligen ingen större belastning eftersom dessa är såpass billiga och bokia har ibland riktigt överkomliga priser. Vad gäller grekiska arkadspel så laddar jag dem eftersom jag inte har lust att vänta på att de ska komma hit.

Sen har jag tyvärr inte råd med allt jag vill ha, så en del saker förblir "gratis". Men jag anser mig ändå köpa tillräckligt mycket för att kunna sova bra på nätterna. Tror jag köpte runt 25 tv-spel och några hundratal leksaker förra året så det borde ju väga upp det jag stjäl från affärerna.

Inget mot just dig DB, men du hade så bra text ;]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ptja, jag tycker ärligt talat att marknaden måste få vara konsumentens marknad, inte producentens. Jag är exempelvis inte intresserad av att vänta 1-2 år på licensierad anime med dålig dubbning, neddummade undertexter och klantig videotransfer. Trist för killen med licensen, men that's it, kan de inte göra ett bra jobb är jag inte köpvillig, och jag gör min röst hörd på det enda sätt som jag som konsument kan; genom att inte köpa produkten. Jag är fortfarande intresserad av animen, så jag skaffar den på annat håll och säger vad jag tycker om den licensierade produkten. Är detta stöld? Nej, jag är missnöjd och har vissa krav på producenten. Jag har heller inte tagit hans produkt, den tyckte jag ju inte om, utan skaffat en fansub skapad från en japansk utgåva.

Men Scab, då stal du ju bara från japanerna istället? Nej, det stämmer inte heller. Den japanska utgåvan i sig är värdelös för mig, jag talar trots allt inte japanska. Producenten i Japan har av förklarliga skäl inte en suck att sälja en produkt till mig som jag inte begriper. Så vad jag och många andra gör är att skapa våra egna undertexter tillsammans med några japaner som är villiga att hjälpa oss. En egen produkt för bara oss själva, om du så vill, som fyller marknadsvakuumet mellan den japanska utgåvan som vi inte begriper och den licensierade utgåvan som vi av ett eller annat skäl är missnöjda med. Att jämföra detta med stöld är löjligt, vi fyller på hobbynivå ett tomrum som marknaden inte vill/kan fylla själv.

Detta blandar emellertid in mer komplicerade regler, så som exklusiv rätt till översättning, vad som rättsligt gäller internationellt och vad som gäller i det land som du eller en annan specifik medlem i fansubgruppen befinner sig i. Åter igen dock, jag tycker att marknaden måste få vara konsumentens marknad, och det går inte att förändra situationen som råder just nu utan att sätta press på bolagen. Ingen försöker kommersiellt göra vad vi gör.

Men, det är trots allt en rätt specifik situation som faktiskt inte gäller när det kommer till exempelvis mer utbredd och kommersiell musik och film. Precis samma produkt finns ju oftast att köpa om man bara tar sig till en butik eller surfar in på en webshop. Att man istället kan få produkterna gratis via fildelning är givetvis en stor grej här, men jag tror faktiskt inte ett dugg på att folk bara fildelar för att de är snåla. Fildelning erbjuder en rad fördelar som de lagliga alternativen inte kan konkurrera med, så som omedelbar distribution, interaktiva sökningar och mer anpassningsbara format. Precis som fansubsen blev den bättre versionen för mig och en hel del andra, har piratkopian blivit den bättre versionen för vardagliga konsumenter av mer vardagliga produkter, och den kommersiella utgåvan undermålig. Det löser man inte genom att kriminalisera den bättre produkten.

Man kan rent moraliskt säga vad man vill om detta, men det är nödvändigt för producenterna att på ett eller annat sätt svara. iTunes Music Store är väl ett steg i rätt riktning, men framför allt DRM innebär att de fortfarande erbjuder en sämre produkt. Att lagstifta bort fildelning är alldeles för sent, det skulle kriminalisera miljontals, så var man än står rent moraliskt är det enda realistiska alternativet att tänka konstruktivt och hitta en affärsmodell som funkar tillsammans med fildelningen. Frågan är till exempel om inte skivbolagen spelat ut sin roll och artisterna lika gärna skulle kunna marknadsföra sig själva över webben. De artister som skivbolagen själva pushar för är trots allt de stora namnen som de flesta nog håller med om redan tjänar på tok för mycket.

Fildelning kan aldrig kallas stöld, förresten. Stöld innebär att du tar någonting som tillhör någon annan vilket helt enkelt inte sker när man fildelar. Att kopiera någon annans egendom är inte stöld. Att kopiera någon annans egendom som de eventuellt hade sålt till dig är inte stöld. Att kopiera någon annans egendom och ge bort den är inte stöld. Det är beroende på vem du ger den till upphovsrättsbrott. Att sälja den vidare är alltid upphovsrättsbrott. Man får väl tycka vad man vill om upphovsrättsbrott, men kalla det i alla fall för vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller med dig en hel del Scab, jag skulle inte heller ha viljat köpt den amerikanska eller europeiska utgåvan av någon anime (nog för att jag har gjort det men jag gör helst inte om det). Om man då inte kan särskillt mycket japanska så har man egentligen något annat val än att ladda hem fansubs.

Som jag skrev tidigare så laddar jag också hem anime och senare så köper jag dom japanska utgåvorna om serien är något att ha.

Det som jag tycker är mest intressant med det här ämnet är dock om det borde vara laglit att ladda hem en produkt som inte är licensierad i landet man bor. Själv tycker Jag att det borde vara det p.g.a. att det inte finns något annat sätt att få tag på produkten, anser att man inte ska behöva betala dyra importkostnader för att införskaffa den produkt man vill ha (nog för att jag gör det endå men det är inte mig jag pratar om).

Givetvis så finns fortfarande samma moraliska motsägelser kvar även här, men enligt mig så är dom inte lika starka. Kom inte med några argument som att det är moraliskt inkorrekt nu, för det kan bara vara moraliskt inkorrekt enligt erat egna moraliska perspektiv.

Kom ihåg att moral inte är någonting universellt för det skiljer sig från person till person.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter